[ot] Totalövervakning av all internettrafik på g...

Det FINNS väl en viss risk att Dom redan lyssnar...

image002.jpg

isp-ss_j.jpg ht=582

rooster skrev:
-------------------------------------------------------
> > nenja skrev:
>
> > jag är för allt kul typ "jag vågar inte
> köpa
> > godis på willys" och "vem gömmer porren i
> > skogen?" men alla pedofiltrådar osv. går
> > fetbort-.
>
>
> "Jag avskyr vad du säger men jag skulle ge mitt
> liv för din rätt att säga det" - François
> Marie Arouet de Voltaire
>
> Tycker du det bör vara olagligt att diskutera
> t.ex. pedofili eller att till och med vara positiv
> till det?
> Omoraliskt och rätt jävla avskyvärt, javisst -
> men olagligt är det inte, och har vi inte rätten
> till att dra yttrandefrihet till sin yttersta
> gräns är den fan inte ett korvöre värt.

Visst att Aftonbladet och annan skit läses av ganska många i dagens blasksamhälle men att ta efter deras redigerings-teknik så hårt rekomenderar jag dig verkligen inte. :D

Disskutera pedofili? Menar du då att man disskuterar hur man lättast får med sig dina syskon eller syskonbarn hem för att våldta dem? Nej.

Människor suger och man kan inte ändra på vem man är, det finns däremot lagar, normer och instinkter som säger vad som är ok och vad som inte är ok. När vi bodde i grottor och svingade klubbor så skulle man helt enkelt bara krossa skallen på den fan som tallade på ens unga dotter.

Jag förbannar den evolution som gjorde oss till något annat än neandertalare.

Atlas_sthlm skrev:
> Mytis: jag att ge han en kyss över hakspetsen med
> högersläggan...
>
> Vi får nog jobba tillsammans om det skall bita
> hårdare än knott ;)

Va? Här blir man svarad på i en tråd som man inte ens skrivit i? Vafalls?

mytomspunnen skrev:
> Atlas_sthlm skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Mytis: jag att ge han en kyss över hakspetsen
> med
> > högersläggan...
> >
> > Vi får nog jobba tillsammans om det skall bita
> > hårdare än knott ;)
>
>
> Va? Här blir man svarad på i en tråd som man
> inte ens skrivit i? Vafalls?

Gör som jag, skyll på aftonbladet.

Erik: Förstår inte riktigt vad du menar med att posta operatörers nätkartor?

Man kan lätt konstatera att terroristerna är på väg att vinna. "De" har fått varenda regering att gå i spinn i försök att övertrumfa varandra i angreppssätt som leder till "upplevd säkerhet".
Att sedan alla de mekanismer som bygger upp ett modernt samhälle sätts ur spel för att "skydda medborgarna", det struntar man i.

Mr Handley skrev:
> Erik: Förstår inte riktigt vad du menar med att posta operatörers nätkartor?

Att det är många potentiella lyssnare på vägen mellan avsändare och mottagare på internätet.

Vad hände apropå den saken med Echelon?

Låter lite som Echelon? Liknande system har väl arbetats på lite varstans. Register finns det gott om. Rasbiologin fortsatte i Sverige officiellt t.o.m. 1975. Min mamma får fortfarande en misstänkt stor andel "slumpvis utvalda" enkätundersökningar hemskickade, sedan hon som barn var in på vanföreanstalten... (Ryggproblem!) Man var där förvånade, över att se hur intelligent hon var, trots yttre defekt som ngt. rund huvudform. Gärna utbildning alltså, men inget att avla på. (Då pratade man över huvudet på patienten..)

-78/-79 ngn. gång (modern historia) gav man hos försäkringskassan upp tanken på att se homosexualitet som en sjukdom (det blev sammantaget för dyrt).

Själv fick jag (liksom flertalet som utreddes hos FMC i Piteå)helt galna uppgifter stämplade om mig, av en sönderläst feministpsykolog med egna vårdbehov och helt utan män i släkten.
Uppgiften var inte att hjälpa, utan att ge ett (på lögner grundat) beslutsunderlag!
Sög duktigt med energi och en stund att få BORT ur viktigare journaler, de felaktiga uppgifter hon gav upphov till.. Tillägg gick bra däremot. (Nervöst chansade jag på ny utvärdering. Manlig psykolog, med krigsbakgrund)

Hos försäkringskassan dröjer noteringarna sig dock kvar. Man är där inte under samma regelverk som
den vanliga sjukvården. Vill FK betala på fel grunder, är det skattebetalarnas problem!
Kom faktiskt fram till försäkringsläkaren, vilket skall vara omöjligt,så länge de inte slarvar med sekretessen... Han lät duktigt byxis! "Nej men det här skall inte vara möjligt..." -Då hade man i sina egna datauppgifter lämnat direktnummret till honom, tillsammans med fullständigt namn! Undrar hur mina uppgifter hanteras?

Faran är att så maktfullkomligt och inkompetent (Kände rätt person och jobbat för länge, för att sparkas när utbildning saknas)folk sitter och tolkar skiten! Utan att känna personerna som det egentligen gäller. Dessa som under försäkringskassans rehabprogram förblir utan passande hjälp.

Alla ideer som nu framförs "politiskt korrekt", krockar med ett gammalt synsätt och egentligt tyckande. Allt blir med a.o. fel, oavsett vad du skriver eller svarar. -För att det är
ointelligent, fördomsfullt folk som sitter med "instrument" och egna fördomar, och blint tolkar
vad de fått fram av en trängd person. Så skapas ytterligare spänningar och motvilja. En slags självuppfyllande profetia i det här sammanhanget! ;-)
-Nej nu sjunger vi tillsammans: LÄGG AV! av nationalteatern.. (Politiskt obunden!)

erik h skrev:
>
> Att det är många potentiella lyssnare på vägen
> mellan avsändare och mottagare på internätet.
>

Kalla mig korkad, men att det är många potentiella lyssnare tycker jag är (något) mindre obehagligt än om statsmakten gör det samma. Jag får för mig att Någon inte har samma möjligheter att göra otäcka saker med den informationen.. som att dra in underhåll för vissa folkgrupper eftersom bla bla.. eller stifta lagar mot släktinvandring för finnar.. eller vad det nu må vara.

En potentiell lyssnare som skickar riktad reklam har jag lättare att hantera. tror jag.

TBone, erik h och apmannen har redan skrivit i den här tråden, så egentligen behöver jag ju inte. Men igen då:

Svenne Banan som vill titta på småpojkar kan kryptera sin datatrafik väldigt enkelt, avlyssning är då omöjlig. Förvisso kan man avkryptera trafik men det är inte praktiskt genomförbart.

Men det ger mer anslag till FRA och några nättekniker får kul leksaker och en rätt fin budget, kul för dem men det är ungefär allt en sådan lag skulle innebära.

Förutom den lilla detaljen att du och jag, som inte har anledning att kryptera vår trafik, övervakas och potentiellt felstämplas som terrorister.

Brakastruten skrev:
> Låter lite som Echelon? Liknande system har väl
> arbetats på lite varstans. Register finns det
> gott om. Rasbiologin fortsatte i Sverige
> officiellt t.o.m. 1975. Min mamma får fortfarande
> en misstänkt stor andel "slumpvis utvalda"
> enkätundersökningar hemskickade, sedan hon som
> barn var in på vanföreanstalten...
> (Ryggproblem!) Man var där förvånade, över att
> se hur intelligent hon var, trots yttre defekt som
> ngt. rund huvudform. Gärna utbildning alltså,
> men inget att avla på. (Då pratade man över
> huvudet på patienten..)
>
> -78/-79 ngn. gång (modern historia) gav man hos
> försäkringskassan upp tanken på att se
> homosexualitet som en sjukdom (det blev
> sammantaget för dyrt).
>
> Själv fick jag (liksom flertalet som utreddes hos
> FMC i Piteå)helt galna uppgifter stämplade om
> mig, av en sönderläst feministpsykolog med egna
> vårdbehov och helt utan män i släkten.
> Uppgiften var inte att hjälpa, utan att ge ett
> (på lögner grundat) beslutsunderlag!
> Sög duktigt med energi och en stund att få BORT
> ur viktigare journaler, de felaktiga uppgifter hon
> gav upphov till.. Tillägg gick bra däremot.
> (Nervöst chansade jag på ny utvärdering. Manlig
> psykolog, med krigsbakgrund)
>
> Hos försäkringskassan dröjer noteringarna sig
> dock kvar. Man är där inte under samma regelverk
> som
> den vanliga sjukvården. Vill FK betala på fel
> grunder, är det skattebetalarnas problem!
> Kom faktiskt fram till försäkringsläkaren,
> vilket skall vara omöjligt,så länge de inte
> slarvar med sekretessen... Han lät duktigt byxis!
> "Nej men det här skall inte vara möjligt..."
> -Då hade man i sina egna datauppgifter lämnat
> direktnummret till honom, tillsammans med
> fullständigt namn! Undrar hur mina uppgifter
> hanteras?
>
> Faran är att så maktfullkomligt och inkompetent
> (Kände rätt person och jobbat för länge, för
> att sparkas när utbildning saknas)folk sitter och
> tolkar skiten! Utan att känna personerna som det
> egentligen gäller. Dessa som under
> försäkringskassans rehabprogram förblir utan
> passande hjälp.
>
> Alla ideer som nu framförs "politiskt korrekt",
> krockar med ett gammalt synsätt och egentligt
> tyckande. Allt blir med a.o. fel, oavsett vad du
> skriver eller svarar. -För att det är
> ointelligent, fördomsfullt folk som sitter med
> "instrument" och egna fördomar, och blint tolkar
>
> vad de fått fram av en trängd person. Så skapas
> ytterligare spänningar och motvilja. En slags
> självuppfyllande profetia i det här
> sammanhanget! ;-)
> -Nej nu sjunger vi tillsammans: LÄGG AV! av
> nationalteatern.. (Politiskt obunden!)

Jag tycker du borde kopiera upp det där och börja sätta upp lappar på stan. Då kommer folk att reagera.

Frågan är hur... "Vafför står tanten och farbrorn med huvudena i sanden?!" "Varför har den där vitklädda farbrorn armarna på ryggen?" :-D
-They´re comming to take me away, haha, hihi, hoho!
Edit: Förresten behöver jag inte lappa. Det står ju här, för alla att registrera i sina åsiktsloggar!

Senast redigerad av en moderator:
Men men men betyder det här är världen aldrig kommer bli perfekt?

Lobotomi har hjälpt många. Tycks särskilt lämpligt på kvinnor, då de efter behandling fortfarande kan utföra enklare sysslor som diska och städa i hemmet! Jo så att...

erik h skrev:
> Mr Handley skrev:
> > Erik: Förstår inte riktigt vad du menar med
> att posta operatörers nätkartor?
>
> Att det är många potentiella lyssnare på vägen
> mellan avsändare och mottagare på internätet.
>
> Vad hände apropå den saken med Echelon?

Jaha, det var så du menade. Skillnaden mellan privata aktörers nätkartor, och en nations vilja att lyssna i bruset efter potentiellt intressanta saker är i mina ögon ganska stor, speciellt när man nu med lagstöd öppnar upp för att göra det systematiskt. Att andra stater lyssnar av oss kommer vi inte kunna påverka. Men att vi i Sverige berövas ytterligare en del av den personliga integritetan genom ett lagförslag är skrämmande.

Btw, varför har FRA inte lyssnat i kablar tidigare? De har ju plockat satellitsignaler sedan -76 och radiosignaler innan det... Eller har man kommit på något om gör att man behöver lagstöd för att fortsätta?

Fundera på det...

Har inte lusläst tråden, men ingen som har nämnt vilka löjliga mängder data vi snackar om va? Jag är inte speciellt orolig, det är liksom inte praktiskt genomförbart att föra all trafik genom en punkt idag...

/Micke

Men det är väl precis det de vill? Att föra all trafik genom deras "server".
Sen är det ju inte möjligt, med dagens kända teknoligi, att spara ner och analysera all data. Men det borde ju gå att t.ex spara ner all data som kommer från ett visst ip som de hittat efter att någon skrivit "bomba regeringshuset" i ett forum. (exempelvis happymtb.org)

Finns inte en sportmössa att routa all svensk Internettrafik genom en nod, däremot kanske FRA vill ha möjlighet att tappa från alla noder.

Ni som säger att detta inte är möjligt. Fundera ett tag på hur Google fungerar... Läs "The Google Story" om ni vill veta mer. Google är på sitt sätt väldigt skrämmande men där finns i alla fall inga politiska motiv och företaget Google är väldigt begränsande i hur all information kan kopplas till individer (medvetet val). Det är ingen större konst för en myndighet att ta han om all information. Den intressanta frågan är varför FRA (militär organisation), Tomas Bodström (Eukumenisk kristen), Filmbolag etc. är så intresserade av att Sverige inför denna teknik. För min personliga del är det just precis den sortens människor som jag inte vill skall ha random access till min kommunikation.

Klart man kan lyssna på valfri trafik lite som man vill, räcker att man har fysisk åtkomst till stamnäten/noderna. Men det är inte möjligt att routa all internettrafik genom en enda apparat, eller samling apparater. Det skulle bli en flaskhals utan dess like!

TDC har 10 GB/s i sina stamnät, Banverket har också rejält med kapacitet. För att nämna några, går liksom inte att skicka alla de ettorna och nollorna genom samma filter.

Men även om de nu lyckas sätta en paketsniffer på hela svenska internet, de kommer iaf. inte åt den krypterade trafiken.

Google indexerar en djävla massa, men det är fråga om mer statiskt data än sådant som rör sig i kablarna. Så att säga.

Verkar f.ö. som Google håller koll på en kvinnlig bekants menscykler, hon får iaf. riktad reklam för trosskydd på Gmail vid rätt perioder utan att skriva om det var gång. Lite otäckt faktiskt.

ething skrev:
> Ni som säger att detta inte är möjligt. Fundera
> ett tag på hur Google fungerar... Läs "The
> Google Story" om ni vill veta mer. Google är på
> sitt sätt väldigt skrämmande men där finns i
> alla fall inga politiska motiv och företaget
> Google är väldigt begränsande i hur all
> information kan kopplas till individer (medvetet
> val). Det är ingen större konst för en
> myndighet att ta han om all information. Den
> intressanta frågan är varför FRA (militär
> organisation), Tomas Bodström (Eukumenisk
> kristen), Filmbolag etc. är så intresserade av
> att Sverige inför denna teknik. För min
> personliga del är det just precis den sortens
> människor som jag inte vill skall ha random
> access till min kommunikation.

Om det gick att hitta terrorister med internet hade Google redan uppfunnit det.
http://www.schneier.com/blog/archives/2006/07/terrorists_data.html
http://www.google.com/search?hl=en&safe=off&rls=en&q="data+mining"+"base+rate+fallacy"+&btnG=Search

Som tidigare påpekats ovan, iden är att mer av dina skattepengar ska gå till FRA, inget annat.

the_TnT skrev:
> ...Men det är inte möjligt att
> routa all internettrafik genom en enda apparat,
> eller samling apparater. Det skulle bli en
> flaskhals utan dess like!

Men det är ungefär det man redan gjort i USA senaste åren. Splittat trafiken genom en stor nod direkt till en analysapparat hos varje stor ISP.

Fick en del uppmärksamhet när en kille avslöjade det på AT&T:
http://w2.eff.org/legal/cases/att/faq.php

Det är sannolikt så som många påpekar att det inte är praktiskt genomförbart att köra all trafik genom den stora (lilla?) FRA-trålen. Men är det verkligen det som är det intressanta?

Själv tycker jag att principfrågan är av större vikt än de tekniska detaljerna. Det är klart att regeringen anno 2008.. 2009 och förmodligen inte heller anno 2015 kommer utnyttja dessa möjligheter till ljusskygga affärer.. problemet är ju att man inte vet vad som kommer därefter.

Sannolikheten är förmodligen ohyggligt låg för att det ska ske någon samhällsomstörtande revolution i det här landet. Det har ju inte gjort det på.. jag vet inte hur länge (någonsin?). Men det behövs ju inte heller.. IB-affären skedde ju för inte så länge sedan..? Förvisso i en annan värld där öst stod mot väst.. Men vad har vi idag.. Väst mot islam har väl föreslagits som uppdelning? Då ligger det väl obehagligt nära till hands att kolla upp muslimer av olika snitt? Bara för att vara på den säkra sidan. Att vissa kanske råkar illa ut och det i efterhand kommer fram att de var oskyldiga.. mja.. det är väl priset man, samhället, får betala för en uppskruvad hets-retorik och missriktad oro.

Otur.

Mr Handley skrev:
> Btw, varför har FRA inte lyssnat i kablar
> tidigare?

Det har de. Men de får inte. Och således kan de inte kräva total lydnad och underkastelse av ISP'er osv. Än.

bonbon skrev:
> en analysapparat hos varje stor ISP.

Jo, men inte en analysapparat i Sverige.

Välkomna till Östtyskland. Godmorgon pappa Stasi.

Alla som mår dåligt kan trösta sig med att det alltid finns någon som lyssnar.

Men vi behöver inte vara oroliga egentligen, för myndigheten Datainspektionen kommer kolla myndigheten FRA i två år så de inte gör något bus mot Svenne Banan.

Ja, det är sånna där fasoner som gör att det börjar rinna över i den moraliska vågskålen för att man har rätt att motverka statens inflytande med icke-demokratiska metoder.

the_TnT skrev:
> Alla som mår dåligt kan trösta sig med att det
> alltid finns någon som lyssnar.

Tack för ett gott skratt denna öststatsgrå morgon. :D

Personligen undrar jag varför vi har så många riksdagsledamöter. Eftersom de (med ett undantag) verkar sakna egen vilja räcker det väl med en person från varje parti?

Snart är det dags för den smarta datalagringslagen med. Där alla ISP/operatörer skall lagra information om när och mellan vilka ett meddelande sändes. Meddelande = telefonsamtal eller epost.

Skall bli kul att se om "de" får igenom den.

Vi är väl alla redan vana vid att vara övervakade och kontrollerade på jobbet.

För ett tag sedan hittade it-spionavdelningen firefox installationsfil på en stackars anställds dator. Han blev uppkallad via chefen förstås och grillad. Det visade sig att datakillarna själva hade glömt ta bort filen när de lekt med datorn innan den hamnade hos användaren.

Gäääääääääässsp! Har man rent mjöl i påsen vad är problemet? Försvaret kommer inte jaga er för att ni sitter o tankar senaste Absolute Music eller nåt...

MVH

T.R.S. (fd TRS) skrev:
> Gäääääääääässsp! Har man rent mjöl i
> påsen vad är problemet?

Precis, man kan även sätta upp kameror i din lägenhet och filma dig hela tiden. Om man har rent mjöl i påsen har man ju inget att frukta.

Härligt, nu slipper man vara ensam :-/

Nån mer än jag som kommer att slumpmässigt infoga ord som samhällsomstörtande, Reinfeldt, terror, kaos, revolt, bomb, mord och liknande i vartenda mail bara för att jävlas? Problemet blir väl att folk tror man har tourettes när man gör det på telefon... ;-)

TBone skrev:
> T.R.S. (fd TRS) skrev:
> -----
> > Gäääääääääässsp! Har man rent mjöl i
> > påsen vad är problemet?
>
> Precis, man kan även sätta upp kameror i din
> lägenhet och filma dig hela tiden. Om man har
> rent mjöl i påsen har man ju inget att frukta.

Haha..ja miljöpartist också? Dom är ju överlag inte läskunniga utan drar egna slutsatser ;) Konspirationsteorier överlåter vi till aftonbladet tack.

MVH

T.R.S. (fd TRS) skrev:
> TBone skrev:
> > Precis, man kan även sätta upp kameror i din
> > lägenhet och filma dig hela tiden. Om man har
> > rent mjöl i påsen har man ju inget att
> frukta.
>
> Haha..ja miljöpartist också?

Nej. Jag är liberal. Tyvärr verkar det som om den liberala fernissan hos partierna i rikstagen som vill benämna sig liberala vara väldigt tunn. Här kan jag passa på att fråga om du är så naiv som du ger sken av eller arbetar för ett företag som har ekonomiska intressen av lex Orwell? Nått fel måste det vara.

Här är lite fina citat från remissinstanser om lagen:

Förslaget [...] innebär ett integritetsintrång som saknar motstycke i ett internationellt perspektiv. [...] Det är helt främmande för vårt statsskick att ge regeringen eller Regeringskansliet befogenheter att i politisk ordning fatta de avgörande besluten om avlyssning av telekommunikationer. ”
—, Remissvar från Justitiedepartementet

” Förslagen tyder på en skrämmande brist på förståelse för de krav i fråga om skydd för personlig integritet som följer av regeringsformen och Europakonventionen om skydd för de grundläggande fri- och rättigheterna. [...] Dessutom är det självklart att i en rättsstat är brottsbekämpning en uppgift för civila myndigheter. ”
—, Remissvar från Rikspolisstyrelsen

” Även om verksamheten benämns signalspaning är det viktigt att understryka att resultatet är detsamma som när polisen verkställer hemlig teleavlyssning, dvs. det allmänna får del av sådan kommunikation mellan personer som annars är skyddad mot avlyssning. Det är således fråga om en massiv telefonavlyssning och förslaget innebär en kränkning av enskilds integritet som vida överstiger den kränkning som förslagen om buggning och preventiva tvångsmedel sammantaget innebär. ”
— , Remissvar från SÄPO

Notera att det var inte direkt Aftonbladet som hade de synpunkterna...

Helt sjukt galet, och vad hände igår egentligen? Jättebråttom att klubba igeom förslaget eftersom alla snart ska på semester? Varför i helvete la några av de största kritikerna inom folkpartiet ner sina röster? Det är väl nästan en plikt att rösta om man sitter i riksdagen. Detta tar verkligen priset för den borgerliga regeringens knäppaste tspel och idiotiska hantering hittils.

T.R.S., i såväl grundlag som konvention om mänskliga rättigheter har en individ rätt till ett privatliv, vi ska inte ens behöva förklarar varför vi inte vill vara övervakade.

Det man inför nu är en stor robot som ångar upp, indexerar, sorterar, klistrar igen och skickar vidare all elektronisk kommunikation som lämnar landets gränser.

T.ex. när du mailar med någon antingen i utlandet eller som använder e-postserver i utlandet (gmail, någon?).

För att vaddå?

Sitter de 10 terroristerna i Sverige och mailar med pappaorganisationen att de tänker bomba tunnelbanan i Stockholm klockan 15.17 idag?

Nej, inte troligt.

Dessutom, det som idag anses ok - kommer det fortfarande vara ok om tio år?

*micke* skrev:
> Nån mer än jag som kommer att slumpmässigt infoga ord

Någon myndighet ska visst godkänna vilka ord de får filtrera på, vore väldigt intressant att gå tillgång till den listan och göra den till signatur (men knappast troligt för då kommer de tio terroristerna som inte mailar om sina handlingar att välja andra ord bara).

Nej, på med kryptering på allt som kan krypteras för att försvåra Stasis arbete istället.

Så sjukt tragiskt. Jag trodde inte att de var riktigt såhär korkade våra riksdagsledamöter, men jag hade uppenbarligen fel. Idioter! Tror de på riktigt att de kommer gripa några terrorister mha detta?

mytomspunnen skrev:
> Tror de på riktigt att de kommer gripa några terrorister mha detta?

Tror inte någon som är insatt i frågan verkligen tror det, tyvärr. Något annat syfte döljs bakom detta. Foliehatt på!

TBone skrev:
> Tyvärr verkar det som om
> den liberala fernissan hos partierna i rikstagen
> som vill benämna sig liberala vara väldigt tunn.

Med tanke på att det var "liberalerna" som ägnade sig åt spionage och dataintrång i valrörelsen så skall man väl inte vara förvånad över att de röstade för den här lagen. Jag skulle inte våga kalla mig liberal, folk kan ju tro att man är folkpartist (det finns de som fortfarande tror att fp är liberaler).

Som aktuell sommarläsning kan, förutom "1984", även "Kallocain" rekommenderas. En värld där folk inte vågar prata på icke-avlyssnade områden för att det skulle kunna tolkas som om de har hemligheter. Har man något att säga gör man det framför "polisörat" i lägenheten.

TBone skrev:
> T.R.S. (fd TRS) skrev:
> -----
> > TBone skrev:
> >
>
> > > Precis, man kan även sätta upp kameror i
> din
> > > lägenhet och filma dig hela tiden. Om man
> har
> > > rent mjöl i påsen har man ju inget att
> > frukta.
> >
> > Haha..ja miljöpartist också?
>
> Nej. Jag är liberal. Tyvärr verkar det som om
> den liberala fernissan hos partierna i rikstagen
> som vill benämna sig liberala vara väldigt tunn.
> Här kan jag passa på att fråga om du är så
> naiv som du ger sken av eller arbetar för ett
> företag som har ekonomiska intressen av lex
> Orwell? Nått fel måste det vara.
>
> Här är lite fina citat från remissinstanser om
> lagen:
>
> Förslaget [...] innebär ett integritetsintrång
> som saknar motstycke i ett internationellt
> perspektiv. [...] Det är helt främmande för
> vårt statsskick att ge regeringen eller
> Regeringskansliet befogenheter att i politisk
> ordning fatta de avgörande besluten om avlyssning
> av telekommunikationer. ”
> —, Remissvar från Justitiedepartementet
>
> ” Förslagen tyder på en skrämmande brist på
> förståelse för de krav i fråga om skydd för
> personlig integritet som följer av
> regeringsformen och Europakonventionen om skydd
> för de grundläggande fri- och rättigheterna.
> [...] Dessutom är det självklart att i en
> rättsstat är brottsbekämpning en uppgift för
> civila myndigheter. ”
> —, Remissvar från Rikspolisstyrelsen

"FRA är en civil underrättelsemyndighet med civila medarbetare. Namnet till trots är Försvarets radioanstalt (FRA) inte en del av Försvarsmakten. FRA lyder under regeringen och hör administrativt till Försvarsdepartementet. FRA är inte mer militärt än till exempel Krisberedskapsmyndigheten, som också hör till Försvarsdepartementet."

Säger ju ett och annat om rikspolistyrelsen....
>
> ” Även om verksamheten benämns signalspaning
> är det viktigt att understryka att resultatet är
> detsamma som när polisen verkställer hemlig
> teleavlyssning, dvs. det allmänna får del av
> sådan kommunikation mellan personer som annars
> är skyddad mot avlyssning. Det är således
> fråga om en massiv telefonavlyssning och
> förslaget innebär en kränkning av enskilds
> integritet som vida överstiger den kränkning som
> förslagen om buggning och preventiva tvångsmedel
> sammantaget innebär. ”
> — , Remissvar från SÄPO

"Påstående
Om jag skriver att ”Någon borde släppa en atombomb på min chef” i ett mail som jag skickar till en bekant i utlandet så kommer mitt mail att läsas av någon på FRA.

Klargörande
FRA utformar sina sökbegrepp på sätt som är mycket komplicerade för att slippa drunkna i enorma mängder irrelevant trafik. Denna metodik har FRA arbetat med att förfina i snart 30 års tid, och sökbegreppen måste vara mycket listigare och mer utvecklade för att få rätt effekt. Sökbegreppen byggs upp genom en rad tekniska och innehållsmässiga kriterier, och användningen av betydelsebärande ord är endast ett i mängden. Hur detta sker i detalj vill vi inte gå in på."

>
> Notera att det var inte direkt Aftonbladet som
> hade de synpunkterna...

Nej men ungefär samma kunskaps/faktanivå =)

MVH

T.R.S. (fd TRS) skrev:

> Hur detta sker i detalj vill vi
> inte gå in på.

"vi"? vilka är "vi"? Är du involverad i STASI bör du vara lite mer noggrann hur du uttrycker dig.

Jag hörde FRA:s generaldirektör på radion nyss. Oj, vad trygg jag känner mig över att den här avlyssningsmöjligheten inte kommer att missbrukas.

Tillbaka
Topp