[OT] Tour de Ski!

gandhi

Aktiv medlem
[OT] Tour de Ski!
Ja, jag säger då det! Vilket ryck i backen!
~K

popcorn.gif

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Tour de Ski!
Hon är grym -cool tjej! Fantastiskt imponerande körning. Och bara 20 år. Vad kan det bli i framtiden-Ny storstjärna?!! Sen tycker jag tour de ski upplägg kanske vore ngt för cykelsporten att ta efter att testa. Tänk sista etapen i tex girot-jaktstart och bergsmålgång! Först upp vinner-Ingen rulla i måletapp utan kämpa till det bittra slutet. Och mkt roligare och enklare för gemene man som kanske inte är så insatt i sporten. Skidsporten insåg vikten av förnyande inom sporten för att hålla intresset vid liv-dags för cykelsporten att ta efter! Se och lär av skidåkningen?!

[OT] Tour de Ski!
Jensen skrev:
-------------------------------------------------------
> allvarligt, Bragdmedaljen borde vara vikt åt den
> tjejen nu.

Tja, det vill ju till en rätt maffig prestation för att bräcka Kallas iskalla körning idag tillsammans med hennes framfart tidigare i Tour de Ski. Sedan så är hon ju hur charmig och glad som helst och sådant går alltid hem i stugorna. :-)

[OT] Tour de Ski!
hammarn skrev:
> Hon är grym -cool tjej! Fantastiskt imponerande
> körning. Och bara 20 år. Vad kan det bli i
> framtiden-Ny storstjärna?!! Sen tycker jag tour
> de ski upplägg kanske vore ngt för cykelsporten
> att ta efter att testa. Tänk sista etapen i tex
> girot-jaktstart och bergsmålgång! Först upp
> vinner-Ingen rulla i måletapp utan kämpa till
> det bittra slutet. Och mkt roligare och enklare
> för gemene man som kanske inte är så insatt i
> sporten. Skidsporten insåg vikten av förnyande
> inom sporten för att hålla intresset vid
> liv-dags för cykelsporten att ta efter! Se och
> lär av skidåkningen?!

Ja, det vore väl nåt. Om man sen slapp 23424 dopingavslöjanden skulle det kunna vara kul med cykel på tv...

[OT] Tour de Ski!
TBone skrev:

> http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=672&a=729
> 636 det enklaste sättet att slippa
> dopingavslöjanden. Cyklingen har mycket att lära
> här.

Det kan verka besynnerligt, men...

OOC-testerna är effektivare för att hittade dopade idrottare. Om man då har en begränsad mängd tester man kan göra så kan det nog vara värt att fundera över när och hur man ska göra dessa för att vara så effektiv som möjligt.
Det måste förstås göras en hel del tester vid tävling också men det gäller att göra det på ett smart sätt.

[OT] Tour de Ski!
Det är sant att out of competition-test är effektivare, eftersom man med en del medel kan upphöra med medlen under tävling. Men trots detta så har de flesta cyklister faktiskt åkt fast vid test som gjorts under tävling. Detta kanske säger något om proffscyklisters intelligens, men visst skulle det kännas bättre i tv-soffan om man kunde vara säker på att många test verkligen gjorts.

Typiskt förstås typiskt att norrmännen i DN-artikeln antyder att Bauer var lite för bra. Men det fanns ju många som gjorde bra ifrån sig. Både på herr- och damsidan. Och det är naturligt att någon ska vara bäst. Frågan är hur snacket gått hemma i sofforna om damettans prestationer hade gjorts av en ung ukrainska? Så mycket tester ska göras så att man villkorslöst kan hylla vinnarna och deras prestationer utan en massa sura kommentarer¨.

Alla testades för ca 3 dagar sen hörde jag. Hurudana test vet jag dock inte.

[OT] Tour de Ski!
hammarn skrev:
> Skidsporten insåg vikten av förnyande
> inom sporten för att hålla intresset vid
> liv-dags för cykelsporten att ta efter! Se och
> lär av skidåkningen?!

Ööööh. Tour de Ski är ju i princip baserat på etapploppen i cykel. Varför tror du det heter Tour de Ski trots att tävlingen inte ens är i närheten av varken Frankrike eller något fransktalande land? Eller menar du att cykelsporten ska vara som skidsporten var förr? Dvs aptråkiga femmilar med individuell start och klassisk stil (oväxlat?).

[OT] Tour de Ski!
JT skrev:
> Eller menar du att
> cykelsporten ska vara som skidsporten var förr?
> Dvs aptråkiga femmilar med individuell start och
> klassisk stil (oväxlat?).

Oväxlat? Man har fyra växlar i klassisk stil och fem växlar i skate (inkl. "kärringväxeln").
F.ö. är en femmil med individuell start oändligt mycket roligare och mer spännande att titta på än en femmil med masstart... :-)

[OT] Tour de Ski!
Neej JT det menade jag inte alls. Om du läser vad jag skrev så fattar du väl att jag menade att man kanske kan förnya etaploppen likt tour de ski genom tex ngn etapp med varvlopp där man kan vinna bonussekunder i sammandraget. Sista etappen kan vara som i tds jaktstart och målgång uppför där den som är först m a o är segrare sammanlagt! I stället för dagens tråkiga 20 mil kortege sista etappen där allt är avgjort. Skippa för alltid lagtempo där de som har ett grymt lag likt armstrong har fördel gentemot sina konkurenter! Vad jag menar är att skidåkningen har gått från urtrista femmilar till sprintlopp och jaktstarter som är publikvänliga och mkt intressantare att följa. Det är vad jag menar-ngt måste göras för att förnya och göra sporten intressantare. T om jag som cykelfrälst tycker
att tempolopp är trist att titta på. Och nu ger jag mig inte in i dopningproblematiken cykel kontra andra sporter.Det klarar andra sååå bra ändå!

[OT] Tour de Ski!
hammarn skrev:
> Neej JT det menade jag inte alls. Om du läser vad
> jag skrev så fattar du väl att jag menade att
> man kanske kan förnya etaploppen likt tour de ski
> genom tex ngn etapp med varvlopp där man kan
> vinna bonussekunder i sammandraget. Sista etappen
> kan vara som i tds jaktstart och målgång uppför
> där den som är först m a o är segrare
> sammanlagt! I stället för dagens tråkiga 20 mil
> kortege sista etappen där allt är avgjort.
> Skippa för alltid lagtempo där de som har ett
> grymt lag likt armstrong har fördel gentemot sina
> konkurenter! Vad jag menar är att skidåkningen
> har gått från urtrista femmilar till sprintlopp
> och jaktstarter som är publikvänliga och mkt
> intressantare att följa. Det är vad jag
> menar-ngt måste göras för att förnya och göra
> sporten intressantare. T om jag som cykelfrälst
> tycker
> att tempolopp är trist att titta på. Och nu ger
> jag mig inte in i dopningproblematiken cykel
> kontra andra sporter.Det klarar andra sååå bra
> ändå!

hehee, man skulle alltså få hålla på o starta under ett helt dygn då :D eftersom det kan skilja flera minuter, ja flera timmar :D man behöver inte gå särskilt långt ner i startfältet i tour de france inför sista etappen för att tidsskillnaderna ska bli enorma.

sen har man ju bonus poäng, dock inte för slutsegern utan för spurttröjjan osv.

[OT] Tour de Ski!
Hur många svenskar tittade på Göstas seger i Girot som avslutades med tempolopp i Milano eller Lemonds tempolopp på CE?

Att man har en form av avslutning på sista etappen som ändå avslutas med tio varv tävling på CE är inget som stör mig i vart fall.

[OT] Tour de Ski!
Jag tror inte jaktstart gör sig så bra på cykel. Det är alltid för stor nackdel att ligga först. Att tempolopp är aptrist beror nog till största delen på att TV-produktionerna är ju helt jävla bedrövliga för cykel. Hade man fått lika många mellantider och matchningar på tempolopp på cykel som man får i längdskidåkning så hade det gjort det så ofantligt mycket intressantare. Med GPS:er på cyklisterna så hade man ju tillochmed varsomhelst på banan sett hur cyklisten i bild ligger till i tävlingen. Detta har ju tillochmed använts (ibland) på Tour de France.

Sen går det alltid en gräns någonstans (tycker iaf jag) när det blir för mycket cirkus med regler hit och dit. När det plötsligt mer handlar om att lusläst regelböcker och när man kan planera en tävling till 100% taktiskt och ro hem den enbart på det. Jag vill gärna se impulsivitet och snabba beslut. Attackcykelåkning helt enkelt. Finns rätt många mer eller mindre galna lösningar på det. Förbjud radiokommunikation med cyklisterna t ex. Finns det något tråkigare än en ledartröja som bara bevakar sin ledning?

[OT] Tour de Ski!
Njaee du- som du kanske vet så får man inte va hur långt efter som helst utan det finns tidsgränser
som man måste ta sig i mål inom.Så start under ett helt dygn..-)Missförstå mig rätt-det kanske inte är den "rätta" lösningen men borde inte även cykelsporten gå att förändra till det "bättre"?? Personligen så tycker jag inte det är kul med tex tdf där ledaren/segraren har 8 min med en vecka slätetapper kvar.Spännande?

[OT] Tour de Ski!
hammarn skrev:
> Njaee du- som du kanske vet så får man inte va
> hur långt efter som helst utan det finns
> tidsgränser
> som man måste ta sig i mål inom.Så start under
> ett helt dygn..-)Missförstå mig rätt-det kanske
> inte är den "rätta" lösningen men borde inte
> även cykelsporten gå att förändra till det
> "bättre"?? Personligen så tycker jag inte det
> är kul med tex tdf där ledaren/segraren har 8
> min med en vecka slätetapper kvar.Spännande?

javisst finns det tidsgränser, men det var bara ett exempel. men att det avslutas i paris har nog lika mycket att göra med sponsorer

[OT] Tour de Ski!
Jag tycker massor(som om någon skulle bry sig).
Typ...

...Att tempolopp på cykel skulle vara intressanta om tidsjämförelserna fungerade bättre i produktionen.

... Att individuell start i skidning är spännande.
Speciellt femmilarna är bättre. Masstart på femmil är störttråkigt de första 49 kilometrarna.
Individuell start känns på något mer rättvist - trots att det ju egentligen inte är det.
Allt är ju lika för alla. Under lopp med individuell start kan väderleken dessutom göra livet surt för delar av startfältet. Det talar ju emot allt resonemang om rättvisa.
Ändå upplever jag att den som segrar i ett lopp med individuell start liksom är den starkaste skidåkaren på riktigt. Där finns det dessutom olika tendenser. Folk tröttnar och hittar kraft om vartannat ibland.

... Att tourens (tdf) första vecka med en massa platta lopp och väntan på spurtuppgörelse är dålig underhållning fram till de sista kilometrarna. De senare platta spurtetapperna kan i alla fall bjuda på någon enstaka och lyckad utbrytning.

... Att tour de Ski är kanonkul. Tycker dock att det kunde vara lite större variation på de olika etapperna. Ena sprinten kunde t.ex vara klassisk.

... Att Kalla gjorde en enormt häftig tour. Jag vill absolut inte tro (trots min nationalitet) att hon varit i fel kakburk. Man vill ju inbilla sig att de unga generationerna växt upp i en annan kultur. Lätt att vara efterklok men jag trodde inte en sekund på att Kuitunen skulle hålla i backen. Hennes Rygg fungerar inte samtidigt som Kalla är så oerhört duktig uppför och dessutom så explosiv.

... Att Bauer ändå var kusligt bra. Det var en seger som faktiskt smakar lite blä - tyvärr.

... Att Anders Blomkvist inte är så kul alla gånger. Han orkade allt för länge tjata om Kallas brutna stav och snackade ständigt om om inte och om inte och om inte. Då blev jag grinig.
Jag inbillar mig att hon i slutändan vann på den incidenten, att hennes psyke fick henne att ta igen förlorade sekunder med råge dagen efter. Hade hon blivit tvåa idag hade Anders tjatat om den där staven ännu på ålderdomshemmet.

Om inte jag hade... så hade jag vunnit Tour de France tio gånger i rad.

Det ni - Oj vad det där sista haltade.

Edit. språkslarv

[OT] Tour de Ski!
Vi fortsätter... Jag menade inte specifikt tdf utan cykelsporten som sådan-kanske ngt att testa för några vågade svenska arrangörer? Att hitta på ngt nytt-succe eller flopp? Den som lever får se. Därmed upphör jag Skriva i detta ämne som kanske har spårat ur ngt-det var kallas kalla åkning som det började och bör fortsätta med. I varje fall mycket roligt att se henne krossa allt motstånd! KUUL!!!

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp