[ot] Trädgård.

b_mattias

Medlem
[ot] Trädgård.
Hej happy. Jag har ett stort område i min trädgård som har fått växa fritt i 25år. Förra året klippte jag ned allt, men nu börjar det växa upp igjen. Kommer all ogräs dö om jag täcker över med en presenning? Jag vill ha ett stort svart område så jag kan börja plantera. Området är ca 30x6m men det lutar ca 50grader så jag kommer inte till med några vettiga maskiner det går inte att gå där pluss att alla maskiner måste gjenom grannens tomt.

[ot] Trädgård.
Att göra ett växthus av det hjälper knappast. Då tänker jag främst på täckväven. En get är faktiskt inte en helt dum idé. Eller varför inte får och lamm? Hör med någon lokal minibonde så ska du se att du får napp.

Annars kan du bränna ner det på vårkanten innan det börjar bli grönt. Då får du garanterat ett stort svart område.

Och för att vara lite seriös, så är jag faktiskt seriös med jag skriver ovan.

Det du beskriver låter knappast som en trädgård. Snarare en slänt? Varför skulle man vilja göra något av det? Eller bor du i en suterrängvilla?

/G

[ot] Trädgård.
Om det verkligen lutar 50 grader så är det nog inte jord slänten består av...

Täckväv är the grej annars. Rätt sort naturligtvis.

Om det verkligen är brant och du rensar bort all vegetation så skall du dock inte bli förvånad om marken rinner bort vid nästa störtskur.

[ot] Trädgård.
Vi odlade på potatis i halm på i en stor del av vårt gamla torp när jag var liten. Detta för att döda all kirskål o alla brännässlor som växte där. Har för mig att det funkade o var enkelt.

[ot] Trädgård.
oxr skrev:
-------------------------------------------------------
> Mm, men vad har ni tänkt ska hända sen? Schysst
> näringsbomb som skapats. Brännässlorna och
> hundkexen kommer stortrivas.

Majjan konkurrerar nog ut både björnlokan och nässlorna.

[ot] Trädgård.
+1 på halm och potatis

Potatis är ett bra sätt att förbereda jorden för annat, halmen håller koll på ogräset. Bra om du "vänder" jorden med spade först, se det som ett distansbass.

Men 50 grader? Allvarligt? Det kommer att bli problem att få jorden att ligga kvar som någon skrev. Terassera?

[ot] Trädgård.
Skit i att odla, koncentrera dig på att ställa ut lite trevlig trädgårdsbelysning istället. :-) Just nu till bra medlemspris på Jula, komplett med en liten hink att sätta några plastblommor i!
http://www.jula.se/solcellsbelysning-led-422458

Annars täck området med papp, gamla tidningar eller liknande, sedan kompost/gödsel ovanpå det och ett tjockt lager träflis, hackad halm eller liknande så bereder jorden sig själv därunder. Efter ett år kan du peta upp hål och plantera dina grönsaker eller vad du nu vill ha där.
http://www.cultureunplugged.com/documentary/watch-online/play/11883/Back-to-Eden

Tillbaka
Topp