[OT] Trafik - högerregeln vs. utfartsregeln

bojsänke skrev:
-------------------------------------------------------
> "Kantsten krockade med bil."

Haha, precis.

Otrolig tur att bilen rullade ut när det var en lucka i trafiken (ja förutom jag då med mina Ninjaskills), mycket folk i rörelse. Förstår inte riktigt varför ingen på parkeringen reagerade på att den rullade ut av sig självt. När jag såg den måste den ha rullat ca 20-talet meter och det var folk i rörelse på parkeringen. Såg direkt att rörelsemönstret var väldigt skumt, ingen backar där med skymd sikt.

Kollade pulsen nu, ny maxpuls med 5 slag precis efter jag lyckades undvika krock.

RN skrev:
> Står inget om undre gräns där. Du får inte
> köra på motorväg med fordon som inte är
> konstruerade för att gå fortare än 40 däremot.
> Lite skillnad att åka trettio med en Ferrari
> eller att åka trettio med en traktor/motorredskap
> klass 2 (tror jag det är). Men det är klart
> säger en trafikpolis att du inte får köra 30
> på motorväg är det ju bara att acceptera det
> och hålla minst 40 i mörker, kräksnö och
> isgata...

Ok, jag kan inte just den specifika regeln, jag litade på polismannens ord, men kanske feltolkade honom.
I så fall är det ju helt ok att parkera/stanna på motorväg också, om så skulle behövas.

Nej, det finns klara regler mot att stanna på motorväg och påfart däremot, om det inte är befogat av någon anledning (typ haveri).

RN skrev:
> Nej, det finns klara regler mot att stanna på
> motorväg och påfart däremot, om det inte är
> befogat av någon anledning (typ haveri).

Likaså förbud mot att bogsera (med samma undantag om haveri och då endast på vägrenen fram till nästa avfart). Bogsering, stopp & LGF/cykling är däremot är tillåtet på mötesseparerad 2+1 väg är lite konstigt eftersom det där sällan är någon vägren att tala om trots att skyltad hastighet oftast bara är 10 km/h lägre. Trafiksäkerhetens logik haltar något.

NLC skrev:
> RN skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nej, det finns klara regler mot att stanna på
> > motorväg och påfart däremot, om det inte är
> > befogat av någon anledning (typ haveri).
>
> Likaså förbud mot att bogsera (med samma
> undantag om haveri och då endast på vägrenen
> fram till nästa avfart). Bogsering, stopp &
> LGF/cykling är däremot är tillåtet på
> mötesseparerad 2+1 väg är lite konstigt
> eftersom det där sällan är någon vägren att
> tala om trots att skyltad hastighet oftast bara
> är 10 km/h lägre. Trafiksäkerhetens logik
> haltar något.

Nu pratar vi om regler och lagar, inte logik :D

Snuten skrev:
> eketjall skrev:
> -----
> > JockeP skrev:
> >
>
> > -----
> > > johan44 skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Just det, två olika fall. målad cykelbana
> > ger
> > > > utfartsregel (tror jag) men också vanlig
> > > trottoar
> > > > som har en liten gräsremsa bredvid sig:
> > >
> > >
> > > Que? Du menar att om man kommer uppifrån,
> > > passerar det röda huset på väg ner mot
> > > T-korsningen (troligtvis) så gäller inte
> > > högerregeln utan utfartsregeln eftersom
> gatan
> > du
> > > ska ut på har en trottoar/gångväg som är
> > > avskiljd från vägen med en gräsremsa?
> > >
> > > T.ex. korsningen Herrhagsvägen/Torögatan i
> > > Enskede:
> > >
> >
> https://www.google.se/maps/@59.2726236,18.0741773,
>
> >
> > >
> >
> 3a,75y,348.97h,63.68t/data=!3m6!1e1!3m4!1sBdi-DHWL
>
> >
> > > xfMwVr-4-nNxUw!2e0!7i13312!8i6656?hl=en
> > >
> > > Nu var det iofs en stund sedan jag tog
> körkort
> > > själv (typ 25 år sedan) men den regeln
> måste
> > > jag ha missat, kapitalt. Och då har jag
> ändå
> > > lärt mig blinka rondell och ett gäng nya
> > > trafikskyltar sedan teorin hårdpluggades.
> >
> > Solklart högerregeln trots gräsremsa.
> > Det är när gång/cykelbanan är "obruten" som
> > det blir utfartsregeln.
> > Brukar vara markerat med att gatstenen längs
> > vägen är obruten genom korsningen, i bland
> > också med en upphöjnad.
> >
> https://www.google.se/maps/@59.375919,16.5220274,3
>
> >
> a,78.7y,147.77h,66.76t/data=!3m6!1e1!3m4!1sjE2yY4R
>
> > 7S-4VtxaJ009rYw!2e0!7i13312!8i6656
> > Här där det bara är en upphöjnad är jag
> > osäker men tanken är nog att utfartsregeln
> ska
> > gälla.
> >
> https://www.google.se/maps/@59.3578547,16.4980758,
>
> >
> 3a,75y,200.38h,61.46t/data=!3m6!1e1!3m4!1s3YEOutpi
>
> > aejzGDxES4elMA!2e0!7i13312!8i6656
>
> Att högerregeln öht kan undantas på det sätt
> som beskrivs av eketjall var en nyhet för mig.
> Undrar vilka flera regler jag missat eller
> missförstått...

Trafikförordningen 3 kap 21§
> En förare har också väjningsplikt mot varje fordon vars kurs skär den egna kursen när föraren kommer in på en väg
> 1. från en parkeringsplats, en fastighet, en bensinstation eller från något annat liknande område i anslutning till vägen,
> 2. från en stig, en ägoväg eller någon annan liknande utfartsväg,
> 3. från en cykelbana, en gågata, ett gångfartsområde eller från terräng, eller
> 4. efter att ha korsat en gång- eller cykelbana.

En liten anekdot.

Jag kan här själv erkänna att jag förr körde bil som en tok, vettet kommer kanske med åldern då jag nu kör som en - gubbe.
Men förr, när tjejen skulle föda (eller iaf komma till MVC på nolltid hehe) blev det vänstertrafik, förbi bilköerna, jag dammade rätt in i en gammal Daf som just svängt ut på gatan, den blev skrot, killen som just köpt den för sina sista slantar för att komma till jobbet blev pank.
Jag skämdes lite då jag faktiskt fick rätt eftersom killen kört ut mot väjningsplikt, på en huvudled...

Fråga:
Ska jag väja för bilist eller ska bilist väja för mig trots att han kommer från höger? Bilisten ifråga saktade in, jag också, jag cyklade då och han började då köra mot mig från sidan o tutade. Hans feta kärring vevade ned fönstret, gav mig fingret och skrek att högerregeln gäller. Gjorde jag fel. Min bedömning är att detta är en cykelbana com då sätter högerregeln ur spel. Bilisten ska väja. Har jag fel?

Bilagor

• IMG_3413.JPG
    IMG_3413.JPG
    387.2 KB · Besök: 128
Min bedömning är att det ser ut att vara en cykelpassage (ej överfart). Högerregeln hade bara gällt om du cyklade på vägen vänster om GC-banan. Väjningsplikt mot trafik från höger har du oavsett.

julgus sa:
Ursäkta om jag är dum i huvudet. Jag ska stanna? Tanten hade rätt?

Du ska lämna företräde. Men inte pga högeregeln, utan för att det är en cykelpassage.
Läs mer här: http://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/Generella-trafikregler/Cykeloverfart/

Hade du kört på gatan istället så skulle du också lämnat företräde, men då pga högerregeln.
Enda gången du hade haft företräde är om du hade kört på gatan och den hade varit huvudled. Men eftersom det inte finns någon skylt på gatan från höger om stopp eller väjningsplikt, så är det inte en huvudled.

Det var en gång en snubbe som skrev att han kände sig bekymrad efter en kollision med en annan fordonsförare som inte lämnat företräde åt honom, trots att han kom från höger i en korsning där det är högerregeln. Eftersom snubbens motpart inte lämnat företräde så bör motparten ha ansetts som vållande, men snubben kände sig ändå bekymrad därför att han "råkade" uppge i skadeanmälan till försäkringsbolagen att han inte tittade vänster.
Dock har snubben INTE skrivit något om att han ansetts som vållande, trots att motparten haft väjningsplikt enligt högerregeln, så motparten ska då inte ha kommit undan med att han inte tittat åt vänster.

De som besvarade snubbens diskussion skrev att han (mest sannolikt) inte behöver bekymra sig; är det högerregeln så skulle motparten som hade väjningsplikt ha stannat/väjt för att ge en från höger företräde innan han körde vidare, t.o.m. Ingemar Jeanlo har sagt att den som har väjningsplikt enligt högerregeln MÅSTE lämna företräde åt en från höger, och det spelar ingen roll om man tittar åt vänster i korsningen, och det spelar ingen roll heller för delen om man kör som en tok - och man behöver inte heller ha kört "som en tok" för att man inte uppmärksammat fordonsförare som inte lämnar företräde när den skulle ha lämnat företräde.
En snubbe som skrev i diskussionen berättade att han som lastbilschaufför i Norge upplevt att de flesta bilister i Norge brukar köra bara direkt ut från höger, och rent generellt så kan man köra bara direkt ut från höger; kolliderar man så har fordonsföraren från vänster varit vållande då denne skulle ha väjt för att ge en från höger innan denne kör vidare.

Det var en gång en snubbe som skrev att han kände sig bekymrad efter en kollision med en annan fordonsförare som inte lämnat företräde åt honom, trots att han kom från höger i en korsning där det är högerregeln. Eftersom snubbens motpart inte lämnat företräde så bör motparten ha ansetts som vållande, men snubben kände sig ändå bekymrad därför att han "råkade" uppge i skadeanmälan till försäkringsbolagen att han inte tittade vänster.
Dock har snubben INTE skrivit något om att han ansetts som vållande, trots att motparten haft väjningsplikt enligt högerregeln, så motparten ska då inte ha kommit undan med att han inte tittat åt vänster.

De som besvarade snubbens diskussion skrev att han (mest sannolikt) inte behöver bekymra sig; är det högerregeln så skulle motparten som hade väjningsplikt ha stannat/väjt för att ge en från höger företräde innan han körde vidare, t.o.m. Ingemar Jeanlo har sagt att den som har väjningsplikt enligt högerregeln MÅSTE lämna företräde åt en från höger, och det spelar ingen roll om man tittar åt vänster i korsningen, och det spelar ingen roll heller för delen om man kör som en tok - och man behöver inte heller ha kört "som en tok" för att man inte uppmärksammat fordonsförare som inte lämnar företräde när den skulle ha lämnat företräde.
En snubbe som skrev i diskussionen berättade att han som lastbilschaufför i Norge upplevt att de flesta bilister i Norge brukar köra bara direkt ut från höger, och rent generellt så kan man köra bara direkt ut från höger; kolliderar man så har fordonsföraren från vänster varit vållande då denne skulle ha väjt för att ge en från höger innan denne kör vidare.

Jag tycker dock att det är olämpligt och orealistiskt att ha högerregel vid (raka) trevägskorsningar. I exempelvis Storbritannien gäller ALLTID T-korsningsregeln vid trevägskorsningar, varför gäller inte den regeln i Sverige då?

Enligt T-korsningsregeln i Storbritannien har en fordonsförare som svänger i en trevägskorsning väjningsplikt mot andra fordon som närmar sig (då generellt sett fordon på väg rakt fram); om två fordonsförare svänger samtidigt så har (i vänstertrafik) högersvängande väjningsplikt mot vänstersvängande eller, om båda svänger till höger, mot det svängande fordonet som kommer från vänster.

Det enda som skulle behöva göras, för att införa T-korsningsregeln i Sverige, är faktiskt att utöka svängningsregeln med en sån svängningsregel för T-korsningar som finns i Storbritannien.

JockeP skrev:
> bojsänke skrev:
> -----
> > JockeP skrev:
> >
>
> > -----
> > > Visst måste en bil som kommer som den blå
> > pilen
> > > visar lämna företräde när jag ska svänga
> > > höger ut på Tyrestavägen? Även om
> > > Tyrestavägen är en 40-väg?
> >
> > Rent tekniskt, ja. Däremot är det någon
> sorts
> > informell praxis att den som kommer från en
> > "mindre" väg lämnar företräde för trafiken
> > på den "större" vägen. Men så länge båda
> > gator är namngivna och inget särskilt är
> > skyltat så gäller högerregeln. Egentligen.
>
> Precis. Men hur ska jag förklara det för
> dottern? Det är lite som 'ja, det är OK att
> köra liiite för fort när alla andra gör det
> och man bara hänger med i trafikrytmen'. Inte
> speciellt hållbart vid en uppkörning, skulle jag
> tro. Däremot att känna till några 'oskrivna
> regler' måste ju vara bra.

Varför inte säga det precis så, det är ju så det är: "Ja, du bör köra lite för fort när alla andra gör det för att hänga med i trafikrytmen, men du får inte göra det vid uppkörningen."

Angående den där korsningen är det en klockren högerregel som gäller. Samtidigt får man som röd bil inte svänga ut om man ser att den blå bilen kör för snabbt och inte kommer hinna stanna. Är det så att den röda föraren vid en krock och utredning säger att "ja, jag såg att han kom, men det är ju högerregel, så han får väl skylla sig själv" så åker röda föraren på böter och avgifter. Säger han däremot att "ja, jag såg att han kom, men jag bedömde att det var ett bra avstånd till honom och jag tyckte det såg ut som han saktade in för att släppa ut mig" så får den blå föraren betala.

Har du någon gång frågat Ingemar Jeanlo om vad högerregeln verkligen innebär?
När det är högerregeln så måste fordonsförare som har väjningsplikt väja/stanna för att lämna företräde åt en från höger innan denne kör vidare. I Norge brukar, såvitt jag hört, bilister oftast köra bara direkt in på högerregelskorsningar utan att uppmärksamma fordon som närmar sig från vänster (som måste lämna företräde enligt högerregeln).Det förekommer väl även i Sverige att fordonsförare inte tittar vänster i korsningar där en som kommer från höger har "förkörsrätt".
I Norge verkar det inte vara straffbart att icke titta åt vänster i en högerregelskorsning, ska det vara straffbart i Sverige då?
Däremot verkar det vara straffbart i Belgien och Frankrike.
Någon fransk skribent skrev i nån artikel att en som kolliderat med fordon från höger kan gå fri från straff för att ha missat högerregeln/vållandeansvar för kollisionen, om denne kan styrka att fordonsföraren som haft företräde inte tittat vänster eller annars uppmärksammat fordon som närmat sig från vänster - men att man är strikt tvungen att titta vänster i Belgien eller Frankrike kan väl bero på att de länderna har mycket mer vägkorsningar med skymd sikt till höger (p.g.a. buskar, husväggar, m.m.) som inte gör det så lätt att se om något fordon kommer från höger.

Ingemar Jeanlo har dock inte hört talas om något svenskt rättsfall där fordonsförare ansetts som vållande till en kollision, trots att motparten haft väjningsplikt enligt högerregeln - men det kan väl helt eller delvis bero på att fordonsförare som haft väjningsplikt så gott som normalt ansetts som (ensam) vållande "enbart" av anledningen att denne "skulle ha väjt för att lämna företräde åt motparten (innan denne kört vidare)".
Den fordonsförare som haft "förkörsrätt" enligt högerregeln har dock gått helt fri från vållandeansvar oftast trots omständigheter som att han ska ha kört "bara rakt ut från den högra korsande körbanan utan att bromsa eller ens sänka farten" - och i flera fall lär han väl t.o.m. ha gått fri trots att han inte ska ha tittat åt vänster.

Det är ändå bara 40-talister och nybakade körkortsinnehavare som fortfarande tror på högerregeln.
Tror man för hårt på högerregeln krockar man väldigt snart hur rätt man än må ha.

Naturligtvis kan man tycka vad man vill om det, men i verkligheten får man helt enkelt förhålla sig till en utbredd ignorans av högerregeln.

Högerregeln kan vara värt att diskutera än idag, även om just tråden blivit flera år gammal. En gammal tråd kan alltid återupptas; orsaken till att tråden blivit så gammal är väl att ingen varit så aktiv i ämnet sedan mars 2017.

Tror man för hårt på högerregeln krockar man väldigt snart hur rätt man än må ha.

Naturligtvis kan man tycka vad man vill om det, men i verkligheten får man helt enkelt förhålla sig till en utbredd ignorans av högerregeln.

Kan man riskera att dömas för exempelvis vållande till kroppsskada eller vårdslöshet i trafik, om man kolliderar med en fordonsförare som inte lämnar företräde åt en som kommer från höger?
Jag frågar för att jag själv hade en högerregelskollision i juni 2015, då en 16 år gammal tjej på moped inte var (tillräckligt) uppmärksam eller beredd på att stanna för att lämna företräde åt min bil som just kom från höger på Johan Skyttes väg i södra Stockholm, och hon kraschade rakt in i vänstersidan på min bil och slog sig ganska ordentligt på asfalten, emellertid utan att bli jätteallvarligt skadad.
Trots att hon ansågs som (ensam) vållande till kraschen medan jag själv gick helt fri så började försäkringsutredarna att "spekulera i" varför jag Björn Bergman "inte sett till att stanna upp före korsningen för att släppa förbi henne trots att det bör ha kunnat göras för att undvika trafikolyckor"; jag ansåg å andra sidan att hon som hade väjningsplikt bör ha kunnat vara tillräckligt uppmärksam på att jag just kom körande från den högra korsande gatan - men inte förrän jag just kört in på korsningen så började hon sänka sin hastighet/stanna för att lämna företräde åt mig, dock utan att hinna stanna p.g.a. för hög fart (närmare 50 km/tim).

Kan man riskera att dömas för exempelvis vållande till kroppsskada eller vårdslöshet i trafik, om man kolliderar med en fordonsförare som inte lämnar företräde åt en som kommer från höger?
Jag frågar för att jag själv hade en högerregelskollision i juni 2015, då en 16 år gammal tjej på moped inte var (tillräckligt) uppmärksam eller beredd på att stanna för att lämna företräde åt min bil som just kom från höger på Johan Skyttes väg i södra Stockholm, och hon kraschade rakt in i vänstersidan på min bil och slog sig ganska ordentligt på asfalten, emellertid utan att bli jätteallvarligt skadad.
Trots att hon ansågs som (ensam) vållande till kraschen medan jag själv gick helt fri så började försäkringsutredarna att "spekulera i" varför jag Björn Bergman "inte sett till att stanna upp före korsningen för att släppa förbi henne trots att det bör ha kunnat göras för att undvika trafikolyckor"; jag ansåg å andra sidan att hon som hade väjningsplikt bör ha kunnat vara tillräckligt uppmärksam på att jag just kom körande från den högra korsande gatan - men inte förrän jag just kört in på korsningen så började hon sänka sin hastighet/stanna för att lämna företräde åt mig, dock utan att hinna stanna p.g.a. för hög fart (närmare 50 km/tim).
Jag vet inte. Det är också skillnad ibland på rättsystemets och försäkringsbolags tolkningar. Oklart varför, men det finns gott om (i mina ögon) exempel som förefaller ologiska.

En sak är att man bara har skyldigheter i trafiken. En skyldighet är aktivt agera för att undvika olyckor. Man är väjningskyldig, men har om man kommer från andra hållet i "förkörsrätt". Du förväntas köra före, men också att vara uppmärksam.

Du menar att man blir påkörd.

Blir man påkörd av någon fordonsförare från vänster så bör denne (generellt sett) anses som (själv) vållande till kollisionen, då denne inte väjt/stannat tillräckligt tidigt för att ge en från höger företräde, när man borde ha lämnat företräde åt fordon från höger. Det BÖR ju vara möjligt att stanna för att ge en som kommer från höger företräde, under förutsättning att man är tillräckligt uppmärksam på att ett fordon just närmar sig från den högra korsande vägen och är tillräckligt beredd att väja/stanna för att lämna företräde (innan man kör vidare).

Som någon snubbe skrev till den där snubben som inte tittade vänster så kan en fordonsförare (rent generellt) bara åka direkt ut från den högra korsande vägen - och han som varit lastbilschaufför i Norge har själv upplevt att bilister i Norge ofta kör bara direkt in på högerregelskorsningar utan att uppmärksamma fordon från vänster som måste lämna företräde - och om någon fordonsförare från vänster kolliderar med en från höger så är denne (ensam) vållande då denne inte lämnat företräde, trots att en som har väjningsplikt måste väja för att ge en från höger företräde, precis som Ingemar Jeanlo sagt, och det spelar faktiskt ingen roll om man tittat vänster i korsningen, och det spelar ingen roll heller för den delen om man kör som en tok - och snubben som skrev detta har sagt att man inte behöver ha kört "som en tok" bara för att man inte uppmärksammat fordon som inte väjt när denne borde ha väjt för att ge en från höger företräde.

Om fordonsförare som kör bara direkt ut från höger bedöms utgöra en potentiell trafiksäkerhetsrisk för "trafikanter som inte lärt sig högerregeln" (som exempelvis cyklister?), då bedömer jag att man borde vidta rimliga åtgärder för att avveckla högerregeln, och INTE försöka att "bestraffa" fordonsförare som haft företräde, som bara kört enligt gällande trafikregler. När man har väjningsplikt enligt högerregeln så är det väl egentligen tänkt att fordon från en korsande väg till höger skall ha "rätt att passera korsningen först"; om det inte alltid efterlevs så får man väl lov att ändra på det.

Jag vet inte. Det är också skillnad ibland på rättsystemets och försäkringsbolags tolkningar. Oklart varför, men det finns gott om (i mina ögon) exempel som förefaller ologiska.

En sak är att man bara har skyldigheter i trafiken. En skyldighet är aktivt agera för att undvika olyckor. Man är väjningskyldig, men har om man kommer från andra hållet i "förkörsrätt". Du förväntas köra före, men också att vara uppmärksam.

Men är det inte väldigt orealistiskt att ha högerregeln vid trevägskorsningar? I Storbritannien gäller den separata T-korsningsregeln, att fordonsförare som svänger i en trevägskorsning har väjningsplikt mot generellt sett fordon som färdas rakt fram.

Blir man påkörd av någon fordonsförare från vänster så bör denne (generellt sett) anses som (själv) vållande till kollisionen, då denne inte väjt/stannat tillräckligt tidigt för att ge en från höger företräde, när man borde ha lämnat företräde åt fordon från höger. Det BÖR ju vara möjligt att stanna för att ge en som kommer från höger företräde, under förutsättning att man är tillräckligt uppmärksam på att ett fordon just närmar sig från den högra korsande vägen och är tillräckligt beredd att väja/stanna för att lämna företräde (innan man kör vidare).

Som någon snubbe skrev till den där snubben som inte tittade vänster så kan en fordonsförare (rent generellt) bara åka direkt ut från den högra korsande vägen - och han som varit lastbilschaufför i Norge har själv upplevt att bilister i Norge ofta kör bara direkt in på högerregelskorsningar utan att uppmärksamma fordon från vänster som måste lämna företräde - och om någon fordonsförare från vänster kolliderar med en från höger så är denne (ensam) vållande då denne inte lämnat företräde, trots att en som har väjningsplikt måste väja för att ge en från höger företräde, precis som Ingemar Jeanlo sagt, och det spelar faktiskt ingen roll om man tittat vänster i korsningen, och det spelar ingen roll heller för den delen om man kör som en tok - och snubben som skrev detta har sagt att man inte behöver ha kört "som en tok" bara för att man inte uppmärksammat fordon som inte väjt när denne borde ha väjt för att ge en från höger företräde.

Om fordonsförare som kör bara direkt ut från höger bedöms utgöra en potentiell trafiksäkerhetsrisk för "trafikanter som inte lärt sig högerregeln" (som exempelvis cyklister?), då bedömer jag att man borde vidta rimliga åtgärder för att avveckla högerregeln, och INTE försöka att "bestraffa" fordonsförare som haft företräde, som bara kört enligt gällande trafikregler. När man har väjningsplikt enligt högerregeln så är det väl egentligen tänkt att fordon från en korsande väg till höger skall ha "rätt att passera korsningen först"; om det inte alltid efterlevs så får man väl lov att ändra på det.
Finns ingen som har företräde i trafiken, inte heller har någon ”rätt att passera korsningen först”. Det vore bra om fler lärde sig det.

Men är det inte väldigt orealistiskt att ha högerregeln vid trevägskorsningar? I Storbritannien gäller den separata T-korsningsregeln, att fordonsförare som svänger i en trevägskorsning har väjningsplikt mot generellt sett fordon som färdas rakt fram.
Jag förhåller mig till de regler som finns och den praxis som har utvecklats. Orkar inte fundera på rimligheten i det - det biter mig inte så anpassar mig och överlåter eventuella ändringar i trafikreglerna till personer bättre utbildade till det.

Som tur är finns funktionen
Visa bilaga 565177
Sedan får vi se om även nästa steg behövs
Visa bilaga 565178

Men ett steg (ignorera?) i taget.

Det finns 2 alternativ till det.
1. Man klickar "Ignorera" men har inget behov av att meddela andra det.
2. Man klickar inget "Ignorera" utan läser helt enkelt inte i den, eller med andra ord, ignorerar tråden.

Gissar att det är "Detta fritar dock inte någon av förarna från kravet på särskild försiktighet." som F-bolaget hakar upp sig på.

Gissar att det är "Detta fritar dock inte någon av förarna från kravet på särskild försiktighet." som F-bolaget hakar upp sig på.

Jo, det är inte så enkelt som vissa i tråden i tråden påstår. Vid en krock så är det i slutänden en bedömningssak. Om man bara kastar sig ut om man kommer från höger gör inte att man självklart får rätt om det blir en krock, det är iaf det intrycket jag fått. Verkar bero lite på dagsformen hos poliser, eller domare och nämndemän om det går så långt.

Känslan jag har i tveksamma fall är att det i vissa fall bedöms strikt enligt högerregeln som att bilen från vänster inte haft tillräcklig uppsikt, medan i andra fall så har det bedömts som att bilen från höger inte har haft tillräcklig uppsikt, alltså att man inte bara kan kasta sig ut.

Om någon blir dömd i en sådan situation, då är det vårdslöshet i trafik som går in, eller?
Oavsett så har jag även där fått intrycket att det skiljer ganska mycket i bedömning i rätten. Ibland måste det verkligen funnits ett uppsåt, medan i andra fall verkar det inte vara ett stenhårt krav. Nu har jag inte lusläst rättegångsprotokoll, men uppfattningen jag har om olyckor där fotgängare eller cyklister blir påkörde så blir det hårdare bedömning av fordonsföraren om den påkörda är gammal. Vilket jag absolut inte har något emot, men även yngre borde skyddas lika mycket av lagen.

En liten anekdot. Som några i tråden varit inner på (för 7 år sedan), i vissa länder, och på vissa ställen ute på vischan i Sverige, så är det stenhårt högerregeln som gäller.

Jobbade ett tag i Norge. En kväll låg jag efter en annan bil på en typ genomfartsled (men inne i bebyggelse), ingen annan trafik. Låg inte nära, vilket jag aldrig gör f.ö. Vi närmade oss en Y-korsning, nerifrån så att säga, bilen framför körde åt höger. Bromsade ganska tvärt och och gjorde en U-sväng för att köra tillbaka "neråt" i Y:et, jag skulle åt vänster. Precis när han skulle köra ut så var jag mitt inne i korsningen, han accade upp allt han kunde och körde rakt ut. Jag hann precis panikbromsa. Det var mörkt så han måste helt enkelt ha sett mig, jag hade även legat bakom en stund, men som sagt inte irriterande nära. Han kanske trodde det var politiet och ville ge dom en läxa, vad vet jag.

När jag berättade om skräckupplevelsen för guttene på jobbet så skrattade dom bara "japp i Norge är folk galna, kommer dom från höger kör dom rakt ut".

Alltså, Ingemar Jeanlo a.k.a. "Trafikjuristen" har berättat att det står i Trafikförordningens 1:a paragraf att en trafikant är skyldig att iaktta den omsorg och varsamhet som är erforderlig med hänsyn till omständigheterna, för att undvika trafikolyckor - och det gäller ÄVEN i en trafiksituation där andra trafikanter har väjningsplikt.

Samtidigt säger Ingemar att man icke bör anses som vållande till en kollision med en fordonsförare som haft väjningsplikt enligt högerregeln, då denne bör ha väjt/stannat för att ge en från höger företräde innan denne kör vidare; Ingemar är, liksom de som skrev till nån snubbe som inte tittat vänster, att den som har väjningsplikt enligt högerregeln skall lämna företräde åt en som kommer från höger, och om denne inte lämnar företräde så bör denne anses som (ensam) vållande till kollision.
Ingemar bör väl veta bäst hur man skall tolka och tillämpa högerregeln, med tanke på att Ingemar själv arbetade inom trafikpolisen som ung och därigenom lärt sig hur trafikregler bör tolkas och tillämpas - till skillnad från många andra jurister/domstolsanställda som inte verkar ha lika stora kunskaper om det.

Som en lastbilschaufför skrivit i diskussionen med den där snubben som inte tittade vänster, så kan man rent generellt bara köra direkt in på en högerregelskorsning från höger, om någon förare från vänster inte lämnar företräde trots att denne som har väjningsplikt måste väja för att ge en från höger företräde så har denne varit (ensam) vållande till en kollision, och det spelar faktiskt ingen roll om man tittat åt vänster i korsningen - och det spelar heller ingen roll för den delen om man kört som en tok, och man behöver inte ha kört "som en tok" bara för att man varit "ouppmärksam på fordon som inte lämnat företräde (när man skulle ha lämnat företräde)".

Tillbaka
Topp