Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
emmer sa:Typisk cykelöverfart som man inte hunnit bygga om ännu.
julgus sa:Ursäkta om jag är dum i huvudet. Jag ska stanna? Tanten hade rätt?
www.garaget.org
![]()
Krockade vid högerregel, han påstår att jag inte tittade vänster. - Sida 1
Detta är en forumtråd från Garagetwww.garaget.org
Det var en gång en snubbe som skrev att han kände sig bekymrad efter en kollision med en annan fordonsförare som inte lämnat företräde åt honom, trots att han kom från höger i en korsning där det är högerregeln. Eftersom snubbens motpart inte lämnat företräde så bör motparten ha ansetts som vållande, men snubben kände sig ändå bekymrad därför att han "råkade" uppge i skadeanmälan till försäkringsbolagen att han inte tittade vänster.
Dock har snubben INTE skrivit något om att han ansetts som vållande, trots att motparten haft väjningsplikt enligt högerregeln, så motparten ska då inte ha kommit undan med att han inte tittat åt vänster.
De som besvarade snubbens diskussion skrev att han (mest sannolikt) inte behöver bekymra sig; är det högerregeln så skulle motparten som hade väjningsplikt ha stannat/väjt för att ge en från höger företräde innan han körde vidare, t.o.m. Ingemar Jeanlo har sagt att den som har väjningsplikt enligt högerregeln MÅSTE lämna företräde åt en från höger, och det spelar ingen roll om man tittar åt vänster i korsningen, och det spelar ingen roll heller för delen om man kör som en tok - och man behöver inte heller ha kört "som en tok" för att man inte uppmärksammat fordonsförare som inte lämnar företräde när den skulle ha lämnat företräde.
En snubbe som skrev i diskussionen berättade att han som lastbilschaufför i Norge upplevt att de flesta bilister i Norge brukar köra bara direkt ut från höger, och rent generellt så kan man köra bara direkt ut från höger; kolliderar man så har fordonsföraren från vänster varit vållande då denne skulle ha väjt för att ge en från höger innan denne kör vidare.
Det är kvalitet när den är som bäst! ??Men reggar sig och gräver upp en 5år gammal tråd för att posta en länk till en 9år gammal tråd.
JockeP skrev:
-------------------------------------------------------
> bojsänke skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > JockeP skrev:
> >
> --------------------------------------------------
>
> > -----
> > > Visst måste en bil som kommer som den blå
> > pilen
> > > visar lämna företräde när jag ska svänga
> > > höger ut på Tyrestavägen? Även om
> > > Tyrestavägen är en 40-väg?
> >
> > Rent tekniskt, ja. Däremot är det någon
> sorts
> > informell praxis att den som kommer från en
> > "mindre" väg lämnar företräde för trafiken
> > på den "större" vägen. Men så länge båda
> > gator är namngivna och inget särskilt är
> > skyltat så gäller högerregeln. Egentligen.
>
> Precis. Men hur ska jag förklara det för
> dottern? Det är lite som 'ja, det är OK att
> köra liiite för fort när alla andra gör det
> och man bara hänger med i trafikrytmen'. Inte
> speciellt hållbart vid en uppkörning, skulle jag
> tro. Däremot att känna till några 'oskrivna
> regler' måste ju vara bra.
Varför inte säga det precis så, det är ju så det är: "Ja, du bör köra lite för fort när alla andra gör det för att hänga med i trafikrytmen, men du får inte göra det vid uppkörningen."
Angående den där korsningen är det en klockren högerregel som gäller. Samtidigt får man som röd bil inte svänga ut om man ser att den blå bilen kör för snabbt och inte kommer hinna stanna. Är det så att den röda föraren vid en krock och utredning säger att "ja, jag såg att han kom, men det är ju högerregel, så han får väl skylla sig själv" så åker röda föraren på böter och avgifter. Säger han däremot att "ja, jag såg att han kom, men jag bedömde att det var ett bra avstånd till honom och jag tyckte det såg ut som han saktade in för att släppa ut mig" så får den blå föraren betala.
Men reggar sig och gräver upp en 5år gammal tråd för att posta en länk till en 9år gammal tråd.
Men, du kanske inte ska ägna dig åt att gräva upp väldigt gamla trådar för det.Jag var inte så aktiv för 5-7 år sen, men nu har jag börjat bli aktiv delvis av personliga skäl.
Tror man för hårt på högerregeln krockar man väldigt snart hur rätt man än må ha.Det är ändå bara 40-talister och nybakade körkortsinnehavare som fortfarande tror på högerregeln.
Du lär tro på den om något händer iaf...Det är ändå bara 40-talister och nybakade körkortsinnehavare som fortfarande tror på högerregeln.
Tror man för hårt på högerregeln krockar man väldigt snart hur rätt man än må ha.
Naturligtvis kan man tycka vad man vill om det, men i verkligheten får man helt enkelt förhålla sig till en utbredd ignorans av högerregeln.
Är väl bättre än att starta en ny tråd i samma ämne?Men, du kanske inte ska ägna dig åt att gräva upp väldigt gamla trådar för det.
Du menar att man blir påkörd.Tror man för hårt på högerregeln krockar man väldigt snart hur rätt man än må ha.
Jag vet inte. Det är också skillnad ibland på rättsystemets och försäkringsbolags tolkningar. Oklart varför, men det finns gott om (i mina ögon) exempel som förefaller ologiska.Kan man riskera att dömas för exempelvis vållande till kroppsskada eller vårdslöshet i trafik, om man kolliderar med en fordonsförare som inte lämnar företräde åt en som kommer från höger?
Jag frågar för att jag själv hade en högerregelskollision i juni 2015, då en 16 år gammal tjej på moped inte var (tillräckligt) uppmärksam eller beredd på att stanna för att lämna företräde åt min bil som just kom från höger på Johan Skyttes väg i södra Stockholm, och hon kraschade rakt in i vänstersidan på min bil och slog sig ganska ordentligt på asfalten, emellertid utan att bli jätteallvarligt skadad.
Trots att hon ansågs som (ensam) vållande till kraschen medan jag själv gick helt fri så började försäkringsutredarna att "spekulera i" varför jag Björn Bergman "inte sett till att stanna upp före korsningen för att släppa förbi henne trots att det bör ha kunnat göras för att undvika trafikolyckor"; jag ansåg å andra sidan att hon som hade väjningsplikt bör ha kunnat vara tillräckligt uppmärksam på att jag just kom körande från den högra korsande gatan - men inte förrän jag just kört in på korsningen så började hon sänka sin hastighet/stanna för att lämna företräde åt mig, dock utan att hinna stanna p.g.a. för hög fart (närmare 50 km/tim).
Du menar att man blir påkörd.
Är det inte samma sak? Och hur en krock tar påverkar inte juridiken. Så vem som kör på vem kvittar. Det är vem som var skyldig att väja som är det viktiga.Du menar att man blir påkörd.
Jag vet inte. Det är också skillnad ibland på rättsystemets och försäkringsbolags tolkningar. Oklart varför, men det finns gott om (i mina ögon) exempel som förefaller ologiska.
En sak är att man bara har skyldigheter i trafiken. En skyldighet är aktivt agera för att undvika olyckor. Man är väjningskyldig, men har om man kommer från andra hållet i "förkörsrätt". Du förväntas köra före, men också att vara uppmärksam.
Finns ingen som har företräde i trafiken, inte heller har någon ”rätt att passera korsningen först”. Det vore bra om fler lärde sig det.Blir man påkörd av någon fordonsförare från vänster så bör denne (generellt sett) anses som (själv) vållande till kollisionen, då denne inte väjt/stannat tillräckligt tidigt för att ge en från höger företräde, när man borde ha lämnat företräde åt fordon från höger. Det BÖR ju vara möjligt att stanna för att ge en som kommer från höger företräde, under förutsättning att man är tillräckligt uppmärksam på att ett fordon just närmar sig från den högra korsande vägen och är tillräckligt beredd att väja/stanna för att lämna företräde (innan man kör vidare).
Som någon snubbe skrev till den där snubben som inte tittade vänster så kan en fordonsförare (rent generellt) bara åka direkt ut från den högra korsande vägen - och han som varit lastbilschaufför i Norge har själv upplevt att bilister i Norge ofta kör bara direkt in på högerregelskorsningar utan att uppmärksamma fordon från vänster som måste lämna företräde - och om någon fordonsförare från vänster kolliderar med en från höger så är denne (ensam) vållande då denne inte lämnat företräde, trots att en som har väjningsplikt måste väja för att ge en från höger företräde, precis som Ingemar Jeanlo sagt, och det spelar faktiskt ingen roll om man tittat vänster i korsningen, och det spelar ingen roll heller för den delen om man kör som en tok - och snubben som skrev detta har sagt att man inte behöver ha kört "som en tok" bara för att man inte uppmärksammat fordon som inte väjt när denne borde ha väjt för att ge en från höger företräde.
Om fordonsförare som kör bara direkt ut från höger bedöms utgöra en potentiell trafiksäkerhetsrisk för "trafikanter som inte lärt sig högerregeln" (som exempelvis cyklister?), då bedömer jag att man borde vidta rimliga åtgärder för att avveckla högerregeln, och INTE försöka att "bestraffa" fordonsförare som haft företräde, som bara kört enligt gällande trafikregler. När man har väjningsplikt enligt högerregeln så är det väl egentligen tänkt att fordon från en korsande väg till höger skall ha "rätt att passera korsningen först"; om det inte alltid efterlevs så får man väl lov att ändra på det.
Var går gränsen i tid bakåt då, när man inte bör gräva upp trådar, @marr ?Är väl bättre än att starta en ny tråd i samma ämne?
Jag förhåller mig till de regler som finns och den praxis som har utvecklats. Orkar inte fundera på rimligheten i det - det biter mig inte så anpassar mig och överlåter eventuella ändringar i trafikreglerna till personer bättre utbildade till det.Men är det inte väldigt orealistiskt att ha högerregeln vid trevägskorsningar? I Storbritannien gäller den separata T-korsningsregeln, att fordonsförare som svänger i en trevägskorsning har väjningsplikt mot generellt sett fordon som färdas rakt fram.
Som tur är finns funktionen
Visa bilaga 565177
Sedan får vi se om även nästa steg behövs
Visa bilaga 565178
Men ett steg (ignorera?) i taget.
Kan man riskera att dömas för exempelvis vållande till kroppsskada eller vårdslöshet i trafik, om man kolliderar med en fordonsförare som inte lämnar företräde åt en som kommer från höger?
Jag frågar för att jag själv hade en högerregelskollision i juni 2015, då en 16 år gammal tjej på moped inte var (tillräckligt) uppmärksam eller beredd på att stanna för att lämna företräde åt min bil som just kom från höger på Johan Skyttes väg i södra Stockholm, och hon kraschade rakt in i vänstersidan på min bil och slog sig ganska ordentligt på asfalten, emellertid utan att bli jätteallvarligt skadad.
Trots att hon ansågs som (ensam) vållande till kraschen medan jag själv gick helt fri så började försäkringsutredarna att "spekulera i" varför jag Björn Bergman "inte sett till att stanna upp före korsningen för att släppa förbi henne trots att det bör ha kunnat göras för att undvika trafikolyckor"; jag ansåg å andra sidan att hon som hade väjningsplikt bör ha kunnat vara tillräckligt uppmärksam på att jag just kom körande från den högra korsande gatan - men inte förrän jag just kört in på korsningen så började hon sänka sin hastighet/stanna för att lämna företräde åt mig, dock utan att hinna stanna p.g.a. för hög fart (närmare 50 km/tim).
Gissar att det är "Detta fritar dock inte någon av förarna från kravet på särskild försiktighet." som F-bolaget hakar upp sig på.![]()
Trafikregler - Transportstyrelsen
Trafikreglerna gäller överallt, både på vägarna och i terrängen – och terräng är enligt trafikförordningen allt som inte är väg. De gäller alla trafikanter.www.transportstyrelsen.se
Gissar att det är "Detta fritar dock inte någon av förarna från kravet på särskild försiktighet." som F-bolaget hakar upp sig på.![]()
Trafikregler - Transportstyrelsen
Trafikreglerna gäller överallt, både på vägarna och i terrängen – och terräng är enligt trafikförordningen allt som inte är väg. De gäller alla trafikanter.www.transportstyrelsen.se
www.garaget.org
Har väl dolt mina inlägg eftersom svar uteblir.Var går gränsen i tid bakåt då, när man inte bör gräva upp trådar, @marr ?