[OT] Träna för armbrytning?

bruse

Aktiv medlem
Vilka muskler eller övningar ska jag köra, för att klå min kombattant i armbrytning? Sist gav vi upp efter 5 minuter, vi kom ingen vart. Så nu kämpar vi båda stenhårt för att klå den andre.

När vi tog vänstern, vann jag efter 5 sekunder, tjoff! Men högern var jag liiiiite starkare. Men inte tillräckligt.

så, bäste Dr Happy, hur träna?

Edit: joråsåatt, nog är det OT, *micke*

Senast redigerad av en moderator:
Såhär skrev en klok man när frågan väcktes på internet(tm) inte långt från HappyMTB

"Inåtrotationen i axeln sköter subscapularis, bröstmuskeln, främre deltat och även latsen och teres major. Sen är det givetvis viktigt att ha styrka i biceps och brachialis för att behålla det statiska perfekta läget i armbågen och underarmsflexorer för att få övertaget i greppet."

Det var så bra sagt att jag inte ändrar utan citerar rakt av.

För att översätta i träningstips; kör lite ryggträning, lite bröstträning och en del greppträning för att stärka underarm/handled.

Ouch, samma kille skrev en liten guide som jag postar här. Nu kan det vara på sin plats att nämna att han kallar sig MasterChief på kolozzeum, och faktiskt även cyklar. Såklart, eftersom han har rätt.

"Det är viktigt att förstå skillnaden mellan positivt, statiskt och negativt arbete. Muskeln är som svagast när den kontraherar och lyfter en vikt. I armbrytning motsvarar det själva nedbrytandet av motståndarens arm. Man är i runda tal cirka 20% starkare att hålla en vikt statiskt i samma läge än den positiva fasen. I den negativa är man upp till 40% starkare än i den positiva. Det här är anledningen till att så många matcher mellan "polare" ofta blir så jämna. Han som håller emot har en direkt fördel eftersom hans muskler jobbar negativt, medan han som försöker trycka ner armen måste de facto vara betydligt starkare eftersom han måste övervinna motståndarens negativa styrka. Till slut blir det mest en fråga om vilken förmåga man har att hantera mjölksyra snarare än styrka.

Vill man få maximal styrka i trycket är det väsentligt att man låser axeln och försöker stötvis ta kraften från hela bålen genom att vicka på kroppen. När man fått ner motståndarens arm en bit så lyfter man upp kroppen och tar ny sats från bålen samtidigt som man behåller det statiska trycket i axeln. På så sätt forceras lättare motståndaren ner eftersom man uppnår maximal kraft i rörelsen.

Samtidigt är det viktigt att vinna det bästa läget i greppet. Ett övertag, genom att "ligga över" motståndarens hand ger dig bättre förmåga att öka trycket. Även bör man se till att hålla armen nära kroppen och behålla så snäv vinkel som möjligt i armbågen. Allt för att öka styrkan genom gynnsamma hävstånger.

Skulle jag möta en kille som jag vet är minst lika stark eller starkare så skulle min taktik nog se ut så här:

1, Se till att inte tappa vinkeln i armbågen. Ju större vinkel desto sämre kraftutveckling har du. Försök även trycka armen lite emot dig.

2, Lägg maximalt fokus på att direkt vinna greppkampen så ett litet övertag fås där man "hamnar över" motståndarens hand. Är inte det möjligt så ge allt på att inte hamna under utan försök behåll det ursprungliga greppet.

3, Lås axeln och fokusera på att hålla stilla snarare än att trycka. Låt motstånden slösa kraft först. På så sätt "vilar" du faktiskt muskeln en aning. Kör ett litet minspel som visar hur jobbigt det är. Lura motståndaren att tro att du är svagare än du är. Stöt lite spontant så han tror du försöker pressa så hårt som möjligt. Du kommer snabbt att märka att han måste ta små mikropauser där han tar ny kraft (och förmodligen mest från armen och axeln). När du känner dig redo så sätt in all kraft i en extremt kraftfull maximal stöt precis innan han ska ta ny kraft. Ta kraften från kroppen och stötvis jobba ner hans arm. Han kommer vara matt, förbluffad och kan inte uppbringa korrekt motstånd eftersom han inte vet hur man gör så vinsten blir din!"

jansson99 skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det matrosen Du ska klå? Är det inte bättre
> att ni leker hela havet stormar? ;-)

Armbrytning och sjöslag! Spårvagnskörning och cykling1
Vi leker allt utan hämningar!
Ännu leder jag i "gul bil".

Allt du behöver:

OverTop.jpg

Tillbaka