[OT] Trimmer för tovig katt?

BuTTuS

Aktiv medlem
Har en sibirisk katt som behöver kammas lite på somrarna för att inte få tovor, men nu har vi varit bortresta i en vecka å sen var det kört...
Försökte raka stackaren med min frisyrfixare (trimmer för skägg/hår) men den var för tät och kommer inte igenom tovorna...
Någon som känner igen problematiken och kan tipsa om en bra pälstrimmer som klarar biffen och som man kan klicka hem?

(Och ja, vi har gjort det några gånger hos veterinär men dom har just nu tok-kö...)

Edit: tovtussen:

IMG_1782.JPG

Jag har inget svar på trimmer men min sambo klipper tovor på våra katter med vanlig liten sax.
Och svarar mest för att kunna lägga in att det var en redigt söt redig tovtuss ?

Edit: storleksanppassa kommentaren.

Senast ändrad:
Det finns "tovskärare". Ser litet ut som tandborstar med tre tvärställda skäror eller vad man ska säga i änden. Swedish Agro har, och säkert djurbutiker i allmänhet. Den funkar bra på min Månsan, men hon är inte riktigt lika ulle-gulliga som på bilderna här.
Jag har förresten tränat upp hennes ordvitseri. En släkting undrade om hon var angora eller möjligen en perserkatt. Med ett vackert leende sa Månsan: "Nä, jag är kurd!"

Vi kör nagelsax på vår sibiriska tok ehhh katt. Vetesjutton hur hon skulle reagera på en trimmer :D

Har kört lite med sax, men tovorna är så täta att det är svårt att känna gränsen mellan tova och hud, trimmer känns säkrare...

Vår ena sibbe fick galet med tovor i våras. Köpte en Oster A6 och helklippte förutom huvud och lite man. Hon verkar helnöjd :)

Visa bilaga 633359

Visa bilaga 633358

/Johan
På våran sitter tovorna bara på bakkroppen, så det blir lejon-style när trimmern kommer :-)
Det är ju ändå sommar, och till hösten har det mesta vuxit ut igen (hon får gå ut som hon vill)

Det vi gjorde efter sterilisering då kisse hade kroppsstrumpa istället för tratt vad att ta tovorna lite i taget med sax, till slut löste de upp sig. Men får du till att köra trimmer så är det nog smidigare.

20230620_195042.jpg

Jag stoppar den här mellan tovan och skinnet sedan använder jag skalpell på ovansidan.
Det här skrev jag bara för att få posta en bild på monstret (nästan 10kg) ?
20230505_185834.jpg

Tillbaka
Topp