[OT]: Triple play från Telia

Peach

Aktiv medlem
Tjena,

skall snart flytta till en ny lägenhet och den brf:en har endast Telia som leverantör, jag kan alltså inte välja någon annan leverantör.
Vi "får" bredband (100/100) kanalpaketet Lagom, som tack och lov har Eurosport (cykel och snooker), samt möjlighet att teckna ip-telefoni. Man kan dessutom pröjsa en slant för att få deras inspelningsbara box Arris 2853, ordinarie box är Arris 1113.

Fördelar
-Snabbt bredband
-Inspelningsbar box med paus-funktion när man kollar live
-Man kan ladda ned en app som gör att man kan styra inspelningen på boxen från sin iPhone, dvs man slipper stressa hem utan kan starta inspelningen bara man har sin telefon med täckning.

Nackdelar
-IP-telefonisamtalen kostar - varför då?
-Telia brukar vara ganska dyra men här har jag inget val

Jag är dock osäker på flera saker och undrar om inte happy-kollektivet kan guida mig

*Använder ni ip-telefoni eller är det inget att ha?
*Någon som känner till boxen och kan hissa/dissa? Det finns en billigare fast utan inspelningsfunktion
*Någon som använder inspelningsappen som kan tipsa om den är bra/dålig?
*Några andra uppenbara för-/nackdelar som jag ej nämnt men som är värda att känna till?

En stor nackdel brukar vara deras router/gateway som kommer med inbyggd trojan och dessutom suger getpung. Be att få den bryggad och kör med en egen router

Jag kan inte komma på något bra med att äga en fast telefon. Om man inte känner sig ensam då förståss och gillar när säljare ringer så man har någon att prata med.

Alexander_kyckling sa:
En stor nackdel brukar vara deras router/gateway som kommer med inbyggd trojan och dessutom suger getpung. Be att få den bryggad och kör med en egen router

Ok, tack for tips! Har Apples TimeCapsule som funkar alla tiders idag så den får göra jobbet även på det nya stället.

Ip-telefoni verkar sågas - OK, jag skippar det helt och hållet. Hade någon vild idé att det skulle vara smidigt att köra via mobilen men kan ej komma på varför. Jag stryker det helt och hållet.

Spela in från TV verkar några ha åsikt om. Jag tycker det verkar smidigt, fast visst finns ju play-tjänsterna. Dock är det ju grymt att spela in med paus, vänta och sedan kunna snabbspola förbi all reklam. Fast det kanske är hett 2006?

Vi har telia trippel play i våran villa.
betalar 349 i månaden för 100/100, tv-lagom med 4 "tvillingkort" och ett telefonnummer ( använder inte telefonen).
Förstår inte varför alla tycker att telia suger. Har funkat perfekt sen dag 1. aldrig några avbrott eller nånting.

DmA sa:
betalar 349 i månaden för 100/100, tv-lagom med 4 "tvillingkort" och ett telefonnummer ( använder inte telefonen).
Förstår inte varför alla tycker att telia suger. Har funkat perfekt sen dag 1. aldrig några avbrott eller nånting.

För att det inte fungerar kanske? För att de är dyrt? För att kundtjänsten är ett skämt? För att de stöttar diktaturer? För att de är inblandade i mutskandaler var tredje månad?

Kör Apple Extreme router efter gateway, funkar alldeles utmärkt. Digital-tv tjänsten (bra utbud) med inspelningsbar box använder inte jag, men sambon som spelar in varje dag. Dock med en äldre box.
Play/ondemand funktionerna är riktigt bra.

ChTj sa:
Kör Apple Extreme router efter gateway, funkar alldeles utmärkt. Digital-tv tjänsten (bra utbud) med inspelningsbar box använder inte jag, men sambon som spelar in varje dag. Dock med en äldre box.

Ok, tack. Vad är det som gör play/ondemand så bra enl dig?

Bengt-re sa:
DmA sa:

För att det inte fungerar kanske? För att de är dyrt? För att kundtjänsten är ett skämt? För att de stöttar diktaturer? För att de är inblandade i mutskandaler var tredje månad?

Men för mig fungerar det. Det är billigt. Jag har bara positiva erfarenheter av kundtjänsten. Men o andrasidan e ja inte efterbliven heller så jag brukar lösa det mesta utan att behöva kontakta dom. Alla gillar Kim Jong Un. Jag gillar mutor. Tyvärr mutar ingen mig!

Peach sa:
ChTj sa:

Har Kanalpaket Stor och Cmore family, de flesta program kan man se i efterhand utan att spela in. Förutom SVT där det är färre program. "SVTr"

ChTj sa:
Peach sa:
ChTj sa:

Har Kanalpaket Stor och Cmore family, de flesta program kan man se i efterhand utan att spela in. Förutom SVT där det är färre program. "SVTr"

Tack för snabbt svar!

Re diktaturer så äger jag ej aktier i Telia och jag vill ha bredband och brf har valt Telia så valet är för mig då ganska enkelt.

Tilläggas bör väl att fru + dotter konsumerar stora mängder Netflix/Viaplay medan jag är ute och cyklar så vår konsumtion av megabit kommer vara ganska stor. Jag surfar mest typ happy/strava/garmin/du-tuben så jag är ingen storkonsument av bredband så själv hade jag klarat mig med mindre men så är ej fallet.

Jag hade fiber via telia i 7 år utan minsta bekymmer! Det var nere i ca 45-60 minuter en gång för kabelskarvning efter ett entreprenad arbete i närligande förening. Då (1år sen) var priset helt i linje med Bahnhof, telias digitalbox var vettig att navigera med appar i padda lr telefon.

Har Telia 100/100 bredband, tv och IP telefoni via fiber i vår villa och det har funkat bra sedan 2009 när vi byggde huset. Det har legat nere en eller två gånger. En av gångerna var när hacker gruppen Lizard squad var på Telia runt julen 2014.

Bott 1,5 år i en lägenhet med telia tripple play. Varit stabilt. Köpt till dekorer med hårddisk, trevligt att den kan styras och programmeras över nätet var man än är (programmera för inspelning) och en av få operatörer som inte tar ut något extra om man vill ha en tv till inkopplad. Behöver bara en Box till. Men när vi valde till hårddisk boxen fick vi ju en över. Inte betala nå 50% som hos många andra för något tvillingkort

Jensen sa:
Bott 1,5 år i en lägenhet med telia tripple play. Varit stabilt. Köpt till dekorer med hårddisk, trevligt att den kan styras och programmeras över nätet var man än är (programmera för inspelning) och en av få operatörer som inte tar ut något extra om man vill ha en tv till inkopplad. Behöver bara en Box till. Men när vi valde till hårddisk boxen fick vi ju en över. Inte betala nå 50% som hos många andra för något tvillingkort

Säker på det med tvillingkort? Mig fakturerar dom gladligen 50% extra...

Jag har Telia Fiber 100/100 via samfälligheten (ingen aning om vad det kostar, kan inte välja bort det).

Rent tekniskt har det fungerat hur bra som helst, kan inte minnas några problem sedan den struliga inkopplingen, men det var samfällighetens kassör fel...

Vi kör ip-telefonin för larmet (som komplement) och för ungarna, fungerar bra.

Tv-boxen är ok, har inget att jämföra med direkt men det är praktiskt att kunna pausa program och Telias variant av on-demand-streaming är rätt ok. Har hyrt en film eller två, och det funkar också. Förutom att det är stört omöjligt att hitta någon film man vill hyra om man inte har ett namn att söka på. Nu konsumerar jag själv väldigt lite tv så det är mest för ungarna. Jag har inte kört apparna.

Internet funkar helt ok. DHCP med 20 minuters timeout, spärr på utgående port 25, det går att ha två externa IP-adresser samtidigt.

Men stor varning för deras bredbandsrouter. Inte bara för att den är dålig på massor av sätt, den ger också Telias supportpersonal direktaccess till kundernas nätverk. Så att de kan "hjälpa till med nätverksproblem"...

(Jag har en switch som lyfter ut Telias VLAN och skickar allt utom telefoni till en riktig brandvägg, men numera kan man visst få deras utrustning bryggad om man ber snällt.)

Jag vill också framhäva Telias höga driftssäkerhet, det funkar helt enkelt. Jag körde också med en Apple Airport Extreme efter Telias sugiga router som man måste be kundtjänsten brygga och sen rullade det på i 7 år innan min förening skaffade fiber med en annan operatör. Är nu tillbaka i träsket av ständiga driftsavbrott och värdelös kundtjänst som jag hade klarat mig jättebra utan under Telia tiden.

Vad det gäller inspelning från TV så kanske det kan vara ett alternativ, om du har en modern TV, att ansluta en USB hårddisk till TVn och spela in via TV's gränssnitt. Köpte själv en 8000 serie Samsung innan jul och en 1 TB USB hårddisk och det funkar kanon.

Cujo sa:
Jensen sa:

Jag betalar då inget extra. Gick in på "mina sidor" och ansökte om en extra tv kod. Dagen efter fick jag det och betalar inget för det.

Jensen sa:
Cujo sa:
Jensen sa:

Jag betalar då inget extra. Gick in på "mina sidor" och ansökte om en extra tv kod. Dagen efter fick jag det och betalar inget för det.

I vårt avtal ingick det två boxar, en med inspelning och en utan. Det har fungerat bra, men vi ville lägga till ytterligare en. Kostade typ 2000 spänn för en ny box (inspelningsbar) men inget extra per månad. Fast nu i helgen upptäckte vi att den inte går att spela in på, för att "tjänsten är inte aktiverad"... Får se om det går att lösa.

Jensen sa:
Cujo sa:
Jensen sa:

Kan ju bero på vilket kanalpaket man har kan jag tänka mig.

ipv6 sa:
Jag har Telia Fiber 100/100 via samfälligheten (ingen aning om vad det kostar, kan inte välja bort det).

Rent tekniskt har det fungerat hur bra som helst, kan inte minnas några problem sedan den struliga inkopplingen, men det var samfällighetens kassör fel...

Precis vad jag vill höra, att det funkar. Telia må vara tråkiga och trista men hög tillgänglighet är viktigt för mig.

ipv6 sa:

Ok, då finns det alltså ett användningsområde för ip-tefoni - larm. Det är något jag funderar över men har inte alls bestämt mig, dvs om vi skall ha larm eller ej. Dock så kan man ju välja till det vid ett senare tillfälle så det kanske inte är ett problem just nu.

ipv6 sa:
Men stor varning för deras bredbandsrouter. Inte bara för att den är dålig på massor av sätt, den ger också Telias supportpersonal direktaccess till kundernas nätverk. Så att de kan "hjälpa till med nätverksproblem"...
(Jag har en switch som lyfter ut Telias VLAN och skickar allt utom telefoni till en riktig brandvägg, men numera kan man visst få deras utrustning bryggad om man ber snällt.)

Här är jag vilsen. Tidigare i tråden står det att Telias sugiga router bör bryggas men min kollega på jobbet avrådde bestämt för då skulle jag bli utan brandvägg och det vill jag absolut inte. Går det att komma runt genom att be snällt eller är alternativet bara att acceptera Telias router?

Peach sa:
ipv6 sa:

Precis vad jag vill höra, att det funkar. Telia må vara tråkiga och trista men hög tillgänglighet är viktigt för mig.

ipv6 sa:

Ok, då finns det alltså ett användningsområde för ip-tefoni - larm. Det är något jag funderar över men har inte alls bestämt mig, dvs om vi skall ha larm eller ej. Dock så kan man ju välja till det vid ett senare tillfälle så det kanske inte är ett problem just nu.

ipv6 sa:

Här är jag vilsen. Tidigare i tråden står det att Telias sugiga router bör bryggas men min kollega på jobbet avrådde bestämt för då skulle jag bli utan brandvägg och det vill jag absolut inte. Går det att komma runt genom att be snällt eller är alternativet bara att acceptera Telias router?

Du behöver en router, men köp en egen. Jag hade Telias när jag hade ADSL, och kan bara instämma i dess uruselhet. (kan iofs vara annorlunda nu) När vi drog in fiber sade jag nej till Telias router.

Edit: Och för att förtydliga så har routern en brandvägg inbyggd. Det finns fleta trådar om vilken router man ska välja på detta forum.

Senast ändrad:
Nu har jag inte erfarenhet av Telias boxar, bara av ComHems. Där skilde det enormt i kvalité i vanligt enkelt TV-tittande mellan enkel och avancerad box, alltså även om man inte använde t.ex. timeshift o inspelning.

Den billiga (utan timeshift) var totalt värdelös. Väldigt dåliga menyer, och inte mycket man kunde ställa in. Och på kanaler som sänder texten för sig kom textremsan alltid omkring 1-2 sekunder försent. Dessutom var textremsorna väldigt stora och låg rätt långt upp i bilden. Och fjärrkontrollen fick man rikta exakt mot boxen, och ändå fick man ibland klicka flera gånger. Sa jag värdelöst?

Så i mitt fall var det väldig skillnad i kvalité även om man inte använder alla finesser.

Cujo sa:
Jensen sa:
Cujo sa:
Jensen sa:

Kan ju bero på vilket kanalpaket man har kan jag tänka mig.

Mycket möjligt. Har det som kom standard i lägenheten. Tror der heter lagom

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp