PerryE skrev:
-------------------------------------------------------
> Att ge sig upp på branta fjäll under svenska
> sommaren går ju oftast bra - men ibland kan
> dåligt väder och annat samverka till att det
> går rejält på tok.
Jo, det som kännetecknar en god alpinist är faktiskt det goda omdömet att kunna vända i tid även om det innebär att man missar resans enda chans att nå toppen. Vissa förhållanden är inte bara olämpliga utan även mycket farliga.
När det gäller redskap tycker jag, som sagt, att det är fel att gå osäkrad med stegjärn, är det så brant och isigt att man skulle kunna glida iväg utan dem bör man absolut vara säkrad. Detta är särskilt viktigt om man inte är en erfaren alpinist som är van att klättra med stegjärn. Är det isigt skulle jag istället i första hand välja att ha i) hårda skor, och ii) en lång isyxa. Det är ett oerhört praktiskt redskap, som kan användas för att göra steg, för att få fäste, eller för att få stopp om man skulle rutscha iväg. Men, som redan sagt, normalt ska man inte behöva någon särskild utrustning. I det sammanhanget ska man också gärna tänka på att alla klätterattiraljer väger och ju mer man bär desto tristare blir vandringen. Omvänt: ju mindre man bär desto roligare blir själva gåendet.
En märklig sak med Lappland, i v f när jag var där, var allt skrytet om hur mycket folk bar. På vissa ställen pratade inte folk om något annat än hur många kilo de kånkade på. Ju mer de släpade på desto tuffare, verkade gälla, som om de vore mulåsnor.
David_J skrev:
-------------------------------------------------------
> Nu skall vi inte skrämma Atlas_sthlm. =)
Jag håller med. Chanserna att Kebnekaise är både lätt och lönande i juli och augusti är stora. Det finns ingen anledning att dramatisera. Ska nämna, att första gången jag var upp hade jag bara enkla gymnastikskor (och ingen alpin utrustning alls!) och slogs av att det krälad insekter i toppdrivan. Myggen i dalarna höll på att driva mig vansinnig. Andra gången lyckades jag med konststycket att missa toppen. Det var dimmigt, och vi kom från nordtoppen, och insåg inte att vi hade passerat sydtoppen förrän vi mötte några som gick utan rep.
Instämmer f ö i Tarfallatipsen. En jättefin dagstur från Tarfalla är Kaskasatjåkka. Det är en drygt 2000 m hög knalle norr om Tarfalla, som man lätt kan gå upp på. Man går över en sprickfri glaciär upp till passet öster om toppen och sedan över skravel till toppen. Det är en oerhört lönande bestigning, fantastisk utsikt över Kebnekaisemassivet. Det tar ca 3 t upp från Tarfalla, ungefär hälften ned.