[OT] uppför Kebnekaise

Atlas

Aktiv medlem
[OT] uppför Kebnekaise
Och så dök det upp en fix idé, mitten på nästa vecka bär det av, jag är van vandrare och har utrustning/packning som lätt klarar 4-5 (8max) dagar på fjället. Men har med mig en kompis utan samma vana så det är bra om det bara blir tre nätter i tält utan butik. Vi vandrar gärna på lättaste stigen och kortaste vägen, dock kan/hinner/vill vi inte ha "designad" tour.

Alla tips är välkommna.

PS vi skall ta oss utan bil från tokholm, hur gör vi lättast utan förbokade biljetter? DS

[OT] uppför Kebnekaise
Går du upp från fjällstationen så finns det en kort & svår väg (östra) och en lång & lätt (västra)... den långa & lätta går upp & ner för ett annat lite halvhögt berg, så det skiljer en del.
När jag var uppe där för 7-8 år sedan så var det skyltat att den svåra vägen var farligt och man bara skulle gå med guide. Jag vågade inte chansa utan tog den långa & lätta vägen. Det verkar som att man bör säkra in sig på vissa ställen på östra leden om man läser här: http://www.lappland.se/scripts/SE/se_upplev_lista.asp?f=s&p=36&s=965

Så tyvärr, den lättaste & kortaste vägen finns nog inte :-)

Och oavsett hur ni gör, underskatta inte högalpin miljö, det kan vara minus & snöstorm även på sommaren om man har otur.

[OT] uppför Kebnekaise
Flyg till kiruna och ta taxi till nikkaloukta. Därifrån är det ett par timmars promenad till fjällstaionen. Invänta bra väder för topptur. Via västra leden tar det 7-8 tim fram och tillbaka. Östra går snabbare och det finns fasta rep att koppla in sig på där det är lite brant. Västra innehåller inga svårigheter alls förutom eventuell risk att stuka foten pga att man lallar på stenblock hela vägen.

[OT] uppför Kebnekaise
Faceplant skrev:
-------------------------------------------------------
> Östra går snabbare och det finns fasta
> rep att koppla in sig på där det är lite brant.

Jag har gått den flera gånger och det finns inget behov av "inkoppling" eller av klätterattiraljer, i v f inte sommartid. I klättertermer rankas den som knappt I: d v s på ett par ställen använder man händer någon meter men samtidigt är det lätt även for ovana alpinister och det föreligger normalt inget behov a rep och säkring. På ett par ställen finns det fasta rep som man använder för att hålla sig i någon enstaka meter här och där. Repen är främst ett stöd för ovana. De flesta under sjuttio år skulle mycket väl kunna ta sig upp utan dem. Om det är mycket hård halkig snö eller förglasat hamnar saken i en annan dager.

Det ska sägas att denna branta bit är kanske tre eller fyra hundra meter, resten av östra leden är okomplicerad. Såvitt jag förstår är östra leden den som används mest.

> Västra innehåller inga svårigheter alls
> förutom eventuell risk att stuka foten pga att
> man lallar på stenblock hela vägen.

Jag har aldrig gått västra leden men från vad jag förstår är den mycket lång, sannolikt mer än dubbelt så lång som östra leden, och i det avseendet mer ansträngande samtidigt som det medför att man närmar sig toppen mycket senare på dagen; vilket är en klar nackdel. Vädret tenderar att vara klart tidigt på morgonen för att sedan mulna till.

Första gången jag var vid Keb övernattade jag på turiststation och läste varningskyltarna. Det kändes olustigt, så nästa morgon beslöt jag mig för att helt enkelt tassa efter den förarledda gruppen. Efter en kort stund tog de paus, så jag kilade på på egen hand, nådde toppen, njöt av utsikten och vände nedåt samtidigt som molnen började dra ihop sig. När jag kommit nerför biten där man använder händerna några enstaka meter här och där stötte jag ihop med den förarledde gruppen. Vi det laget hade de massat sig fram till Björlings glaciär och Kebnekase var inlindat i tjocka moln. Kom de upp kan de inte ha sett något.

[OT] uppför Kebnekaise
Sist jag var uppe var dock toppen så smal och isig att man fick använda stegjärn för att känna sig någorlunda trygg. Finns att hyra för en billing penning på fjällstationen.
Har ni tid över rekommenderar jag en dagstur till Tarfala, eventuellt med en bestigning av Tarfalatjokka eller Tarfalapakte. Mäktig dal och mäktig utsikt rakt in mot kebne.

[OT] uppför Kebnekaise
Har bara gått västra leden de gånger jag varit där. Enkelt, men jobbigt. Det tar en dag att gå upp och ned. Får bli östra nästa gång.

[OT] uppför Kebnekaise
Jag tog östra leden upp vintern 2002, det var ganska mycket snö och skönt att vara inkopplad i repet.
Sommartid tror jag säkert att man kan gå utan att koppla in sig. Fast å andra sidan så behövs det inte mer än en sele, slinga(60-100cm) och en karbin för att koplla in sig vilket det lätt är värt. Vid finväder skall ju kameran fram och plåta när det är som luftigast och gärna på ovan kompis. Då är det bra att vara säkrad.
En annan sak man kan fråga sig är hur länge dessa rep suttit där?
Den Västra leden har jag aldrig gått men vad jag hört så blir upplevelsen mycket större av att gå Östra. Avsluta med en öl i bastun på Kebekaise fjällstation.

Ha det gött!

[OT] uppför Kebnekaise
Per skrev:
>
> Jag har gått den flera gånger och det finns
> inget behov av "inkoppling" eller av
> klätterattiraljer, i v f inte sommartid. I
> klättertermer rankas den som knappt I: d v s på
> ett par ställen använder man händer någon
> meter men samtidigt är det lätt även for ovana
> alpinister och det föreligger normalt inget behov
> a rep och säkring. På ett par ställen finns det
> fasta rep som man använder för att hålla sig i
> någon enstaka meter här och där. Repen är
> främst ett stöd för ovana. De flesta under
> sjuttio år skulle mycket väl kunna ta sig upp
> utan dem. Om det är mycket hård halkig snö
> eller förglasat hamnar saken i en annan dager.

Håller i grund och botten med Per om svårighetsgraden längs de fasta repen på östra leden. Samtidigt skall man vara medveten om att det inte är så många år sedan en guide trillade ner och dog där. Så möjlighet att koppla in sig kan vara nyttigt, om inte annat för nerverna om man är ovan. Se Davids inlägg, eventuellt två karbiner och slingor så man hela tiden har minst en inkopplad. Att däremot släpa med sig egna rep och dylikt verkar lite till att ta i. Repen kollas relativt ofta eftersom guiderna går där och delvis tar bort dem under vissa perioder. Stegjärn kan vara trevligt på toppen ibland.

[OT] uppför Kebnekaise
tillmann skrev:
Stegjärn kan vara trevligt på toppen ibland.

Tycker att det är värt att påpeka en tredje gång. Så slipper man halka runt på alla fyra och fundera på hur det skulle kännas att åka kana utför 300 meters stup. De utan stegjärn såg ganska spaka ut uppe på toppen sist jag var där.

[OT] uppför Kebnekaise
Grymma tips, det verkar som det får bli östra. Stegjärn och vanlig höftsele har jag en uppsättning, hur fixar jag en till? Måste ju inte vara superprylar alls.
-Kul att så många hjälper till, så happy!

-Och kul att att det går att göra resan med lite fan och anamma på tre dar ToR, om transporterna fixar sig. RR kommer.

[OT] uppför Kebnekaise
Jag har varit där några gånger.

Jag rekommenderar helt klart Östra Leden, Västra är lång och går mestadels över blockterräng.

Numera finns det en vajer upp för hela branta partiet på Östra och visst det går att ramla ner där men personligen skulle jag ändå välja att inte ta med någon säkringsutrustning, men tycker man att det är obehagligt med höjder (eller är ovan) kan det vara skönt att koppla in sig. Den största faran är egentligen risken för stenslag och det gäller främst första traversen på klippan efter att man gått av glaciären.

Jag skulle kanske ta med yxa och stegjärn beroende på hur förhållandena är på toppen, ett tips är att gå in på sporten och höra hur förhållandena ser ut, killarna och tjejerna därinne är däruppe var och varannan dag och delar gärna med sig av information.

[OT] uppför Kebnekaise
Jag vill uttrycka yttersta tveksamhet till stegjärn. De är klätterredskap: behöver man stegjärn behöver man också vara säkrad med rep. Detta gäller i synnerhet dem som är ovana vid stegjärn. Har man inte använt stegjärn förr är nämligen risken mycket stor att man står på näsan.

Jag vill också framhålla att Keb förvisso är ett lätt berg när förhållandena är goda. Men det kan också vara riskabelt vid dåligt väder eller tjocka. Vi satt större delen av en natt på en hylla på östra leden långt under Björlings glaciär. Alla svårigheter var i princip avklarade. Vi skulle bara rusa ned, hade kommit över Vargryggen från Halspasset. Då blev det tjocka, dimma tät som ärtsoppa, så vi tappade bort oss helt på vägen ner till station, kom fel och ut i rasbranter, och hade inget annat val än att sitta under ett utsprång tills det lättade. På småtimmarna började vi gå uppåt och hittade leden igen.

[OT] uppför Kebnekaise
Om din kompis är mindre van och aldrig använt stegjärn skulle jag nog rekommendera att hänga med de guidade turer som går. Att ta med sig en mindra van kompis innebär att du är ansvarig för vad som händer - han/hon måste kunna lita på att du kan hantera situationer som dyker upp (stukad fot, dåligt väder med mera).

När jag var uppe med min fru för några år sedan var det en självklarhet att gå med en guidad tur från fjällstationen. Vid ett annat tillfälle gick jag upp Nygrens led och gjorde traversen vilket var jättekul - men jag skulle inte ta med mig en ovan person på en sådan tur ;).

Så - jag rekommenderar starkt att hänga med de guidade turer som arrangeras av fjällstationen. Att gå Västra leden kommer jag nog aldrig att göra - jobbigt, jobbigt och inte alls lika fint som Östra leden eller klätterleder som Nygrens.

[OT] uppför Kebnekaise
Jag håller med Per om att måste kunna hantera den utrustning man ska använda i klättersammanhang annars kan det få ödesdigra konsekvenser. Det gäller egentligen om man ska koppla in sig i vajern också, ska man göra det bör man använda utrustning avsedd för Via Ferrata. Om man är inkopplad med vanliga karbiner och faller är risken väldigt stor att man bryter ryggen, men man överlever förmodligen.

När det gäller vädret så var det inte så många år sedan två killar tog fel väg ner för branten i ett oväder med noll sikt, den ena föll hela vägen ner till glaciären och dog.

[OT] uppför Kebnekaise
Att ge sig upp på branta fjäll under svenska sommaren går ju oftast bra - men ibland kan dåligt väder och annat samverka till att det går rejält på tok. Jag kom upp till fjällstationen strax efter att den tragiska olyckan med en guide som störtade nerför östra leden. Det var precis i slutet av det branta partiet - inte ett ställe där man egentligen behövde koppla in sig - som han störtade ner. Dessutom gick jag en kurs i Tarfala något år senare där en av instruktörerna var en av dem som plockade upp den person cruxet nämnde ovan. Det var en hel rad av "små" felaktiga beslut som samverkade till att det gick som det gick. Egentligen vill jag inte skrämma någon från att ge sig upp på fjället - bara man har koll på läget och kan hantera oväntade situationer. Som sagt - tar man med sig en ovan person på fjället har man ansvar för den personen!

[OT] uppför Kebnekaise
Nu skall vi inte skrämma Atlas_sthlm. =)
Använd sunt förnuft, hör med personalen i sporten, se hur tex guider eller andra som har vana gör, var uppmärksam på väderomslag osv så kommer ni att få en kanonfin tur.
Om kompisen i fråga känner sig osäker häng då med i en guidad tur.

[OT] uppför Kebnekaise
Ett tips - gå upp till Tarfalasjön - gör lite dagsturer därifrån och sedan fortsätter ni med början av Jojo-leden. Om man inte vill göra den för lång kan man gå ut Kuokjevagge (?) efter första passet. På tillbakavägen mot fjällstation är det kanon att gå via Silverfallet. Exponerat men inte svårt.

På detta sätt går man ju runt Kebnekaise och kan se toppen från alla möjliga håll.

Att ta en simtur nedanför Tarfalasjön är dessutom alltid uppfriskande! Ibland är det lite blåsigt - en kompis hade vindstyrkor på över 40 m/s en sommar där!

[OT] uppför Kebnekaise
Jag var uppe på toppen förra sommaren. vi gick då Östra vägen. det var en trevlig vandring dock käns det lite knäckande att gå upp för ett berg och gå ner för det för att komma til "foten" av Kaise. men den östra vägen är utmärkt med Röda prickar på stenar dyligt. ett hett tips är att åka på "stjärten" nerför den första sluttningen på vägen ner. fett roligt.
men om din vän inte är så erfaren så är östra vägen ganska lätt.
akta bara när ni kommer upp på glasiären, det kan vara snorhalt. har solen legat på och värmt snön så är jumpadojor inte att rekomendera. =)

men en trevlig vandring. tips att besöka fjälstugan vid Tarfala när ni ändå är där uppe. en väldigt häfftig sjö. också siverfallen . kan vara bra utflykts mål om man väntar på att toppvädret ska förbättras=) för att instämma med föregående talare

lycka till=)

mvh
/albin

Senast redigerad av en moderator:
[OT] uppför Kebnekaise
PerryE skrev:
> Att ge sig upp på branta fjäll under svenska
> sommaren går ju oftast bra - men ibland kan
> dåligt väder och annat samverka till att det
> går rejält på tok.

Jo, det som kännetecknar en god alpinist är faktiskt det goda omdömet att kunna vända i tid även om det innebär att man missar resans enda chans att nå toppen. Vissa förhållanden är inte bara olämpliga utan även mycket farliga.

När det gäller redskap tycker jag, som sagt, att det är fel att gå osäkrad med stegjärn, är det så brant och isigt att man skulle kunna glida iväg utan dem bör man absolut vara säkrad. Detta är särskilt viktigt om man inte är en erfaren alpinist som är van att klättra med stegjärn. Är det isigt skulle jag istället i första hand välja att ha i) hårda skor, och ii) en lång isyxa. Det är ett oerhört praktiskt redskap, som kan användas för att göra steg, för att få fäste, eller för att få stopp om man skulle rutscha iväg. Men, som redan sagt, normalt ska man inte behöva någon särskild utrustning. I det sammanhanget ska man också gärna tänka på att alla klätterattiraljer väger och ju mer man bär desto tristare blir vandringen. Omvänt: ju mindre man bär desto roligare blir själva gåendet.

En märklig sak med Lappland, i v f när jag var där, var allt skrytet om hur mycket folk bar. På vissa ställen pratade inte folk om något annat än hur många kilo de kånkade på. Ju mer de släpade på desto tuffare, verkade gälla, som om de vore mulåsnor.

David_J skrev:
> Nu skall vi inte skrämma Atlas_sthlm. =)

Jag håller med. Chanserna att Kebnekaise är både lätt och lönande i juli och augusti är stora. Det finns ingen anledning att dramatisera. Ska nämna, att första gången jag var upp hade jag bara enkla gymnastikskor (och ingen alpin utrustning alls!) och slogs av att det krälad insekter i toppdrivan. Myggen i dalarna höll på att driva mig vansinnig. Andra gången lyckades jag med konststycket att missa toppen. Det var dimmigt, och vi kom från nordtoppen, och insåg inte att vi hade passerat sydtoppen förrän vi mötte några som gick utan rep.

Instämmer f ö i Tarfallatipsen. En jättefin dagstur från Tarfalla är Kaskasatjåkka. Det är en drygt 2000 m hög knalle norr om Tarfalla, som man lätt kan gå upp på. Man går över en sprickfri glaciär upp till passet öster om toppen och sedan över skravel till toppen. Det är en oerhört lönande bestigning, fantastisk utsikt över Kebnekaisemassivet. Det tar ca 3 t upp från Tarfalla, ungefär hälften ned.

[OT] uppför Kebnekaise
Går man på upp av någon av tarfalatopparna så kommer man lätt upp på 1800 eller 1900 meter utan att behöva passera ens en sprickfri glaciär.

När jag var uppe 97 så var toppen så stor att man utan problem knatade upp med gummistövlar, men den har krymt rejält. En prognos som jag har hört är att nordtoppen kommer vara högre redan 2011 om den smälter i nuvarande takt.

[OT] uppför Kebnekaise
Jo i fint väder är det en helt odramatisk, fin och rolig tur, jag har sett folk i stövlar och andra jag känner hävdar att de sett folk i träskor men det tvivlar jag lite på:-)

Såhär kul kan det vara att ta sig ner en fin dag. Om någon undrar över yxan så kom vi från Halspasset-Nordtoppen
P1020072_edited-1.jpg ht=544

Per:
javisst är det märkligt att man skryter om hur mycket man bär, det där fattar jag inte alls i alpkulturen är det ju precis tvärtom

[OT] uppför Kebnekaise
Ta helikopter mellan Kebnekaise och Nikkaloukta minst en av riktningarna. Ingen rolig sträcka att gå tycker jag.

Annars kan ni gå från Abisko till Nikkaloukta via Kebnekaise så behöver ni inte gå samma sträcka två gånger.

Har fortfarande inte kommit upp. Var 30m från toppen för nåt år sen men moln och is gjorde att vi sket i sista biten.

[OT] uppför Kebnekaise
> Per:
> javisst är det märkligt att man skryter om hur
> mycket man bär, det där fattar jag inte alls i
> alpkulturen är det ju precis tvärtom

Ja, det är som en tävling om vem som är mest lik en mula.

Film0688.jpg

Inte skulle jag vilja byta med den här under semestern

Film0726.jpg

Eller den här.

[OT] uppför Kebnekaise
Fast lokalbefolkningen brukar inte bära särskilt tungt i Lappland heller(om de öht rör sig i fjällen), den delen brukar skötas av ditresta tyskar och övrigt löst folk (upplänningar, sörlänningar etc) som vill ha expeditions/lumparkänsla på sina vandringar.

[OT] uppför Kebnekaise
Vad gör du om du ramlar ner härifrån? Vet du hur du får stopp på dig själv?

onthetop.jpg ht=348

Underskatta aldrig naturens krafter.

Ha alltid med Regnställ, mössa, skidhandskar, hårda skor som går över vristen.

Även om du känner dig stursk och tuff, man gör ju dumt nog det när man är där uppe, så bör du prata med guiderna innan ni ger er iväg.

Själv skulle jag aldrig gå över en glaciär utan att ha den kuskap som krävs. (På östra leden passerar du en glaciär) Det beror på hur snön ser ut, men det kan vara så att du har ett stup på 45° på varje sida om kammen du går på. Allt är vitt och halkar du så får du upp en fruktansvärd hastighet, flera hundra meter senare kan det finnas djupa sprickor, stener m.m.

Se här: http://berndalen.se/Html/video4.html

Ha det så himla trevligt nu :-)

[OT] uppför Kebnekaise
grondahl skrev:
> Fast lokalbefolkningen brukar inte bära särskilt
> tungt i Lappland heller(om de öht rör sig i
> fjällen), den delen brukar skötas av ditresta
> tyskar och övrigt löst folk (upplänningar,
> sörlänningar etc) som vill ha
> expeditions/lumparkänsla på sina vandringar.

Det är delvis i någon mening kulturellt betingat. Det är en helt annan stil i centraleuropa och mycket mer folk. I alperna finns det nästan alltid almar och det är sällan långt till en bra resturang. Bär folk med sig något är det oftast en bara en bättre korv, och saker man kan tillreda med bara varmvatten. Turerna är relativt korta, och man kan alltid fylla på förråden.

I Lappland däremot bär man med sig en stor del av det man äter och många tältar. Då blir det tungt. Motsvarande kultur finns f ö i Kanada och USA. Vi har märkt skillnaderna tydligt när vi har provianterat. I Sverige och i nordamerika finns det gott om dehydrerad mat. I alperna är det nästa hopplöst att hitta sådan.

[OT] uppför Kebnekaise
Att ha mycket packning är bara dumt - finns ingen vinst i att ha med onödiga grejor. Att vara minimalist är bra - i bifogad bild är jag minimalist som bär 35kg på 4200 meters höjd ;)

I svenska fjällen ser jag inte att man någonsin måste bära mer än 25 kg - även om man ger sig ut på en veckas vandring utan möjlighet att proviantera.

Bilagor

• anmarschPriut11.jpg
    anmarschPriut11.jpg
    62.7 KB · Besök: 60
[OT] uppför Kebnekaise
Speedman skrev:

> Själv skulle jag aldrig gå över en glaciär
> utan att ha den kuskap som krävs. (På östra
> leden passerar du en glaciär)

Just Björlings glaciär, som man korsar på östra leden, brukar på sommaren ha en väl upptrampad stig, som man följer. Det är kanske fyra fem hundra meter till insteget. Glaciären är platt och de sprickor som finns är små. Därmed inte sagt att nödvändigtvis är säkert att traska runt på den hur som helst. Men så länge man följer den upptrampade stigen över finns det ingen anledning att oroa sig eller släpa med sig glaciärutrustning.

PerryE skrev:
> Att ha mycket packning är bara dumt - finns ingen
> vinst i att ha med onödiga grejor. Att vara
> minimalist är bra - i bifogad bild är jag
> minimalist som bär 35kg på 4200 meters höjd ;)

Var är den bilden ifrån? Länka gärna till fler ;)

Vi har också burit tungt o högt i våra dar. Gjorde en del långa vandringar i Zanskar och bar i princip mat och bränsle för sex veckors vandring. Det enda vi kunde fylla på var kex o tsampa.

Det jag ogillade i Lappland var att de jag träffade pratade alldeles för mycket om hur mycket de bar.

[OT] uppför Kebnekaise
Okej, stegjärn och sele ryker från packlistan, bedömmer jag att det behövs vänder vi och fixar sakerna i stugan eller gör om det nästa gång. Det var skönt.

Vi kommer båda att vandra upp i lämpliga kängor (älskar mina väl ingångna LOVA), goretexställ med bra ventilation och extraställ i vattenrygan. Mössa och handskar, msr minikök för kaffe och chokoladkaka på toppen. I värsta fall skulle vi klara en natt, fast det skulle inte vara så kul.

Det kommer att bli spännande, fina bilder ni visar upp!

[OT] uppför Kebnekaise
Prylar som man släpar med sig, utan att använda är onödiga !!!

Man skall dock aldrig tumma på säkerheten, bara på komforten i nödlägen.

[OT] uppför Kebnekaise
När var du uppe senast? Biten till "sockertoppen" kan man gå i shorts, flipflopsandaler och med konsumkasse med mat i. Men själva "sockertoppen" är väldigt mycket smalare, brantare och otrevligare att gå upp på nu än för ex 10 år sen.

[OT] uppför Kebnekaise
grondahl skrev:
> Men själva "sockertoppen"
> är väldigt mycket smalare, brantare och
> otrevligare att gå upp på nu än för ex 10 år
> sen.

Varierar inte detta med såväl årstid som väderlek? Tidigt på säsongen är det snö, sent på den kan det däremot vara isigt. Soliga varma dagar är snön mjuk och man får fint fäste, molniga eller kalla dagar blir snön hård och så blir fästet sämre och risken att rutscha iväg ökar.

Jag har hört att Vargryggen kan vara förskräckligt isig och kräva stegjärn och isyxa. Men den enda gång jag gått den hade vi inte minsta problem med is. Tvärtom: vi pulsade i meterdjup snö på nordtoppen, och hade sannolikt blivit tvugna att vända om vi inte hade varit fem så vi kunde turas om att sparka upp en väg. Använde inte stegjärnen en enda gång. Är det inte is eller stenhård snö man kan rutscha iväg på har man inte minsta användning av dem. Snarare får man ont i tårna.

[OT] uppför Kebnekaise
Jag rekommenderar cykelskor o hjälm :-)
Har gått den branta ledn med guide det kan jag rekommendera då ni passerar över en glaciår svårt o veta om och vart det finns sprickor sanmt det är sant att klättringen är inte svår men dock ändå så har en guide dött just där (innan dom satte dit repen)
Sen tog jag cykeln upp den långa tråkiga vägen men massa fin utsikt om man springer upp för hmm toulpagarni tror jag den hette.
DSC00019.JPG ht=544

[OT] uppför Kebnekaise
Road_Runner skrev:
> Jag rekommenderar cykelskor o hjälm :-)

DSC00019.JPG ht=544

LOL;) Det måste ha varit stenhårt: Hur många procent hojade du?

> Har gått den branta ledn med guide det kan jag
> rekommendera då ni passerar över en glaciår
> svårt o veta om och vart det finns sprickor sanmt
> det är sant att klättringen är inte svår men
> dock ändå så har en guide dött just där
> (innan dom satte dit repen)

Björlings glaciär är alldeles platt och de sprickor som finns där leden går är små. Är snön avsmält så den är bar är den helt säker utom för blinda, ligger det snö finns det en tydlig stig. Det enda stället man måste se upp lite vid är vid bergschrunden.

Det har varit flera olyckor under årens lopp. Det är oerhört tragiskt. Om jag förstod saken rätt hade guiden och en kollega drivit upp en hord på 38 (!!!) personer. Kanske hade han gått där ett otal gånger så att han var oupmärsam ett ögonblick, kanske hade han ögonen på en orolig klient istället för där han skulle sätta fötterna. Att det var just en guide som omkom säger egentligen ingenting.

keb25.jpg

Hittade f ö en bild. Som synes går man snarare än klättrar ;)

[OT] uppför Kebnekaise
7/8-åringar tar sig upp västra leden så med normal kondition är det inga problem,
http://www.kuriren.nu/GEN_Sok.asp?A...Date=1900-01-01&FreeText=kebnekaise&Category=

MEN röker du/har sämre kondis är det inte säkert du tar dig upp, vilket mina systrar (22 & 32 år) fick erfara ifjol:-) Surt att vända i passet mellan Tuolpa & Vierramvare efter över 4 timmar, dvs knappt halvvägs upp...

Har du bra kondis/liten dagspackning/korta raster är följande tider rimliga (jag snabbgick på dessa tider ifjol);
Bron Tarfalajåkk-nedre mynningen Kitteldalen 1,0h
Nedre mynningen Kitteldalen - sjön Kitteldalen 0,5h
Sjön Kitteldalen - Kaffedalen 1,0h
Kaffedalen - Toppstugorna 1,0h
Toppstugorna - Sydtoppen 0,5h
Totalt 4,0h upp, då med 3 korta drickpauser och ett antal fotostopp.
På toppen +25grC, vindstilla och inte ett moln på himlen:-)
Ner tog 3,5h.

[OT] uppför Kebnekaise
Ta med öronproppar så ni slipper att skolklasserna som springer runt håller er vakna om natten..

Ärligt talat så måste jag säga att jag är rätt skeptisk till kebnekaise, maaaassor av folk, värsta turistmålet.. Köa till toppen osv..
Lite som att gå kungsleden och förvänta sig vildmark :)

Men jag har aldrig varit där så lyssna inte på mig :)
Men kom hem från en veckas fjällvandring mellan Abisko och Riksgränsen igår, otrolgit mycket skönare att möta enstaka vandrare än att möta folkströmmen på kungsleden som vi givk första dagen :)

Och däromkring så hördes en el historier om mycket snö i dalgångar på hög höjd, ett tysk par vi mötte sa att dom hade blivit tvungen att gå över topparna för att kunna ta sig fram..

[/gnäll]

[OT] uppför Kebnekaise
Om Ni är sugna på rekord finns det ett sådant på 60 min för löpning upp till toppen och tillbaka igen till fjällstationen
Garanterat svettframkallande
/ F

[OT] uppför Kebnekaise
MickeS_på_semester skrev:

> Han som går sist - bär han på din necessär?
> :-)

Nä, allvarligt talat, han vilar sig.

lleberg skrev:

> Ärligt talat så måste jag säga att jag är
> rätt skeptisk till kebnekaise, maaaassor av folk,
> värsta turistmålet.. Köa till toppen osv...

Det är eftersökt, och kul att komma upp, har varit där två gånger och det har inte varit någon trängsel. Däremot var vi oerhört förvånade över att toppstugan var helt vandaliserad. Några hade gått bärsärkargång i den. Men för all del vore det inte Sveriges högsta punkt skulle nog inte många bestiga Keb.

> Lite som att gå kungsleden och förvänta sig
> vildmark :)

Jag gick kungsleden en gång och ledsnade snart, skulle gå från Stora Sjöfallet till Abisko, men efter Keb var jag less på myggen och alla trista typer som bara talade om hur mycket de bar och hur långt de gick, så jag gick en annan led via Tarfalla, en led som följde eller gick nära vattendelaren till Vistas, pass efter pass, inte en människa på hela dagen, och inga sumpiga myrar med svärmande mygg.

Senast redigerad av en moderator:
[OT] uppför Kebnekaise
Jag gick Vakkotavare-Nikkaloukta från midsommarhelgen och 5 dagar framåt tidigare i sommar. Det var i princip myggfritt och folkfritt tills man kom nära Singi. Inga direkta myrar märkte jag av heller (kanske för att de var snötäckta om det var högplattåerna mellan vakkotavare-teusajaure-kaitumjaure som åsyftas). Men annars gör man bäst i att undvika kungsleden så gott det går mellan Abisko och Singi iaf.

Per, hur gick du från Stora Sjöfallet? Eller startade du i Vakkotavare?

Bilagor

• teusajaure.JPG
    teusajaure.JPG
    60.1 KB · Besök: 57
  • Tjäktjavagge.JPG
    Tjäktjavagge.JPG
    55.5 KB · Besök: 80
Tillbaka
Topp