[OT] Uppkopplade prylar går ner samtidigt

fd.Elhojtok

Aktiv medlem
Nu ikväll märkte jag att jag inte fick kontakt med zaptec laddboxen till bilen via appen. Inget konstigt med det, men jag fick inte heller nån kontakt med wifi-grunkan som är kopplad till han-porten på elmätaren och som är helt lokal.
Vad jag än tog mig för så var det helt dött. När jag kopplade in wifigrunkan (Luxorparts D1 mini) direkt till usb matning så fick jag kontakt med den, men inte när jag satte tillbaka den i elmätaren. (Routern gnällde konstant något om att kontakten avbröts)
Efter några timmar hoppade laddboxen igång och en timme senare hoppade wifigrunkan igång.
Att zaptec har fel på sin server och api kan jag köpa, men att detta sammanfaller med obegripligt problem på lokala nätverket? Ryssarna??

Nja viss tröghet är inte ovanligt för uppkoppling konstigt nog och mycket är koll under menyn att de är med tar ett tag med godkänt och kodnyckel inte direkt klick på tyvärr vilket man skulle önska.

Mycket solaktivitet för tillfället kanske? Har haft lite strul med mitt mobila internet i afton.
Värkar som många striming av film under helgen blev vänta nerladdning bruk annars gå bra utan avbrott och inte bli nerladdning avbrott helt plötsligt mitt i filmen.

Det var alltså bara elmätningsutrustning och laddbox som inte funkade. Fick bekräftat att zaptec hade problem. Men att min lilla esp-grunka plötsligt vägrade få kontakt med wifi när den satt i elmätaren är verkligen konstigt. Särskilt som den hoppade igång av sig själv ett par timmar senare:

Källkod:
 17:13:20 wlceventd: wlceventd_proc_event(662): eth6: Disassoc C4:5B:BE:60:5C:93, status: 0, reason: Disassociated because sending station is leaving (or has left) BSS (8), rssi:-72
Dec 26 17:13:20 wlceventd: wlceventd_proc_event(685): eth6: Auth C4:5B:BE:60:5C:93, status: Successful (0), rssi:-72
Dec 26 17:13:20 wlceventd: wlceventd_proc_event(722): eth6: Assoc C4:5B:BE:60:5C:93, status: Successful (0), rssi:-72
Dec 26 17:13:24 wlceventd: wlceventd_proc_event(645): eth6: Deauth_ind C4:5B:BE:60:5C:93, status: 0, reason: 4-way handshake timeout (f), rssi:-71
Dec 26 17:13:25 wlceventd: wlceventd_proc_event(645): eth6: Deauth_ind C4:5B:BE:60:5C:93, status: 0, reason: 4-way handshake timeout (f), rssi:-71
Dec 26 17:13:30 wlceventd: wlceventd_proc_event(685): eth6: Auth C4:5B:BE:60:5C:93, status: Successful (0), rssi:0
Dec 26 17:13:30 wlceventd: wlceventd_proc_event(722): eth6: Assoc C4:5B:BE:60:5C:93, status: Successful (0), rssi:-71
Dec 26 17:13:34 wlceventd: wlceventd_proc_event(645): eth6: Deauth_ind C4:5B:BE:60:5C:93, status: 0, reason: 4-way handshake timeout (f), rssi:-71
Dec 26 17:13:35 wlceventd: wlceventd_proc_event(645): eth6: Deauth_ind C4:5B:BE:60:5C:93, status: 0, reason: 4-way handshake timeout (f), rssi:-71
Dec 26 17:13:40 wlceventd: wlceventd_proc_event(685): eth6: Auth C4:5B:BE:60:5C:93, status: Successful (0), rssi:0

Mycket solaktivitet för tillfället kanske? Har haft lite strul med mitt mobila internet i afton.
Vilken jävla sol???
20241228_134554.jpg

Nu ikväll märkte jag att jag inte fick kontakt med zaptec laddboxen till bilen via appen. Inget konstigt med det, men jag fick inte heller nån kontakt med wifi-grunkan som är kopplad till han-porten på elmätaren och som är helt lokal.
Vad jag än tog mig för så var det helt dött. När jag kopplade in wifigrunkan (Luxorparts D1 mini) direkt till usb matning så fick jag kontakt med den, men inte när jag satte tillbaka den i elmätaren. (Routern gnällde konstant något om att kontakten avbröts)
Efter några timmar hoppade laddboxen igång och en timme senare hoppade wifigrunkan igång.
Att zaptec har fel på sin server och api kan jag köpa, men att detta sammanfaller med obegripligt problem på lokala nätverket? Ryssarna??
Påminner om en maskin jag rep för 6 år sedan var shnaider kör panel först pekskärm sen omvandlingen i maskinen till Rj tele kontakt internet när och där var det slarvat med i skruvar i in koppla plinten för Rj tele kontakt i bland fungerar och ibland borta var ren tillfällighet hittade felet skulle gör fas vändningen på kraft kablar till huvud motorn för exakt rotation riktigt som den andra maskinen.

Det var alltså bara elmätningsutrustning och laddbox som inte funkade. Fick bekräftat att zaptec hade problem. Men att min lilla esp-grunka plötsligt vägrade få kontakt med wifi när den satt i elmätaren är verkligen konstigt. Särskilt som den hoppade igång av sig själv ett par timmar senare:
Hade nyss en jäkla massa problem som troligen orsakades av mDNS, och esp-baserade elmätaren blev mest drabbad.

Hur tillkrånglat nätverk har du?

Tillbaka
Topp