(ot) Utbetalning elprisstödet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Snuten

Aktiv medlem
Någon som fått det ännu? Elprisstödet alltså.
Tänkte bara kolla just denna specifika fråga, inte allt runtomkring.

Ja det tar ju tid med alla pappersblanketter som skall skrivas i för hand och stämplas manuellt. Sen skall allt skrivas ut på en Facitskrivmaskin och sättas in i Jopa gaffelpärmar (gröna) och ett kortregister måste upprättas. Träaskar till registerkorten måste snickras och benställning svetsas.

Egentligen konstigt att de hinner på tre dagar!

Någon som fått det ännu? Elprisstödet alltså.
Tänkte bara kolla just denna specifika fråga, inte allt runtomkring.
Aha! Läste 20/2 på nätet nyss.

Har väl inte sådär onödigt mkt pengar, men tänkte att stödet får gå till spargrisen som kan behövas till kommande elräkningschocker.
Ja det tar ju tid med alla pappersblanketter som skall skrivas i för hand och stämplas manuellt. Sen skall allt skrivas ut på en Facitskrivmaskin och sättas in i Jopa gaffelpärmar (gröna) och ett kortregister måste upprättas. Träaskar till registerkorten måste snickras och benställning svetsas.

Egentligen konstigt att de hinner på tre dagar!

Vad är det du vill med trådstarten egentligen?

Eftersom tråden ändå är OT... Är det nån som förstår hur stödet ska kunna minska förbrukningen? Det är väl ändå bristen som är problemet? Jag tänker att stödet gör raka motsatsen; ökar konsumtionen (till normalare nivåer) och därmed förvärras problemet ytterligare. Hur tänkte man egentligen?

Eftersom tråden ändå är OT... Är det nån som förstår hur stödet ska kunna minska förbrukningen? Det är väl ändå bristen som är problemet? Jag tänker att stödet gör raka motsatsen; ökar konsumtionen (till normalare nivåer) och därmed förvärras problemet ytterligare. Hur tänkte man egentligen?
De menar att den INTE ger upphov till ökning, den ges som engångsstöd retroaktivt.

Vem säger att stödet ska minska förbrukningen? Jag har aldrig hört det.

De menar att den INTE ger upphov till ökning, den ges som engångsstöd retroaktivt.
Men det betyder ju att folk vet (tror) att de inte behöver minska förbrukningen lika mycket som om stödet inte ens varit påtänkt.

Edit: Det gäller förstås inte för dem som konsumerar upp varenda öre varenda månad. Men alla andra kan tåla att minska sin buffert lite om de förväntar sig att den kommer att öka igen med stödet.

Vem säger att stödet ska minska förbrukningen? Jag har aldrig hört det.
Ingen, men jag menar att det förvärrar problemet. Alltså att produktionen är för låg i förhållande till efterfrågan.

Man skulle kunna ge folk en ranson, säg 3000 kWh per år. Sedan får folk sälja och köpa av varandra. De som är effektiva tjänar en hacka och slösarna får betala! När man bränt sina kWh stängs elen av?

Man skulle kunna ge folk en ranson, säg 3000 kWh per år. Sedan får folk sälja och köpa av varandra. De som är effektiva tjänar en hacka och slösarna får betala! När man bränt sina kWh stängs elen av?
Attans, 3000 kWh får jag inte mycket poolvärme för... Blir till att köpa loss.

Ingen, men jag menar att det förvärrar problemet. Alltså att produktionen är för låg i förhållande till efterfrågan.

Klart att det förvärrar problemet! Produktionen är dock nästan aldrig för lågt i Sverige, det är konstig konstruerade "marknader" och reglar som gör att priset är högt nu. Men lite högre produktion skulle klart pressa ner priserna.

Lite märkligt är det ju att man går på totalen, du får ju stöd även till vad ev elbil dragit under 2022. Men el som el iofs.

Klart att det förvärrar problemet! Produktionen är dock nästan aldrig för lågt i Sverige, det är konstig konstruerade "marknader" och reglar som gör att priset är högt nu. Men lite högre produktion skulle klart pressa ner priserna.
Det är rätt svårt att hitta vettig statistik över detta, men jag hittar att Sverige producerade mindre el än vi förbrukade 2021. Hur det såg ut 2022 vet jag inte, men det lär inte ha varit "bättre" med tanke på priserna.
Hur som helst låg vi alltså på underskott, vilket inte är ett dugg konstigt med tanke på att vi lagt ner stora delar av den (nödvändiga) planerbara energin (kärnkraft), på grund av att känslor är viktigare än fakta.

Produktion 2021: 165 513 GWh
Konsumtion 2021: 176 945 GWh

Källa: https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/miljo/elektricitet-i-sverige/

Edit: I december 2022 importerade vi 1,2 GWh av totalt 16,5 förbrukade GWh. Så vi låg alltså på ett litet underskott.

Edit 2: Nej, det stämmer visst inte. Vi hade fortfarande större export än import i december. Krångligt detta!

Senast ändrad:
Jag undrar lite allmänt om det börjat trilla in hos folk ännu. Trodde 20/2 gällde.
Fick precis besked från FK om att de beslutat om att jag ska få elstöd i enlighet med 3§ och 4§ i förordningen 2022:1872. Utbetalning inom några bankdagar enligt beslutet.

Hmm, det verkar som att SCB:s "användning" innefattar export. Bra sätt att orsaka total förvirring. ?

Hur som helst; det är ju under de kallaste månaderna det har betydelse och uppenbarligen är den totala produktionen för låg för att priserna ska kunna hållas rimliga. Vilket inte är ett dugg konstigt när bland annat Tyskland och Sverige bestämt sig för att lägga ner kärnkraften. Vindkraft är komplett meningslöst när det är smällkallt, för det brukar sammanfalla med stiltje.

Hmm, det verkar som att SCB:s "användning" innefattar export. Bra sätt att orsaka total förvirring. ?

Hur som helst; det är ju under de kallaste månaderna det har betydelse och uppenbarligen är den totala produktionen för låg för att priserna ska kunna hållas rimliga. Vilket inte är ett dugg konstigt när bland annat Tyskland och Sverige bestämt sig för att lägga ner kärnkraften. Vindkraft är komplett meningslöst när det är smällkallt, för det brukar sammanfalla med stiltje.

Stiljtekraft då? Varför har ingen tänkt på det?

Stiljtekraft då? Varför har ingen tänkt på det?
Jodå!
D927D518-828C-4530-AFE0-F2323C89AA41.jpeg

Det är mycket snack om brist. Vad jag märker har jag el hela tiden hemma och Sverige exporterar för det mesta ganska mycket. Om vi exporter eller importerar verkar inte heller påverka priset speciellt mycket. Det är mycket dyrare nu än det var för några år sedan för det mesta oavsett. När elpriserna var höga i decemeber kollade jag mycket på svk och ibland importerade vi men oftast exporterade vi och det var oavsett svindyrt hela tiden (när det var kallt)

Enligt uppgift så styrs prisättningen i EU på marginalkostnaden och på marginalen tar man tydligen till gas och därför styr gaspriset.

Om man producerar el från gas så blir det inte "elbrist" utan dyr el. Jag vet inte om man kan enas om att det är brist på billig el annars får väl folk kallat det vad fan de vill.

Det är väl klart att elpriserna blir höga när de skall elda margarin i Karlshamn.

Sverige exporterar iaf 4000 MW nu, det har inget med politik att göra :)

• Gilla
Reactions: PJF
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp