Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du pratar om alla hypotetiska pengar som hade funnits ifall regeln om n+1 inte funnits.Ingen aning, det kommer väl bara in på kontot som jag förstod det, och jag brukar aldrig kolla det för det är så j-a mycket pengar där jämt ändå.
Aha! Läste 20/2 på nätet nyss.först fr.o.m 23e förstod jag på fröken busk
De skulle börja betala ut den 20:e, men det skulle inte hamna på kontot förrän tidigast den 23:e. Swedbank skall ju tjäna några dagars ränta på pengarna först.Aha! Läste 20/2 på nätet nyss.
Någon som fått det ännu? Elprisstödet alltså.
Tänkte bara kolla just denna specifika fråga, inte allt runtomkring.
Aha! Läste 20/2 på nätet nyss.
Har väl inte sådär onödigt mkt pengar, men tänkte att stödet får gå till spargrisen som kan behövas till kommande elräkningschocker.
Ja det tar ju tid med alla pappersblanketter som skall skrivas i för hand och stämplas manuellt. Sen skall allt skrivas ut på en Facitskrivmaskin och sättas in i Jopa gaffelpärmar (gröna) och ett kortregister måste upprättas. Träaskar till registerkorten måste snickras och benställning svetsas.
Egentligen konstigt att de hinner på tre dagar!
Hellre elstöd än cykelstöd? ?Vad är det du vill med trådstarten egentligen?
Det kan ju vara roligt så länge den varar iaf!Det här är ju en politiktråd som förr eller senare kommer låsas.
Ingen vätska i världen är så dyr som elektrikersvettElstön däremot - det är ju värt att diskutera
Menar du ljudet av njutning när eldrivna apparater används för självstimulans?Elstön däremot - det är ju värt att diskutera
Finns den ens att uppbringa? Tror aldrig jag sett vätskan i fråga.Ingen vätska i världen är så dyr som elektrikersvett
Och när får vi se samma nedlåtna anmärkning om advokater, tandläkare eller icahandlare?Finns den ens att uppbringa? Tror aldrig jag sett vätskan i fråga.
De menar att den INTE ger upphov till ökning, den ges som engångsstöd retroaktivt.Eftersom tråden ändå är OT... Är det nån som förstår hur stödet ska kunna minska förbrukningen? Det är väl ändå bristen som är problemet? Jag tänker att stödet gör raka motsatsen; ökar konsumtionen (till normalare nivåer) och därmed förvärras problemet ytterligare. Hur tänkte man egentligen?
Och har nu getts tre gånger (eller ja, andra gången är på väg ut, men en tredje är beslutad…)De menar att den INTE ger upphov till ökning, den ges som engångsstöd retroaktivt.
Jag undrar lite allmänt om det börjat trilla in hos folk ännu. Trodde 20/2 gällde.Vad är det du vill med trådstarten egentligen?
Eftersom tråden ändå är OT... Är det nån som förstår hur stödet ska kunna minska förbrukningen? Det är väl ändå bristen som är problemet? Jag tänker att stödet gör raka motsatsen; ökar konsumtionen (till normalare nivåer) och därmed förvärras problemet ytterligare. Hur tänkte man egentligen?
Men det betyder ju att folk vet (tror) att de inte behöver minska förbrukningen lika mycket som om stödet inte ens varit påtänkt.De menar att den INTE ger upphov till ökning, den ges som engångsstöd retroaktivt.
Ingen, men jag menar att det förvärrar problemet. Alltså att produktionen är för låg i förhållande till efterfrågan.Vem säger att stödet ska minska förbrukningen? Jag har aldrig hört det.
Attans, 3000 kWh får jag inte mycket poolvärme för... Blir till att köpa loss.Man skulle kunna ge folk en ranson, säg 3000 kWh per år. Sedan får folk sälja och köpa av varandra. De som är effektiva tjänar en hacka och slösarna får betala! När man bränt sina kWh stängs elen av?
Låter bra tycker jag. 3000 kWh el och 100 liter bensin.Man skulle kunna ge folk en ranson, säg 3000 kWh per år. Sedan får folk sälja och köpa av varandra. De som är effektiva tjänar en hacka och slösarna får betala! När man bränt sina kWh stängs elen av?
Ingen, men jag menar att det förvärrar problemet. Alltså att produktionen är för låg i förhållande till efterfrågan.
Det är rätt svårt att hitta vettig statistik över detta, men jag hittar att Sverige producerade mindre el än vi förbrukade 2021. Hur det såg ut 2022 vet jag inte, men det lär inte ha varit "bättre" med tanke på priserna.Klart att det förvärrar problemet! Produktionen är dock nästan aldrig för lågt i Sverige, det är konstig konstruerade "marknader" och reglar som gör att priset är högt nu. Men lite högre produktion skulle klart pressa ner priserna.
-What’s the difference between a vacuum cleaner and a lawyer riding a motorcycle? The vacuum cleaner has the dirt bag on the inside.Och när får vi se samma nedlåtna anmärkning om advokater, tandläkare eller icahandlare?
Fick precis besked från FK om att de beslutat om att jag ska få elstöd i enlighet med 3§ och 4§ i förordningen 2022:1872. Utbetalning inom några bankdagar enligt beslutet.Jag undrar lite allmänt om det börjat trilla in hos folk ännu. Trodde 20/2 gällde.
Hmm, det verkar som att SCB:s "användning" innefattar export. Bra sätt att orsaka total förvirring. ?Enligt Energimyndigheten hade vi totalt sett nettoexport på 25,6 TWh under 2021: https://www.energimyndigheten.se/nyhetsarkiv/2022/fortsatt-hog-elproduktion-och-elexport-under-2021/
Hmm, det verkar som att SCB:s "användning" innefattar export. Bra sätt att orsaka total förvirring. ?
Hur som helst; det är ju under de kallaste månaderna det har betydelse och uppenbarligen är den totala produktionen för låg för att priserna ska kunna hållas rimliga. Vilket inte är ett dugg konstigt när bland annat Tyskland och Sverige bestämt sig för att lägga ner kärnkraften. Vindkraft är komplett meningslöst när det är smällkallt, för det brukar sammanfalla med stiltje.
Den hårfina balansen mellan fakta och politik :pSverige exporterar iaf 4000 MW nu, det har inget med politik att göra :)
Jag tycker faktiskt inte det är omöjligt att diskutera el och prissättning osv utan att det blanda in för mycket politik. Men vissa måste innan man ens börjat börja skylla på olika saker.Den hårfina balansen mellan fakta och politik :p
Sverige exporterar iaf 4000 MW nu, det har inget med politik att göra :)
Jo kanske kan vi fokusera på det lilla. VAR E PENGARNA!Även om det kliar i mina fingrar nu så tycker jag vi släpper politiken, det är väl nära nu.