(ot) Utbetalning elprisstödet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Inget stöd har dykt upp ännu men det är en riktig nagelbitare. Köpte ett dödsbo förra året som stått tomt en tid. Alltså inte haft koll på tidigare förbrukning men räknar med att det blir en mycket liten summa.
Utbetalningen skall väl ske till den som stått för elavtalet?

Har bara företagsabbonemang och det verkar inte klart än? Samt att man såklart kommer få söka själv antagligen.

Ja hur blir det med företag? Och hur blir det med ideella föreningar, får de öht ngt?

Jag ser då fan ingen insättning på mitt konto ännu, och då har jag t.o.m. Swedbank. De får allt skynda sig, för på fredag kommer lönen och då blir det overflow!
Det är jobbigt när dom ringer från banken hela tiden .....
Nåt annat som är intressant är när gnällspikarna på jobbet klagar över att det är så mkt folk ute på löningsdagar och man frågar dom varför dom inte handlar dagen innan?
Tragiska människor....

Fast är inte det ett ovanligt upplägg? Även som hyresgäst brukar man väl ha ett eget abonnemang?

• Gilla
Reactions: PJF
Fast är inte det ett ovanligt upplägg? Även som hyresgäst brukar man väl ha ett eget abonnemang?
Det beror på. Det kan vara fördelaktigt att slippa de ofta höga fasta nätavgifterna, så ex.vis många BRF gör så, dvs föreningen har ett abonnemang och istället individuell mätning per lgh.
Så kan säkert vara så att en del hyresvärdar också gör så som en service till hyresgästerna. Men just här blir det ju en nackdel.

Blir det jobbigt kan jag pma mitt kontonummer. Jag mena, bara som lite avlastning alltså.

Vi kan ju starta en ny tråd, ”Visa ditt kontonummer”, så kan tiggarna från rabattkodstråden testa där också.

Obs: Förstod att du var ironisk. Obs.

Senast redigerad av en moderator:
Inte heller BRF får väl några pengar ännu? Vi borde få ca 35000 kr om jag minns rätt.

Otroligt surt för de föreningar som har IMD och gemensamt abonnemang.

Som "tröst" till er med högt elpris meddelas härmed att vårt bundna huslån löpte ut 31e januari. Är ungefär dubbelt så dyrt nu som innan men det är bsra att gilla läget.

Eller förresten, ska man gnälla nu när man har rörligt och se om staten kan gå in och subventionera mer än 30%??

Inte heller BRF får väl några pengar ännu? Vi borde få ca 35000 kr om jag minns rätt.

Otroligt surt för de föreningar som har IMD och gemensamt abonnemang.
Nä, jag har förstått att det dröjer. Jag som hade budgeterat med det, å andra sidan har priset varit lägre än jag budgeterade med så blir inget problem. Vi har också enbart föreningens el på det abonnemanget, medlemmarna har egna abbonemang, så handlar ”bara” om ca 10k.

Som "tröst" till er med högt elpris meddelas härmed att vårt bundna huslån löpte ut 31e januari. Är ungefär dubbelt så dyrt nu som innan men det är bsra att gilla läget.

Eller förresten, ska man gnälla nu när man har rörligt och se om staten kan gå in och subventionera mer än 30%??
Jag löste mitt lån när räntan stack i somras ?

Talade nyss med ekonomipersonen på jobbet. Hon grävde fram detta:

Stödet till företag slår lika fel(som majoriteten verkar tycka) som till privatpersoner.
Vi som huserar i elområde 3 och strategiskt köper in råel för lång tid framåt på nordpool och transformerar själva betalar "obetydligt" mer för elen totalt per kWh jämfört vad vi får tillbaka.
Tycker man att det är orättvist att alla får stöd efter förbrukning isf kostnader, vilket är det enda rättvisa, så finns här ytterligare ngt att uppröras över.

Betalade typ 700/800 i el för december. Så jag räknar med att inte få nått.

Nä, jag har förstått att det dröjer. Jag som hade budgeterat med det, å andra sidan har priset varit lägre än jag budgeterade med så blir inget problem. Vi har också enbart föreningens el på det abonnemanget, medlemmarna har egna abbonemang, så handlar ”bara” om ca 10k.

Vi har det också med i budget, även här bara föreningens egenkonsumtion + elbilsladdning (ca 7000kWh). Men det är ändå småpengar i sammanhanget och jag är rätt säker på att de kommer någon gång, vi står inte och faller med de pengarna.

Elstöd, är inte det ett stöd på elcyklar?

Jobbar du inte med språk? Då skulle stödet stöda elen, inte cyklen (eller menade du det?).

Skulle säga att elstöd är ett eldrivet stöd på en vanlig cykel eller elcykel.

Eller så är elstöd kanske subventionen som fanns på elcyklar (som konstigvis inte fanns på vanliga cyklar EDIT: inser nu att det såklart precis är för att att det heter elstöd!).

EDIT2: det här med elstöd är för komplicerat för mig ...

Senast ändrad:
Jobbar du inte med språk? Då skulle stödet stöda elen, inte cyklen (eller menade du det?).

Skulle säga att elstöd är ett eldrivet stöd på en vanlig cykel eller elcykel.

Eller så är elstöd kanske subventionen som fanns på elcyklar (som konstigvis inte fanns på vanliga cyklar EDIT: inser nu att det såklart precis är för att att det heter elstöd!).
Det heter inte "cyklen" det heter cykelen.

Följ skylten bara!
f170077f-c19a-47cc-9ed1-53f1dac183d6.jpeg

Utbetalningen skall väl ske till den som stått för elavtalet?
Inte riktigt, det går till den som står för elavtalet nu, Vilket inte behöver vara samma person som förbrukade elen.
Särskilt märkbart för vi oss som har flyttat under andra halvåret -22. Vi får pengar tillbaka för ngn annans förbrukning och de som köpte vår tidigare bostad får pengar för det vi förbrukade.

Redigerat: Rätt år

Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp