(ot) Utbetalning elprisstödet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jo kanske kan vi fokusera på det lilla. VAR E PENGARNA!
Och vad gör ni med dem? Nya cyklar för en del verkar det som. Personligen spara till nästa elchock.
Någon som skall spara till solceller och använder bidraget som grundplåt? Investera i bergvärme?

Eller kanske tom betala elräkningen?

Och vad gör ni med dem? Nya cyklar för en del verkar det som. Personligen spara till nästa elchock.
Någon som skall spara till solceller och använder bidraget som grundplåt? Investera i bergvärme?

Eller kanske tom betala elräkningen?
Har sån bra timing att bergvärmen precis är installerad, och nytt cykelköp är på horisonten.
Elprisstödet bara råkar komma nu, och har ärligt talat ingen aning om ifall det blir en femhundring eller 10000.

Solceller vore ju kul, men känns som att det behövs roligare alternativ för att lagra el hemma för att det ska bli värt.

Eftersom priset sätts nere på kontinenten spelar det heller ingen roll om det produceras väldigt mycket mer el i Sverige. Det mesta går ändå i exporthålet.
Det har varit mycket snack om det här här i Norge, och nu, efter två vintrar med sjuka priser, verkar konsensus vara att det är exportens fel.

Eftersom tråden ändå är OT... Är det nån som förstår hur stödet ska kunna minska förbrukningen? Det är väl ändå bristen som är problemet? Jag tänker att stödet gör raka motsatsen; ökar konsumtionen (till normalare nivåer) och därmed förvärras problemet ytterligare. Hur tänkte man egentligen?
Med tanke på att vid överproducerade 33TWh förra året är det svårt att säga att vi har en brist.

Att det importerades en del i december berodde på att Ringhals 4 stod hela december (liksom nov, okt, sept) och att O3 (vår största reaktor) också stod (8 dagar). Plus att R3 körde reducerat. Totalt blev det väl 100 timmars import 2022. "Det var bättre förr!" tänker några (som vill stänga tråden) och "glömmer" att vi 2010 importerade 5408 timmar, och inte ens kunde producera vår egen förbrukning.

Aha! Läste 20/2 på nätet nyss.

Har väl inte sådär onödigt mkt pengar, men tänkte att stödet får gå till spargrisen som kan behövas till kommande elräkningschocker.
Från å med igår (20/2) började försäkringskassan att dela ut stödet. Från den 23/2 å senast 7/3 ska kunderna ha fått stödet.

Bland annat, men den var väl bara nummer 16 i raden. Är inte Sverige av de största elexportörerna i världen? Bara Frankrike och nåt till land som skickar mer.
Sverige exporterade mest i Europa 2022. Frankrike importerade väl el från Tyskland (pga strulande kärnkraftverk)?

• Gilla
Reactions: PJF
Jag räknar med att få ca 450 spänn, dvs räcker till lunch en halv vecka. Så var det med de pengarna!

I norr får vi vänta ett tag till, verkar som att det blir 3150kr för nov-dec, inte så illa mtp att jag betalat 1295kr(elhandel) för elen!(3500kWh)

Ja, det kanske blir en hundring till för nov-dec. Då kan jag köpa en dessert oxå.

Med tanke på att vid överproducerade 33TWh förra året är det svårt att säga att vi har en brist.

Att det importerades en del i december berodde på att Ringhals 4 stod hela december (liksom nov, okt, sept) och att O3 (vår största reaktor) också stod (8 dagar). Plus att R3 körde reducerat. Totalt blev det väl 100 timmars import 2022. "Det var bättre förr!" tänker några (som vill stänga tråden) och "glömmer" att vi 2010 importerade 5408 timmar, och inte ens kunde producera vår egen förbrukning.
Brist har "vi" ju eftersom vi tydligen är tvungna att sätta priser baserat även på andra länders idioti. Det är knappast en slump att priserna börjat skena efter att vissa somliga drivit igenom utbyggnad av vindkraft och nedläggning av kärnkraft.

I denna situation har det varit det höga elpriset som gjort det lönsamt att starta Karlshamn.
Och varför är priserna höga om det produceras tillräckligt med el?

Har du inte haft el hela vintern?
Va? När priset ökar minskar konsumtionen. Är du helt omedveten om att folk snålat som fan på elen i vinter?

Edit: Är du även helt omedveten om att man talat om att man kan tvingas stänga av elen till hela stadsdelar i några timmar för att produktionen inte räcker till? Det har inte hänt än vad jag vet, men sånt hittar man ju knappast på bara för att det är roligt.

Brist har "vi" ju eftersom vi tydligen är tvungna att sätta priser baserat även på andra länders idioti. Det är knappast en slump att priserna börjat skena efter att vissa somliga drivit igenom utbyggnad av vindkraft och nedläggning av kärnkraft.
Brist är brist. Ett stort överskott är ingen brist. Priserna besäms av tillgång och efterfrågan. Vi har stor tillgång, men efterfrågan är ännu större.
Elpriserna steg inte vid nån reaktornedläggning. Elpriserna började stiga när Putin höjde gaspriset.
Det är samma energipolitik som under alliansen (inte menat som nåt politiskt utan endast en fact check).
2016 kom "vissa partier" (s, mp, c, m och kd) överens om energipolitiken. Visst är det de partierna du menar?
Och varför är priserna höga om det produceras tillräckligt med el?
För att det pågår en energikris i Europa. Vi är anslutna till Europa. Elhandelsmarknaden är avreglerad. Detta borde inte vara några nyheter.

Va? När priset ökar minskar konsumtionen. Är du helt omedveten om att folk snålat som fan på elen i vinter?

Edit: Är du även helt omedveten om att man talat om att man kan tvingas stänga av elen till hela stadsdelar i några timmar för att produktionen inte räcker till? Det har inte hänt än vad jag vet, men sånt hittar man ju knappast på bara för att det är roligt.
Det beror mest på att Ringhals 4 stått sen i augusti. Det är 1050MW mindre än vanligt. Trots att R4 stått sen i aug har vi överproducerat 33TWh. Hur mycket tror du vi överproducerade 2010 (då vi hade 10 reaktorer igång)?

• Gilla
Om folker svälter ihjäl finns det ingen brist eftersom efter frågan till giviet pris motsvarar utbudet?
Med den definitionen finns det ingen brist på nåt....

Finns det inte folk som går i skolan och lär sig om sånt här? Jo det finns det faktiskt

In economics, scarce goods are those for which demand would exceed supply at a price of zero.

• Gilla
Reactions: NLC
Om folker svälter ihjäl finns det ingen brist eftersom efter frågan till giviet pris motsvarar utbudet?

Finns det inte folk som går i skolan och lär sig om sånt här? Jo det finns det faktiskt
33TWh mer än man använder är 33TWh mer än man använder. Eller?

Jag har inte XTR-drivlina på någon av mina hojar.
Det finns däremot i lager i butiker.

Betyder det här att det är brist på XTR?

Jag vet inte jag, men jag tar ju hellre 1 kg färska räkor varje dag än 2 ton färska räkor på julafton. Jag kan ändå bara äta 1 kg på julafton, resten får jag slänga eller ge bort till grannarna (som kanske också fått en jävla massa räkor på julafton).

De flesta dagar denna vinter har Sverige exporterat 20-25% av produktionen.
De andra länderna i området importerar el nästan varje dag. Roligt att Sverige har en efterfrågad produkt, men det känns som Sverige blivit ett U-land som utnyttjas av andra. Nu skall utländska företag bygga kraftverk och bryta uran för att öka produktionen av el. Inget svenskarna kommer gynnas av.

Tur att vi har en energiminister som tror att jorden är platt.

Många brister blir det. Europas största överskott är tydligen en av dem! Alternativ matematik?

Då är vi 100% överens. Det är brist på el vilket priset signalerar
Så, ett överskott på 33TWh ÄR alltså brist? :) Eller är det underförstått att det är Sveriges uppgift att förse Europa (med ÄNNU mer) el? Om Frankrikes kärnkraftverk inte levererar så har SVERIGE brist?!

• Gilla
Det finns ingen elbrist i Sverige. Det kan vem som helst ta reda på som orkar leta upp och titta på lite officiella siffror.
Däremot finns det en mycket skum börsinstitution som kallas Nordpool där priset på den sist sålda kilowatten för dygnet sätter priset på samtliga producerade kilowatt under dygnet helt oavsett produktionskostnaden.

Det finns ingen elbrist i Sverige. Det kan vem som helst ta reda på som orkar leta upp och titta på lite officiella siffror.
Däremot finns det en mycket skum börsinstitution som kallas Nordpool där priset på den sist sålda kilowatten för dygnet sätter priset på samtliga producerade kilowatt under dygnet helt oavsett produktionskostnaden.
Exakt
Högst prissatta under dygnet, sätter pris för alla.

Vilket påverkar konsumenterna otroligt mycket mer, och vad som borde skapa irritation. Att elbolagen instället skyller på elbrist är ett sätt att avleda från det mest prisdrivande problemet.

Exportkablarna räknas som generatorer (eller last beroende på riktning) så när de ger möjlighet till transport inom marknaden (som Skagerack (NO-DK)) eller utanför (som NSL (No-UK)) är de prispåverkande enligt ovanstående.

Nja, jag tycker nog ändå att det låter som att det finns elbrist

Varför inte titta på hur mycket som exporteras FRÅN SE4 varje dag? Just nu 1500MW (topplasttimme). Trots att Ringhals 4 förbrukar istf producerar. Låter inte som kattp*ss.

Nja, jag tycker nog ändå att det låter som att det finns elbrist
Man har dragit gränserna för elprisområden så att elområde 4 (Sydsverige) just precis hamnar under tex Ringhals och Oscarshamn. Bara Karlshamnsverket finns i området som större elproducent och därmed finns det ingen produktion och alltså underskott i området. Däremot går broderparten av exportkablarna - och exporten - från område 4 som alltså i den meningen inte har något elunderskott.
Den som får ihop detta med förståndet i behåll får gärna förklara för mig fåkunniga.
Mycket mera finns att hömta direkt och via länkar här https://www.svk.se/om-kraftsystemet/om-elmarknaden/export-och-import-av-el/

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp