Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Kontroll. Annars hade dom kunnat minska avgifterna.Eftersom tråden ändå är OT... Är det nån som förstår hur stödet ska kunna minska förbrukningen? Det är väl ändå bristen som är problemet? Jag tänker att stödet gör raka motsatsen; ökar konsumtionen (till normalare nivåer) och därmed förvärras problemet ytterligare. Hur tänkte man egentligen?
Stödet handlar väl om att lappa och laga en trasig energimarknad? Inte så snyggt men men...Kontroll. Annars hade dom kunnat minska avgifterna.
Nyfiken om varför du tror det? säger jag som precis signat solceller =)Tänker att det nog inte är läge för solceller nu, allt beaktat (omvärlden etc). Men jag låter mig gärna övertalas om motsatsen.
För många lycksökare i branschen. För högt pris pga hög efterfrågan. Ger inga off-gridfördelar om man inte kompletterar med svindyra batterier (så vitt jag vet).Nyfiken om varför du tror det? säger jag som precis signat solceller =)
Vadå inga off-grid fördelar, vad är du ute efter? Flytta huset utanför elnätet? Är det inte rätt nice att producera all din el själv, med räknat lånet och ränta på solcellerna så kommer månadskostnaden vara den samma som med elfakturor. Och avkastning på ca 7år.För många lycksökare i branschen. För högt pris pga hög efterfrågan. Ger inga off-gridfördelar om man inte kompletterar med svindyra batterier (så vitt jag vet).
Tänker att det kunde vara trevligt att ha en backupmöjlighet att åtminstone hjälpligt värma upp kåken om/när två hål i väggen slutar att leverera.
Jag vet inte hur en normal installation fungerar, men jag tänker att man hela tiden är beroende av att elnätet ligger på i bakgrunden. Ja om man inte har en batteribuffert då alltså. Stämmer inte detta?Men det ordnar väl solcellerna så länge det inte är natt? Risken att elnätet helt dör är nog troligen väldigt minimal.
Har inte fått våra solceller än, men går strömmen så går strömmen även om man har batterier, som jag har förstått det. Off grid kräver en annan (dyrare) växelriktare och lite annat jox.Jag vet inte hur en normal installation fungerar, men jag tänker att man hela tiden är beroende av att elnätet ligger på i bakgrunden. Ja om man inte har en batteribuffert då alltså. Stämmer inte detta?
Victron Energy har en hel del bra prylar som går att köra via batteribackup.Jag vet inte hur en normal installation fungerar, men jag tänker att man hela tiden är beroende av att elnätet ligger på i bakgrunden. Ja om man inte har en batteribuffert då alltså. Stämmer inte detta?
Om man har solceller så vill man väl inte koppla ifrån när priset är högt, eftersom man säljer för samma pris.Victron Energy har en hel del bra prylar som går att köra via batteribackup.
Går väl att styra så att den kopplar bort elnätet när priset är för högt.
Får väl skriva ihop en programvara som räknar ut när batterierna skall laddas, när det skall skickas ut på nätet, när nätet skall kopplas bort osv.Om man har solceller så vill man väl inte koppla ifrån när priset är högt, eftersom man säljer för samma pris.
Men det ordnar väl solcellerna så länge det inte är natt? Risken att elnätet helt dör är nog troligen väldigt minimal.
Jo helt klart kan det ske, men ganska ovanligt och då får man väl väga risker mot kostnaden. Finns ju produkter för att klara det.Solceller
Helt dör gör det inte men man kan bli utan stundvis, förra helgen t ex var 400 hushåll i Skåne utan spänning i 2 dygn.
Har man överskott vill man ju naturligtvis sälja det, men det verkar ju korkat om man först säljer (dyrt) och sedan måste köpa tillbaka (ännu dyrare om jag får gissa).Om man har solceller så vill man väl inte koppla ifrån när priset är högt, eftersom man säljer för samma pris.
Och dessa produkter kostar pengar. Tex en vedkamin. Så där tänker jag att kanske först en liten kamin och kanske sedan solceller.Jo helt klart kan det ske, men ganska ovanligt och då får man väl väga risker mot kostnaden. Finns ju produkter för att klara det.
nej man köper och säljer för samma pris, och får en pott med antal kwh att nyttja under vintern. Då får man tillbaka men behöver inte köpa tillbaka för dyrare prisHar man överskott vill man ju naturligtvis sälja det, men det verkar ju korkat om man först säljer (dyrt) och sedan måste köpa tillbaka (ännu dyrare om jag får gissa).
Med batteri kan man köpa billigt och sälja dyrt (eller undvika att köpa under topplasttimmarna).Har man överskott vill man ju naturligtvis sälja det, men det verkar ju korkat om man först säljer (dyrt) och sedan måste köpa tillbaka (ännu dyrare om jag får gissa).
Så tänker jag också.Visst är det så att man med "dom vanliga systemen" inte ens kan använda elen man producerar direkt? Utan man köper och säljer samtidigt?
Det låter ju förmånligt om potten består av kWh som kan tas ut rakt av även om elen är dyrare vid uttaget än den var vid intjänandet!nej man köper och säljer för samma pris, och får en pott med antal kwh att nyttja under vintern. Då får man tillbaka men behöver inte köpa tillbaka för dyrare pris
Så jag förstått det iaf, märks väl nästa vinterDet låter ju förmånligt om potten består av kWh som kan tas ut rakt av även om elen är dyrare vid uttaget än den var vid intjänandet!
Den lösningen verkar gå bra ekonomiskt redan nu (iaf söderut). Framtidens elpriser kommer att bli mer volatila. Och förhoppningsvis/troligtvis kommer batterikostnaderna sjunka.Om batterierna till hemsolel blir radikalt billigare så tror jag en mkt intressant situation skulle uppstå.
Man kan ju göra som Mr. VätgasDen lösningen verkar gå bra ekonomiskt redan nu (iaf söderut). Framtidens elpriser kommer att bli mer volatila. Och förhoppningsvis/troligtvis kommer batterikostnaderna sjunka.
Då måste man ha skills. :) Batterier är såpass enkla att tom jag förstår hur de funkar.Man kan ju göra som Mr. Vätgas
Du menar att du förstår hur man använder dom?Då måste man ha skills. :) Batterier är såpass enkla att tom jag förstår hur de funkar.
Kan använda batterier också. Eftersom jag vet hur de funkar. Men programmeringen till styrningen (köp/säljgränser) får nån smartare sköta.Du menar att du förstår hur man använder dom?
Inte så klart enligt SAOL. Där finns inte ordet ens.Stavas hårdrar.
Sorry kunde inte låta bli... :)
Inte så klart enligt SAOL. Där finns inte ordet ens.
+1Så där tänker jag att kanske först en liten kamin och kanske sedan solceller.
Njae, jag är en av de som bör vara en ansenlig stor mängd som har kört m bundet under alla år men där senaste avtalet gick ut nu under ett år sedan när det helt plötsligt var helt andra och orimliga förutsättningar att ingå nytt bundet avtal än vad det någonsin tidigare har varit. Så, näe det är många som INTE har valt möjlighet med tillhörande risk bara för att man valt rörligt.Å andra sidan kan jag tycka det är rätt om man nu ska ha ett stöd. Att välja rörligt gör man ju för att det ”normalt” är billigare, dvs man tar en risk att det kan bli dyrare. Om då staten går in och täcker upp när denna risk slår till så försvinner ju hela vitsen med att välja bundna avtal. Och skapar farliga förväntningar istället för att folk lär sig något.
Stödja konsumtionen ska ju absolut inte göras med den inflation vi har. Tunga ekonomer har ju kritiserat elstödet massivt av den anledningen. Tvärtom är det ju många kunniga som anser det behövs ytterligare åtstramningar i dagens läge (ex.vis räntehöjningar). Elstödet handlar primärt om att leverera utlovat valfläsk (båda sidor bjöd ju över varandra inför valet). Rent nationalekonomiskt är det vansinne.Njae, jag är en av de som bör vara en ansenlig stor mängd som har kört m bundet under alla år men där senaste avtalet gick ut nu under ett år sedan när det helt plötsligt var helt andra och orimliga förutsättningar att ingå nytt bundet avtal än vad det någonsin tidigare har varit. Så, näe det är många som INTE har valt möjlighet med tillhörande risk bara för att man valt rörligt.
Jag blir ju kompenserad nu, men av fel trigger tycker jag. Det borde ha matchats mot en övre rörlig gräns för rörligt pris, men inte fullt ut då jag håller med om att rörligt ger vissa möjligheter.
Sedan får man väl anta (och faktiskt hoppas) att stödet inte primärt handlar om individuell rättvisa, utan att gynna den totala samhällsekonomiska situationen. (Motverka dominoeffekter av uppgiven privat ekonomi och stödja konsumtionen, som oavsett om det är bra eller dåligt de facto är en bas för den ekonomi vi lever av/i.)
Japp, elstödet skjuter oss i inflationsfoten och svenska kronan verkar ingen vilja försvara.Stödja konsumtionen ska ju absolut inte göras med den inflation vi har. Tunga ekonomer har ju kritiserat elstödet massivt av den anledningen. Tvärtom är det ju många kunniga som anser det behövs ytterligare åtstramningar i dagens läge (ex.vis räntehöjningar). Elstödet handlar primärt om att leverera utlovat valfläsk (båda sidor bjöd ju över varandra inför valet). Rent nationalekonomiskt är det vansinne.
![]()
Nationalekonomerna sågar nya elstödet: ”Helt fel i det här konjunkturläget” | Sveriges Radio
Nationalekonomer riktar kritik mot det nya elstödet.sverigesradio.se
![]()
Ekonomer efterlyser extrahöjningar från Riksbanken
Riksbanken bör överväga att höja räntan vid ett extrainkallat möte. Det säger ekonomen Knut Hallberg, med hänvisning till kronförsvagning och hökaktiga toner…www.di.se
Man kan ju göra som Mr. Vätgas
15miljoner, varav två för energisystem enligt artikel i den nyligen. Huset är ju även rejält stort, så han behöver ett större system än medelsvensson. Borde gå att få ner under miljonen för ett mer normalt hus om sakerna skulle få liiite mer volym och erbjudas till konsumenter som ett paket.Jag var hemma hos honom när huset var precis nybyggt. Han ligger helt off grid och kör på solenergi. Huset är nästan totalt automatiserat, så han är ett slags pionjär också på fastighetsautomation. Till saken hör att han tidigare (har jag för mig) ägde Thermo King och blev stenrik på försäljningen av detta företag, så bygget kostade kanske 15-25 miljoner. Det är således inte för alla.
Det fina är att han byggt i Angered, där han är uppvuxen, och inte trängt ihop sig ute i Askim eller Hovås.
Intressant! Han framstår som en slags high-tech-prepper.Jag var hemma hos honom när huset var precis nybyggt. Han ligger helt off grid och kör på solenergi. Huset är nästan totalt automatiserat, så han är ett slags pionjär också på fastighetsautomation. Till saken hör att han tidigare (har jag för mig) ägde Thermo King och blev stenrik på försäljningen av detta företag, så bygget kostade kanske 15-25 miljoner. Det är således inte för alla.
Det fina är att han byggt i Angered, där han är uppvuxen, och inte trängt ihop sig ute i Askim eller Hovås.