(ot) Utbetalning elprisstödet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Äntligen!
Nästan 7500:- , hade glömt bort nytillkommna värmepumpen till poolen.
Bara dom inte indikerar nåt mer perverst stöd så att jag måste köra den fullt i sommar, har ju fastpris till april -24.

Eftersom tråden ändå är OT... Är det nån som förstår hur stödet ska kunna minska förbrukningen? Det är väl ändå bristen som är problemet? Jag tänker att stödet gör raka motsatsen; ökar konsumtionen (till normalare nivåer) och därmed förvärras problemet ytterligare. Hur tänkte man egentligen?
Kontroll. Annars hade dom kunnat minska avgifterna.

Jag hoppas bara att alla som kan och tror att de eventuellt inte skulle klara nästa säsong med liknande priser fast utan stöd, lägger undan pengarna och inte handlar Gott & Blandat för allting. Jag misstänker att nästa vintersäsong bli jävligare med högre arbetslöshet och sämre ekonomi totalt. Vi kan tom ha dragits in i ett krig mera handgripligt. Jag funderar på att investera i en liten effektiv braskamin. Får se hur det ser ut i murstocken, tror det finns en ledig kanal.

Tänker att det nog inte är läge för solceller nu, allt beaktat (omvärlden etc). Men jag låter mig gärna övertalas om motsatsen.

För många lycksökare i branschen. För högt pris pga hög efterfrågan. Ger inga off-gridfördelar om man inte kompletterar med svindyra batterier (så vitt jag vet).
Vadå inga off-grid fördelar, vad är du ute efter? Flytta huset utanför elnätet? Är det inte rätt nice att producera all din el själv, med räknat lånet och ränta på solcellerna så kommer månadskostnaden vara den samma som med elfakturor. Och avkastning på ca 7år.

Priserna har inte gått upp nämnvärt, hade offert 2022 och 2023 och totalen va typ samma. Hörde att bidraget för solceller troligen ska minskas, troligen för att det är för många som ansöker om det.

Batterier eller inte, det är nog beroende på respektive installation om det är värt eller inte. I vårt fall hade det hamnat över bidraget och därför blivit väldigt mkt dyrare till ingen större nytta

Tänker att det kunde vara trevligt att ha en backupmöjlighet att åtminstone hjälpligt värma upp kåken om/när två hål i väggen slutar att leverera.

Tänker att det kunde vara trevligt att ha en backupmöjlighet att åtminstone hjälpligt värma upp kåken om/när två hål i väggen slutar att leverera.

Men det ordnar väl solcellerna så länge det inte är natt? Risken att elnätet helt dör är nog troligen väldigt minimal.

Men det ordnar väl solcellerna så länge det inte är natt? Risken att elnätet helt dör är nog troligen väldigt minimal.
Jag vet inte hur en normal installation fungerar, men jag tänker att man hela tiden är beroende av att elnätet ligger på i bakgrunden. Ja om man inte har en batteribuffert då alltså. Stämmer inte detta?

Jag vet inte hur en normal installation fungerar, men jag tänker att man hela tiden är beroende av att elnätet ligger på i bakgrunden. Ja om man inte har en batteribuffert då alltså. Stämmer inte detta?
Har inte fått våra solceller än, men går strömmen så går strömmen även om man har batterier, som jag har förstått det. Off grid kräver en annan (dyrare) växelriktare och lite annat jox.

Victron Energy har en hel del bra prylar som går att köra via batteribackup.
Går väl att styra så att den kopplar bort elnätet när priset är för högt.

Victron Energy har en hel del bra prylar som går att köra via batteribackup.
Går väl att styra så att den kopplar bort elnätet när priset är för högt.
Om man har solceller så vill man väl inte koppla ifrån när priset är högt, eftersom man säljer för samma pris.

Solceller

Helt dör gör det inte men man kan bli utan stundvis, förra helgen t ex var 400 hushåll i Skåne utan spänning i 2 dygn.

Solceller

Helt dör gör det inte men man kan bli utan stundvis, förra helgen t ex var 400 hushåll i Skåne utan spänning i 2 dygn.
Jo helt klart kan det ske, men ganska ovanligt och då får man väl väga risker mot kostnaden. Finns ju produkter för att klara det.

Om man har solceller så vill man väl inte koppla ifrån när priset är högt, eftersom man säljer för samma pris.
Har man överskott vill man ju naturligtvis sälja det, men det verkar ju korkat om man först säljer (dyrt) och sedan måste köpa tillbaka (ännu dyrare om jag får gissa).

Jo helt klart kan det ske, men ganska ovanligt och då får man väl väga risker mot kostnaden. Finns ju produkter för att klara det.
Och dessa produkter kostar pengar. Tex en vedkamin. Så där tänker jag att kanske först en liten kamin och kanske sedan solceller.

Har man överskott vill man ju naturligtvis sälja det, men det verkar ju korkat om man först säljer (dyrt) och sedan måste köpa tillbaka (ännu dyrare om jag får gissa).
nej man köper och säljer för samma pris, och får en pott med antal kwh att nyttja under vintern. Då får man tillbaka men behöver inte köpa tillbaka för dyrare pris

Visst är det så att man med "dom vanliga systemen" inte ens kan använda elen man producerar direkt? Utan man köper och säljer samtidigt?

Med batteri kan man köpa billigt och sälja dyrt (eller undvika att köpa under topplasttimmarna).

nej man köper och säljer för samma pris, och får en pott med antal kwh att nyttja under vintern. Då får man tillbaka men behöver inte köpa tillbaka för dyrare pris
Det låter ju förmånligt om potten består av kWh som kan tas ut rakt av även om elen är dyrare vid uttaget än den var vid intjänandet!

Potten består av pengar.
Det finns olika sorts abbonemang.
Alla olika versioner av solcellsanläggningar går inte att köra of grid.
Det finns ett regelverk men de olika nätbolagen har även ofta egna krav utöver det.

Om batterierna till hemsolel blir radikalt billigare så tror jag en mkt intressant situation skulle uppstå.

Om batterierna till hemsolel blir radikalt billigare så tror jag en mkt intressant situation skulle uppstå.
Den lösningen verkar gå bra ekonomiskt redan nu (iaf söderut). Framtidens elpriser kommer att bli mer volatila. Och förhoppningsvis/troligtvis kommer batterikostnaderna sjunka.

Så där tänker jag att kanske först en liten kamin och kanske sedan solceller.
+1
Vi väntar fortf på den sedan flera månader sedan beställda braskassetten för att förbättra den öppna spisen, leverans o installation om 1-2 månader hoppas vi på.
Om vi går vidare blir det en beställning av solceller under hösten, för att hinna få dem under -24.

Å andra sidan kan jag tycka det är rätt om man nu ska ha ett stöd. Att välja rörligt gör man ju för att det ”normalt” är billigare, dvs man tar en risk att det kan bli dyrare. Om då staten går in och täcker upp när denna risk slår till så försvinner ju hela vitsen med att välja bundna avtal. Och skapar farliga förväntningar istället för att folk lär sig något.
Njae, jag är en av de som bör vara en ansenlig stor mängd som har kört m bundet under alla år men där senaste avtalet gick ut nu under ett år sedan när det helt plötsligt var helt andra och orimliga förutsättningar att ingå nytt bundet avtal än vad det någonsin tidigare har varit. Så, näe det är många som INTE har valt möjlighet med tillhörande risk bara för att man valt rörligt.

Jag blir ju kompenserad nu, men av fel trigger tycker jag. Det borde ha matchats mot en övre rörlig gräns för rörligt pris, men inte fullt ut då jag håller med om att rörligt ger vissa möjligheter.

Sedan får man väl anta (och faktiskt hoppas) att stödet inte primärt handlar om individuell rättvisa, utan att gynna den totala samhällsekonomiska situationen. (Motverka dominoeffekter av uppgiven privat ekonomi och stödja konsumtionen, som oavsett om det är bra eller dåligt de facto är en bas för den ekonomi vi lever av/i.)

Njae, jag är en av de som bör vara en ansenlig stor mängd som har kört m bundet under alla år men där senaste avtalet gick ut nu under ett år sedan när det helt plötsligt var helt andra och orimliga förutsättningar att ingå nytt bundet avtal än vad det någonsin tidigare har varit. Så, näe det är många som INTE har valt möjlighet med tillhörande risk bara för att man valt rörligt.

Jag blir ju kompenserad nu, men av fel trigger tycker jag. Det borde ha matchats mot en övre rörlig gräns för rörligt pris, men inte fullt ut då jag håller med om att rörligt ger vissa möjligheter.

Sedan får man väl anta (och faktiskt hoppas) att stödet inte primärt handlar om individuell rättvisa, utan att gynna den totala samhällsekonomiska situationen. (Motverka dominoeffekter av uppgiven privat ekonomi och stödja konsumtionen, som oavsett om det är bra eller dåligt de facto är en bas för den ekonomi vi lever av/i.)
Stödja konsumtionen ska ju absolut inte göras med den inflation vi har. Tunga ekonomer har ju kritiserat elstödet massivt av den anledningen. Tvärtom är det ju många kunniga som anser det behövs ytterligare åtstramningar i dagens läge (ex.vis räntehöjningar). Elstödet handlar primärt om att leverera utlovat valfläsk (båda sidor bjöd ju över varandra inför valet). Rent nationalekonomiskt är det vansinne.

Stödja konsumtionen ska ju absolut inte göras med den inflation vi har. Tunga ekonomer har ju kritiserat elstödet massivt av den anledningen. Tvärtom är det ju många kunniga som anser det behövs ytterligare åtstramningar i dagens läge (ex.vis räntehöjningar). Elstödet handlar primärt om att leverera utlovat valfläsk (båda sidor bjöd ju över varandra inför valet). Rent nationalekonomiskt är det vansinne.
Japp, elstödet skjuter oss i inflationsfoten och svenska kronan verkar ingen vilja försvara.

Jag var hemma hos honom när huset var precis nybyggt. Han ligger helt off grid och kör på solenergi. Huset är nästan totalt automatiserat, så han är ett slags pionjär också på fastighetsautomation. Till saken hör att han tidigare (har jag för mig) ägde Thermo King och blev stenrik på försäljningen av detta företag, så bygget kostade kanske 15-25 miljoner. Det är således inte för alla.

Det fina är att han byggt i Angered, där han är uppvuxen, och inte trängt ihop sig ute i Askim eller Hovås.

Jag var hemma hos honom när huset var precis nybyggt. Han ligger helt off grid och kör på solenergi. Huset är nästan totalt automatiserat, så han är ett slags pionjär också på fastighetsautomation. Till saken hör att han tidigare (har jag för mig) ägde Thermo King och blev stenrik på försäljningen av detta företag, så bygget kostade kanske 15-25 miljoner. Det är således inte för alla.

Det fina är att han byggt i Angered, där han är uppvuxen, och inte trängt ihop sig ute i Askim eller Hovås.
15miljoner, varav två för energisystem enligt artikel i den nyligen. Huset är ju även rejält stort, så han behöver ett större system än medelsvensson. Borde gå att få ner under miljonen för ett mer normalt hus om sakerna skulle få liiite mer volym och erbjudas till konsumenter som ett paket.

• Gilla
Reactions: BFS

Intressant! Han framstår som en slags high-tech-prepper.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp