(ot) Utbetalning elprisstödet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tänkte använda mitt elstöd till en del av en ny gravel. Då blir det alltså ett cykelstöd ?

30A8D0EF-4907-4A0B-B51F-0AB11E31F169.jpeg

Äh, lika bra att bränna iväg andra halvan av elstödet också?

Visa bilaga 611311
Äh, lika bra att bränna iväg andra halvan av elstödet också?
Är det på måndag du börjar posta i

Är det på måndag du börjar posta i
Nä, självplågeri är inget för mig. Man blir ju bara deprimerad av att läsa hur folk plågar sig i den där tråden!

Om man shoppar upp sitt el-stöd på tyska cykelbutiker, bidrar man till Svenska, Tyska eller Europeiska inflationen då?

Cykelpriserna verkar ha trillat ner lite så det borde vara bra mot inflationen.

Cykelpriserna verkar ha trillat ner lite så det borde vara bra mot inflationen.
Var? En Trek Top Fuel 8 2022 hade ett riktpris på 44 999 kr, medan samma modell 2023 har ett riktpris på löjliga 52 899 kr (en aluminiumram alltså). Det är en ökning om nästan 18%, och enda skillnaden är att man bytt Sid-gaffeln mot en Pike.

Rent anekdotsikt men ändå.

Canyon, XXL, Bikester, Allebike m fl har ju haft massor av rejäla reor. Just Trek däremot verkar ju hårdnackat hålla fast vid förra årets tokhöjningar, men vi får väl se hur länge det håller.

Det var reorna jag tänkte på. Det kanske är övergående om de minskar produktionen framåt.

Är man konspiratorisk lagd eller är det en slump att man stänger ner en reaktor för rep just när det ska bli kallare + lite vind? om priserna stiger får man ju lika mycket betalt trots mindre produktion, kan ju eg inte finnas någon anledning för producenter att mätta marknaden?

Vadå inga off-grid fördelar, vad är du ute efter? Flytta huset utanför elnätet? Är det inte rätt nice att producera all din el själv, med räknat lånet och ränta på solcellerna så kommer månadskostnaden vara den samma som med elfakturor. Och avkastning på ca 7år.

Priserna har inte gått upp nämnvärt, hade offert 2022 och 2023 och totalen va typ samma. Hörde att bidraget för solceller troligen ska minskas, troligen för att det är för många som ansöker om det.

Batterier eller inte, det är nog beroende på respektive installation om det är värt eller inte. I vårt fall hade det hamnat över bidraget och därför blivit väldigt mkt dyrare till ingen större nytta

Jag har sett många offerter, kanske ingen jätteskillnad mellan -22 och -23 men har grannar som köpt lika stor anläggning men 2 år emellan, samma leverantör, skiljde över 100” tkr på dem! Självklart räknar de på paybacken utifrån elpriset..

Ringhals 4 läcker också nu tydligen, senarelagd återstart för 4:e gången...
Planerbarheten fortsätter?

Om de uppgifter jag har hittat stämmer har Ringhals 4 varit i drift sedan nov 83, strax under 40 år.
Undrar om allt detta underhåll, krångel och otillförlitlighet är ngt som kommer att fortsätta även med den nya kärnkraft som den nuvarande regimen vill ha?
Vad betyder det då för tillgänglighet, kostnader och olycksrisk? Får vi helt enkelt acceptera att det kommer att bli som i Frankrike både vad gäller elkostnad och tillgänglighet?

Om de uppgifter jag har hittat stämmer har Ringhals 4 varit i drift sedan nov 83, strax under 40 år.
Undrar om allt detta underhåll, krångel och otillförlitlighet är ngt som kommer att fortsätta även med den nya kärnkraft som den nuvarande regimen vill ha?
Vad betyder det då för tillgänglighet, kostnader och olycksrisk? Får vi helt enkelt acceptera att det kommer att bli som i Frankrike både vad gäller elkostnad och tillgänglighet?
Det lär inte bli mer volatilt än väderberoende kraft iaf…

Nu var det ju inte riktigt det jag menade, men för att fortsätta på frankriketemat så har ju franska kärnkraften visat sig vara om något en riktigt volatilt väderberoende kraft.
Du nämnde ju otillförlitlighet? Ett utmärkt mått på det är levererad effekt i förhållande till installerad effekt över ett år. Jag är ganska säker på att den svenska kärnkraften har betydligt bättre siffror på det än vindkraften det senaste året, trots de ”omfattande problemen” som det ibland raljeras om här.

Du nämnde ju otillförlitlighet? Ett utmärkt mått på det är levererad effekt i förhållande till installerad effekt över ett år. Jag är ganska säker på att den svenska kärnkraften har betydligt bättre siffror på det än vindkraften det senaste året, trots de ”omfattande problemen” som det ibland raljeras om här.
Men för just Ringhals 4, liksom den franska kärnkraften, under det senaste året kan väl inte ens du utan utan att gräva ned dig i ännu fler verklighetsfrämmande trumpismer påstå siffrorna över levererad effekt i förhållande till installerad effekt är särskilt lysande.
Och vad hade elpriset varit utan vindkraften?

Men för just Ringhals 4, liksom den franska kärnkraften, under det senaste året kan väl inte ens du utan utan att gräva ned dig i ännu fler verklighetsfrämmande trumpismer påstå siffrorna över levererad effekt i förhållande till installerad effekt är särskilt lysande.
Och vad hade elpriset varit utan vindkraften?
”Verklighetsfrämmande trumpismer”? Jag lägger nog ner den här diskussionen om den ska föras med såna uttryck.

Det lär inte bli mer volatilt än väderberoende kraft iaf…
Det kommer att bli mer volatilt, pga att Danmark och Finland satsar så mycket på vindkraft. Bygger vi nya kärnkraftverk står vi där med el som är för dyr för att kunna säljas och Norgevitsar kommer att bli Sverigevitsar.

Du får tro vad du vill. Men det blåser oftare än reaktorerna är igång. % av max installerad effekt är ointressant. Elpriset är däremot intressant.

Men man får inte dra paralleller till andra (mer kända namn) som också använder direkta felaktigheter i debatten?
Det har jag inte uttalat mig om.
Men att om än så lite antyda ngt ypperligt lite om Trump anser jag vara över gränsen.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp