[OT] Utegym / bonnagym / fattigsmanscrossfit

thisismycat

Aktiv medlem
Flyttar tillbaka till Sverige i februari och kommer då åter till det hus vi bodde i. Har rätt stor trädgård och gillar att göra andra saker än att cykla och springa. Vill bli starkare, men har inte råd/tid/lust att gå på gym.
Tänkte spänna en slackline mellan två äppelträd för att öva balans, tänker på traktordäck man kan välta fram och tillbaka. Funderar på att hänga upp romerska ringar i ett stort träd som finns på gården. Men vad mer?

Gärna billigt/enkelt. Är inte händig nog att bygga någon stor klätterställning eller chins-ställning, även om det förstås varit kul.

Vad har ni för förslag?

Chinsstång mellan två träd skulle jag verkligen försöka få till, känns som mest pang för pengarna så att säga. Där får du rygg, biceps och med lite god vilja bra träning till magen också.

Bänkar att göra dips mellan.

Kettlebell(s), eller nåt slags substitut?

Kraftigt rep spänt i något som man slår med (tror det är en Crossfit-övning).

Varför inte köpa en skivstång och lite vikter? Hur stark är du? Skivstång och över hundra kilo i vikter kostar bara några tusen.

Konkret sa:
Varför inte köpa en skivstång och lite vikter? Hur stark är du? Skivstång och över hundra kilo i vikter kostar bara några tusen.

Det är just det, "bara några tusen" är inte bara några tusen för mig. Dessutom blir det ju märkligt att ha det utomhus och är heller inte så intresserad av skivstång och vikter.

thisismycat sa:
Konkret sa:

Det är just det, "bara några tusen" är inte bara några tusen för mig. Dessutom blir det ju märkligt att ha det utomhus och är heller inte så intresserad av skivstång och vikter.

Okej. Berätta gärna vad din budget slutar på när du har fixat alla dina bänkar, stänger och traktordäck.
Skivstång är ball!

Ett gäng vikter att bolla runt med och släpa på känna också som en bra idé. Köp ett gäng säckar cement/betong och gjut i några hinkar osv. Blir också en sjyst skivstång med lite god vilja (en stålstång mellan två gjutna saker).

Jag bodde ett tag på ett thaiboxninggym där man gjorde mycket grejer med däck. Klassiker är att flippa trackordäck, sprita med lastbilsdäck efter sig i sele, hoppa på enstaka däck (blir som en studsmatta), slå på däck med slägga.

En stång som är greppbar och håller för lite vikt. Ett bilhjul i varje ände så har du en skivstång modell billig och utomhuslämpad. Två djupa krokar fästa på stolpar som du kan hänga den i så har du chins/pull up på köpet.

Beroende på din startnivå så säljer Jula hyggliga Kettlebells till riktigt humana priser (ett par hundra styck). Tyvärr tror jag de tyngsta ligger på 16-20kg så är du redan vältränad blir det kanske för lätt.

jofahjalm sa:
Jag bodde ett tag på ett thaiboxninggym där man gjorde mycket grejer med däck. Klassiker är att flippa trackordäck, sprita med lastbilsdäck efter sig i sele, hoppa på enstaka däck (blir som en studsmatta), slå på däck med slägga.

Efter ett par stadiga groggar kommer man nog inte så långt med ett däck i släptåg....

*host* En "bekant" sitter på ett litet lager ful-TRX. Bra grejer, använt många år på utegym utan problem. 1000pix. Hämtas i 08 *host *

Mr Orange sa:
*host* En "bekant" sitter på ett litet lager ful-TRX. Bra grejer, använt många år på utegym utan problem. 1000pix. Hämtas i 08 *host *

Inte för att vara sån, och inte för att jag vet hur mycket som ingår, men är inte 1000 pix mycket för att vara nattskifts-TRX? TRX startpaket ligger på 1380.- och fulfin-kopia från Tunturi ligger på 490.-.

Frankenstein's Bike sa:
Mr Orange sa:

Inte för att vara sån, och inte för att jag vet hur mycket som ingår, men är inte 1000 pix mycket för att vara nattskifts-TRX? TRX startpaket ligger på 1380.- och fulfin-kopia från Tunturi ligger på 490.-.

På landet finns det säkert några byggen som har lite lyftband över. Sen har dom säkert lite slang över. Det du behöver sen är några spännare, tyglim och en weizen.

Vill man köpa billiga sportgrejer, typ TRX från nattskiftet åker man till Decathlon. Fransk kedja, massor av egna varumärken, helt ok kvalitet på det mesta. Trx-kopia 179:- osv. Köp inte MTB-slang om du är viktkänslig...

En stor sten är inte att underskatta heller. Funderar själv på att göra en hylla eller liknande som de har på styrketävlingarna där de lyfter upp stenarna.

leffo sa:
En stor sten är inte att underskatta heller. Funderar själv på att göra en hylla eller liknande som de har på styrketävlingarna där de lyfter upp stenarna.

Menar du den den typen av tävling med runda stenar? Den som för en själv ger automatiskt diskbråck eller krossad fot beroende på om man hinner till hyllan eller inte.

Hasse#7 sa:
leffo sa:

Menar du den den typen av tävling med runda stenar? Den som för en själv ger automatiskt diskbråck eller krossad fot beroende på om man hinner till hyllan eller inte.

:)

Det är mycket lättare att lyfta skivstång än samma vikt i naturföremål.

Jag känner folk som flippade traktordäck i trädgården så att även grannarna flippade av allt dunkande. Något att tänka på om man bor tätt.

åberg sa:
Hasse#7 sa:
leffo sa:

Japp en sådan tävling.

Kan inte se att TS skrev något om diskbråck eller att träningen ska vara lätt. Däremot att det ska vara enkelt och billigt :)

leffo sa:
åberg sa:
Hasse#7 sa:
leffo sa:

Japp en sådan tävling.

Kan inte se att TS skrev något om diskbråck eller att träningen ska vara lätt. Däremot att det ska vara enkelt och billigt :)

Sparka sig trött i sängen?

Som någon skrev högre upp, försök fixa en chinsstång. Jag och brorsan fick upp en vid sommarstugan mellan två träd med hjälp av rep. Den ligger i grenklykor för att ligga still men vikten tas av två rep som är fästa högre upp i kraftiga grenar. Den funkar bra för oss, och han väger väl närmare 95 pannor tror jag.

Det är nog inte skitsvårt att snickra ihop själv heller, lägg två plankor i kryss med korsningen högt upp, sätt stag emellan dem och sen lägger du bara en stång i Y't.

Jag har en stege (alu) som chinsstång mellan ett staket och ett träd. Svinbra, man kan gå bananas på övningar. Rekomenderas att sätta fast den ordentligt.

Så här ser mitt bonnagym ut, komplett med marklyftsten och allt.

/T

Bilagor

• DSC_0019.JPG
    DSC_0019.JPG
    172.2 KB · Besök: 317
Tillbaka
Topp