[OT] Utförsåka-skidor med barn?

• Trådstartare Trådstartare JPL
  • Start datum Start datum

JPL

Aktiv medlem
En fråga till alla gamla Happyiter som slitit med sina barn i skidbacken, hur gjorde ni första resorna med litet barn som ska åka för första gången i ankarlift?

Placera barnet framför sej, eller på egen bygel?

Tror det är första gången jag postar OT, så ni får förlåta. Letade forum om skidåkning, men dom är så röriga......för dom har en massa dumheter som kategorisering och annat tjaffs i dom forumen.... ;)

/JPL

Vi började i vinter med vår 4-åring. Lättast är att ha honom/henne mellan benen. Åk gärna själv tillsammans med barnet (på egen bygel) och tänk på att hålla ihop knäna som stöd för barnet. Gör du inte detta så finns risken att barnet glider mellan och då får du det jobbigt att hålla fast honom/henne.

/Magnus

Om du står på vänster sida i liften så har du din högra skida mellan barnets skidor ( du puttar barnets rumpa med knät). Då kan barnet hålla i liftbygelstången och barnet försvinner inte in mellan benen på dig.

Utan egna barn har jag bara provat någon enstaka gång. Med riktigt små barn är det klart lättare om dom grenslar din skida. Då får dom stöd av hela ditt ben...
Lycka till och kom ihåg att barnen inte brukar vilja åka så länge, gräva snögrottor och åka pulka är minst lika roligt...

Freeskier skrev:
-------------------------------------------------------
> Med riktigt små barn är det klart
> lättare om dom grenslar din skida. Då får dom
> stöd av hela ditt ben...
> Lycka till och kom ihåg att barnen inte brukar
> vilja åka så länge, gräva snögrottor och åka
> pulka är minst lika roligt...

+1

Mitt bästa tips (som iofs inte har med liften att göra) är att använda sele.
På det sättet kan man ta med barnen upp i lite svårare backar, och de får lite fartkänsla. De slipper bry sig om att svänga eller bromsa i början och har bara kul, vilket är det viktigaste av allt. Om de bara ramlar hela tiden och måste kämpa med att komma upp ledsnar de fort.

Varför åka bygellift?

När jag började åka utför med vår nu 5-åriga dotter höll vi oss till knappliften. Lättare för barnet att klara själv, vilket innebär mindre slit för pappa (mamma), samt att backarna vid knappliftarna oftast räcker alldeles utmärkt.

Apropå sele så är jag en stark motståndare till det. Man bör välja terräng efter barnets åkförmåga. När barnet blir bättre på att bromsa/stanna/väja för hinder, så kan man byta backe. Om mamma eller pappa vill åka i större backar så är det bäst att göra det utan barn.

//Fredrik, fd. skidlärare

Mitt bästa tips är att låta bli sele. När ungarna är så små att de behöver sele har de (iaf enligt SLAO) ingen direkt fartkänsla utan relaterar mer till hur lång tid ngt tar att göra.
Bättre att välja en kort backe så åker de långsammare än att åka långa backar där de bara kommer att dra på för att komma ner nån gång.
Sele för äldre ungar typ 5 år är heelt otänkbart som jag ser det.

//Carl, fd. skidlärare

sandelin skrev:
> Varför åka bygellift?

För att ta sig till en lämplig knapplift kanske? I Hemavan tex ligger en av de fina barnbackarna med barnvänlig knapplift högt upp på fjället, man måste åka bygellift för att ta sig dit...

> När jag började åka utför med vår nu 5-åriga
> dotter höll vi oss till knappliften. Lättare
> för barnet att klara själv, vilket innebär
> mindre slit för pappa (mamma), samt att backarna
> vid knappliftarna oftast räcker alldeles
> utmärkt.
>
> Apropå sele så är jag en stark motståndare
> till det. Man bör välja terräng efter barnets
> åkförmåga. När barnet blir bättre på att
> bromsa/stanna/väja för hinder, så kan man byta
> backe. Om mamma eller pappa vill åka i större
> backar så är det bäst att göra det utan barn.
>
> //Fredrik, fd. skidlärare

+1

Jag var/är också stark motståndare till sele, men det bar sig inte bättre än att jag och sonen (4 år) inte alls kom överens första gången han skulle åka. Han trodde minsann att han skulle åka som Anja Pärsson redan första gången och vägrade lyssna på mina råd. Tycker jag borde kunna lära ut något efter 25 år som åkare varav 8 som alpin tävlingsåkare, men denna dag var vi minst sagt på kollisionskurs med varandra.

I varje fall så införskaffades en sele som vi använde en gång och allt var frid och fröjd. Nästa gång vi skulle åka bar det sig inte bättre än att liften stannade (modell matta som man står på). Under tiden jag och sambon fixade igång den så stack sonen själv nedför backen och efter det ville han inte ha selen utan åker själv. Snacka om välinvesterade pengar...

Min åsikt är dock fortfarande att man inte ska ha sele, men med reservation om man vill behålla familjefriden.

/Magnus

Det är förstås olika, men när min dotter började åka vid 4 års ålder tyckte hon barnbacken var skittråkig och blev bara ledsen av att ramla hela tiden. När hon fick åka i selen tjöt hon av skratt. Hon lärde sig varken bromsa eller svänga under de dagarna, men hon lärde sig älska åka skidor.

Carl R skrev:
> Mitt bästa tips är att låta bli sele. När
> ungarna är så små att de behöver sele har de
> (iaf enligt SLAO) ingen direkt fartkänsla utan
> relaterar mer till hur lång tid ngt tar att
> göra.
> Bättre att välja en kort backe så åker de
> långsammare än att åka långa backar där de
> bara kommer att dra på för att komma ner nån
> gång.
> Sele för äldre ungar typ 5 år är heelt
> otänkbart som jag ser det.
>
> //Carl, fd. skidlärare

Fast i vissa fall så är det mycket enklare att komma igång med skidåkningen med sele, dessutom så kan ungarna inte dra rakt utför, finns ingen poäng med att vara för pragmatisk utan kör iställe.
Problemet är att barn saknar fartkänsla över lag, de har svårt att koppla tid och avstånd.

För 15-20år sedan så skulla man lära barnen att åka längd innan de fick på sig slalomprylar och det är oxå båg, börja med det som är enklast och som barnen tycker är roligast.

Båda mina åker själva numera, vi är mer med som stöd, de är 4 och 6år och har stått på skidor sedan 2-2,5års ålder och vi var i Engelberg med dem i våras och då åkte de från toppen och ner (då 3 och 5år) 3 åringen i sele för att inte åka över någon kant.

Finns lite mer läsning om det här men barn, utr mm på:
http://www.freeride.se/forum/thread.php?t=49246

För nästan alla ungar brukar det gå väldigt bra att öva att ploga i en jätteplatt backe. För att få till den första känslan för dem så ställer du dig mot barnet, nedanför i backen med en baklängesplog och så håller du i barnets skidspetsar, ev. pjäxorna och åker en bit (några åk) på det sättet. När du styr barnets skidor så får de in känslan av vad som händer i benen under en plogsväng. Det räcker nästan alltid för att de ganska snabbt ska kunna hålla plogen på egen hand. Då kan du hålla barnet i händerna istället om det inte redan åker självt.
Det är roligt att ploga baklänges med barnet och det är jättelätt att kommunicera och busa. Tar man dessutom bort focus från den rena skidåkningen, till att man ska upp i backen och bara ha kul så blir det ännu enklare för då är man ju knappast nåt hinder va? :)

Därefter när de kan ploga så kan man gärna åka omkring och leka att man är en snöskoter eller ett djur eller vad sjutton som helst. Och så pratar man med barnet under åket och säger att vi ska stanna "Nuuu stannar snöskotern med en sladd!!" osv.
Bara ha kul där ute och lek.

//skidlärare = lekfarbror ;)

Carl R skrev:
> För nästan alla ungar brukar det gå väldigt
> bra att öva att ploga i en jätteplatt backe.
> För att få till den första känslan för dem
> så ställer du dig mot barnet, nedanför i backen
> med en baklängesplog och så håller du i barnets
> skidspetsar, ev. pjäxorna och åker en bit
> (några åk) på det sättet. När du styr barnets
> skidor så får de in känslan av vad som händer
> i benen under en plogsväng. Det räcker nästan
> alltid för att de ganska snabbt ska kunna hålla
> plogen på egen hand. Då kan du hålla barnet i
> händerna istället om det inte redan åker
> självt.
> Det är roligt att ploga baklänges med barnet och
> det är jättelätt att kommunicera och busa. Tar
> man dessutom bort focus från den rena
> skidåkningen, till att man ska upp i backen och
> bara ha kul så blir det ännu enklare för då
> är man ju knappast nåt hinder va? :)
>
> Därefter när de kan ploga så kan man gärna
> åka omkring och leka att man är en snöskoter
> eller ett djur eller vad sjutton som helst. Och
> så pratar man med barnet under åket och säger
> att vi ska stanna "Nuuu stannar snöskotern med en
> sladd!!" osv.
> Bara ha kul där ute och lek.
>
> //skidlärare = lekfarbror ;)

Håller fullständigt med om baklängesplogen, men är man 194 cm så går det inte att komma ifrån att det är JÄKLIGT LÅNGT ner till barnens skidspetsar :) Sen måste man ju även påpeka att detta sätt inte alltid funkar. Många av de som ska lära sina barn att åka kan knappt åka själv.

En bekant till mig bad mig visa hur hon skulle lära sig carvingsvängar. Jag hade god lust att svara: Gör som din 5-åring, men jag lyckades bita mig i tungan.

Puffert skrev:
> Håller fullständigt med om baklängesplogen, men
> är man 194 cm så går det inte att komma ifrån
> att det är JÄKLIGT LÅNGT ner till barnens
> skidspetsar :)

Det beror på hur brant backen är!

När min dotter var 3 och skulle lära sig åka fanns det någon sorts ledad plastbygel man satte ihop spetsarna med och hon lärde dig sig att ploga/bromsa väldigt snabbt, 2-3 timmar. Sen tog jag bort dem och hon fick köra utan ett par timmar till hon hade hygglig kontroll. Nästa dag tog vi knappliften och körde hela barnbacken upp och ner utan större problem. Vi höll oss i barnbacken ytterligare några dagar innan vi gav oss högre upp i systemet. Jag undvek allt för branta områden till dess att hon kände sig säker på sig själv, kunde hålla jämn fart oavsett lutning och framför allt kunde stoppa ett fall i något brantare terräng.

Den plastbygeln brukade vi använda ibland också när det var spaghettiben och det inte funkade så bra när man inte höll i. Jag tyckte det var kanon att använda den för att barnet skulle kunna öva lite på egen hand (utan att man var så nära att man höll i skidorna alltså). Tror den finns på de flesta skidaffärer som ligger ihop med en skidbacke.

sandelin skrev:
> Varför åka bygellift?
>
> När jag började åka utför med vår nu 5-åriga
> dotter höll vi oss till knappliften.

Tyvärr har jag ingen mobil knapplift i ryggsäcken att ta med. (En del av första turerna kommer bli i backar i närheten utan knapplift)

Vid tillfällen där knapplift finns är tanken att använda det annars.

/JPL

Det var precis det jag gillade, man kunde så att säga lägga hela "bördan" på barnet själv och hon, i mitt fall, förstod snabbt att det funkade även utan pappa ;-)

Carl R skrev:
> Jag tyckte det var
> kanon att använda den för att barnet skulle
> kunna öva lite på egen hand (utan att man var
> så nära att man höll i skidorna alltså). Tror
> den finns på de flesta skidaffärer som ligger
> ihop med en skidbacke.

Jag rekommenderar skidskolan. Då skärper sig barnen mer och lär sig snabbare. Med mamma och pappa så blev det mycket mer gnäll. Efter några dagar i skidskolan, så åkte vår då 2,5 åriga dotter ensam i bygelliften. Se 6,5 minuter in i denna film. Vi fick aldrig det där med sele att funka. Det gick mycket bättre när de fick hålla i våra stavar när det blev för brant. Se denna film ett år senare. I slutet ser man när det misslyckas också. :)

Jag har precis som jesster73 också väldigt goda erfarenheter av skidåkning med sele.

Förmodligen har jag ganska lite tålamod och blir lätt irriterad när mina barn gör tvärt emot vad jag säger. Eventuellt är jag en dålig pedagog också. Jag och min mellandotter, som då var 6 år, var på rejäl kollisionskurs när hon skulle göra sin skidpremiär. Hennes förväntningar var extremt höga och hon trodde att hon skulle bemästra berget som en annan Anja Pärson. En skidlärare eller dylikt, typ någon som jobbade på anläggningen, såg att situationen höll på att gå åt skogen (typ skällande pappa och dotter som snart ska börja lipa). Han föreslog och lånade ut en sele. Det var som att slå ett svärd i den Gordiska knuten eller vad det heter. Helt plötsligt föll bitarna på plats för min stackars dotter och inom några timmar var vi ute i de riktiga pisterna. Någon dag senare behövde vi inte selen mer och innan veckan var slut så kunde min dotter ta sig ner för alla backarna, även de svarta, vilka hon dock fortfarande hade den största respekten för.

Nu är jag ingen skidlärare och jag har själv inte gått i skidskola, min far lärde mig en gång i tiden, så det finns ju säkert mer för mig och mina barn att lära oss och det är möjligt att en person med större tålamod kan lära ett barn att åka på ett bättre sätt. Jag ville bara dela med mig om ett lyckat exempel med sele.

/Peter

Var ju mindre dramatiskt än jag trodde, kanske för att mina barn nu gjorde premiär i en ålder av 7 år och det är relativt enkelt att ge instruktioner. Testade först en kväll där jag la fem minuter på att visa plogning, och efter det gjordes tre försök var med mej nedför backen.

Och dagen efter det:

/JPL

lekfarbror = skidlärare

+1

När man ska lära barnen att åka skidor är det absolut viktigaste att släppa alla sina egna krav och bara leka och ha skoj. bit i läppen om barnen inte gör en perfekt carving sväng första dagen.
Jag lovar dom kommer att lära sig så mycket snabbare. Det är värt att ligga och krypa och kravla fram i snön de första dagarna när man på 3 dagen åker kontrollerat tillsammans hela falmiljen i alla (nästan) backar.

Och jo jag är också 195 lång och det är långt ner men man får som sagt bita ihop. Liften tycker jag är lättast att åka med barnets skidor på var sin sida av min skida längst från ankarliften. När barnen har lärt sig stå lite kontrollerat kan man börja att åka sida vid sida. Grymt jobbigt med små barn, med det är bara att bita ihop. Tycker att barnen då lär sig att man kan inte stå och laja alltförmycket i liften.

Vad gäller sele tycker jag att det är bäst utan. Vill helre att barnen får lära sig under kontrollerade former att stanna och svänga innan man drar iväg till större backar.
om det är första gången barnen åker vet de ju inte om att det finns det är roligt att åka fort i branta backar om inte föräldrarna visar att genom sitt kroppsspråk att det är roligare att åka "därborta".

lekfarbror = lekfarbror = glad familj = barn som tycker det är roligt = barn som snabbt lär sig åka!!

och glöm för allt i världen inte de obligatoriska fikorna med varm saft och choklad!! fungerar perfekt som motivationshöjare för trötta barn!

Lycka till

Efter två vändor i liften framför mej, så åkte dom själva i bygelliften....så det gick över förväntan. Så i den åldern mina clones var, verkar liftåkandet gå på 15 minuter att lära sej.

I mina clones fall har dom lättare för bygellift jmf med knapplift faktiskt.

Åkningen var också löjligt odramatiskt, första åket stod jag nedanför i backen och höll ihop deras plog i ca 10 meter....Så att dom fattade vad plog betyder. Sedan åkte dom själva.
Enda kröka rygg var i princip för mej de här första tio metrarna skidåkandet för dem, samt vid enstaka tillfälle då jag plockade upp utlöst skida.

/JPL

Stumpy skrev:
> Jag rekommenderar skidskolan. Då skärper sig
> barnen mer och lär sig snabbare. Med mamma och
> pappa så blev det mycket mer gnäll. Efter några
> dagar i skidskolan, så åkte vår då 2,5 åriga
> dotter ensam i bygelliften.

+1

> Vi fick aldrig det där med sele att
> funka. Det gick mycket bättre när de fick hålla
> i våra stavar när det blev för brant. Se denna
> film ett år senare. I slutet ser man när det
> misslyckas också. :)

Det där med sele är nog väldigt olika från fall till fall. Vi harvade med att ungarna skulle hålla i våra stavar, hållas under armar mm men det var selen som fick dom att börja åka på engen hand.

Skidskola är mkt bra för att lära barn, dels vet lärarna hur man lär ut skidåkning på ett kul sätt för barn. Dels blir barnen mkt mer fokuserade när det är någon ny person (dvs inte de vanliga "tjatiga" föräldrarna/dagispersonalen) som lär dom nåt.
En timme privatletion är ingen lyx i sammanhanget, spara in nmågra hundralappar på boendet eller nåt istället.

Vad gäller liftåkningen så skulle jag prata med personalen som står vid liften så hjälper de dig garanterat på bästa sätt, plus att de kommer vara redo med stoppknappen...

Jag tror att det är i 6-7 årsåldern. Vår dotter kommer att ha det för första gången denna säsongen och hon är 6,5 år.

Sen när kidsen kan åka själv, och ni litar på dem och allt det där, då får de en egen walkietalkie, pmr alltså, sen kan ni åka där ni vill, de kan åka där de vill, lätt att prata med dem. Kan vara bra att ta med dem ner en svart svart pist under kontrollerade former om ni inte vill att de ska åka där själva. :)
Det har fungerat bra med syrrans knoddar, i svenska fjäll, vet inte om en pmr duger i alperna, antaligen inte, lätt att hamna på olika sidor av ett berg.

"Tappade bort" sonen(7 år) förra året i Åre. Han åkte före på transporten mot Björnen, när vi väntade in dottern. När vi kom ner till liften var han inte där. Liftpersonalen hade inte sett honom och liftarna skulle just stänga. Vi fick kontakta SLAO-personal som förberedde eftersökning. Då ringde morfar som tagit sig till stugan och meddelade att han var där. Han hade svängt av i ett skoterspår och inte kommit ut på transporten igen. Nedanför berget hade han hittat några hus. Efter ett par försök så hittade han någon som kunde hjälpa honom och de skjutsade honom till stugan. Som tur var visste han vad stugans adress var. I fortsättningen kommer han att ha mobiltelefon med sig, men walkie-talkie kanske kunde vara ett bra komplement.

Det är kalasbra, knattarna tycker att det är kul dessutom, lite spännande. Så, man pratar med dem en gång i timmen, fryser någon eller om det är något annat är det bara att åka ner till dem.
Köpes en är det bara cobra mt 800 som gäller idag. :) Eller gällde förra året när jag köpte nya och det verkar inte ha kommit något annat värt att kika på.

Får kanske prova om de kan vara bra när man hojjar. Mobiltäckningen är inte alltid på topp.
Mobiler är dessutom dyra, dessa kostar 600 pix för två med batterier och laddare.
Räcker för två dagars åkande, inte tre. Men, då har vi haft på dem i bilarna också, för att kunna prata där. Så, det rekommenderas starkt. Har fungerat bra.

Sen finns det någon "armbindel" från folksam eller vem det är, det satte syrran på alla knattarna, där finns telefonnummer till henne. :)

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp