[OT] Vad är grejen med tvåtaktare?

• Trådstartare Trådstartare Anders H
  • Start datum Start datum
  • Taggar Taggar
    ot
Spikningar/detonationer brukar bero på beläggningar på kolvtoppen. Inte att kompressionen ökar men att beläggningens uppstickande delar glöder och ger för tidig antändning. Vidhåller min inställning till alkylat som vissa tror är nåt magiskt men i själva verket är dubbeldestillerad bensin. Min inställning till alkylat beror på att min far var skogvaktare, vanlig bensin ger riktigt ruggiga avgaser och är inget som yrkesmänniskor ska behöva utstå. Kör man bara alkylat så funkar det.
Spikningar uppstår då en motor blir segdragen dom motorer jag har hållit på med är garanterat rena från sot och det är inte någon motorsågs motor utan mera högpresterande tvåtaktare.
Grannen har en Yamaha fs1 som han håller på med och han jävlas med att köra den på aspen2 och skrotet varvar inte för femöre utan är totalt död på toppvarv det hjälper inte ens att sätta i mindre munstycken så vad gör man jo 98 oktan och vad händer jo skiten börjar att varva igen och gå på fullgas.

Kungen var nog ändå Dakota! Kostar pengar idag.
puch-dakota-10085-1505465964.jpeg

Har en grästrimmer som vägrar starta.

Maskinen inhandlades för 4-5 år sen av min fader och har sedan dess stått ouppackad i kartongen. När maskinen som körts fram tills nu sannolikt drog sin sista suck igår (motorn går, men drivningen är nog slut) tog vi fram kartongen och monterade ihop maskinen i kartongen. Den vägrar dock att starta. Söker tips om vad man kan göra. Det vi gjort är:
  • Det är en tvåtaktsmaskin (därav trådvalet).
  • Bränslet är från en relativt nyöppnad dunk alkylat (för tvåtaktsmaskin) som funkade i gamla maskinen.
  • Har pumpat upp bensin med primerblåsan, maskinen är påslagen, gasreglage står som det ska.
  • Har testat att byta till ett tändstift som funkat i en annan maskin.
  • Har testat med och utan choke.
  • Har kollat tändstiftet och ett par gånger fått torka av det efter att ha ryckt för mycket.
  • Ser inget konstigt med luftfilter/luftintag.
  • Har testat med startgas, både vid luftintag och rakt in där tändstiftet sitter (och snabbt skruvat tillbaka tändstiftet innan startförsök).
  • Har kollat att tändstiftet får ström med (en enkel) tändstiftsprovare.
  • Avgasutsläppet är inte uppenbart tilltäckt.
Vad vi än testat så tänder den inte ens. Har svårt att komma på saker att testa. Tycker normalt sett att om det är ström till tändstiftet, det funkar och man kör med startgas så brukar motorn i alla fall tända även om den kanske dör omgående.

Någon som har någon idé?

Maskinen inhandlades för 4-5 år sen av min fader och har sedan dess stått ouppackad i kartongen. När maskinen som körts fram tills nu sannolikt drog sin sista suck igår (motorn går, men drivningen är nog slut) tog vi fram kartongen och monterade ihop maskinen i kartongen. Den vägrar dock att starta. Söker tips om vad man kan göra. Det vi gjort är:
  • Bränslet är från en relativt nyöppnad dunk alkylat (för tvåtaktsmaskin) som funkade i gamla maskinen.
  • Har pumpat upp bensin med primerblåsan, maskinen är påslagen, gasreglage står som det ska.
  • Har kollat tändstiftet och ett par gånger fått torka av det efter att ha ryckt för mycket.
  • Har testat med startgas, både vid luftintag och rakt in där tändstiftet sitter (och snabbt skruvat tillbaka tändstiftet innan startförsök).
Vad vi än testat så tänder den inte ens. Har svårt att komma på saker att testa. Tycker normalt sett att om det är ström till tändstiftet, det funkar och man kör med startgas så brukar motorn i alla fall tända även om den kanske dör omgående.

Någon som har någon idé?
Sätta tändstiftet mot godset för att se om du får gnista?

Om stiftet blir blött och den inte går på startgas så får den antingen orimligt mycket bensin eller så är det ingen gnista. När ni tar ut stiftet, drar ni då i starten för att vädra ur? Gör det annars och låt då bli att choka. Dra rätt mycket i detta läge för att vara säker på att den vädrat ut helt invändigt. Prova sedan med olika gaspådrag. Utan choke och fullgas skulle jag nog provat först.

Om förgasaren har skruvar för inställning skulle jag nollställt dessa enligt instruktionsboken.

Om den stått 4-5 år kan packningar till vevhuset torkat och då kanske den inte spolar korrekt, men tycker den borde gå ändå i det fallet, om än kanske dåligt.

Säkerställ gnista först. Ta ur stiftet och lägg det mot gängorna fast med elektroden synlig. Då ska det vara kraftig gnista. Om den är tveksam är det risk att den uteblir inuti cylindern. Nåt som hänt mig med väldigt sotigt och oljigt stift är att gnistan slår långt upp i "halsen" på stiftet och inte mellan elektroderna. Då tänder det inte. Kan gå att rädda ett sånt stift genom att bränna ut det med gasolbrännare men rotorsaken till att det sölar ner får sen i så fall lösas. I mitt fall var det fel värmetal på stiftet, men då gick den ett tag innan problemet visade sig.

Finns väl också en risk att förgasaren är igentäppt av gammal goja om den stått länge. Men att sen surar ner sig talar emot detta.

Vi har testat att vädra då stiftet varit blött. Möjligen inte tillräckligt mycket.

Gissar att det faktum att det blivit blött har att göra med för mkt ryckande i startsnöret i kombination med choke.

Något man kan prova när man är lätt desperat och trött i armen är att ta bort startapparaten och köra med en tillräckligt stark och snabb skruvdragare/borrmaskin på centrummuttern på svänghjulet. Se till att rotera åt rätt håll bara 😄

Något man kan prova när man är lätt desperat och trött i armen är att ta bort startapparaten och köra med en tillräckligt stark och snabb skruvdragare/borrmaskin på centrummuttern på svänghjulet. Se till att rotera åt rätt håll bara 😄
Nu känns det som vi är inne på grav överkurs för en n00b som jag.

Maskinen är en lågprisprodukt och jag ser inget om någon inställning av förgasare i instruktionsboken/manualen.

Dessutom sitter tändstiftet eländigt till under en kåpa som jag inte lyckas skruva bort.

image.webp

Ska se om jag kan lyckas göra gnisttest, men först säger mamma att vi ska äta.

Hur är det med dödmansgrep. Det finns ibland och måste hållas inne på motordrivna redskap. Annars ingen gnista.
N+1 fungerar på trimmers också om inget annat hjälper...

Någon som har någon idé?
Svårt att se vad det är för maskin på bilden du postade.
Om du kan länka till produkten kanske någon får lättare att komma med tips.
För egen del? Nä, ligger tyvärr utanför mitt kompetensområde.
Lycka till!

Svårt att se vad det är för maskin på bilden du postade.
Om du kan länka till produkten kanske någon får lättare att komma med tips.
För egen del? Nä, ligger tyvärr utanför mitt kompetensområde.
Lycka till!
Är denna modell, 4-5 år gammal, men ser mkt lik ut.

Bästa sättet att kolla gnistan är väl att sätta en startkabel runt tändstiftet och jord. Men det funkar att bara hålla det mot också. Kan vara bra med en handske så man inte får stötar. Viktigt att det är lite iaf halvmörkt så gnistan syns.

Enda metallen jag kan nå med tändstiftet i
Hur är det med dödmansgrep. Det finns ibland och måste hållas inne på motordrivna redskap. Annars ingen gnista.
N+1 fungerar på trimmers också om inget annat hjälper...
Jo, lyckas jag inte bli klok på felet och fixa det lär det väl bli en additiv operation. Känns dock lite otillfredsställande att vaska en oanvänd maskin.

Enda metallen jag kan nå om jag samtidigt ska kunna se ev. gnista är här.
image.webp

Om jag med strömbrytaren påslagen, dödmansgrepp och gasreglage låst med knappen drar i startsnöret ser jag ingen gnista trots halvdunkel. Har även testat med annat tändstift som jag vet funkar och jag får inte heller där någon gnista.

Ser tre möjligheter: (a) det är något fel i strömförsörjningen till tändstiftet, (b) metallen är inte förbunden med jord, (c) jag är en klant.

Om (a) är fallet tycker det var lite konstigt att tändstiftsprovaren indikerade att tändstiftet får ström men att det inte tänder, men strömmen kanske är för svag?

Angående (b) känns det svårt att göra något annat då jag inte kommer åt någon annan metall.

Och är (c) problemet får jag nog vänta tills min återfödelse som mer praktisk person.

Vilket tändstift testar du med nu? Det som satt i maskinen original eller det andra som fungerar i annan maskin? Är stiften av samma sort (det finns ju många olika typer av tändstift)? Om de är av samma sort, har du testat stiftet fr nya maskinen i den andra maskinen? Det för att utesluta/bekräfta att nåt är vajsing med själva stiftet.

Äsch. Ta bort tändkabeln och elda på stiftet med en billig gasolbrännare. Börja aldrig med full choke, högst halv choke.
Sedan är Zundapp KS50 fortfarande kung, med en 6-kanalers 45 mm cylinder och minst 20 mm förgasare, rätt tändinställning och avstämt avgassystem, 14-36 drevning: >100 km/h.

Enda metallen jag kan nå om jag samtidigt ska kunna se ev. gnista är här.
Man ser en tjock packning så enda kontakten kanske är via skruvarna, och det kan nog vara för dåligt. Men dålig/obefintlig gnista förklarar å andra sida problemet du har.

Tändkabeln kan gå av. Vissa maskiner har rätt dåliga lösningar på hur tändhatten ansluter till tändkabeln. Så se om du kan utröna några problem där. Om nästa steg är att skrota maskinen kan du vara värt att pilla/klippa bort tändhatten och skala bort lite i ändan av tändkabeln och sen linda ledaren runt toppen av tändstiftet.

Vilket tändstift testar du med nu? Det som satt i maskinen original eller det andra som fungerar i annan maskin? Är stiften av samma sort (det finns ju många olika typer av tändstift)? Om de är av samma sort, har du testat stiftet fr nya maskinen i den andra maskinen? Det för att utesluta/bekräfta att nåt är vajsing med själva stiftet.
Är samma typ av stift (L8RTC om jag inte minns tokigt).

Har testat med båda stiften i den trilskandes maskinen med samma negativa resultat. Börjar om inte annat bli hyggligt flink på tändstiftsbyte nu efter att ha bytt fram och tillbaka ett antal gånger.

Genom att stiftet i den andra maskinen funkade med den maskinen är ju stiftet bevisligen inte trasigt. Därmed känns det mindre sannolikt att hela felet består i trasigt tändstift i nya maskinen.

Är samma typ av stift (L8RTC om jag inte minns tokigt).

Har testat med båda stiften i den trilskandes maskinen med samma negativa resultat. Börjar om inte annat bli hyggligt flink på tändstiftsbyte nu efter att ha bytt fram och tillbaka ett antal gånger.

Genom att stiftet i den andra maskinen funkade med den maskinen är ju stiftet bevisligen inte trasigt. Därmed känns det mindre sannolikt att hela felet består i trasigt tändstift i nya maskinen.
Bara för att säkerställa att stiftet inte är boven kan du ju då testa det i den andra maskinen.

Man ser en tjock packning så enda kontakten kanske är via skruvarna, och det kan nog vara för dåligt. Men dålig/obefintlig gnista förklarar å andra sida problemet du har.

Tändkabeln kan gå av. Vissa maskiner har rätt dåliga lösningar på hur tändhatten ansluter till tändkabeln. Så se om du kan utröna några problem där. Om nästa steg är att skrota maskinen kan du vara värt att pilla/klippa bort tändhatten och skala bort lite i ändan av tändkabeln och sen linda ledaren runt toppen av tändstiftet.
Man ser att tändkabeln slutar i tändhatten som en tätt virad cylindrisk spiral. Man känner också att tändstiftet går in denna "tändkabelsspiral" i när man trycker på tändhatten på tändstiftet. Så jag skulle bli väldigt förvånad om anslutningen mellan tändkabeln och tändstiftet är problemet. Går visserligen inte att se hur det ser ut när tändhatten är påsatt på tändstiftet, men jag kan inte fatta hur det inte skulle bli kontakt där.

Inne i kabeln vet jag däremot förstås inte hur det ser ut. Totalt brott på ledaren låter inte så troligt då tändningsprovaren visade att det kom fram ström. Skulle ett (större) partiellt brott kanske kunna ge för svag ström?

Senast ändrad:
Totalt brott på ledaren låter inte så troligt då tändningsprovaren visade att det kom fram ström.
Ok. Jag tycker ändå mycket pekar på problem med gnistan så det hade nog varit bra att reda ut om tändningsprovaren går att lita på eller om spänningen och energin inte räcker till en tillräckligt kraftig gnista. Kortslutning i tändspolen är inte heller alldeles ovanligt. Om det faktiskt är en bra gnista kan den också komma i helt fel tidpunkt. Men då borde du hört några puffar eller så då startgasen borde antänts, om än med kolven i helt fel position.

Om det inte är så att bensinen formligen rinner genom förgasaren så att mängden bränsle är alldeles för stor för mängden tillgängligt syre.

Nästan alltid Bensinen om du använder svammel som "Alkymat bensin" som är en Kemisk bensin så torkar membranen ut i förgasarn . Enkelt Byggt om en hög med sågar å de har kört Alkylat å så slutar de å fungera så säljs dom. Men om du tar å använder Verklig 95oktan å tvåtaktsolja å blandar så Kommer detta hålla längre iomed att det är mer Olja i blandningen .

Drog igång min gamla trotjänare Husqvarna 234se häromveckan bara dra igång å har stått still sen förra sommarn !

Om he int går fram gnista så är kretsen Bruten . Testa alla reglage knappar å se om det fungerar annars är det bara att ta fram Multimetern å börja mäta vilken kabel som är dålig .

Ok. Jag tycker ändå mycket pekar på problem med gnistan så det hade nog varit bra att reda ut om tändningsprovaren går att lita på eller om spänningen och energin inte räcker till en tillräckligt kraftig gnista. Kortslutning i tändspolen är inte heller alldeles ovanligt. Om det faktiskt är en bra gnista kan den också komma i helt fel tidpunkt. Men då borde du hört några puffar eller så då startgasen borde antänts, om än med kolven i helt fel position.

Om det inte är så att bensinen formligen rinner genom förgasaren så att mängden bränsle är alldeles för stor för mängden tillgängligt syre.
Ja, det vore absolut bra att inse om problemet är gnistan. Mitt försök till gnisttest indikerar ju om något det. Dock med osäkerhet för utförandet. Jag gjorde även ett försök där kontaktytan mot metallen var denna del på stiftet, men med samma negativa resultat. Var dock rätt besvärligt att göra då jag var tvungen att hålla undan plastkåpan med ett finger.
1787085906737.webp

Angående tändningsprovaren så inbillar jag inte mig att den avgör om strömmen är tillräcklig, men nog borde den väl inte tända lampan om det skulle vara totalt brott på kabeln? Var skulle strömmen som får lampan i provaren att tändas i så fall?

Nästan alltid Bensinen om du använder svammel som "Alkymat bensin" som är en Kemisk bensin så torkar membranen ut i förgasarn . Enkelt Byggt om en hög med sågar å de har kört Alkylat å så slutar de å fungera så säljs dom. Men om du tar å använder Verklig 95oktan å tvåtaktsolja å blandar så Kommer detta hålla längre iomed att det är mer Olja i blandningen .

Drog igång min gamla trotjänare Husqvarna 234se häromveckan bara dra igång å har stått still sen förra sommarn !
Nu var det ju frågan om ett försök att få igång maskinen med alkylat som tankats i maskinen idag och där något bränsle tidigare inte funnits i maskinen. Och jag tror inte uttorkning av membran går på någon timme.

Den tidigare maskinen har nog gått ett decennium på alkylat så total katastrof verkar det inte ha varit med vår användning.

Nu var det ju frågan om ett försök att få igång maskinen med alkylat som tankats i maskinen idag och där något bränsle tidigare inte funnits i maskinen. Och jag tror inte uttorkning av membran går på någon timme.

Den tidigare maskinen har nog gått ett decennium på alkylat så total katastrof verkar det inte ha varit med vår användning.
En sak jag lärt mig efter alla år med skruvande är att man ALLTID tjänar på att plocka bort allt som är i vägen. I detta fall kåpan över själva motorn.

Visst, det kanske tar en halvtimme att göra det men man tjänar igen det mångdubbelt under felsökning och reparation och inte sällan slutar det ändå med att den där jävla kåpan (eller vad det nu är) måste skruvas bort.

Så mitt råd - bort med allt som är i vägen och sen tar vi tag i problemet med gnistan.
Jag hade:

Sett till att jag med säkerhet lyckas jorda stiftet vid testning.
Klippt av en centimeter eller två av tändkabeln för att eliminera risken för att den har dålig kontakt.
Provat en annan tändhatt (plocka från en annan trimmer, gräsklippare eller moped typ)

Får vi ingen gnista efter detta så är det tyvärr dags att gå vidare till "dödare inkl. kablage" och kanske även tändspole.

En sak till jag lärt mig när man pysslar med el - precis allt går att mäta upp! Du behöver verkligen inte köpa nya grejer på ren chans.

Gnist längd provare är ett test en kraftig gnista är för säker start och bra tomgång kan vara synlig men inte kraft i komp rummet tända blandning i.
Membran förgasare på motorsåg och röjsåg förutom membran är det sil nät och i bland en synlig och en under plugg urmakare plocka är effter längre använda smuts drift problem eller smutsig bränsle eller utebliven tank filter byte.
Förutom är ställskruv mycket my känsliga att lära sig egenskaper på lätt misslyckas med som försök på slump grund och ovana.

En sak jag lärt mig efter alla år med skruvande är att man ALLTID tjänar på att plocka bort allt som är i vägen. I detta fall kåpan över själva motorn.

Visst, det kanske tar en halvtimme att göra det men man tjänar igen det mångdubbelt under felsökning och reparation och inte sällan slutar det ändå med att den där jävla kåpan (eller vad det nu är) måste skruvas bort.

Så mitt råd - bort med allt som är i vägen och sen tar vi tag i problemet med gnistan.
Jag hade:

Sett till att jag med säkerhet lyckas jorda stiftet vid testning.
Klippt av en centimeter eller två av tändkabeln för att eliminera risken för att den har dålig kontakt.
Provat en annan tändhatt (plocka från en annan trimmer, gräsklippare eller moped typ)

Får vi ingen gnista efter detta så är det tyvärr dags att gå vidare till "dödare inkl. kablage" och kanske även tändspole.

En sak till jag lärt mig när man pysslar med el - precis allt går att mäta upp! Du behöver verkligen inte köpa nya grejer på ren chans.
Tack för svaret. Får se när jag får tid att kika på eländet igen.

I grunden ska den starta bara den har gnista, luft, och bränsle. Att den inte startar på startgas tyder på gnistan.
Jag hade problem med en trimmer med mjukstart. Det satt en bladfjäder mellan axeln och trissan för dragsnöret. Man drog upp förspänning och när den blev tillräckligt stor drogs motorn runt.
Det var bara det att fjädern hade gått av. Motorn gick fortfarande runt, men inte så snabbt. Det såg ut som att det fanns gnista, men den blev inte tillräckligt stark. Just det felet tog en stund att hitta!

En gnista längds provare att testa att fram till tändhatten finns rätt kraft gnista sedan är det upp till tändstift att gnista är bra.
1000000179.webp

Tillbaka
Topp