OT/ vad dricker eller äter du nu?

Vafalls? Öltråden nere på sidan fyra? Vad är i görningen?

Kvällens första fira-julledigheten-öl blev en tjeck... Comenius. God lager liksom. Inga extravaganser. Har en lite rolig bismak av konserverade chaminjoner dessutom. Det skall rulla vidare med några billigare varianter av nyheterna på bolaget... De flesta mer smakrika än denna första hoppas jag.

Black Rocket Porter...

Hade tyvärr inte läst på etiketten och såg detta för sent:
"Receptet är inspirerat av de stora fylliga och humlerika pubölen på amerikas västkust, och har sedan kompletterats med mer rostad malt för att göra en porterversion i denna stil."

Således smakar den i princip bara humle. :(

Som tur är har jag götteöl på lagring!

Förresten, någon som vet om La Trappe är värt att lagra?

beerss.jpg ht=544

jansson99 skrev:
-------------------------------------------------------
> Nicé Chouffe!

Hoppas den smakar gött nästa jul. :)

> Nån av alla jävla flaskor måste ju smaka
> OK.....

5 av dom VET jag att de smakar gott!

Den La Trappen är en veteöl (tänk Hoegaarden). Inte mycket att lagra för att den ska bli bättre. Men den passar bättre än en varm sommardag i stället.

Black Rocket Porter. Humle säger du. Får plocka upp en nå'n dag. Öl ska ju smaka humle!

clnr skrev:
> Den La Trappen är en veteöl (tänk Hoegaarden).
> Inte mycket att lagra för att den ska bli
> bättre. Men den passar bättre än en varm
> sommardag i stället.

Jo, jag vet, men den har ju en hel del jäst i botten. Den får väl vila till sommaren annars. :)

> Black Rocket Porter. Humle säger du. Får plocka
> upp en nå'n dag. Öl ska ju smaka humle!

Ja, delvis, inte bara, humle har ju en förmåga att överskugga alla andra smaker i ölen tycker jag, då kan man ju lika gärna suga på en humleblomma!

Det var ju kul med alla mikrobryggerier i USA men det tråkiga var att alla sorter på menyn smakade i pricip samma, humle, så det var inte så kul i längden. :(

I kväll blev det en Laphroaig 18 år och det måste sägas att mmmmmmmmmmmm den var god den.
Klart bättre balanserad än den 10-åriga och något mindre rökig.

;~}

Ja, sedan senast har både en och annan öl slubkit ned. Sitter och lyssnar på musik och försöker underhålla giftasämnet, alltimedan hon tillverkar chokladpraliner. Jag blir full, hon är glad. Vad kan man mer begära?

42Hz>> Den därna La Trappe kan väl i alla fall inte bli sämre av att sparas lite? Alls inte dum, men för mycket sur citrus i smaken om man frågar mig. Vilket ingen gjorde innan jag lät uttrycka det helt på egen hand, men likväl. Hade glömt att jag smakat den förut, tills jag fick den i mun nyss - då kom jag mycket väl ihåg den smaken. Inte helt nöjd.

Just nu har jag en Anchor Brewing Co Julöl 2009 till hands. Stod och velade mellan några av deras varianter på bolaget idag, tills jag fann julölen. Och jag kan inte vara besviken. Riktigt fyllig och smakrik. Intressant smak av choklad och... slånbär faktiskt. Lång trevlig eftersmak av kaffe också. Bra grejer!

Har lagat klart all julmat inför morgondagens resa till stugan, belönade mig själv (och grannen som tittade in) med några stänk glenmorangie. Funkar nog som julklapp enligt premisserna ovan, i vart fall en liten flaska. Fin förpackning också. Lagom whisky som passar en tisdagskväll, med en, i mitt tycke, intressant doft.

Glenmorangie, min favvis efter att inte kunnat drick whisky alls på grund av att man halsade någon otäck whisky i ungdomsfyllan...

Den är fin, mycket smaker utan att vara otäckt rökig. =)

Ikväll blir det Whisky hos svärfar. Brukar bli några olika sorter. Kommer säkert att börja med en black grouse, hans favorit för att sedan gå på tyngre sorter.

Jul Whiskeyn i år en Jura 16 årig inköpt av frun i London förra helgen,
Ingen rökig sak, men len och fin som en daggig sommarbris en tidig morgon i juni,
Får definitivt gomseglet att vibrera av vällust.

God jul på er alla!

/ Fredrik

nenja skrev:
> Där verkade det ju finnas ett par trevliga om
> inte annat, får väl sträcka mig till 400kr om
> inte annat.
>
> Bunnahabhain 12 år 43% verkade ju prisvärd på
> 309kr, rökig och smaskig lät det som.

Bunna 12 är en av de minst rökiga whiskies Islay har att erbjuda, möjligen i konkurrens med de mildare Bruichladdich. Vill du ha mer rök skulle jag gått på Bowmore eller Caol Ila, för en rejäl rökare Ardbeg, Laphroaig eller Lagavulin. De ligger dock och nosar på eller över 400kr-strecket så för 309 balubas är Bunnahabhain 12 riktigt prisvärd.

Annars skulle jag rekommendera Highland Park 12 eller Glenlivet 12, de är båda riktigt smaskiga.

Själv öppnade jag en flaska venezuelansk rom igår, det var rena godiset! "Ron Diplomático Reserva Exclusiva 12 Años" kom på bolaget för en vecka sedan (385kr).

Senast redigerad av en moderator:
stefan_ skrev:
> BlackCanon skrev:
> > när Spinal Tap vrider till 11....
>
>
> Varför dricker du whisky finwhisky om du inte
> känner skillnad på icke kylfiltrerad och
> kylfiltrerad? Eller är dom kolfiltrerade eller
> något?

Jag provar all whisky jag har råd med. Och kanske några till...
Även om jag har hållit på i rätt många år kan jag inte säga att jag plockar
sort direkt på en blindtest. Men ställda mot varandra....

Just nu sippar jag en egen Mackmyra, rök på sherryfat. Helt OK men inte riktigt "färdig" än.

F ö behöver man inte ursäkta sina val. Det ska doft gott i din näsa och smaka bra på din tunga
och de kroppsdelarna har du full kontroll över själv!

Jag säger som Dave Allen "God evening ladies and gentlemen and may your god be with you."

Sitter o suger på en Mackmyra, första gången jag testar.

Nej, det är inte den godaste jag provat, men den är absolut helt ok. Perfekt som gebortwhisky.

Idag har det blivit:
Rulles christmas 75
Gouden Carulus christmas 75
Chouffe nice 75
Kasteel 11 75
Rochefort 8 1,5L

plus lite småplock.
Gott och nyttigt.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp