OT/ vad dricker eller äter du nu?

Blev ett glas vin hos grannen av okänd kvalisort.. (tog bort resten då det handlade om öl.. såg visst fel..)

Senast redigerad av en moderator:
Mouserande Chilenskt Brut som heter Con Sur för att fira och koppla av efter en intensiv dag i Svenska mästerskapets tecken :). O eftersom han, den populäre ymeritcyklisten som körde på Ymercrossen idag, lyckades paja både öra o bakväxel kan han också njuta utan att fundera över Allecrossen i morgon.

Alltså.. perlenbacher... här lägger de energi på att ha relief på flaskan, tysk text på etiketterna om "reinheitsgebot" osv. Men så är urprungslandet sverige? Svensk fulöl i tysk maskering på Lidl?

jansson99 skrev:
-------------------------------------------------------
> the_TnT skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tydligen tappar R10 lite
> > av den där stickigheten om man lagrar den
>
> Jag ger er svaret inom kort.

Yeseryyyyybop!

Just hemkommen från puben. Provade både Achel 8 Bruin och Närke Örebro Bitter för första gången. Två riktigt fina öler i sina kategorier! Skoj att få tag i också, ingen av dem växer på träd direkt men återfanns mot beskrivning på Bishops i Karlstad iaf. Achel på flaska och Närke på fat.
Achel_8.jpg

44034.jpg

JoMenSåAtt skrev:
> TnT: Hur är Is'idorn jämfört med den vanliga La Trappe tripplen?

Bra fråga, har inte druckit Trippeln på länge då jag inte är speciellt förtjust i den. Is'idor var däremot ganska god men det är fortfarande en öltyp som inte är favorit.

Jag törs inte svara. :)

Vafalls!
Här hade man gått och suktat, peppad av TnT's glada lista på nysläpp till idag. Men ack så jag bedrog mig. De allra flesta nyheter kommer inte till "mitt" bolag förrän onsdag! Vad är det för trams!
Hade bespetsat mig på Oppigårds nya, men tji sa de!

Fick trösta mig med några "vanliga" Oppigårds. Men inte nog med det. Väl hemma var det grisigt halt i trappen, så undertecknad vurpar gracilt och slår sönder en (som tur var bara en) av fyra fina flaskor!

Dags således att tröstdricka en nu! Oppigårds Golden Ale!

Winteralen var slut på det bolag jag besökte idag. Som tur var var det Mölndals bolag jag var på, så det blev till att bära hem ett lite blandade öl från Dugge istället. Några pigga belgare följde med de också.

JLarsson har handalt det väsentliga åt mig idag, på lokala bolaget blev det bl.a. årets Hibernation Ale. Den ska jag ta till maten, håller på att göra risotto på Saxo Bio - väldigt nyfiken på resultatet av det måste jag säga!

Tyvärr lite för generös med tryffeloljan, men öl i risotto var funkis! Ska testa veteöl nästa gång!

Årets Hibernation Ale är som väntat riktigt bra men kanske lite för bränd i år?

Tjackade två fulla påsar med olika julöl, måste testa mig fram till vilka man skall investera i i år, bara hoppas de fnns kvar när man har smakat klart!

Först ut:
DSC_4414.JPG ht=725

Shepherd Neame Christmas Ale

Rätt höga förväntningar med tanke på att jag gillar deras andra strong ale, den var helt klart ok, denna är möjligen lite 'mesig' och tam för att vara ett julöl, rätt mycket beska. Jag ger den dock 3,5 fulla julgubbar av 5 möjliga.

Helgens resa till Belgien, fyllde på förrådet med lite sorter som varken finns att köpa eller med lätthet beställa här hemma.
Kvällens val: En Affligem Patersvat. Blond och lite fylligare än Affligem Blond. En helt vanlig god dubbeljäst helt enkelt :-)

084.JPG ht=725

tillmann skrev:
> Smart, den glömde jag att köpa :-)

Vill minnas att du köpte en del annat skoj istället.
( Förutom Big Chouffe. La la la la la la )

Den där har jag också, fast jag tar nog ingen före fredag. Mest för att danne åker runt med mina öl i sin bagagelucka. Kanske har jag sett dem för sista gången.

Rock skrev:
> Den där har jag också, fast jag tar nog ingen
> före fredag. Mest för att danne åker runt med
> mina öl i sin bagagelucka. Kanske har jag sett
> dem för sista gången.

Du kan nog säga bye-bye till dom ölen är jag rädd.
MEn om han sparar nån åt dig, så var den rätt god tycker jag. Som en Affligem blond, men med lite mer sötma.

nypan skrev:
> Förutom Big Chouffe. La la la la la la

Käften!
Eller vänta nu! Vi har ju redan bestämt att du skall bjuda på den den 4:e april.

Handlade två påsar godis i veckan. Äntligen ska här testas lite annat än Spendrups HH-färjeöl (även om den faktiskt var rätt god för att vara öl i burk i låda från utlandet...

Har just korkat upp en Orval. Vet inte riktigt vad jag tycker om ölen än, ganska speciell smak och märklig doft.... kan det vara en öl som växer på en andra gången? Vi får se, beställde 5 flaskor.

Edit: Hum, den är inte alls dum... växer som sagt på en.
Den var nog först någon grad för kall först också, bättre nu efter att den fått blivit lite varmare. (fördelen med att sitta och fisdricka) ;)

JoMenSåAtt skrev:
> lol, den första där sticker lite i halsen. ;)
> Och dricker man för mycket mår man INTE bra.

Och framför allt så ser man väl inte så bra....

JoMenSåAtt skrev:
> Har just korkat upp en Orval. Vet inte riktigt vad
> jag tycker om ölen än, ganska speciell smak och
> märklig doft.... kan det vara en öl som växer
> på en andra gången? Vi får se, beställde 5
> flaskor.
>
> Edit: Hum, den är inte alls dum... växer som
> sagt på en.
> Den var nog först någon grad för kall först
> också, bättre nu efter att den fått blivit lite
> varmare. (fördelen med att sitta och fisdricka)
> ;)

Orval är en perfekt "om-jag-bara-ska-ta-en-öl-ikväll" öl tycker jag.
Har också en ganska "naturlig" smak som man lär sig gilla efter halva första flaskan tycker jag. Orval skiljer sig från sina "Trapist" kusiner genom att bara finnas i en smak, och en storlek.

Sänkte den andra julölen idag, farligt likt en IPA i smaken men den blev bättre allt eftersom. :)

Harviestoun Brewery- Mr sno'balls
mrsnow.jpg ht=725

Den får 3,14 jultomtar av 5 möjliga.

Hog Heaven ... den var så vidrig att jag blir lessen bara jag tänker på den! 79:- för en öl.. då förväntar man sig lite extra.. inte extra vidrig! Den förtjänade bara att placeras i samma bild som mina 6 döda kaktusar!

skitol.jpg ht=375

andematt skrev:
> Färsk torsk till middag.. Vilken passar bäst att
> korka upp till det tro, Schlösser kanske?
>

1698 kan man garanterat utesluta till torsk... och all annan föda. Efter gårdagens nerköp vill jag inte ens se den rinna ut i slasken.

Vad ska du göra med torsken? Primator kan funka om det blir något lite mustigare, guezen funkar nog inte oavsett vad du gör.

Westmalle Tripel skulle nog bli mitt val.

Sedär ja andematt, då var helgen räddad ser jag. :)
Ta Mythiquen eler Westmalle trippeln till torsken, de mörka modellerna blir nog lite för murriga och tar över smaken.

andematt skrev:
> Färsk torsk till middag.. Vilken passar bäst att
> korka upp till det tro, Schlösser kanske?
>
Jag hade smuttat fint på en Westmalle Trippel till torsk :-)

Tillbaka
Topp