OT/ vad dricker eller äter du nu?

42Hz skrev:
-------------------------------------------------------
> TBone skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 42Hz skrev:
> >
> > > ändå?
> >
> >
> > Är du säker på att det är mögel? Det
> skulle
> > ju kunna vara jäst. Eller har du smakat?
>
> Nej, flaskan är fortfarande stängd, det låg en
> tunn hinna på ytan inne i flaskan

Enligt en klok kvinna är det sannolikt pediococcus eller hinnbildande jäst. Inget farligt, kanske osmakligt.

Senaste nyförvärvet
calera.jpg ht=725

Cujo skrev:
> skrotfot skrev:
> -----
> > Senaste nyförvärvet
> >
>
> Hur var den?

Den sitter fortfarande på avbytarbänken. En polare säger dock att den är helt ok, kanske inte helt prisvärd (199:-) och skulle behöva lagras.

Tar och förhandsinlägger kvällens mat- och dryckintag (blir en minivinprovning till varje rätt):

Clos des Goisses 1999 och 2003 by Bollinger - canapeer på rökt renhjärta med lingon, ankleverterrin med kvittenmarmelad, löjrom samt fois gras med knäckigt sockertäcke.

~

Dr. Loosen Dr L Riesling Trocken 2007 och Dr. Loosen Riesling Graacher Himmelreich 2007 - Nyårssallad på mango och avokado med rädisor, färsk chili och kallrökt lax samt dressing på akaciahonung, lime och koriander.

~

Pillot Chassagne-Montrachet 1er Cru Morgeot 2008 och Felton Road Block 2 Chardonnay 2007 - Långsamt ugnsstekt lättrimmad torskrygg, halstrad ingefärsgravad lax, vinkokta blåmusslor på buljongkokta rotfrukter och krämig kräftsås.

~

Tignanello 2007 och Montevertine 2007 - långlagad hjortbog i rödvin med tryffelsmaksatt jordärtsskockspuré med rostad solovitlök och kantareller, hemlagade rosmarinpotatischips samt rödvinsreduktion med chipotle.

~

Moulain Touchais 1995 och ostbricka

~

Churchill LBV 2003 och Great Divide Oak aged Imperial Stout - Valhronachokladfondant med rinnande mitten och halloncoulis

~

Desaint-Martin Grand Cru Ambonnay 2002

Alvedon och te med honung.
Nejdå, jag är inte alls bitter för den fantastiska timingen att bli sjuk just idag. Inte alls. Jag äter Alvedon för att det är så gott.

Aron skrev:
> I mitt nästa liv så ska jag vara bästis med
> Cujo.

:)

Startade nyårsmiddan med en enkel skagentoast och avokado, fortsatte med laxfile, pressad potatis och haollandaisesås och avrundade med panacotta och hallon :-) T

Skaldjurspaj med en flaska fint vin.
Vi får väl fira in det nya året ikväll. Igår så hade vi sotbrand i skortstenen. Ingen vidare bra början på året. Tack och lov gick allt bra.

Tournedos med svamp och grönsaker samt kamutvete med spenat. Till detta ett Brunello di Montalcino.

Lyxigt värre på en onsdag (även för att vara före röd dag), men jag har mina privata skäl.

bergsgeten skrev:
> swedische stürkenbirra med ett par skivor Misfits

+1+1+1 Gillart som fan (Rotar i skivbacken efter några dammiga danzig o misfits plattor..säker 12-13 år sedan.)

"Firar" att tjejen satte spiken i kistan igår kväll efter tre år, med sofiero & lådvin. Kanske finns det en slurk usel whiskey att skölja ned detta med. Mellan tårarna är det lite svårt att skriva, men vad gör man inte för en av sina fasta punkter i tillvaron, Happy?

Kanske mer för "intressekomitten antecknar-tråden", men det skiter jag i.

Under eftermiddagen ficka jag en skvätt Paul Bara Millésime Brut 2000. Till matlagningen fick jag slatten från igår, Ojai Santa Maria Valley PN från 2005. Gjorde lasagne på hjortfärs och till den blev det fucking merlot, Ch. Petit-Village 2005.

Trodde aldrig att jag skulle säga det, men jag har nog hängt för lite på Happy senaste tiden. Hade missat att alla trådar om godsaker blivit "mergade".

Tillbaka
Topp