[OT] Vad gör ni åt kassa kollegor?

Tomcat1

Aktiv medlem
Vi kallar henne "berit", gammal, jobbar med inkasso på företaget, en riktig snackar-skit-kärring och maskar på arbetet, hon har även fällt rasistiska uttalanden.

Hon försöker hela tiden göra små fula knep åt mig när chefen inte är i närheten och smörar när chefen väl är i närheten. Hon har ställt in siktet på att försvåra mitt arbete och göra min vistelse på företaget så otrevlig som möjligt.

Personen ifråga har tidigare fått en skriftlig påminnelse för att hon har "samarbetssvårigheter", men det tar kanske 1 vecka efter vanliga tillsägningar ifrån chef/personalchef så faller hon tillbaka i sitt ondskefulla o fega mönster.

Hon har tidigare varit jävlig mot min kollega igenom att försöka trycka ned vid flera tillfällen.
NU försöker hon göra detsamma med mig.

Var tillfälle hon känner sig stark, oftast med sin kollega så tror dem att dem styr företaget och då hugger hon ofta till med utfall. Hittills har jag hela tiden käftat tillbaka, dvs. jag tar inte emot skit ifrån någon som försöker peta ned mig och jag tillrättar för att markera.

Markering är nödvändigt annars fortsätter "berit" med att fortsätta sina småaktigheter eftersom hon tror att hon kommer undan.

Nu har dock detta pågått för länge, situation är densamma "berit" försöker bossa runt och jag tjafsar emot och berit blir tyst i 10 min och kommer på en ny småaktighet *Notera, såvida inte chefen är i närheten.

Mitt arbete blir innefektivare, är projektledare typ men jobbar primärt med kreditgivning till privatpersoner o företag. Jag börjar lessna på att komma till arbetet för att hela tiden behöva säga till "berit" som beter sig som 10 år när hon egentligen är det ggr 5,5.

Tar gärna emot förlag för det känns som min chef inte vill ta itu problemet, han vet om problemet men är en alldeles för snäll chef.

Har någon tidigare varit med om samma shit? det är inte så att jag blir ledsen och går hem men det ger mig huvudvärk och retar mig att en sån maskande person ska arbeta jämte en.

Senast redigerad av en moderator:
Detta ämnet är "Off Topic"

Har ert ftg kollektivavtal kan du kontakta facket så får de sköta det. Påtala osämjan på jobbet hon skapar så får de gå in och förhandla med arbetsgivaren om omplacering, avgångsvederlag etc. Det skulle jag göra, sånt e fan facket bra på iallafall!

Lider med dig för det suger satan. Lycka till!

Innan man fyller henne med bly och nakna gossar kan man ju ta ett snack med chefen igen, sen facket, och i sista hand Tillmann eller Skogling.

Jag tycker du ska ta upp det med din chef. Boka ett möte med honom och med HR - om ni har det - och berätta hur du känner det. Kom överens om mål som går att mäta och följ upp. Går inte chefen med på det, eller om chefen inte når målen så ta det vidare med facket. Du kan gärna ha med dig en representant för facket på mötet också.

Låter inte som du skällt ut henne ordentligt? Att svara emot är en sak. Sätt ned den stora foten och följ upp med en näve i bordet. Se till att vara saklig och undvika personangrepp.
Jag hade nog haft svårt att hålla mig ifrån det om "råget var måttat" till den grad du beskriver...

Alt 1: Snacka med din chef. Visst det är mycket möjligt att han/hon är för snäll så länge du bara går omkring och är sur men om du börjar hinta om att du inte tycker att det är så kul att gå till jobbet pga Berit och därför skulle kunna tänka dig att byta jobb. Ännu kraftfullare om du kan få några andra med dig. Att riskera att förlora kärnkompetens kan få även den snällaste chef på andra tankar.

Alt 2: Om du inte kan gå mot dem - gå med dem. Folk som måste vara spydiga och bossa runt är oftast väldigt osäkra och ensamma människor. Att vara schysst mot dem funkar förvånansvärt ofta bättre än att bita tillbaka. Det gäller dock att göra det väldigt försiktigt i början och sedan öka allt eftersom - Berit får inte bli misstänksam. Börja med småsaker som att hitta en gemensam fiende att snacka skit om - typ "måste de där elektrikerna lägga beslag på alla våra parkeringsplatser". Det är dock möjligt att det har gått för långt redan. Att hon har en allierad gör det hela svårare - då känner de sig tvungna att bossa runt trots att de kanske inte vill. I så fall får du försöka omvända en i taget.

Alt 3: Byt jobb eller kanske avdelning, livet är för kort för att gå omkring och vara sur på jobbet och vägra sluta för att motparten då kanske ser sig själv som vinnare. Berit kommer snart hitta någon annan att fajtas med.

Facket suger ju mest , skit i facket !
Detta e efter jag haft allt för många resor med dom .

Sen så vet du vad jag tycker , prata med henne och gör det utan attityd och allt .
Säg inte att du blir sur , arg osv utan blotta dig och säg att du blir ledsen och sårad och får typ ont i magen av hennes beteende .

Fråga också varför hon gör så här mot dig , vad får hon ut av det , fråga om hon verkligen vill såra dig och få dig att må dåligt .

Självklart så görs detta enklast mellan er två men om du pallar så kankse d även kan göras när några kollegor e med .

Själv hade jag skickat Badadong på henne ;)

Oscar skrev:
-------------------------------------------------------
> Detta ämnet är "Off Topic"
>
> Har ert ftg kollektivavtal kan du kontakta facket
> så får de sköta det. Påtala osämjan på
> jobbet hon skapar så får de gå in och
> förhandla med arbetsgivaren om omplacering,
> avgångsvederlag etc. Det skulle jag göra, sånt
> e fan facket bra på iallafall!
>
> Lider med dig för det suger satan. Lycka till!

tack, många bra svar, jag kännner att jag inför morgondagen har lite mera visdom ifrån er så att jag kan ta itu med det och få det att försvinna.

Fortsättning följer.....

Vad är detta Bullen?

För fan pågaslyngen, ta tag i ditt liv och gråt inte ut på något forum. Hade det funnits lite karl i dig hade kärringen inte vågat yttra sig. För fan.

Stackars Bosse , hur mår du egentligen , Har du nyligen varit med om nåt tragiskt , kankse blivit lämnad och övergiven .
Jag tycker du borde radera ditt dum-tråkiga inlägg och be om ursäkt och kanske skylla på en dålig dag eller nåt !

Bosse skrev:
> Vad är detta Bullen?
>
> För fan pågaslyngen, ta tag i ditt liv och gråt
> inte ut på något forum. Hade det funnits lite
> karl i dig hade kärringen inte vågat yttra sig.
> För fan.

för det första måste du se till att inte ta det personligt och bli förbannad
för det andra måste du acceptera att hon är ett pucko och att du kommer aldrig kunna förändra henne

ju mer du vill komma till tals med henne och prata med henne som en jämnbördig kollega desto mer bränsle ger du till hennes bettende . likaså om hon märker att du blir förbannad och retar dig på henne. Det ger henne en maktkänsla att hon kan påverka dig. ge upp alla kamper och håll dig till sakfrågor.

för det tredje om du vill bli av med henne ska du skriva ner det som händer som anses som samarbetssvårigheter/tjänstefel, vilka som var närvarande och när det skedde. När du fått tillräckligt mkt underlag kan du gå till chefen och kräva att han/hon gör ngt åt det hela. ett bra underlag med tidigare anmärkning kan inte facket göra så mkt åt.

Se dock upp så att du inte blir den jobbige/gnällige i arbetsgruppen och inför chefen för då blir det snart "ditt personliga problem" istället för hennes. Du måste hålla dig mkt proffesionell till henne och inte hamna i affekt. Se också upp för att bli arbetsgruppens "talesman" får då är risken också att det hela blir ett problem mellan dig och Berit.

för övrigt är bigmollos humor riktigt rolig
tur att han blivit cykelproffs på gamla dar så han inte blir skjuten på sin gamla arbetsplats

bigmollo skrev:
> Innan man fyller henne med bly och nakna gossar
> kan man ju ta ett snack med chefen igen, sen
> facket, och i sista hand Tillmann eller Skogling.

Jag är den absolut sista utvägen. :)

Jag håller med tidigare talare om att ta upp det här med chefen eller möjligen facket. Men innan du gör det, försök kvantifiera och dokumentera hur ofta incidenterna inträffar. Försök göra det så sakligt som möjligt. Det är mycket svårare för chefen att värja sig om du har "statistik" på att hon angriper dig x gånger per dag eller vecka, tar upp x timmar per vecka av din tid med bullshit. Om du kan klassificera hur hon angriper dig, tex spydigheter, obstruktion av ditt arbete, vägran att hjälpa dig osv så blir det också lättare att konkret visa att det finns problem. Det klassiska tillvägagångssättet som har stor chans att misslyckas är att klaga hos chefen i allmänna ordalag, typ "Berit är alltid så jobbig, nu har det verkligen gått för långt!". Det chefen gör i ett sånt läge är kanske att ventilera detta med Berit, så kommer hon med sin version där hon säger att du är puckad etc etc och sen kan inte chefen reda ut vad som är orsak och verkan. Då riskerar även du att bli en del av problemet. Är hon riktig skicklig kan hon vända allt emot dig så är det du som är problemet på arbetsplatsen.

Lycka till!
Peter

Ärligt talat, jag hade bytt jobb ganska fort. Den där typen av människor gör dig bara bitter och less.

Ställ till med kalasjippo och bjud henne på tårta och champagne, fira att hon är en sån positiv och trevlig människa. Sen lämna in avskedsansökan samma dag.

kaipartai skrev:
> om du inte vill harden the fuck up får du väl ge henne det hon behöver!

Måste han inte "harde the fuck up" innan han kan ge henne K?

e. skrev:
> jag tycker du ska skjuta kärringen.

Eller ge henne ett skjut, det är kanske det som behövs ;)

Fylla med bly och harden the facket eller vad ni nu skriver om. Ni låter så arga och bestämda. Jag begriper inte.

Samla ihop till en riktigt fin cykel åt Berit och ta henne med på något träningspass. Jag tror hon bara är på taskigt humör för att hon saknar sånt i livet. Det skulle jag vara. Jag skulle också trakassera arbetspolare om jag inte fick cykla.

Så varva ner, andas djupt och krama varandra nu istället istället för att hota med Skogling och liknande hemskheter. Berit kommer att visa sina allra varmaste och finaste sidor till slut.

jag håller med tengblad, vad fan ska facket göra? verkar det funka att prata med tanten? jag förstår inte denna övertro till facket som någon magisk instans..

mycket bra sagt annars, prata med din chef (igen) ang din arbetssituation och att det gör att du funderar på att byta jobb. funkar inte det så lyft det till hans/hennes chef. är tanten ett så stort problem på arbetsplatsen så förstår de att hon är igång igen.

det är inte värt att hålla på att kriga med en sån person, bättre att garva åt henne och gå vidare i livet.

DIRAVI skrev:
> e. skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > jag tycker du ska skjuta kärringen.
>
> Eller ge henne ett skjut, det är kanske det som
> behövs ;)

Det heter kärlek! Kärlek! Ge henne lite kärlek och Innerlig Ömhet.

Får man lov att vara seriös ett ögonblick? Robert M Bramson har skrivit en rolig och bra bok med titeln "Att samarbeta med besvärliga människor". Läs den. Och var försiktig, risken att det till slut är du själv som råkar illa ut är inte helt försumbar - hon har tränat länge på sin teknik.

+1.

Lyssna på tanten. Nicka. Förstå henne. Inflika en förstående kommentar. Uppmuntra gott beteende. Försök förstå. Försök se ut som du förstår. Bit ihop. Räkna till tio. Kämpa. Sikta och skjut.

rback skrev:

> Det heter kärlek!

Dokumentera, dokumentera och dokumentera. Skriv upp varje incident. Sen bokar du ett möte med chef + Berit där du berättar om hur du uppfattar situationen samt redovisar dina "bevis" om det behövs. Det kommer visa på att det här är något som sker systematiskt och kontinuerligt. Då står hon med den blekfeta rumpan bar och blir antagligen ganska nergjord inför chefen. Kanske kan det få henne att ändra på sig.

Skuggan skrev:
> Dokumentera, dokumentera och dokumentera. Skriv
> upp varje incident. Sen bokar du ett möte med
> chef + Berit där du berättar om hur du uppfattar
> situationen samt redovisar dina "bevis" om det
> behövs. Det kommer visa på att det här är
> något som sker systematiskt och kontinuerligt.
> Då står hon med den blekfeta rumpan bar och blir
> antagligen ganska nergjord inför chefen. Kanske
> kan det få henne att ändra på sig.

+1. Det är det som gäller. Då är chefen skyldig att ta tag i saken. Gör han/hon inte det så gå vidare till högre chef. Finns ingen högre chef så vet jag inte riktigt vad man gör. Men DU ska inte behöva byta jobb för att hon beter sig som en röv.

Pojken var arbetslös länge innan detta jobb och är ganska nyanställd så att säga upp sig e nog ganska ointressant .
Om chefen e så kass som han beskrivs så skulle jag inte blanda in honom !

Om du vill vara lite tuffare mot tantan så säg att du börjat skriva ner allt som sker och för att använda det emot henne och det blir ju inge bra med den varningen hon redan har , säger du .

Kanske kan få henne att tänka om .

Hur har dom andra utsatta bemött hennes märkliga drag ?

Tänkte lite på det här och det där boktipset är nog bra. Fundera kring vad du egentligen vill. Hela vägen alltså, och vad du tror det får för konsekvenser. Scenarioanalys. En del slut är rätt otrevliga, så frågan är om du vill ta riskerna...

Så ofta man önskat sig ett fickminne!
Spela in hennes fascinerande samtal med dig. Se till att delta i alla fall lite i samtalet, så är det ok, har jag för mig? Inte avlyssning.
Annars blir det ord mot ord, och ni får rejsa sängvägen om chefens gillande. Hur känns det alternativet?

Du behöver inte prata alls. Är du en del av konversationen, alltså en part behöver du inte prata alls. Du får spela in det som sägs på arbetsplatser.

Brakastruten skrev:
> Så ofta man önskat sig ett fickminne!
> Spela in hennes fascinerande samtal med dig. Se
> till att delta i alla fall lite i samtalet, så
> är det ok, har jag för mig? Inte avlyssning.
> Annars blir det ord mot ord, och ni får rejsa
> sängvägen om chefens gillande. Hur känns det
> alternativet?

Rätt många mobiltelefoner har ju inspelning.
Jag fick använda det mot min chef för ett par år sedan. Hade inspelning på kortkommando för att kunna dokumentera hennes nedvärderande uttalanden. Dock använde jag mig inte av dem men det var rätt skönt att veta att man hade dem sparade om det skulle bli förjävligt.
Jag gjorde något åt det. Sa upp mig. Finns väääääääldigt få jobb som är värda att stanna på med dåliga kollegor. Det jobbet var ett sådant som inte var värt att stanna på trots att arbetsuppgifterna var roliga och jag hade nära till jobbet. Cyklade iofs snabbare efter en arg dag på jobbet men mycket annat blev lidande.
Så se till att någon av er hamnar någon annan stans och att problemet uppmärksammas av chefer och HR. Gör de inte något åt det är det lättare att sluta och veta att chefen var för feg för att ta tag i ett problem. Vad ska man ha en sådan chef till.

Ted_B skrev:
> Säga upp sig är det fler som säger, är det
> verkligen så otroligt lätt att få ett nytt jobb
> i dagsläget?

Jag tror ingen menar att man ska säga upp sig rätt och slätt utan kanske mer att se över sina möjligheter att byta till något annat jobb. Klart att man inte slutar utan att ha hittat något annat innan.

Konfrontera i alla uppkomna situationer. Fråga vad som menas med kommentarer i specifika situationer. Upplys vederbörande om att hon inte har mandat att bossa runt dig. Gör det öppet och gärna när arbetskamrater är närvarande.

Min erfarenhet säger mig att de flesta sådana människor behöver tas på bar gärning. Ofta så agerar de i ensamhet och ser till att sprida information om andra etll en i taget. Motarbeta det, det är säkert inte bara du som känner dig drabbad.

Var specifik och koncis i alla lägen. Tänk hund-träning.

Sedan så handlar såna här konflikter oftast om bekräftelse, kanske behöver din chef lite uppmuntran och en spark i rätt riktning? Hur har ni det med arbetsfördelningen, definera din roll och därigenom Surkartens arbete. Då blir det lätt att säga till när överträdelserna sker. Typ: Men berit, det här ingår inte i ditt arbete? Anser du att det här fallet omfattas av din arbetsbeskrivning? Om inte, varför kommenterar du mitt arbete? Typ.

När jag skrev dokumentera så menade jag främst att man ska anteckna. Fickminnen och inspelningar i all ära, men kommer man släpande med sånt till chefen kommer de kisa med ögonen och se en foliehatt på ens huvud. Men det är klart, spela in kan man göra men man bör nog inte låta chefen eller andra veta det.

Tillbaka
Topp