[OT] Vad göra åt galna grannar?

kalis

Aktiv medlem
Så här är det! Jag har en granne som är jäkligt crazy, han knarkar, bedriver försäljning av diverse substanser och pryttlar och verkar dessutom inte ha något arbete att gå till på dagarna.
Han har dessutom vid upprepade tillfällen skrikit, gormat och slagit sönder halva lägenheten och de personer som varit däri.

Snuten har varit uppe o plingat på hos mig några gånger och bett mig vittna mot killen, men varje gång något allvarligt har hänt har jag faktiskt inte varit hemma.

Han har nu också börjat skrika okvädesord till mig så fort jag gör minsta ljud ifrån mig. Detta blir väldigt knepigt eftersom jag är i full färd med att renovera lägenheten = en del ljud/oljud.

Vad f*n ska man göra åt honom? Ska jag ta 10.000sek av lånet till renoveringen och leja en billig torped?

Några alternativ som vi kan stryka direkt:
-Att "prata" med människan är tyvärr inget alternativ då jag är lite för rädd om livet för det.
-Att gå till hyresvärden är lönlöst då de inte ens svarar i telefon, på mail eller brev då fastigheten ska säljas ut.
-Hyresgästföreningen? Njae, tror inte de är så intresserade heller.
-Polisen? Njae, de bryr sig inte nämnvärt annat än när han spöat sönder sin flickvän.

Köp lite amfetamin te x av han o blanda i druvsocker. Eller Heroin så ta kakao o linda in i en liten boll med plastfolie.
Sälj det sedan till en av hans kunder (nere i porten) och säg att det kommer från honom och att du "är springpojk".
Killen som köper grejjerna ska var rejält nedpundad så du vet att han antagligen injecerar det. killen ska helst inte veta vem du är för när han har injecerat det så kommer han inte bli glad då armen brinner och kommer antagligen smälla en hammare i nyllet på din granne när han letar efter dig.. DONE!

;P

(det är lurigt med sådana grannar, jag vet.)
mvh: Morfum.

Du får helt enkelt renovera din lägenhet till ett sådant skick att det höjer hela fastighetens värde och därmed allas hyror och vipps har han inte råd att bo kvar!

Tråkigt med sådana grannar och tyvärr är det svårt att bli av med dom.

är det bostadsrätter eftersom du lånat till renovering? och en knarklangare äger en bostadsrätt? låter knepigt hehe.

men för att svara lite seriöst, våld är väl inte ett alternativ och han kan mycket väl överleva åratal ändå och fortsätta förstöra husfriden. så det enda som är realistiskt är att flytta därifrån så snabbt det går. jo det kan kännas som att vika ner sig, ge upp, bla bla bla, men du hittar säkert ett annat ställe som är minst lika fint och med bra grannar. och se till att lägenhetsvisningen görs vid en tidpunkt när han sover/inte är hemma..

Säkert sos som betalar lägenheten åt honom ring till dom och klaga .Eller ring till polisen anonymt och säg att du sett en pundare sälja knark till små barn utanför dit hus .

Jag har problem med en granne, och min hyresvärd sa åt mig att skriva ner varje datum och tillfälle han lever om.

Jag skulle göra det och ringa polisen... typ?

MoeJoe skrev:
-------------------------------------------------------
> är det bostadsrätter eftersom du lånat till
> renovering? och en knarklangare äger en
> bostadsrätt? låter knepigt hehe.
> ...
> och se
> till att lägenhetsvisningen görs vid en tidpunkt
> när han sover/inte är hemma..

Det håller på och ska ombildas till bostadsrätter och han har tydligen inte valt att köpa sin lägenhet utan skall bo kvar som hyresgäst till föreningen.

Flytta? HA, jo det skulle vara fint! Har letat lägenhet så jävla länge att jag tröttnat flera gånger om redan. Tanken är väl att flytta härifrån så fort det bara går sen, dvs om minst ett år eftersom man annars förlorar en jävla massa stålar på skatten.

lämna din dörr på glänt typ som att du råkat glömma o låsa igen den, osså har du lagt fram några rejäla linor fultjack blandat med typ 90% råttgift på vardagsrumsbordet, det kommer att vara det första, och förhoppningsvis sista han ger sig på i din lägenhet

Att dokumentera vad som hänt, när det hänt och hur länge det varat är
alltid bra att ha i sådana här fall.

Och dokumentera det så "neutralt" som möjligt även om du är sur, förbannad, rädd
eller vad nu dina känslor är.

Dokumentationen kan vara värd mycket i diskussioner med hyresvärd, polis, försäkringsbolag,
vid ev förhandlingar i rätten etc.

Om hyresvärden inte bryr sig så finns väl alltid möjligheten att deponera hyran hos länsstyrelsen?

(Eller gäller den möjligheten bara om man anser att hyresvärden missköter sig?)

För att ev deponering ska få någon effekt ska naturligtvis helst alla hyresgäster utom
den störande deponera hyran.

När hyresvärden inte får några intäkter längre har de rätt stor anledning att börja agera.

Anmäl varje händelse/störning till hyresvärden.

Anmäl varje händelse som du ser som ett brott till polisen.

Prata med dina grannar och försök få dem att också anmäla till hyresvärden och polisen.

Och glöm inte: dokumentera dina anmälningar till hyresvärden och polisen.

I dina kontakter med hyresvärden och polisen ska du naturligtvis vara artig, korrekt
men bestämd.

Det händer säkert ingenting på ett tag men till slut borde det ge effekt, inte minst
för att både byresvärden och polisen tröttnar på dessa anmälningar och då gör något åt
grundproblemet.

/Fedde

Ni kommer nog inte ha så stora problem att vräka honom efter ombildningen. Det är inte så himla svårt att vräka någon som missköter sig.

kalis skrev
-----------------------
>
> Det håller på och ska ombildas till
> bostadsrätter och han har tydligen inte valt att
> köpa sin lägenhet utan skall bo kvar som
> hyresgäst till föreningen.

Aha, men då är det ju inga problem, han kommer vara borta inom ett år eller så. Även om du gör nada kommer övriga bostadsrättsägare kvickt inse att knarklangaren påverkar lägenhetsvärden och försäljningsmöjligheter negativt, så klagomålen kommer samlas på hög och sen åker han ut. När ljuset i slutet av tunneln syns så tydligt är det inga svårigheter att härda ut.

Jag bode för ett antal år sedan i Högdalen och hade en gravt gravt alkoholiserad granne som jämt höll hov med sitt A-lagsgäng, det var ett j-a liv jämt och ständigt. Då tog jag och några grannar och gjorde gemensam sak att när det var riktigt stökigt sent på nätterna så ringde vi alla till just störningsjouren.

Till slut började röjan´ att hota dem när de ringde på dörren varpå SJ-killarna ringde polisen och det hela slutade med att fyllona tvingades flytta.

Se till att du och dina grannar i bostadsrättsföreningen skriver upp allt han gör och när och sedan lär ni kunna vräka honom så fort ni tagit över huset. Men dokumentation är nog viktigt och säker gärna från fler än dig.

Om du inte redan är med i Hyresgästföreningen så gå med där.
Be dem ta kontakt med din hyresvärd, samma saker som i övriga tips gäller, dokumentera så mycket
som möjligt...
När du väl är med i Hyresgästföreningen så be att få tala med deras advokater.
Jag har fått hjälp att driva ett ärende mot en hyresvärd som inte behagade uppfylla sina
"åtagande". Det går inte blixtsnabbt, men vad gör man? Alla alternativ man kommer på brukar
vara mer eller mindre olagliga... :-)

/K2

Sånt där är skitjobbigt. Jag hade en exakt likadan figur i lägenheten under mig för många år sedan. Paranoid knarkare som gapade o skrek åt allt möjligt. Tappade man en synål på golvet kunde han komma farande o bulta på min dörr. Ibland stod han o vrålade primalskrik rätt ut i trappen mitt i nätterna. Han skrämde skiten ur alla grannarna.

Efter att antal försök att prata förstånd med honom insåg jag att det inte var någon mening. Tyvärr var våld det enda språk han förståd. Så efter ett sådant "samtal" blev han lugn. Men inget jag rekomenderar direkt.

Dra en hammare i pannan på honom så håller han nog käften....

Skämt åsido. Anmäl idioten till snuten (igen) och hota med att gå till media om de inte gör något åt problemet. Det tycks inte finnas någonting som har sån snabb effekt som hot om media. De har en jävla makt..

dtb skrev:
> en fråga:
> har du försökt tala med han?

knappast nån idé att gå dit och fråga, "tror du att du skulle kunna lägga av med din lukrativa verksamhet och ta ett svenssonjobb 8 timmar om dan och se 30% av den lönen gå till skatt?"

edit: verkar dumt att dela med mig av för många detaljer här...

s: K-rauta blandar ut med cement.

Senast redigerad av en moderator:
Jag har också en jobbig granne, ett jävla spring med skumma stora lådor från tyskland. Kommer i trappen svettig o pustar, är ganska skitig också.

Nämen, det är ju jag!

Hoppas på ödet..

Jag bodde granne med en narkoman för många år sedan, han hade ett rockband i sin enrumslägenhet på 30 kvm, trummor, elgitarr, förstärkare, bas och hela kittet. Var tydligt influerad av Jimmy Hendrix. Kunde komma hem och dra igång bandet kring kl 03, långa gitarrsolon ekade i trapphuset. Ibland vaknade jag och trodde hjärtat skulle stanna.

Brukade komma över och låna kaffe, shampo, tvål, mjöl, snus m.m. Polisen kom, störningsjouren kom, grannarna samlade namnunderskrifter på listor till det kommunala hyresbolaget, inget hjälpte. En sommardag stack han ut och paddlade med ngr kompisar, druknade och sedan var det tyst. Det var ingen i huset som samlade till en krans.

Efter honom flyttade det in en ung man som inte kunde ett ord svenska, var trevlig och störde inte en själ.

s skrev:
> K-rauta?

I Vasa/Vaasa i Finland har de skyltar på både svenska och finska för allting, således heter K-Rauta även K-Järn. Tyckte jag var roligt. :) F.ö. var enda skylten som var kortare på finska än svenska Utfart / Ulos (fast enligt Lexin heter utfart kiinteistöltä).

Köp en cykel åt honom, med en karta till Hellas, typ. Tar han sig hem någorlunda vid liv så lär han göra det som en bättre människa.

Morfum skrev:
> Köp lite amfetamin te x av han o blanda i
> druvsocker. Eller Heroin så ta kakao o linda in i
> en liten boll med plastfolie.
> Sälj det sedan till en av hans kunder (nere i
> porten) och säg att det kommer från honom och
> att du "är springpojk".
> Killen som köper grejjerna ska var rejält
> nedpundad så du vet att han antagligen injecerar
> det. killen ska helst inte veta vem du är för
> när han har injecerat det så kommer han inte bli
> glad då armen brinner och kommer antagligen
> smälla en hammare i nyllet på din granne när
> han letar efter dig.. DONE!
>

Vad ni kan och vet om sånt där... :)

Annars går det väl att kolla om han sitter på annat än skitknark. Jag tänker på sånt som gör att cyklandet går fortare. Du får en alldeles egen liten Fuentes. Populära saker nuförtiden.

Hälsningar från landet där K-järn finns på svenska.

kalis skrev:
> Det håller på och ska ombildas till
> bostadsrätter och han har tydligen inte valt att
> köpa sin lägenhet utan skall bo kvar som
> hyresgäst till föreningen.

gå med i styrelsen i den nya föreningen och vräk honom på studs.

problem solved

Nix, det krävs flera protokollförda och mottagna varningar innan man kan vräka. Räkna med tre månader innan det går att verkställa.

flytta! mina erfarenheter av knarktyper som grannar är att det blir inte tyst innan dom är döda. polis eller någon annan myndighet kan inte göra ett skit på kortare tid än det kommer ta för dig att bli ett vrak själv av skiten.

Visst e polisen bra att ha...

När jag i miche stod o tjötade här i kortedala så kom det två barn som var vilse o inte var härifrån.. Miches fru ringde polisen o dom sa... - jaha?

efter ca 30 min kom en förvirrad och värdigt orolig närstående hojtandes i skogen som tog hem barnen iaf så det slutade lyckligt.

Tillbaka
Topp