[OT] Vad lyssnar du på för musik just nu?

Jag skulle tro att jag har 99 % av alla låtar jag postar i denna tråd på original-album på CD. För 10, 20 och 30 år sedan köpte man ju flera CD:s i månaden, i vissa fall i veckan. Jag köper fortfarande CD:s, men kanske blott några få per år. Spotify/Youtube används ju mestadels, men när gamla "hjältar" (som the Connells och andra) släpper nytt, vill jag gärna köpa det på CD. Hur är det med er andra?

Jag ligger under 1 skiva/år numera. Skulle tro att det är tre år sen jag senast köpte en.

Jag skulle tro att jag har 99 % av alla låtar jag postar i denna tråd på original-album på CD. För 10, 20 och 30 år sedan köpte man ju flera CD:s i månaden, i vissa fall i veckan. Jag köper fortfarande CD:s, men kanske blott några få per år. Spotify/Youtube används ju mestadels, men när gamla "hjältar" (som the Connells och andra) släpper nytt, vill jag gärna köpa det på CD. Hur är det med er andra?

Jag lägger inte nära samma pengar som när jag var utfattig tonåring på musik, och har ändå tillgång till mer musik än någonsin. Spotify familj är det närmsta jag kommer ett ”direktköp”, de gånger jag lägger seriösa pengar är när man gör en helkväll eller rentav en resa med övernattning med polare i samband med en spelning eller festival. Då kan det även vara att man köper lite merch, men det är ju inte att jag försörjer världens musiker direkt.

Senast ändrad:
En av mina all-time favvolåtar. Hänt tidigare att jag känt mig tvungen att plocka fram ett alster efter dina inlägg. Så även nu. Satan vilken fulländad låt. Inhandlades 19870415. På den tiden skrev jag alltid datum insidan konvolut. Varför slutade jag med det? Jag köper mkt plattor. Har alltid gjort. Här är sista plattan jag köpte. Märklig sak. 50 ex gjorda. Mäter 5,2 cm i diameter. Korrekt graverad vinyl. Att hitta en skivspelare som kan spela den är nog en tuffare utmaning. Oavsett om spelaren har hel- eller halvautomatik eller för den delen är helt manuell
så är det svårt att hitta en där tonarmen går ända in till centrum och kan spela den här. Tur man har den på CD också dårå.
IMG_5334.jpeg

En av mina all-time favvolåtar. Hänt tidigare att jag känt mig tvungen att plocka fram ett alster efter dina inlägg. Så även nu.
Dito. Det finns någonting modsigt över det hela, att man samtidigt vill imponera, överglänsa, inspireras och känna samhörighet med varandra. ”Jaså, fyrknäppt kavaj? Fan, den var snygg också. Han har god smak. Jag ska skaffa en femknäppt. Då ska han få se.”

När jag var 17 år ville jag starta band, och satte således upp musiker sökes-lappar med mina influenser på Skivhugget, Bengans och Dirty Records. Mitt namn och telefonnummer stod på små talonger som de (i mitt huvud hundratals) intresserade kunde riva av. Jag gick på ett par nitar innan jag träffade Christian som nu är en av mina närmaste vänner sedan 25 år.

En av nitarna skedde i en osannolikt sunkig replokal vid Masthuggstorget med två killar som hade otvättat hår, armépäls och tajta jeans samt gillade Motörhead och mycket dist. Jag kom dit med min slips och min stora Epiphone och ville spela 60-talspop med fuzz. Det enda vi kunde enas om att testa var den här låten.

Det blev inga fler repningar med de där herrarna men jag såg en av dem ibland de kommande 10-15 åren. Jag tror aldrig att han såg åt en schampoflaska. Och låten, ja, den håller än.

Senast redigerad av en moderator:
Halloween album ???
Släpptes igår covers och nyinspelningar av gamla låtar dom gjorde tillbaka i tiden.
Nightboat är magisk ?

Tillbaka
Topp