[OT] Vad lyssnar du på för musik just nu?

PSA: en förvånansvärt rörande krönika om Shane MacGowans död och eftermäle finns i dagens Sydsvenskan/HD. Då den ligger bakom betalvägg kan jag inte återge den här utan att bryta mot forumregler, och absolut inte uppmuntra till att PM:a mig om man skulle vilja se en skärmdump.
Då jag blev nesligt, och djupt förberedande, bortdömd på en fråga kring Shane under torsdagens julquiz förutsätter jag att du inte under några som helst omständigheter får för dig att ordna med det där PM:t.

Jonas Åkerlund gillar Duran Duran… 2023

Som vi alla vet så skapade DURAN DURAN...DNA-Musik video till MTV USA... Och dom stannar inte.

Senast redigerad av en moderator:
Snyggt enkelt riff och gitarrsound de första 4 sekunderna, resten av låten är bara en upprepning av dessa 4 sekunder. Riffet och hela ackordföljden består endast av F C Am G. En utmaning att skapa tillräcklig variation med en så simpel ackordfigur som alltså används i både vers och refräng. Men Petty lyckas till allmän förvåning utmärkt med detta.

Senast ändrad:
Snyggt enkelt riff och gitarrsound de första 4 sekunderna, resten av låten är bara en upprepning av dessa 4 sekunder. Riffet och hela ackordföljden består endast av F C Am G. En utmaning att skapa tillräcklig variation med en så simpel ackordfigur som alltså används i både vers och refräng. Men Petty lyckas till allmän förvåning utmärkt med detta.

Free Falling går utmärkt att spela i sin helhet på varianter på D (D Dsus4 Dsus4 D Dsus2) ?

Edit: Det finns väl hundratals poplåtar som spelas på fyra ackord på repeat?

Edit igen: här är iaf 73 stycken av varierande kvalitet:

Senast ändrad:
Long clip...
?
(Kvarnen var en dödsfälla under inspelningen, sångaren hamnade under vattnet under lång tid och inspelningen fick avbrytas.)
Men videon är cool... just då 1984 kostade den mer än MJ Thriller!!!
Ni som fattar så är videon inspirerad av filmen The Road Warrior (1981)

Jag har babblat nog ?
Men regissören Russel Mulcahy hade en förhoppning att göra en film av https://en.wikipedia.org/wiki/The_Wild_Boys_(novel)
Men det blev inte så så han la allt på videon istället.
1986 fick han sin chans och gjorde filmen Highlander.

Senast redigerad av en moderator:
Edit: Det finns väl hundratals poplåtar som spelas på fyra ackord på repeat?
Kan du det här eller killgissar du bara? Om det finns hundratals låtar som bara består av fyra ackord på repeat låten igenom, utan en enda omkastning av denna ackordföljd nånstans i låten, så måste det väl vara en smal sak för dig att lista 20 låtar som uppfyller det kravet. Så kan jag få en sån lista av dig? Gärna med länkar till någon av de stora ackordsajterna, så att det är lätt att kontrollera.

Kom att tänka på denna appropå det där med fyra ackord. För texten är liksom en satir på det kommersiella med det. Och ja det blir ju en bra låt om ett bra band sjunger, oftast ?

Tillbaka
Topp