[OT] Vad lyssnar du på för musik just nu?

Det är positivt att du utforskar black metal men känner att du behöver lite hjälp, mera lättlyssnat:

Uppskattar utbildningsförsöket och visst var det lite mindre tröglyssnat än den låten jag dök på. Inte helt övertygad om det var min kopp te dock.

Sen, är detta "typisk" black metal? Vokala stilen låter i mina okunniga öron black metal medan det instrumentala låter som någon sorts blandning av black och death metal med inslag av mer klassisk hårdrock i solodelarna.

För att inte helt snöa in på metal så tycker jag lite Bach kan passa:

Sen, är detta "typisk" black metal? Vokala stilen låter i mina okunniga öron black metal medan det instrumentala låter som någon sorts blandning av black och death metal med inslag av mer klassisk hårdrock i solodelarna.
Du har rätt, just Necrophobic är väl en sorts hybrid/blandning mellan death och black, "Swedish edition". För mer klassisk black är det väl enklare söka i vårat grannland, Norge.

Det viktigaste med dessa "speciella" genrer är väl att man inte ska ta skiten de sjunger om på allvar (utan mera som show/underhållning), det gör åtminstone inte jag men gillar musik med energi.

Senast ändrad:
Jag är nog för gammal för Black Metal...Men jag gillade Entombed Left Hand Path!
Men, det är nog inte Black Metal?
Vem bryr sig om exakt genre, death, black och ibland flyter de in i varandra, huvudsaken är väl vad man gillar, men ja, Entombed räknas som urklassisk svensk death metal.

Vill man lyssna på avsevärt mer "svårsmält" svensk black så kan man prova tex Marduk, Dark Funeral eller Watain men finns fler så klart.

Bara för det kör vi en urgammal Entombed demoplatta då när de hette Nihilist, tror demon är från 87 eller 88 men kanske varierar beroende på låt. ? Jag tycker det är coolt med lo-fi retro soundet.

Senast ändrad:
Nu har jag lyssnat på Entombed och Carnage, båda albumen från 1990 om jag fattar rätt!
Carnage nästan snäppet bättre i mina öron :)
Death Metal då alltså?
Uppstod genren Death Metal i sverige?

Uppstod genren Death Metal i sverige?
Beror på vem man frågar, frågar du en amerikanare som kan genren svarar de nog blankt nej. ?
Svenska band som var tidiga var tex Entombed och Bathory (de tidigaste Bathory plattorna snuddade väl dock även på black och vissa norska band nämner bandet som stark inspiration).
Jag är ingen expert, men den här länken är nog "ok":
eller

Senast ändrad:
Beror på vem man frågar, frågar du en amerikanare som kan genren svarar de nog blankt nej. ?
Svenska band som var tidiga var tex Entombed och Bathory (de tidigaste Bathory plattorna snuddade väl dock även på black och vissa norska band nämner bandet som stark inspiration).
eller
Tack, du kan mycket om denna typ av musik märker jag! Perfekt för en novis som mig.

Är det avsiktligt att den vokala delen är så nedtonad i ljudbilden? Eller är det en vokal Newsted-på-and-justice-for-all-mix? Låter i mina öron som vokalisten sitter i en skrubb någonstans.

Varför inte den nya när man ändå är på gång, tycker den var riktigt spännande.
Jag tänkte köra allt från nästan början, egentligen är det bara 1989, folklore och evermore jag har lyssnat på lite konsekvent.

Det är ju rätt långt från vad jag brukar lyssna på, men hon skriver ju bättre låtar än 99% av alla de skäggiga män i kofta som spelas.

eller
Dör man om man lyssnar för mycket?

Nu när natten är här och pirret att nyttja morgondagen infinner sig som en go käftsmäll i sovande hus. Intalar sig med rofylld musik. Den här nedtripplåten ger mig ro på vattnen.

Tillbaka
Topp