[OT] Vad lyssnar du på för musik just nu?

Det där lät verkligen inte som jag hade tänkt mig vid thumbnailens första anblick
Deras skivomslag är inte genretypiska så att säga. Deras allmänna framtoning är rätt mycket pubrock+40år av punk.
Har hunnit med plattan två gånger nu, och det är bra som vanligt.

Hm, är det mina öron det är fel på eller är det någon underfundighet jag missar? Är visserligen ingen expert på Obituary men det jag hört låter i mina öron mer som rak Death metal.
Obituary är ett av de mer klassiska death metal banden, du som verkar gilla denna genre får kolla in dem. (y)

Edit. Jag håller med om att det du tipsade om inte låter Obituary men faktiskt lite intressant, får lyssna mer. Verkar inte finnas på Tidal, synd.

Senast ändrad:
Obituary är ett av de mer klassiska death metal banden, du som verkar gilla denna genre får kolla in dem. (y)
Jo, det är ungefär så jag uppfattat dem (klassisk/rak death metal). Den sak jag länkade kändes förvisso som ngn slags death metal, men mkt långsammare och rätt annorlunda än i alla fall Slowly we rot, vilket nog är det enda hela Obituary-album jag lyssnat på.

Edit: sen är jag nog fortfarande mer nyfiken på snarare än ngt hardcore-fan vad det gäller extrem metal. Finns dock här och var delar jag kan uppskatta.

Jo, det är ungefär så jag uppfattat dem (klassisk/rak death metal). Den sak jag länkade kändes förvisso som ngn slags death metal, men mkt långsammare och rätt annorlunda än i alla fall Slowly we rot, vilket nog är det enda hela Obituary-album jag lyssnat på.

Edit: sen är jag nog fortfarande mer nyfiken på snarare än ngt hardcore-fan vad det gäller extrem metal. Finns dock här och var delar jag kan uppskatta.
Du har rätt, jag fick editera mitt inlägg 🙃

Hm, är det mina öron det är fel på eller är det någon underfundighet jag missar? Är visserligen ingen expert på Obituary men det jag hört låter i mina öron mer som rak Death metal.
Nejdå, bara den första associationen jag gjorde. Growl och lite ljudeffekter i bakgrunden fick mig att tänka på 90-tals Obituary, kanske nåt med trumspåret också, men det är väl inte det enda bandet som stämmer in på den beskrivningen. De flesta av mina death-kunskaper införskaffades förra århundradet.

På tågresa genom ett höstigt landskap, då känns detta som ett utmärkt soundtrack enligt mig.

Från live-skivan "A freight train through the night".

Jag är lite splittrad över denna platta eftersom de blandar stilar hej vilt (mycket för min simpla hjärna att ta in), tex death metal med synthpartier inklusive sporadiska Pink Floyd influenser/instick mitt i allting men jag ger ändå tummen upp, lyssnat på dem en del i helgen faktiskt. (y) Men möjligen anstänger de sig lite väl hårt för att sticka ut, Opeth i jämförelse gör det bättre när de blandar stilar men egentligen icke så jämförbart.

Senast ändrad:
Jag är lite splittrad över denna platta eftersom de blandar stilar hej vilt (mycket för min simpla hjärna att ta in), tex death metal med synthpartier inklusive sporadiska Pink Floyd influenser/instick mitt i allting men jag ger ändå tummen upp, lyssnat på dem en del i helgen faktiskt. (y) Men möjligen anstänger de sig lite väl hårt för att sticka ut, Opeth i jämförelse gör det bättre när de blandar stilar men egentligen icke så jämförbart.
Tycker just blandningen var rätt trevlig. På något sätt blir de tyngre partierna tyngre när de har något att kontrastera mot. När det bara är fullt drag hela tiden tröttnar jag efter en stund.

Tror jag förstår vad du menar med att det finns en risk att variationen gör att det känns som någon lite slumpmässigt klippt ihop ett antal helt olika låtar I detta fall stör jag mig dock inte farligt på bytena mellan stilar.

Av det jag hört av Opeth tycker jag att deras stilbyten är lite mindre dramatiska. Dessutom är Åkerfeldt i mina öron en bättre låtskrivare.

Tillbaka
Topp