Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Och bluesen kom i sin tur från bomullsplockarna som hade med den från Afrika?Ni som kan det här:
Kan man säga att nästan all modern musikhistoria på ett eller annat sätt ursprungligen kan knytas till Louisiana och Mississippi?
Ok, nu får ni rätta mig.
- Jazzen föds i Louisiana / New Orleans
- Blues uppstår i hela Mississippi deltat typ...
- Storbritannien: Det blir oerhört poppis att spela blues och bluesrock i slutet av 50 och under 60 talet. Inte alltför sällan sämre kopior av de amerikanska originalen (nästan ingenting nytt uppfinns egentligen) även om de försöker så gott de kan. Ett exempel: John Mayall som jag håller klart musikaliskt överskattad men som dock haft en exceptionellt stor påverkan på musikhistorien genom de grymt skickliga musiker han anlitade till sitt Bluesbreakers band.
- På grund av bluesrock hypen i Storbritannien får bluesen en nystart även i USA (vilket är halvudda med tanke på att engelsmännen fulkopierat just amerikansk blues, bluesen accepteras, i synnerhet bland vita, får en större publik vilket även påverkar musikutvecklingen där).
- Ur bluesrocken i England under slutet 60 tal och början 70 tal händer det plötsligt något fantastiskt för nu föds legendariska band som tex Black Sabbath, Deep Purple, Rolling Stones, Led Zeppelin Dessa band spelade mera klassisk bluesrock från början men slutade som tur var rätt snabbt. Bluesrock hypen dör under slutet 60 talet, den enda som fortsätter är John Mayall (typ...)
- Resten är historia, ringar på vattnet som man säger?
The one and only, John Mayall LoL (utan honom kanske inte Black Sabbath, Deep Purple, Rolling Stones, Led Zeppelin skulle existerat, inte ens hårdrock eller metal, otroligt när man ser videon men sant)
Ok... tex Blues Incorporated var också viktiga verkar det som (dvs innan rocken tog över)
Alexis Korner's Blues Incorporated - Wikipedia
en.wikipedia.org
Osäker på vad de hade med sig från AfrikaOch bluesen kom i sin tur från bomullsplockarna som hade med den från Afrika?
Läsvärt, dock vet jag inte vad författaren har för credentials:Osäker på vad de hade med sig från Afrikatalang åtminstone
musiken utvecklades nog på plats i Amerika.
adamhudson.org
Läsvärt, dock vet jag inte vad författaren har för credentials:
![]()
The African roots of blues music (the blues scale)
The Banjo Lesson by Henry Ossawa Tanner (1893) I’ve played drums in an all-nonwhite rock band called Sunata for seven years (2013-2020, before the pandemic) and djembe for about five years. Music, …adamhudson.org
Att pentamoll- och kusinen bluesskalan, som ligger som grund för 99% av alla blues- och rocksolon, kommer från Afrikansk musik är ju liksom en big deal.
Kan man möjligen ana en viss inspiration från en viss Texas-trio vad gäller videons inledning?Poison var verkligen ett av de fånigaste banden när det begav sig, men när man sitter och försöker sortera och rätta till fel i excel-filer åt PTS så behöver man något lättsamt för att lyfta sinnet en aning.
Nja, jag vet inte. Jag tror det överlag var mycket hot rods och fula Harleys på den tiden.Kan man möjligen ana en viss inspiration från en viss Texas-trio vad gäller videons inledning?
Helt rätt tänk, man ska härdas tills man börjar tycka om musiken.Får se om jag kommer igenom denna ...
Tror inte jag har uthållighet för att ens avgöra om jag skulle kunna komma till ett sådant stadium. Dock tycker jag att det kan ge lite mer känsla för vad det är om man tar sig tid att i alla fall försöka komma igenom ett helt album och inte bara ta någon enstaka låt.Helt rätt tänk, man ska härdas tills man börjar tycka om musiken.![]()
Inte lika lång men fick mig ändå att tänka på denna låt av/om en ledsen man.Tror inte jag har uthållighet för att ens avgöra om jag skulle kunna komma till ett sådant stadium. Dock tycker jag att det kan ge lite mer känsla för vad det är om man tar sig tid att i alla fall försöka komma igenom ett helt album och inte bara ta någon enstaka låt.
Sen får jag säga att om inte musiken i sig förhindrar singelhit med "Ancient Tombs Sealed With Dead Tongues To Preserve The Hidden One Slumbering In The Bowels Of The Earth (Mummified In Cavernous Darkness)" lär låttiteln mörda alla sådana ambitioner.
Apropå Poison, en sedelärande historia om varför man inte ska knarka ner sig om man inte är villig att riskera att "skänka" bort svindyra instrument.Poison var verkligen ett av de fånigaste banden när det begav sig, men när man sitter och försöker sortera och rätta till fel i excel-filer åt PTS så behöver man något lättsamt för att lyfta sinnet en aning.
HammerTime
Hur har du missat den? Skitbra ju.Vad i Herrens namn är nu detta? D-Pop?