Markus F skrev:
-------------------------------------------------------
> Visst. Men lyssna på "Rock N Roll Music" med
> Beatles eller "Come On" och "Bye Bye Johnny" med
> Stones. Det är tio gånger bättre än Chuck
> Berrys original.
— hmm, men är det originalen du hört? Chuck Berry har inte direkt vårdat sitt varumärke. Under en period turnerade han utan band. Förväntade sig att alla skulle kunna hans låtar, och en en del av de inspelningarna är helt ointressanta. Hittar man en CD som det står Chuck Berry på ska man fråga sig när den är inspelad och på vilket bolag. I princip alla inspelningar som gjorts på Chess är suveräna. Ofta är Willie Dixon på basen.
Det finns en rad Berry inspelningar på Chess som låter bättre än efterföljarna, t ex Too Much Monkey Business, I Got to Find My Baby slår (tycker jag) Lennons version, för att inte tala om You Never Can Tell. Men som sagt: det ska vara original Chess inspelningar.
Å visst är Sweet Little Rock&Roller häftigare med Rod Steward på sång o Ron Wood på Bas. Men, Chucken skrev o spelade in den på 50-talet, och det låter skönt. Lite kul är också Guitar Boogie, tydlig förlaga till Becks Boogie.
> Till och med Yardbirds version av
> "Good Morning Little Schoolgirl" lyfter ju denna
> töntiga sång, framförallt som Eric Clapton i
> princip uppfinner hårdrocken tre år i förväg
> när det blir dags för solot.
Skönt solo, men låten är såvitt jag förstår en Sonny Boy Williamson.
> "Damn, he sure could teach those white boys to
> play rocknroll". Så kanske att Chuck Berry borde
> ha ett Polarpris i allafall. Som låtskrivare.
Absolut, som jag ser saken är det en skandal att han inte fått det. O det är väl just för komposititionerna, för att man fört musiken framåt, som det delas ut. Inte för att framföra andras låtar. I någon mening var han lika banbrytande som lennon/mccartney, men i ett tidigare skede.
http://en.wikipedia.org/wiki/Chuck_Berry#Influence "If you tried to give rock and roll another name, you might call it 'Chuck Berry'", sa John Lennon en gång. Här med chucken på Youtube,