[OT] Vad rekommenderar man i Sthlm en vecka i januari?

Slår ett slag för stadshuset med tornet om man är intresserad av utsikt över Stockholm. Medeltidsmuseet har de folkvalda dribblat bort så det är stängt tyvärr... Som alltid, avvik från turisstråken. Gå Österlånggatan istället för Västerlånggatan. Undvik Drottninggatan. Hitta rätt delar av Vasastan och Södermalm istället. osv...
Nja.
Prästgatan istället för Västerlångg.
Österlångg tar man istället för Skeppsbron.

Slår ett slag för stadshuset med tornet om man är intresserad av utsikt över Stockholm. Medeltidsmuseet har de folkvalda dribblat bort så det är stängt tyvärr... Som alltid, avvik från turisstråken. Gå Österlånggatan istället för Västerlånggatan. Undvik Drottninggatan. Hitta rätt delar av Vasastan och Södermalm istället. osv...
Stadshustornet verkar dock stängt tills våren.

Januari i Stockholm = zwift
men det uppskattas inte av alla och lite onödigt att åka hit för .
Kan inte komma på något annat än skridsko som är ganska unik för sthlm om dom är lagda åt det hållet och om förhållande är fina då.

Januari i Stockholm = zwift
men det uppskattas inte av alla och lite onödigt att åka hit för .
Kan inte komma på något annat än skridsko som är ganska unik för sthlm om dom är lagda åt det hållet och om förhållande är fina då.
Kommer tillbaka till södern:
- Vad gjorde ni på semestern då?
- Zwiftade!
- Öh, ....

Otroligt fotriktiga förslag!

Hade jag varit 25 och åkt med kompisar så hade jag passat på att utnyttja att Sthlm är Skandinaviens största stad. Jag hade gått på konsert med röjigt svenskt band som Bolaget eller Dom Första. Åkt tunnelbana till en förort och käkat jordens bästa kebab till lunch. Utnyttjat den fantastiskt utbyggda servicen med last-mile-leveranser för att få tag i grym mat och narkotikaklassade droger, direkt hem. Raggat upp en svensk pojke eller flicka på lokal beroende på vad man attraheras av. Skaffat en riktigt cool tatuering av en ”artist” på Söder.
Lev lite.

Men om allt det lät lite för läskigt så kan jag rekommendera afternoon tea på Svenskt Tenn på Strandvägen.
Sen lät bandy fantastiskt, går ju även att kombinera trenchcoat och blanksprit i attachéväska för en autentiskt svensk upplevelse.

IMG_2320.jpeg

Skridsko+bastu&vinterbad följt av starkölslunch på Hellasgården är ju en rätt schysst start på dagen som kan vara svårt att återskapa nere på kontinenten.

Otroligt fotriktiga förslag!

Hade jag varit 25 och åkt med kompisar så hade jag passat på att utnyttja att Sthlm är Skandinaviens största stad. Jag hade gått på konsert med röjigt svenskt band som Bolaget eller Dom Första. Åkt tunnelbana till en förort och käkat jordens bästa kebab till lunch. Utnyttjat den fantastiskt utbyggda servicen med last-mile-leveranser för att få tag i grym mat och narkotikaklassade droger, direkt hem. Raggat upp en svensk pojke eller flicka på lokal beroende på vad man attraheras av. Skaffat en riktigt cool tatuering av en ”artist” på Söder.
Lev lite.

Men om allt det lät lite för läskigt så kan jag rekommendera afternoon tea på Svenskt Tenn på Strandvägen.
Sen lät bandy fantastiskt, går ju även att kombinera trenchcoat och blanksprit i attachéväska för en autentiskt svensk upplevelse.

Visa bilaga 672106
Med den inställningen är det väl bättre att helt skippa att åka till Sverige, gå in på lämplig sajt på darknet och handla på sig diverse droger, gärna rejält psykedeliska och verkligen åka på "en resa".

Herregud!
Jag själv har inte fått en enda notifikation från denna tråden, jag antog att den sjönk ned i trådlistan under natten, förpassades till happyride arkivet och surt fick jag lida för att jag tog mig fräckheten att be om sevärdigheter som motsvarar det vi har i Götet.... Helt plötsligt ser jag den högst upp med 56 svar, varav många verkar super! Tack alla. Jag ska läsa mer imorgon, är alldeles för trött just nu.

Håller såklart med om att januari inte är bästa årstid, men men, skridskor, museum och utsiktsplatser låter toppen. Har någon favoriter bland småfik eller liknande så tages även det tacksamt emot.

STF:s vandrarhem båten af Chapman och byggnaden intill på Skeppsholmen tar jag in på när jag är i Stockholm, absolut bästa boendet tycker jag, särskilt i huset på Skeppsholmen.

Och mera centralt eller i övrigt bättre läge går nog inte att få i Stockholm.

Senast ändrad:
Skansen, Wasa, Nationalmuseum, Riddarholmen med Riksdagshuset och Kungliga Slottet är saker jag tyckt var kul att se, alla dessutom inom kort gångavstånd från Skeppsholmen.

Bandy är inte helt fel . Men se då till att gå och se djurgården på Östermalm ip .
( enbart för jag hjälpte till att spela upp dom i allsvenskan förra året :)
Bättre att gå på Zinken så får de iaf se nåt riktigt lag (dvs elitserielag) köra över Hammarby. Är nog bäst att passa på, är nog bara en tidsfråga innan Sthlm är utan lag i högsta serien precis som i hockey.

Om det kommer snö och vädret är bra: promenad runt Årstaviken eller Riddarfjärden.

Om det är som vanligt: Söder inkl Fotografiska och Stadsgårdsterminalen. Stadsmuseet är också bra. Baren i Skrapan har rimlig utsikt över stans största ö.

Jag är inte så säker på att om man kommer fr Sydeuropa blir så jätteimponerad av ett italienskt fik i Sverige. Bättre då att satsa på nåt bra traditionellt svenskt, det lär definitivt inte finnas där de kommer ifrån. Jag blir iaf sällan imponerad av restauranger/fik utanför sina ”hemland”, även om de har toppbetyg lokalt.

Åsså ett litet, men naggande gott, kvällslivstips:
Kolla in om https://www.vassaeggen.com/ har nån spelning, boka gärna bord i.s.f.
Här är några av de artister som spelat live där det senaste året:
Pär & Kixx Wiksten (Wannadies),Magnus Carlson (den gode),
Moneybrother, Birgit Bidder, Owe Markström, Frida Öhrn, Bosse Sundström,
Staffan Hellstrand, Jasmine Kara, Lars Winnerbäck, Dregen, Marit Bergman,
Per Persson, Lisa Miskovsky, Den Svenska Synden, Rodde Rodriguez,
Patrik Von Arve, Tomas Andersson Wij, Love Antell, Andreas Mattsson,
Ebbot, Anna Bergendahl, Anna Stadling, Kayo, Sigge Hill, Jakob Hellman,
Linda Sundblad

Senast ändrad:
Är ju lite kontextberoende också? Om de redan dragit en takbar i götet kan de ju skita i en sån i sthlm. kör de den ena skärgården kan de skita i den andra osv..

Har systembolaget i gamla stan fortfarande försäljning över disk annars? Systembolag utan självbetjäning är ju ganska exotiskt

Har systembolaget i gamla stan fortfarande försäljning över disk annars? Systembolag utan självbetjäning är ju ganska exotiskt
Så vitt jag vet finns det inget Systembolag i Gamla Stan längre
och inte heller ngt i hela landet med försäljning över disk
det sista var det i Högdalen och det var endast vin o sprit de sålde över disk
de hade en ölsnabbköpshörna.

<REDIGERAT>
Fel av mig Odengatan var tydligen den sista och den stängde 2013, enl

Ah tråkigt. Om vi nu pratar knasiga bolag så var jag på ett jättekul ett i Bengstfors som var så litet att de inte fick plats med riktig kassa ens. Sveriges minsta systembolag? Om de ny skulle hamna så helvete fel på resan mellan sthlm-gtb att de är i Bengsfors så får de gå dit

<REDIGERAT>
Fel av mig Odengatan var tydligen den sista och den stängde 2013, enl
Nej nej nej. Sysse har fel info på sin hemsida!
Söderhallarnas överdisk var det som blev sist att lägga ned, saknad av många för personalens exempellösa kunnande och engagemang! Bara häromåret, kommer inte ihåg exakt när.
(med det sagt så var det inte ett fullsortimentsbolag, mest vin, en del öl men inte mycket sprit fanns där)

Jag är inte så säker på att om man kommer fr Sydeuropa blir så jätteimponerad av ett italienskt fik i Sverige. Bättre då att satsa på nåt bra traditionellt svenskt, det lär definitivt inte finnas där de kommer ifrån. Jag blir iaf sällan imponerad av restauranger/fik utanför sina ”hemland”, även om de har toppbetyg lokalt.
Håller med. Oavsett vad det gäller, café, museum, natur, etc., satsa på det som inte finns överallt och ffa det som inte finns där personerna kommer ifrån.

Lite som när jag åker på cykelsemester - då vill jag inte ha plattcykling, för det finns det hemma, utan berg.

Fotografiska + Banksy-utställningen kan nog vara värt ett besök! https://mystery-banksy.se/

Oklart vad status är på serveringen/lokalen uppe på Fåfängan, men skulle det vara öppet kan det vara trevligt att ta en fika där efterår när man ändå är i omårdet

Tyckte banksy var meh och det är väl en vandrande utställning som kommer dit de bor så småningom?

Försöker tänka var som gör stockholm världsunikt förutom allt vatten å sånt, kommer inte på så mycket om en inte är historieintresserad och vill titta på Asplundgrejjer eller vill gå i någons fotspår.

Att partajja runt stureplan gissar jag fortfarande håller världsklass om en gillar att titta på massor av apsnygga och/eller bajsnödiga människor. Har för mig att att det uttrycktes en del ganska ganska tydliga WTF's på den punkten när jag var ute en sväng med ett gäng sydländsk doktorander (alltså inga lantisar) för massor av år sedan. Stureplan har väl blivit ännu värre sen dess?

Man behöver ju inte satsa på världsunikt. Blir nog rätt tufft på de flesta platser att sysselsätta sig en vecka med bara världsunika saker, naturligtvis lite beroende på hur nischat man tittar.

Jag skulle fokusera på saker som är mindre vanliga runtom i världen och ffa sånt som inte finns där besökarna kommer ifrån. Sen gäller det självfallet att matcha med intressen hos besökarna. Att dra iväg några sporthatare på bandy, som föreslagits, vore t.ex. sannolikt mindre lyckat.

Det kan ju också vara så att sällskapet är viktigare än destinationen. Att det här kompisgänget reser iväg för att ha kul och umgås tillsammans. I så fall blir sannolikt kravet på världsunika upplevelser mindre. Jag tycker att det har kommit en mängd bra förslag i tråden med utmärkt potential för fina minnen.

Det kan ju också vara så att sällskapet är viktigare än destinationen. Att det här kompisgänget reser iväg för att ha kul och umgås tillsammans. I så fall blir sannolikt kravet på världsunika upplevelser mindre. Jag tycker att det har kommit en mängd bra förslag i tråden med utmärkt potential för fina minnen.
Är ju möjligt. Kan dock tycka att det i så fall är ett ngt udda val med Sthlm i januari. Om sällskapet är det primära, platsen inte är så viktig och budgeten är tajt hade nog jag valt ngt annat ställe att förlägga januarisemestern på om jag bodde i Sydeuropa.

Vad är syftet med resan? Om man fr Sydeuropa väljer att åka till Sverige i januari gissar jag att man är ute efter riktig vinter, norrsken eller liknande. Och då finns det bättre platser än Sthlm att styra kosan till. Såvida de inte gillar slask, grått, nollgradigt, och driva runt i stan.
Syftet är norrsken. Men dom har ledigt i två veckor och kommer tillbringa en av dessa veckor högt upp i landet i hopp om norrsken, den andra veckan är planerad i Stockholm. Delvis så flyger dom därifrån, men de kände nog också att de vill bekanta sig med vår huvudstad och stadsliv utöver norrlandsvistelsen.

Det kom massor av bra förslag!
Jag satt just här och skrev en sammanfattning till vännen. Lärde mig själv en del om Stockholm på köpet.

Ska skicka iväg denna senare idag så hoppas jag att dom hittar något av det dom söker.

Happy i sitt esse.
God Jul ☃️

Är ju möjligt. Kan dock tycka att det i så fall är ett ngt udda val med Sthlm i januari. Om sällskapet är det primära, platsen inte är så viktig och budgeten är tajt hade nog jag valt ngt annat ställe att förlägga januarisemestern på om jag bodde i Sydeuropa.
Har du kollat in vad det kostar att bo och äta i medeklass i europas huvudstäder nuförtiden? Stockholm och sverige i allmänhet är billigt nu. Alla pratar bra engelska och folk verkar tycka att vi är trevliga också.

Om det pissiga vädret inte är något problem, och just vädret är ju ganska trist överallt europa i januari så får du mycket för pengarna här nu. Gissar att lågprisinvasionen pågar för fullt redan nu men att vi inte riktigt märker det i stockholm men i ställen som Åre är det tex svinmycket danskjävlar nu som åker dit bara för att det är billigt

Har du kollat in vad det kostar att bo och äta i medeklass i europas huvudstäder nuförtiden? Stockholm och sverige i allmänhet är billigt nu. Alla pratar bra engelska och folk verkar tycka att vi är trevliga också.

Om det pissiga vädret inte är något problem, och just vädret är ju ganska trist överallt europa i januari så får du mycket för pengarna här nu. Gissar att lågprisinvasionen pågar för fullt redan nu men att vi inte riktigt märker det i stockholm men i ställen som Åre är det tex svinmycket danskjävlar nu som åker dit bara för att det är billigt
Frågeställningen är ju från början hypotetisk då de uppenbarligen beslutat sig för Stockholm. Dessutom har ju nu skälet framkommit för att besöka Sverige i januari (norrsken) och då är det ju inte så konstigt att man passar på att besöka Stockholm när man ändå är i krokarna.

Jag gjorde dock av nyfikenhet några sökningar på billigaste städerna (finns inget som säger att det skulle behöva vara huvudstäder) i Europa för turister. Stockholm är inte en stad som dyker upp ofta. Det enda jag hittar att det är hyggligt på är budgetmåltid. Gick man upp till mellanbudget framstod ätandet inte längre som speciellt billigt. Städer som Lissabon, Aten och en del städer i forna Jugoslavien och Albanien dyker däremot relativt frekvent upp, om man tittar på södra Europa.

Om man har intresse för konst så är Nationalmuseum rätt trevligt, och där finns mycket typiskt svenskt. Ligger dessutom centralt och man har en hel del att kolla på på vägen dit och därifrån. Promenad runt Skeppsholmen och eventuellt Kastellholmen i anslutning till besöket rekommenderas.

Vid närmare eftertanke var vintern i Stockholm en starkt bidragande orsak till flytten till Skåne. Inte för att vintern här är bättre men den är åtminstone bra mycket kortare.
Så en långpromenad efter klockan 15 i lågskor på Stockholms vintergator kan ju va en oförglömlig upplevelse..

alla internationella städer uppvisar tyvärr helt liknade upplägg. palats, museer, shopping, parker, kafeer och åter kafeer.

så vilka är våra usp, minnen att ta med sig hem?

förstås det glåmiga mörkret och eventuellt snö. skäms inte för detta, det är en attraktion i sig. sedan vasamuseet, världsunikt. kan om vädret känns lockande gärna kombineras med en tur med djurgårdsfärjan. waxholm är rätt trist, och ligger gärna för långt bort.

en usp värd namnet är millesgården. missa den inte gärna. se till att få guide.

Senast ändrad:
Vill man förstärka glåmigheten kan man ju ta sig en sväng förbi och kika på fasaderna på Arkitekturskolans gamla byggnad, gamla postterminalen vid Tomteboda och Norrmalmskyrkan.

Fy. Den är ju bara hemsk och ful. Men Engelbrecktskyrkan! Den är fin. Finare än Masthuggskyrkan som också borde besökas av alla.

Stockholms bästa brutalistkyrka är väl den i Nockeby men det är väl ingen ide besöka den om de inte ska ut på Lovön och köra fra-rakan, vilket de borde göra

Några vänner besöker Sverige från Sydeuropa och undrar om jag kan hjälpa dom att komma med tips inför deras Stockholmsvecka.
Jag har ju inte några sådana tips.. så i vanlig ordning blir det en OT-tråd på happy. :rolleyes:

Hur som helst, det är ganska ungt blod, ett gäng tjejer på 25 - 30 vårar.
Jag har ju ingen koll på hufvudstaden, men för att ge lite referens av vad jag tror dom söker så kan jag beskriva vad jag hade rekat i Göteborg.. kanske för det tankarna till liknande områden/ställen/tips för den som känner båda städerna?

Om jag känner gänget rätt så kommer det vara en budgetresa, men inom vissa gränser.
I Götet hade jag rekat något vandrarhem i närheten av Linnestaden, eftersom det är nära till det mesta, så som slottskogen, andra långgatan, Naturhistoriska och Haga, men ändå till rimligt pris. Är det fint väder någon dag kan man lätt ta sig ut till Galterö genom färjan till Brännö, vilket är ett smultronställe utan mycket folk. Även en solnedgång från en av änggårdsbergens ryggar är fantastisk. På kvällen kan man vandra längs andralånggatan om man gillar pubar, närmre staden finns det flera ställen med dansgolv.

Tacksam för alla tips!
Gukväll.
Hur hade sydeuroperna det i Tjockhult?
@waikato

Tillbaka
Topp