[OT] vad väger din bil.

[OT] vad väger din bil.
1280kg i tjänstevikt, så det borde betyda ~1200kg fulltankad utan förare.
IMGP0799k.JPG

[OT] vad väger din bil.
Ere nåt scramble i fronten på regplåten Lol? Antar det, för annars ser fronten jättekonstig ut :)

Mulligt med Exige!
Saknar min s2 111s dock, högvarvig sugis är grymt.

[OT] vad väger din bil.
Jimel sa:
Äntligen en riktig bil ❤️
Kassler sa:
Ooouuuf!

Fortfarande en drömbil, hade en 900 turbo som min första bil, hoppas kunna få tag i en 900 turbo cab någon dag.
Det är så härligt att man får de här svaren för en bil som är köpt för fyrsiffrigt belopp när resten av tråden mest är betydligt dyrare historier. Tyvärr saknar den stressfläkt men det är en av ~100 kvarvarande Jubileum så jag är glad ändå.

[OT] vad väger din bil.
Rompa sa:
Rattnalle sa:
Rompa sa:
2597kg tjänstevikt och 3080g totalvikt ?
Det var inte mycket användbar vikt där. Användbar vikt = vikt av saker annat än bilen.

483kg är väl ändå ganska mycket mer än normal lastvikt i en personbil?
Nu har jag rätt stora utrymmen i denna och plats för 7pers.
En V70N lastar 480 kg (med en 1 ton lägre totalvikt) så nog kvalar det som rätt normal lastvikt.

[OT] vad väger din bil.
Rattnalle sa:
Rompa sa:
Rattnalle sa:
Rompa sa:
2597kg tjänstevikt och 3080g totalvikt ?
Det var inte mycket användbar vikt där. Användbar vikt = vikt av saker annat än bilen.

483kg är väl ändå ganska mycket mer än normal lastvikt i en personbil?
Nu har jag rätt stora utrymmen i denna och plats för 7pers.
En V70N lastar 480 kg (med en 1 ton lägre totalvikt) så nog kvalar det som rätt normal lastvikt.

Aja, spelar ingen roll. Jag kan inte ha en v70n heller då det är rätt taskig dragvikt på dem.

[OT] vad väger din bil.
Alfakrull sa:
Jimel sa:
Äntligen en riktig bil ❤️
Kassler sa:
Ooouuuf!

Fortfarande en drömbil, hade en 900 turbo som min första bil, hoppas kunna få tag i en 900 turbo cab någon dag.
Det är så härligt att man får de här svaren för en bil som är köpt för fyrsiffrigt belopp när resten av tråden mest är betydligt dyrare historier. Tyvärr saknar den stressfläkt men det är en av ~100 kvarvarande Jubileum så jag är glad ändå.
Har också ägt ett par Saabar... men sedan 2011 så går det ju inte att köpa en ny så fick bli annat märke!

Visst, en turbo eller helst Aero smäller så klart högre men dom är inte vanliga längre, inte i det skicket i alla fall! Enda gången man ser en massa gamla fina Saabar numera är när man kör till Knutstorp för att kolla in när STCS har banträff, får ju tyvärr inte köra med nuvarande bilen där, men rätt kul att kolla också!

[OT] vad väger din bil.
6x70 är 420. skulle med lastkapacitet 483 innebära 63 kg till last. obra.

en sjusitsig bil brukar ta kring 600 kg, inte ens då är marginalen för last och taklast särskilt goda.

i tyskland lär folk ha fått lasta ur på plats. nu är svenska polisen rätt lam i frågan, det är väl tullen i skåne som möjligen kollar.

.

[OT] vad väger din bil.
kais01 sa:

en sjusitsig bil brukar ta kring 600 kg, inte ens då är marginalen för last och taklast särskilt goda.

i tyskland lär folk ha fått lasta ur på plats. nu är svenska polisen rätt lam i frågan, det är väl tullen i skåne som möjligen kollar.

.
Totalvikten står i regbeviset och då är det bara att räkna passagerare ingår i vikten men inte förare och drivmedel.

[OT] vad väger din bil.
förare och drivmedel ingår i både tjänstevikt och totalvikt, men inte i tomvikt.

i sverige är tjänstevikt ett vanligaste begreppet för att ange en bils vikt, alltså bil inklusive förare och bränsle. sannolikt på grund av att det tidigare var basen för beskattning.

därav följer att lastförmågan just i sverige anges exklusive förare och drivmedel, men dessa ingår alltså ändå i totalvikten.

[OT] vad väger din bil.
kais01 sa:

.

Du har inte så mycket koll tycker jag. ”Obra” är ett väldigt flyktigt argument, Att du beräknar lastkapacitet på antal sittplatser är ett annat tecken, att påstå att Tullen sköter det där med vikter och överlast är en annan....
Jag har blivit vägd i Tyskland och i Sverige.

Sen har jag inte behovet av att lasta bilen smockfull heller, saker har man i husvagnen. I bilen står lite cyklar och annat otympligt.

[OT] vad väger din bil.
om du har husvagn och 63 kg i kultryck och kör din bil med sammanlagt 7 genomsnittliga 70 kg personer inkl förare har du noll kg kvar till last.

väldigt obra.

Senast ändrad:
[OT] vad väger din bil.
kais01 sa:
om du har husvagn och 63 kg i kultryck och kör din bil med sammanlagt 7 genomsnittliga 70 kg personer inkl förare har du noll kg kvar till last.

väldigt obra.

Kör du alltid fullastat eller ?
Jag kör aldrig fullastat, för jag behöver det inte, jag brukar ha 3000kg på bilen och 2500kg på husvagnen, eller 2900kg på bilen när man släppt loss vagnen.

[OT] vad väger din bil.
När någon från Truckers Paradise vill känna sig hemma på Happyride och skapar en tråd för att locka till sig andra grease monkeys.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp