[Ot] våffligaste våffeljärnet? Dubbeljärn sökes!

Twisten är bara att vi köpte ett Åviken 906 förra året men det gräddade såpass mycket långsammare att vi gjorde oss av med det och behöll enkeljärnet.
Tog det längre tid att grädda två våfflor i dubbeljärnet än i enkeljärnet?
Eller vill du ersätta med två enkeljärn?

Tog det längre tid att grädda två våfflor i dubbeljärnet än i enkeljärnet?
Eller vill du ersätta med två enkeljärn?
Ja, markant längre. Och inte lika frasiga som enkeljärnet vi hade.

Å andra sidan verkar 910 få bättre omdömen än 906. Kanske värt att ge den en chans.

Jag har 910, inte så imponerad.
Termostaten glitchar, full effekt tar väldigt lång tid på sig att ge en frasig våffla som släpper.
Dock är jag ingen våffelnörd.

Min gissning är att Åviken har problem med kvalitén, åtminstone vad gäller att få tillräckligt med effekt i alla dubbeljärn.
Jag köpte ett Åviken dubbeljärn(906?) för att ha hemma i sta'n och blev riktigt nöjd med det,
men när jag 1-2 år senare även köpte ett Åviken dubbeljärn (ej samma modell) att ha på landet blev jag gruvligt besviken på hur lång tid det tog att grädda våfflorna och när de väl var klara var de mer torkade än gräddad (om det går att förstå) trots termostaten på max.
Efter diverse förvecklingar finns det nu ett annat dubbeljärn på landet som fungerar riktigt bra, men det är inte ett Åviken och utan att ha jämfört dem sida vid sida är det Åviken dubbeljärn jag har i sta'n snäppet bättre.
Så enl min erfarenhet kan ett Åviken dubbeljärn mkt väl fungera bra,
men köp det endast där man får öppet köp och fria returer!

läste på ämnet under nyårshelgen då vårt gamla dubbeljärn börjar ge upp i plasten.
Det gamla är nog snart 20 år gammalt och nåt för mig rätt okänt fabrikat. Det har inte ställbar termostat (undras om det är nån nytta med en sån) och jag har aldrig varit riktigt nöjd med det. Det har gräddat ok, men ganska sakta.
Efter att ha läst en del blev min känsla att de flesta nya verkar jämndåliga. Plast som spricker, ojämn gräddning och långsamma. :-(
Rapportera gärna om ni hittar nåt mindre dåligt alternativ.

Verkar vara ett produktsegment som översvämmats av billig skit och nu finns inte ens bra premiumprodukter kvar.

Det enda som gäller :D

Om man gillar tjocka små klumpedunsar. Personligen föredrar jag tunna frasiga :)
Köpte Åviken 906 när det begav sig. Har väl funkat hyfsat, lite plast som spruckit, ok men inte mer våfflor, tar rätt lång tid.
Skulle nog inte köpa om det. Har något gammalt enkeljärn som ärvdes av barnens mormor, det ger godare våffla och uppsidan är vi kan köra 3 åt gången nu :)

Drömmen...

I sammanhanget vill jag tipsa om att rengöra våffeljärn (och andra elektriska prylar som man inte kan diska) med torra tvättlappar.

Torra tvättlappar av billigaste märke. Rivstarka, luddfria, god uppsugningsförmåga.

I sammanhanget vill jag tipsa om att rengöra våffeljärn (och andra elektriska prylar som man inte kan diska) med torra tvättlappar.

Torra tvättlappar av billigaste märke. Rivstarka, luddfria, god uppsugningsförmåga.
Kan diska... jag har kört diskmedel och borste i vårt dubbeljärn och så på med lite vatten och fortsätta borsta tills fettet löst och börjar emulgera med vatten och sen sköljer jag av under rinnande vatten så att det inte fylls onödigt mycket och så får det stå på högkant och rinna ut och torka ett dygn innan jag ställer det i skåpet. Har funkat i snart 20 år...
Det är väl inte den rekommenderade metoden, men det blir mindre sunkigt...

Kan diska... jag har kört diskmedel och borste i vårt dubbeljärn och så på med lite vatten och fortsätta borsta tills fettet löst och börjar emulgera med vatten och sen sköljer jag av under rinnande vatten så att det inte fylls onödigt mycket och så får det stå på högkant och rinna ut och torka ett dygn innan jag ställer det i skåpet. Har funkat i snart 20 år...
Det är väl inte den rekommenderade metoden, men det blir mindre sunkigt...
Jag ska inte säga att du har fel, jag är bara personligen tveksam till att fylla elektriska prylar med vatten. (Finns det IP-klassade våffeljärn?) Därav att jag kör tvättlappsmetoden. Det viktiga är att man inte låter gammal smet och annat kladd bränna in.

Någon som har wilfas enkeljärn? vinner ju dom flesta tester iaf.

Jag ska inte säga att du har fel, jag är bara personligen tveksam till att fylla elektriska prylar med vatten. (Finns det IP-klassade våffeljärn?) Därav att jag kör tvättlappsmetoden. Det viktiga är att man inte låter gammal smet och annat kladd bränna in.
Den mesta elektronik klarar sig väldigt bra sålänge man inte kör den blöt. Så om man låter den torka ur ordentligt skall det nog inte vara några problem.

1673540207163.png

Jag har ett och är helnöjd. Pip-funktionen är väldigt praktisk och våfflorna blir bra.

Vattentät elektronik brukar det vara så svårt att få ut vattnet ur...
Vårat brukar få torka ett par månader efter varje disk, så det är nog ganska liten risk att det är något vatten kvar när vi kör det.
Men "rätt" är det såklart inte.

All elektronik tål vatten, när det inte är spänning på. Din telefon också.
När elektronik löds, så använd flytande flussmedel som är rejält mycket mer aggresivt än vatten.
Det får all elektronik på sig vid tillverkning.

Men, det ska vara torrt när det ska användas.
Tvätta med något som dunstar är tipset, men här vill man nog ha det food safe, så denaturerad etanol kanske inte är bra. :)

Vi har ett våffeljärn som låter när det är klart (smidigt), men inte har vi behövt rengöra det något särskilt? Smeten blir ju till en våffla och det som rinner över ”åker ju ut” på framsidan främst.

Vad säger egentligen våffelregelboken om vilken värme de ska gräddas på? Vårt Åviken har 6 eller 7 steg, har aldrig kört på annat än max. Finns det någon anledning till att man skulle köra på lägre värme?

När jag mätt med IR-termometer på mitt våffeljärn av gjutjärn har jag kommit fram till att 180-200 grader verkar vara lagom. När det passerar 220 så bränner våfflorna fast och om det blir för kallt blir de inte klara.

Jag har ett som har gått i familjen några generationer, gjutjärn fast med el. Helt fantastiskt är det. Typ denna stilen, kan ta bild när jag är hemma. Rekommenderar starkt att leta efter el+gjutjärn.
20180127_180223.jpg
20180127_180256.jpg
Sånt där har morsan också, fast ett brunt (var väl brunt och orangt som gällde på 70-talet ;-)
Har testat några nyare varianter med non-stick etc, men inget kan mäta sig med det där ?

vi har det hemma sen ett par år. Efter att provat ett en gång i Norge så köpte jag direkt. En helt annan upplevelse !

tipsar om receptet som finns i manualen. Filmjölk, massa smör, kardemumma och spännande grejjer.

Jag hittade ett dubbel-wåffeljärn på Lidl för några månader sedan där man kan ta loss stekytorna och diska separat. Varför har inte alla wågffeljärn den funktionen? Järnet fungerar ungefär som förväntat och tar lite längre tid på sig än önskat, speciellt när jag är hungrig. Snorbillig var den också.

Vad är det för yta i månlandaren? Det ser ju knappast ut som gjutjärn från de bilder jag hittar.
Förnicklat gjutgärn, var något som användes under en period för att göra kokkärl etc enklare att rengöra, behövde ingen inbränning heller. Kanske inget att ha för dom med nickelallergi däremot 😅

Varför läste jag denna tråd. Jag har inte våffeljärn, nu blev jag ju sugen på ett..

Köp inte det Åviken jag köpte - våfflorna blir så där och kvallteten är smäck, random plastbitar som trillar av....
Jag hade letat efter ett med pip när våfflan är klar.

Jag ska försöka att inte köpa något alls. Behöver verkligen inte fler sätt att undvika mat på.. 🙃
Men om jag nu Inte ska köpa något, så är den wilfa som nämns tidigare den jag ska undvika att BF googla på

Heads up, köper ni ett wilfa med pip så finns det en liiten liiiten knapp för att tysta ljudet på undersidan av våffeljärnet.

Den är inte omnämnd i manualen, och man kan råka peta till den då man ställer undan våffeljärnet.

Så slutar det pipa, kolla knappen innan du klagar hos återförsäljaren och löser emballage för att skicka tillbaka det för reparation, även om man kan råka hitta knappen då man lindar in våffeljärnet i bubbelplast.

Heads up, köper ni ett wilfa med pip så finns det en liiten liiiten knapp för att tysta ljudet på undersidan av våffeljärnet.

Den är inte omnämnd i manualen, och man kan råka peta till den då man ställer undan våffeljärnet.

Så slutar det pipa, kolla knappen innan du klagar hos återförsäljaren och löser emballage för att skicka tillbaka det för reparation, även om man kan råka hitta knappen då man lindar in våffeljärnet i bubbelplast.
En klassisk "fråga inte hur jag vet, men...".

Jag köpte en månlandare på tradera för ett tag sedan.

Riktigt nöjd faktiskt! En riktigt fin detalj är att runt hela gräddytans nedre halva går en lätt u-formad kanal, som också blir varm. När jag råkar fylla för mycket smet i järnet så att det rinner över, så stelnar det i kanalen och är bara att plocka bort. Suveränt!

Bumpar den här tråden istället för att starta en ny. Min fråga gäller iofs enkeljärn, men det känns som om tråden gått lite OT redan, så jag kör vidare med det.

Såg att Wilfa vunnit något test igen. Det är väl mer eller mindre samma järn som de haft i några år, men med en ny modellbeteckning som nu heter WM-623. Är det någon som kan hitta någon skillnad på modellen WM-623BELL och WM-623B? Eller är skillnaden bara att "BELL" är rostfri och "B" är svart och kostar 250:- mindre?

Tillbaka
Topp