[ot] Våga Vägra Sommartid!

JLarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Enligt mitt förmenande så har du max 3 km
> fågelvägen till Bern.

Bern? Det ligger väl i Schweiz? Det är ju ännu längre bort.

>Byt batterier och prova igen.
Den har nätsladd..

Fick jag vatten på min kvarn! Snart normaltid igen! 😄

Som jag har skrivit här tidigare gillar jag sommartid och jag hoppas att vi kommer att fortsätta med det

Men det som borde ändras är start och slutdatumen, som det är nu går vi över till sommartid för tidigt och normal-(vinter-)tid för sent.
1a sön i april => sista sön i september (± ngn vecka) skulle fungera bättre här uppe i Norden, nuvarande omställningstider kanske fungerar bra i södra Europa, men inte så här långt upp på jordklotet.
Alltså ungefär samma ändringsdatum som det var under 80-talet.

Skillnaden mellan nuvarande (sista söndagen i mars) och första söndagen i april är ju bara en vecka. Är det verkligen så känsligt? Eller menar du sista söndagen i april?

Ändringen sista söndagen i oktober till sista söndagen i september är ju mer påtaglig.

Som jag har skrivit här tidigare gillar jag sommartid och jag hoppas att vi kommer att fortsätta med det

Men det som borde ändras är start och slutdatumen, som det är nu går vi över till sommartid för tidigt och normal-(vinter-)tid för sent.
1a sön i april => sista sön i september (± ngn vecka) skulle fungera bättre här uppe i Norden, nuvarande omställningstider kanske fungerar bra i södra Europa, men inte så här långt upp på jordklotet.
Alltså ungefär samma ändringsdatum som det var under 80-talet.
Nej, vi ska ha normaltid. Och inte ändra till sommartid.

e1c55612-1e4a-40da-a32c-e9b2057191a9.webp

Lyssna nu på vetenskapen, normaltid är bäst för oss alla! :)
Amen! Kalla mig autist, men jag stör mig på att midnatt inte är kl 12:00 och att solen står rakt i söder kl 13:00 stället för 12:00. Bor man i stan skiter man kanske i det men här ute i bushen används faktiskt solen som siktmedel. Dessutom finns det inte längre några giltiga argument till varför man skulle ställa fram klockan. Vill man har ljusare på fritiden är det väl bara att ställa om kontorstiden till mellan 06 & 15 istället för 07 & 16

håller med! det är mycket mer logiskt att solen står högst vid siffran 12.
Skärmavbild 2025-10-23 kl. 21.58.39.webp

siffran 13 antyder att solen skulle vara både uppe och nere samtidigt, och det är bara konstigt
Skärmavbild 2025-10-23 kl. 22.00.31.webp

Amen! Kalla mig autist, men jag stör mig på att midnatt inte är kl 12:00 och att solen står rakt i söder kl 13:00 stället för 12:00. Bor man i stan skiter man kanske i det men här ute i bushen används faktiskt solen som siktmedel. Dessutom finns det inte längre några giltiga argument till varför man skulle ställa fram klockan. Vill man har ljusare på fritiden är det väl bara att ställa om kontorstiden till mellan 06 & 15 istället för 07 & 16
Vän av ordning vill påpeka att klockslaget då solen står i söder (eller norr) ändrar sig naturligt med en dryg halvtimme över året. Även om vi inte skulle använda sommar/normaltid så kommer du ändå ha att solen står som högst/i söder en halvtimme tidigare än ett annat datum på året. (Störst skillnad är det typ mellan 2:a november, med tidig sol i söder, och 11:e februari, sen sol i söder.) Men felet förvärras av tidsomställningen ja.

Den effekten borde ju kunna korrigeras för via att definiera om vad en sekund är s.a. den beror på när på året och var på jordklotet man är. Visst, det kanske har några mindre konsekvenser på annat håll, men då farligt kan det väl inte vara jämfört med den enorma vinsten att solen alltid står i söder klockan 12? 😉

Nu har ni chansen att ställa om apparaterna in er lokala tidzon (hemmet) till ett land/ort med UTC+1 utan växling till sommartid och leva ert liv efter den tiden fram till EU tar bort sommartid här också. Telefonen kan ni låta växla själv som vanligt för kalender och påminnelser så det går att passa tider med vanligt folk också.

T.ex. Malabo, Bangui eller Libreville.

håller med! det är mycket mer logiskt att solen står högst vid siffran 12.
Visa bilaga 800278

siffran 13 antyder att solen skulle vara både uppe och nere samtidigt, och det är bara konstigt
Visa bilaga 800279
.
snarare att när vi har normaltid, och för större delen av sverige, står solen högst före kl 12.

det skapar onödigt mörker på eftermiddagarna. och det är internationellt sett mycket ovanligt att ha en sådan tidszon.

finns en del att lära där.

jag har en hypotes att morgonmänniskor som gillar morgonsol är lydigare och mjäkigare människor som går upp pang och poff för så gör man och utan att ifrågasätta nåt gör karriär och sen tar de chefsspåret och blir inflytelserika och sen tror de såklart att de nått sin privilegierade position för att de är bättre människor med en hälsosammare personlig karaktär som alla människor skulle må bättre av att anamma, och blir sedan partiska till t ex forskning som säger att morgonsol är så jädra hälsosamt, och om de t ex karriärat sig fram till en hög position i akademin kommer de omedvetet göra att sådan forskning får anslag och når ut.

.
det skapar onödigt mörker på eftermiddagarna. och det är internationellt sett mycket ovanligt att ha en sådan tidszon.
Det beror ju dels på den (gamla) definitonen av tidsmeridianer (var femtonde grad i longitud räknat från Greenwich), dels på att Sverige passar bäst(?) i CET (centraleuropeisk tid)
Alla länder, delar av länder, som ligger i östra delen av en sådan femtongraders tidzon är ju i samma situation som Sverige, i CET är det tex Polen + fler länder i östra delen av Europa
Soltid och svensk normaltid sammanfaller from söndag längs en longitud som går genom bla Tällberg och Motala.

I resten av Europa är det ju skitsamma om solen går upp och ner en timme tidigare eller senare, men här uppe i mörkret kan det sabba människors liv. Det viktigaste för min del är att man slutar med den fullständigt idiotiska jävla omställningen. Även om jag föredrar sommartid alla gånger har jag hellre normaltid alltid än att ställa om när det är som jävligast, så att det plötsligt blir ännu jävligare. Så dumt så man vet inte vart man ska ta vägen. På sommaren är ju sommartiden helt meningslös ändå.

sommartidsdebatten är det svenskaste vi har sedan trattbägarkulturen hobbyfierade ekorrjakten.

edit: debatten om debatten är ev ännu svenskare iofs

Det är sex år sedan folket i Bryssel (ja kanske inte precis Folket i Bryssel, men ni fattar) bestämde att Europa skulle överge det här med att ställa om klockan två gånger per år. Så varför har det inte än än? Jo för att de inte kan enas om vilken tid som ska vara det nya normala. Och det lär ju dröja, den här tråden är 20 år och fortfarande samma träta.
Just nu känns det sämre än på länge med alla mörka krafter som blir allt starkare, i Europa och i världen. Snart kanske de även vinner kampen för mörkare kvällar.

Ni som har sådana jätteproblem med själva tidsomställningen med en ynka timme, hur gör ni när ni åker till England eller Finland? Blir ni så jetlaggade av det att ni inte kan fungera normalt, eller fortsätter ni att leva i CET tills ni kommer hem till Sverige igen? 🙂

Ni som har sådana jätteproblem med själva tidsomställningen med en ynka timme, hur gör ni när ni åker till England eller Finland? Blir ni så jetlaggade av det att ni inte kan fungera normalt, eller fortsätter ni att leva i CET tills ni kommer hem till Sverige igen? 🙂
Det undrar jag och nog de flesta sjömän när vi ser kaoset varje gång.

- för inte att tala om det happy-populära resmålet GC.

Slåss med dansken, slåss med ryssen, äta barkbröd, bli utsugen av fogden....
Fast för att det ska vara en tradition tycker nog jag att man behöver utöva den hyggligt frekvent. Danmark har vi väl inte krigat mot på över 200 år. Jag känner i alla fall att mina slåss-med-dansken-kunskaper är en aning rostiga.

1h ? Töntigt. Ni har väl tagit flyget till New Zealand, 12h tidsskillnad, då kan vi snacka !

Tillbaka
Topp