[OT]Val av digitalkamera

Johan

Medlem
[OT]Val av digitalkamera
Hej

Jag står i begrepp at införskaffa en ny digitalkamera, jag har hittat två möjliga modeller.

Pentax Optio SV

och

Canon PowerShot A95

jag tycker det verkar trevligt med 5 gångers zoom, men vet inte riktigt när det ska användas, på Canon modellen kan man tydligen ta två bilder i sekunden i sju sekunder och det kanske är bra om man ska fotografera cyklar eller skidåkare som far förbi.

Detta kommer att bli min första kamera så jag vet inte riktigt vad som behövs. Synpunkter mottages gärna.

/Johan

[OT]Val av digitalkamera
Köpte en Olympus 5060 WideZoom för en månad sedan. Fin-fin vidvinkel och alla sedvanliga orgier i sub-sub-submenyer som är legio för prosumer-kameror.

[OT]Val av digitalkamera
Polarn köpte en Caonon IXUS 30, den verkar sjysst.

Han har prexis kommit hem från Costa Rica, där fotade han en kolibri som ryttlade för att suga lite från en blomma.

Man kan se vingarna utan en uns av oskärpa.
Det säger en del om hur snabb den kameran är.

/krokus

[OT]Val av digitalkamera
Har föregångaren till A95, A80. Helnöjd. Verkar ha minskat i storlek.
Den vridbara display på A95/80 är suverän. Man kan knäppa i väldigt skumma vinklar. Ett plus.
Sedan har jag hört att man ska köpa digitalkameror från "riktiga" tillverkare. Linsen är A och O.
Verkar inte vara ett problem i något av fallen.
Prova kamerorna först - köp sedan.(Jag provade ett tiotal)
Jag skulle lätt ta A95:an, fler inställningmöjligheter. Bra grej. Tro mig.
Det går även att köpa till en andra linser till A95:an...
A95:an fungerar i stort sett som en systemkamera. Vikten är snarare ett plus än ett minus.
Jag hade svårt att ta riktigt bra bilder med dom lättaste kamerorna.
A95.

[OT]Val av digitalkamera
Johan:

Av dem två skulle jag välja den med mest optisk zoom för det är otroligt användbart, har själv 10X på min och kör ofta med 5-7X så kolla gärna på en med mera OPTISK zoom, den digitala varianten är bara reklamjippo som försämrar bildkvaliten.

Ska du fota sporter så är en kamera med "sportprogram" ett bra val och köp det största minneskort som din budget medger det går också åt tro mig ;-)

Vill du köra sekvensfotning så kan ett lätt ministativ vara en bra ide, räcker långt med den enbenta varianten, även ovärderligt vid hög zoom eller dåligt ljus.

Har själv en Fuji Film FinePix S5000 som jag är mycket nöjd med, lite större än dem du länkar till men inte för stor för att hänga med nästan jämt, hade en med 3X optisk zoom och kompakt modell förut men den håll inte måttet för mina behov då jag fotar mycket utomhus och på lite avstånd.

Prova även att söka på detta ämne här på Happy då det varit på tapeten flera gånger ;-)

Bosse

[OT]Val av digitalkamera
Är helnöjd med min "gamla" Canon A70, skulle inte tveka en sekund till att köpa A95:an om min skulle ge upp - vilket den än inte gjort efter 2.5 års cykelfotograferande året om. Här några provbilder, klicka på bilden:

/Leo

[OT]Val av digitalkamera
Lonewolf:
Ett annat förslag var FujiFilm Finepix S5500, efterföljaren till din, men jag valde bort den på grund av storleken. Jag tror inte jag kommer att fotografera om jag inte får plats med kamran i fickan. Ända gången jag skulle kunna tänka mig att man behöver så mycket zoom är om man fotograferar på vattnet eller i skidbacken.

Titta till exempel på bilderna ovan, mycket fina bilder trots att man inte har använt zoom.

Jag gillar konceptet med "vanliga" batterier, men det blir tyngre och det är ytterliggare en anledning till att den inte skulle få följa med ut på tur.

/Johan

Senast redigerad av en moderator:
[OT]Val av digitalkamera
Johan Skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag gillar konceptet med "vanliga" batterier, men
> det blir tyngre och det är ytterliggare en
> anledning till att den inte skulle få följa med ut
> på tur.

Nu pratar vi gram, ungefär samma vikt som en eller två Snickers. Skulle det vara för mycket extra att släpa på? :-)

/Leo

[OT]Val av digitalkamera
Välj en kamera som är liten och snabb.

Med liten menas att du aldrig ska tveka om kameran ska med heller inte pga dess storlek.
Är den bara lite för stor så blir den kvar hemma.
Jag har själv en Canon S40 som jag tycker är rena bojsänket att ha med sig.
Canon A95 är i det här fallet mycket större än Pentaxen.

Med snabb menas uppstartstid dvs tiden från att du sätter på kameran tills du fokuserat och kan ta en bild.
Är denna tid för lång blir det väldigt svårt att ta ögonblicksbilder.

Även ett skydd för optiken dvs ett lock som åker bort när kameran startas tycker jag är bra att ha.
Då slipper kameran ligga i en väska som ytterliggare motverkar en snabb avskjutning.

Skulle jag köpa en ny liten kamera idag skulle det nog bli Canon Ixus 40.

/Anders

[OT]Val av digitalkamera
LasseN Skrev:

> Man kan se vingarna utan en uns av oskärpa.
> Det säger en del om hur snabb den kameran är.
>
>

Nja, det där säger ju bara hur snabb slutarhastigheten är. I rätt belysning är det ju inte så klurigt...

Har själv nyligen inhandlat en IXUS 40 och är skitnöjd.

[OT]Val av digitalkamera
Johan skrev:
Lonewolf:
Ett annat förslag var FujiFilm Finepix S5500, efterföljaren till din, men jag valde bort den på grund av storleken. Jag tror inte jag kommer att fotografera om jag inte får plats med kamran i fickan. Ända gången jag skulle kunna tänka mig att man behöver så mycket zoom är om man fotograferar på vattnet eller i skidbacken.

Titta till exempel på bilderna ovan, mycket fina bilder trots att man inte har använt zoom.

Jag gillar konceptet med "vanliga" batterier, men det blir tyngre och det är ytterliggare en anledning till att den inte skulle få följa med ut på tur.

/Johan

Hmmm glömde jag nämna att jag tillbringar mycket tid ute i skärgården med många fina motiv, men man får ofta ta dem på avstånd, men den får även plats i ryggan på cykelturerna (nej fickan funkar nog inte om du inte kör med M59 brallor), vad gäller batterier så har min iaf vanliga AA och jag växlar mellan alkaliska och uppladdningsbara så det är inget problem med den saken.

Min egen erfarenhet är att om motivet är mer än 50m bort så behövs zoom, och jag vill inte hamna i en situation där jag inte kan knäppa en bild pga att jag inte kan komma tillräckligt nära utan tvingas köra med stöd och zooma in (har du provat att smyga dig nära en havsörn i det fria så förstår du vad jag menar) det är allt utom lätt ;-)

Min förra digis var en Minolta Dimage E203 med 3X zoom och den duger bra som partykamera eller när motiven är nära inpå, även den körs med AA batterier.

Bosse

[OT]Val av digitalkamera
Skogling Skrev:
> Det viktigaste trots allt är ju att det blir en
> Canon...

Bara för det måste jag rekommendera Sony Cybershot DSC-W1 / DSC-W5 / DSC-W12 (verkar i princip vara samma kameror, vet ej riktigt vad som skiljer). 5,1 megapixlar, zeissoptik, snabb, AA-batterier, stoooor display och känns bra i handen. En jobbarkompis köpte en sådan och han är mycket nöjd.

Vi har en Canon A70 på jobbet och det är en mycket trevlig kamera. Du kommer inte bli besviken på A95:an.

[OT]Val av digitalkamera
Skogling Skrev:
> iMats; jag råkar vara "lite" färgad av min
> arbetsgivare... = )
>
> //Skogling

Misstänkte något sådant, kanske skulle haft med någon ;) nånstans... Jag tror nog att Canon är ett bra val så färgning eller ej, det är nog ett bra val ändå.

[OT]Val av digitalkamera
Min Fujifilm FinePix F420 började spöka med blixten igår.. Tur att det är 'hyrköp' via hem-pc paketet så det bara är att skicka in, få se om de försöker laga eller om man får en ny kamera.

[OT]Val av digitalkamera
Hade chansen att prova PowerShot S30 och Ixus 400 i några veckor och tyckte mycket om användervänligheten och bildkvalitet. Problemet var att jag missade en hel del "action shots" pga fördröjning mellan trycket och klicket. De har också lite svårt att hantera lågbelysning. Valde en Sony DSC-V1 för ett år sedan och är jättenöjd.

[OT]Val av digitalkamera
Just tiden från tryck till klick är nog det absolut viktigaste. Viktigare än optisk zoom också skulle jag tycka då man sällan fotar stilleben. Att kameran tar bilden när jag vill och inte när den känner sig redo för det. =)

Mattias (som inte har någon digitalkamera.)

[OT]Val av digitalkamera
Skogling skrev:
> EOS 350D !

Men för xxxx, skogling! Han ska ju kunna cykla med grejerna också! :D

Jag var inne på en Canon 20D, några gluggar och en till blixt i höstas när jag hade pengar men insåg att jag aldrig skulle släpa med mig grejerna ut ändå. Jag nöjde mig med en Canon Pro1 och behöll 420ex-blixten, vilket räcker bra då jag ju inte jobbar som fotograf annat än vårt interna behov här i kommunhuset. Nu är väl en Pro1 också i största laget för nån som inte prioriterar kameran i nån större grad. Min sambo har en Minolta Xg som kanske inte tar generellt otroliga bilder tekniskt sett men den går att ta med sig utan att det blir besvärligt.

Ixus låter väl OK?

Köp mycket minneskort. Jag har vid behov plats för ca 720 bilder på 1GB + 1GB + 512MB. Räcker bra...

Mycket batterier är ett måste. Jag har 3 BP-511, som Pro1 går på, med mig och hittills har det räckt.

Senast redigerad av en moderator:
[OT]Val av digitalkamera
42Hz skrev:
> Verkar vara en riktigt trevlig liten
> kamera, synd på 'specialbatteriet' bara.

Han skogling verkar ju ha med Canon att göra så han opponerar väl sig men t ex zebramedia har billigare batterier. "Vissa" i min närhet har använt ett antal såna under ett antal år utan några som helst problem. De batterier som verkligen har strulat har varit originalen...

Tillbaka
Topp