[OT] Val av familjebil

Foss

Aktiv medlem
[OT] Val av familjebil
Familjen behöver en ny bil och jag har fastnat lite för en CR-V från 2013 eller 2014. Vi vill ha en lite högre bil för att förenkla fastspänning av barn i barnstolar och för att kunna åka på lite sämre vägar. Bilen kommer att behöva rymma två bakåtvända barnstolar samt en fru i baksätet. I bagaget vill vi till vardags kunna få in en tvillingvagn och lite mat och på helgerna en Chariot CX2 och full fjällpackning. Idag har vi en Avensis där detta ryms men det är trångt. Är det någon på Happy som kör runt sin familj i en CR-V? Jag har även tittat på volvo XC60 och XC90 men jag har fått uppfattningen att volvo lever på gamla meriter vad gäller kvalitet. Visst är känslan bättre men jag tror mer på hållbarheten hos de asiatiska tillverkarna.

Så, crv-ägare. Vad har ni att komma med?

Senast ändrad:
[OT] Val av familjebil
Läste rubriken som följebil, och det är väl ett lyxproblem att ha krav på vilken följebil man har..
Men familjebil är mycket mer logiskt ;)

[OT] Val av familjebil
Från min horisont så är Toyota Verso förstahandsvalet å Rav4 är nummer två. Men det är nog bara jag det. :)

frid!

Senast ändrad:
[OT] Val av familjebil
Honda är en bra bil, men dyra service och rep kostnader. Gå inte på en med CVT, remdriven aut.låda.
Annat förslag: VW Touran. Samma där, håll dig från dubbelkopplingslådorna på tidiga modeller.
Ditt Volvoresonemang stämmer inte riktigt. Volvo är kvalitet, säkerhet och andrahandsvärde. Skulle min prio vara familjetransport så är det Svenskt eller Tyskt som gäller.

[OT] Val av familjebil
Vet inte riktigt hur mycket packning du syftar på, om det är skidor och allt. Men vi har en XC60 som vi är skitnöjda med iaf.
En vanlig barnvagn (Kronan City)-någonting hivar man enkelt in i bak och får plats med kassar, väskor eller vad man nu har.

[OT] Val av familjebil
Härligt med många svar! Men ingen ägare som ger sig till känna? Var till fjälls förra veckan och där såg jag inte en enda Honda medan XC70/60 duggade tätt.

Jag försökte få fram lite data på vad service på Volvo skulle komma att kosta men det verkade oerhört besvärligt att ordna fram för bilhandlarna. Iom det så blev jag skeptisk, jag vill veta vad mitt bilägande kommer att kosta (bortsett från saker som går sönder då där det naturligtvis inte är möjligt att förutse kostnaden i förtid). Jag börjar även noja lite över att köpa en dieselbil då det verkar vara någon form av häxjakt på dieslar som tidigare premierats pga deras miljövänlighet.

[OT] Val av familjebil
Vi kör en Subaru Forester 2015. Storleksmässigt ungefär densamma.
Vi är vansinnigt nöjda. Bra komfort, väldigt bra lastningsutrymme och hyfsad bränslekonomi. Diesel automaten drar mer än manuell låda.

Dessutom får du en 4WD i världsklass.

Senast ändrad:
[OT] Val av familjebil
En nära släkting hade en sådan tidigare men fick byta när mer plats behövdes. Den är inte så stor (ser mest stor ut) så det blir nog trångt med det du beskriver.

Jag hade kikat på Ford S-Max, VW Sharan eller liknande.

[OT] Val av familjebil
Underskattad outsider: Opel Zafira. Opel är prisvärda idag, inte den modernaste tekniken om man väljer en några år gammal, men beprövad.

[OT] Val av familjebil
Jag var i bilbytartankar i början på hösten. Då tittade jag på Honda Crv mm. Bagagerummet på Crv var lite större än min nuvarnade bil som är en Corolla Verso. Men det hela slutade med att jag beställde en Hyundai Tucson som jag ivrigt väntar på. I januari ska jag kvittera ut den. :D I Finland var några år gamla CRV.n bara marginellt billigare än en ny bil med 5års garanti. Vet inte hur läget är i sverige.

[OT] Val av familjebil
json88 sa:
Honda är en bra bil, men dyra service och rep kostnader. Gå inte på en med CVT, remdriven aut.låda.
Annat förslag: VW Touran. Samma där, håll dig från dubbelkopplingslådorna på tidiga modeller.
Ditt Volvoresonemang stämmer inte riktigt. Volvo är kvalitet, säkerhet och andrahandsvärde. Skulle min prio vara familjetransport så är det Svenskt eller Tyskt som gäller.

Volvo är numera dyra att serva, när de blivit "lyxmärke". Andrahandsvärde? Ja, de är onödigt dyra som begagnade, och med elbilsomvälvningen kanske konventionella bilar blir värdelösa...
Jag har haft tre Volvo, 850:n hade jag i elva år. Tittade på en XC60 när jag skulle byta bil, men för att få ett vettigt pris så skulle det blivit en framhjulsdriven som gått minst 10000 mil...och eftersom det främst var fyrhjulsdrift jag var ute efter så fick det bli en Subaru istället, som gått 3800 mil. Den varade inte så länge pga ett "krocktest", bilen blev demolerad men jag klarade mej oskadd, så det fick bli en till Subaru, med CVT-låda. Ja, utvecklingen har gått framåt sedan Volvo köpte upp DAF. ;-)
Jag har haft två tyska bilar, och någon mer Opel eller Ford blir det inte. :-D
BMW och Audi är ökända för sina servicekostnader, Mercedes är ökänd för att vara den mest rostbenägna premiumbilen. VW är ökända för sitt fuskande...
Jag tror man får mest valuta för pengarna om man köper japanskt eller koreanskt nu, något mitt 20-åriga jag inte skulle hållit med om. :-D

[OT] Val av familjebil
Jag tittde även på Kia Carens, en helt själlös bil men med bra garantier och mycket bra lull-lull (backkamera, rattvärme, värme i baksätet, 40/20/40-delning på sätet). Känns lite som att köpa en telefon som man har några år och sedan lämnar till återvinningen. Jag vet inte varför men det är den känsla jag får.

Kia är konstigt nog betydligt dyrare än Volvo att försäkra också trots en klenare motor. Kan det vara för att den är sjusitsig månne?

[OT] Val av familjebil
TM sa:
Vet inte riktigt hur mycket packning du syftar på, om det är skidor och allt. Men vi har en XC60 som vi är skitnöjda med iaf.
En vanlig barnvagn (Kronan City)-någonting hivar man enkelt in i bak och får plats med kassar, väskor eller vad man nu har.

Hur många barn i bakvänd barnstol har du och hur har du disponerat dom i bilen?

[OT] Val av familjebil

Märkligt, läste om problemet 2013 och att det var löst. Det som är ännu konstigare är att jag tycker mig ha läst (i oberoende test) att bilen alltid startar som 4wd vilket den uppenbarligen inte gör på filmen. Jag får höra med ÅF när jag träffar dom imorgon. Bra länk iallafall, ska ta med den!

Det är klart att man vill att 4wd ska fungera när man köpt den funktionen men i mitt fall är det inte helt nödvändigt. Jag är i första hand ute efter en högre bil för att förenkla lastning av barn och en högre markfrigång för att möjliggöra körning i sämre förhållanden. 80% av tiden kommer bilen att rulla i Norrort.

[OT] Val av familjebil
Kollade själv på en xc60. Men ville man ha nå kul sprang det iväg så pass att jag istället kunde beställa en Skoda kodiaq för inte allt för mycket mer. Dock låångggg leveranstid på dem. Och troligen över det prisspann du kollar.

[OT] Val av familjebil
Förra generationens XC90 är rätt trevlig att pösa runt i, gott om plats.

Men annars är ju en takbox grejen för fjällturen eller långsemester. Köpte en för några år sen, en hyggligt stor från Thule - helt grymt att packa i. Ett typiskt bagage på bil är väl runt 300-600l och takboxen bjuder på 250l till ungefär. Skidor, pulkor, pjäxor, snowracer (!), campingstolar, cykelmekställ mm har fått åka i vår. Går in två cyklar på taket bredvid boxen dessutom.... men man får tänka på maxlast då. Min bil är en Golf kombi.

Yeti har jag kört en hel del. Inget stort bagage men extremt flexibelt med flyttbara bakstolar Svalde lätt en stor damcykel, stående, endast framhjulet demonterat. Kanske inte bästa för barnfamiljen dock.

Hondan ser fin ut. Du kanske kan hitta vettiga kalkyler på service etc i tidninge Vi Bilägare. Det skiljer ofta en hel del runt i landet. Alternativt kolla med Mechanum, de gav mig priser direkt ut en pärm (lägg på 25-40% så vet du vad märkesverkstaden tar) ;)

[OT] Val av familjebil
Jo jag har sneglat på XC90 men den blir nog lite för stor för oss. Vi har en begränsande faktor som är höjd och bredd på vårt garage. Takbox har jag redan, inne på min andra. Började med en Thule i plast men när jag skulle få i en CX1-vagn fick jag byta till en bredare modell så då blev det en glasfiberbox (vilket inte direkt gynnar maxlast). Jag gillar att ha med många par skidor, och vallaställ. Det är kanske en lyx man helt enkelt får vänja sig av med.

Men menar du att du får in en snowracer i din takbox? Det är imponerande! Vilken Thule-modell är det du har?

[OT] Val av familjebil
Brorsan och en kompis har haft cr-v som familjebilar. De var nöjda båda två bortsett ifrån att de tyckte att lastutrymmet är ganska litet för en så stor bil. Men de är ju trevliga att köra. Någon nämnde subba och de är ju mysiga men är dyrare.

[OT] Val av familjebil
Skulle jag kollat jap-suv hade jag gått på en mazda cx-5. Lite mer själ än hondan, lite roligare köregenskaper, fina sky activmotorer och snyggare än hondan. Sen några år dessutom 10 års garanti (med vissa förbehåll så klart).

[OT] Val av familjebil
Att tänka på med cx-5 är att Max last på tak är 50 kg vilket inte är så mycket. De flesta andra har ju 75+ vilket är detsamma som många takräcken.
Vårt val hamnade på rav4. Hade avensis innan. Ska bli intressant att sen hur det går att packa till skidresorna i vinter.

[OT] Val av familjebil
danielalmestal sa:
Att tänka på med cx-5 är att Max last på tak är 50 kg vilket inte är så mycket.

Vad grundar du detta på? Instruktionsboken för min CX-5 innehåller ingen angivelse alls. Däremot så anger manualen från Thules XT Kit 3069 att maxvikt är 75 kg för alla bilar det kittet hör till utom Mazda 2 och Mazda Demio.

Jag gör +1 på Mazda CX-5. Kanonbil.

[OT] Val av familjebil
https://www.mazda.se/assets/sweden/cars/brochures/cx-5/cx-5_brochyr.pdf

cx-5taklast.png

[OT] Val av familjebil
Senast ändrad:
[OT] Val av familjebil
Ang. skoda Yeti
Väldigt praktisk bil som lastar OK. Men med fällda baksäten och (som även lätt att klicka loss en och en) sväljer den enorma mängder tror, ca 1.7! större än många herrgårdsvagnar. notera att 1.7 dessutom är nästan helt kvadratiskt. tänk mindre xc70.

såg nu att det var behov av baksäte..

Senast ändrad:
[OT] Val av familjebil
Funderade också på cr v men ändrade mig efter lite provkörning och research. Blev en mitsubishi outlander 2.0 bensin. Lite billigare, bättre utrustning, roligare att köra och klart mkt rymligare lastutrymme och kupé. Får den på onsdag. Ska bli riktigt roligt

[OT] Val av familjebil
Ford S-max är super som familje- och cykeltransport. Tre individuellt fällbara säten bak + en tredje stolsrad med två stolar till är guld. Man kan fälla en stol bak, sitta fyra vuxna och ha ett antal cyklar med sig inne i bilen utan problem, alternativt på cykelställ på dragkroken.

[OT] Val av familjebil
Jag kör en Honda CRV, innan dess hade jag en Volvo V70 och Skoda Yeti. I en jämförelse mellan dem så går Skoda Yeti bort direkt, den har mycket bra utrymmen bak när man fäller ner baksätet men annars så är det väldigt trångt. Mellan min V70 och CRV så skiljer det en del till Volvons fördel när det gäller djupet i bagageutrymmet men på höjden är det förstås CRV:n som vinner. Bredden bak i CRV:n bör räcka till för 2 barnstolar + fru. Tycker att man åker helt ok bak när det sitter 3 vuxna människor där. För övrigt kan jag bara säga att den funkar bra, kör diesel. Priset på service är nog som på de flesta andra märken, dvs kostar en del när man nyttjar märkesverkstad.

[OT] Val av familjebil
Kolla andra bra att ha saker också som t ex fungerande helljus. Körde en ny Hyundai förra sommarn där det enda som hände när jag tände helljuset var att lampan på instrumentpanelen tändes och reflexerna på vägkantstolparna lös upp lite längre, i övrigt ingen effekt på ljuset som gick att se.

[OT] Val av familjebil
Svärfar har kört ett par CRV och varit nöjd. Vi har haft 2 Civic (nu har vi en från 2014). Generellt väldigt nöjd med Honda. Du verkar ju få gott om tips men generellt verkar folk frälsta av sina egna val. Men du blir säkert nöjd med Honda.

Vad gäller storlek för familjens behov har vi kört Focus farmare med barnvagn plus ANNAToch varit svinnöjda.

Generellt tror jag folk kör omkring med både för stora och dyra bilar. Vi bilsemestrade förra sommaren med vår Civic 5d 2014. Bakluckan full med bland annat sittvagn och det rullade på finfint i 2500 km.

[OT] Val av familjebil
Johan Falk sa:
castrello sa:
...men generellt verkar folk frälsta av sina egna val.

Ja, men det gäller ju inom det mesta här och är en av Happys bärande hörnstenar.

Är ju såklart en del "confirmation bias", men det är ju också svårt att rekommendera något som man inte har erfarenhet av.

Vi är inne på vår tredje bil. Har haft två Volvos och en Mazda. Så om någon frågar om min åsikt så känns det ju lite falskt att säga t.ex. "Köp en Kia för det är bäst", för vad fan vet jag om det? :)

Därför blir det ganska naturligt att rekommendera det man själv har, förutsatt att man är nöjd själv.

[OT] Val av familjebil
ceel sa:
Johan Falk sa:
castrello sa:

Ja, men det gäller ju inom det mesta här och är en av Happys bärande hörnstenar.

Är ju såklart en del "confirmation bias", men det är ju också svårt att rekommendera något som man inte har erfarenhet av.

Vi är inne på vår tredje bil. Har haft två Volvos och en Mazda. Så om någon frågar om min åsikt så känns det ju lite falskt att säga t.ex. "Köp en Kia för det är bäst", för vad fan vet jag om det? :)

Därför blir det ganska naturligt att rekommendera det man själv har, förutsatt att man är nöjd själv.

Visst är det så, men sen finns det ytterligare en kategori (jag var sån förr i tiden) som lusläser biltidningar och biltester som en manisk kalenderbitare, och ibland rekommenderar bilar utifrån motorjournalisternas samlade omdömen.

[OT] Val av familjebil
Johan Falk sa:
ceel sa:
Johan Falk sa:
castrello sa:

Visst är det så, men sen finns det ytterligare en kategori (jag var sån förr i tiden) som lusläser biltidningar och biltester som en manisk kalenderbitare, och ibland rekommenderar bilar utifrån motorjournalisternas samlade omdömen.

Det är tur att ni finns. Om alla köpt bilen högst upp på försäljningstoppen hade det ju snabbt sett tråkigt ut. :)

[OT] Val av familjebil
Nu har jag provat att lasta min CX2-vagn i CR-V, den är för trång i bagaget. Dom hade en XC70 inne också. Den svalde vagnen på valfri ledd och lämnade även plats för mycket annan packning. Två enorma bakåtvända barnstolar gick också in utan problem och lämnade plats för en värdig färd över längre avstånd bredvid. Den här ronden vann alltså Volvon med råge. En till nackdel med Hondan var att jag slog skallen i bakluckan, har aldrig reflekterat över detta tidigare.

[OT] Val av familjebil
Johan Falk sa:
ceel sa:
Johan Falk sa:
castrello sa:

Jag är skeptisk till motorjournalister efter att ha läst deras omdömen om bilar jag haft stor kännedom om. Ibland är det uppenbart att de inte provkört bilarna de skriver om...
En del är uppenbara fanboys, medan andra konsekvent skriver ned andra märken.

[OT] Val av familjebil
[/quote]

En del är uppenbara fanboys, medan andra konsekvent skriver ned andra märken.[/quote]

Jotack fråga en som jobbar på ett franskt bilmärke. Den franska bilen får 3/5 i säkerhet den tyska 5/5, fast de har samma säkerhetssystem och poäng i krocktester.....

Tillbaka
Topp