[OT] Val av "sprit"-kök för maximal flexibilitet

Gas funkar bra ned till några minusgrader på havsytans nivå. Kallare än så så krävs fix och trix.

På hög höjd är det en helt annan sak. Då funkar det bra i lägre temperaturer men det beror ju gietvis på den större tryckdifferensen.

Om du inte redan vet att du behöver ett bensinkök så är nog ett gaskök det som blir bäst.

Bensinkök i tält går utmärkt men är kanske inget man sätter i händerna på barn. Och det är ju läge att vara väl förtegen med köket innan man ger sig på det.

Min rent personliga åsikt är att man meckar lika mycke som man eldar med msr:s brännare. På tok för plastiga. Och ja, jag har kört alla möjlga inklusive de dyraste varianterna, vad de nu heter. Och i alla möjliga temperaturer och höjder.

Som sagt - sjalvklart skall man ha manga olika kok och sedan hittar man vad som fungerar i olika situationer. Skaffa ett billigt och enkelt gaskok forst - de kostar nastan ingenting och fungerar i de flesta lagen. FHar ett latt och bra Primus Micro. For vinterforhallanden finns det gas eller fotogen/bensin att valja pa men i tredje varlden far man oftast inte tag pa gascylindrar och de far man ju inte flyga med heller - vilket ger att man maste nog ha ett fotogen/bensinkok.

Moejoe - Vi taltade tre natter ovanfor Priut 11 (vid Pastukhova Rocks) nar vi skulle upp pa Elbrus. Det lag pa 4750 meter. Ett dygns snostorm var lagom kul nar mitt Optimus Explorer inte tyckte om skitbensinen - tur att kompisarna hade MSR! Tror att Priut 11 ligger pa cirka 4200 meter.

Nar man anvander daligt bransle maste man meka med koket - da ar det en fordel att det ar enkelt. Med kemiskt ren bensin har jag aldrig behovt plocka isar mitt Dragonfly - men det finns sallan i mer exotiska lander.

Pa MontBlanc brukar man sallan talta aven om det finns nagra tuffingar som gor det.

Känner man behov av att spara 100 gram så är ju toppmonterat ett bra alternativ.

Om inte så är fristående mycket trevligare att laga mat på!

Vet inte vilket Primus multifuelkök du avser men att jämföra crux med vilket flytandebränslekök som helst är inte så relevant. Det är olika produkter. De enda de har gemensamt är att de värmer saker.
Det ena är en racer och den andra är en DH-hojj.

> I sommras ingick ett optimus crux i min packning,
> 11.5 kg på ryggen för 5 dagars tur.

I den ovan nämnda 5-dagars med 3-rätters hade både jag och Malin över 20 kilo var på ryggen vid turens början. Avsevärt mindre på slutet :-)

Hade inte packat upp tältet sen vi hade det när vi tourade på gotland några veckor tidigare och missade att jag rullat in en filt i tältet.. över ett kilo extra, men filten var mysig att ha :-)

Sorry.. trodde länken till Primus fungerade. Köket jag siktade på Gravity II MF. Ska tydligen fungera med både gas och bensin.
Tanken är i så fall att köra på gas så länge gas finns tillgängligt. Jämfört med Crux väger det ca 200g extra.

Att "laga" mat på ett toppmonterar kök är inte alls lika smidigt som på till exempel gravity som du var intreserad av. Toppmonterade lättviktskök är framförallt bra när du vill värma vatten för att hälla i en påse frystorkat. Visst går det att svänga ihopp en veritabe nobelmiddag på det sånt också men gravity är klart bättre för det.

Hur viktkänslig är du. Ska du fjällvandra normal svenssonstyle (året om) så kommer du nog bli nöjd med gravity. Ska du hålla på med nått där vikten är avgörande så sattsa på crux eller valfritt annat microkök. men var då beredd att investera i nytt kök om du vill använda det på vintern. Visst kan man värma tube och fixa och dona men när tempen går nedåt -20 funkar det så kasst så grammen och kronorna för ett bensinkök är din bästa investering nånsin. Fundera på vilka turer du kommer göra med köket.

Ska du paddla kajak kan man lika gära dra med en kolgrill och halva köksutrustningen. Där gör ju vikten varken till eller från.

Skaffa alltså grejjer efter användningsområde.

Om priset inte spelar roll skulle jag gått på Omnifuel + crux tex. Och välja efter aktivitet för dagen. Eller motsvarande från din favorittillverkare.

(Av de kök du nämner har jag endast använt Crux)

Det är just det jag försöker lista ut nu, vad mitt behov egentligen är.
Det som lockar med Gravity jämfört med Omnifuel är att Gravity har en hattbrännare medans Omnifuel är av "jet"-modell (eller vad ska man kalla det?). Och en hattbrännare ska vara tystare än jetmodellerna vilket ju kan vara trevligt. Någon vet om detta stämmer?

Mitt tips ar att ga in pa en bra friluftsaffar och testa alla relevanta kok de har. Testa att sjalv starta koken och jamfor vilken effekt och de verkar ha sinsemellan. Var sjalv ganska sugen pa en MSR PocketRocket men tyckte den hade lite val smal laga vilket kan gora att man latt branner vid maten.

Teori och tester ar en sak men inget slar att prova sjalv. Vad som fungerar for mig kanske inte ar lika bra for dig - sjalv har jag anvant bensinkok i manga ar och tycker inte det ar speciellt obehagligt att laga mat i absiden pa ett talt men skulle inte rekommendera det for en som ar ovan vid de egenheter som sadana kok kan ha. En kommentar till de som lar sig forvarmning - haret pa ovansidan av handerna och ogonbrynen vaxer tillbaks ganska fort ;).

Skulle nog rekommendera ett gaskok fran en storre tillverkare typ MSR eller Primus och som inte monteras ovanpa cylindern - vilken modell far du klura ut sjalv genom att testa i affar.

I min utemuppgarderob har jag tex:

3 kök
3 tält
3 sovsäckar
4 gtxjackor
2 dunjackor
2 vindjackor
2 gtx brallor
3 vandringsbrallor
3 par skidor
6 ryggsäckar
4 par vantar

Vad vill jag då ha sagt med det? Jo, det finns sällan en produkt som är perfekt för allt. Antingen tar man en som klara allt ok eller så får man bo i ett av tälten för att lägenheten är full av junk. :)

Jag vet inte om gravity är tystare än omnifuel. Men jag vet att omnifuel kan väcka döda. Om det är en för eller nackdel är upp till betraktaren. Men jag vet att jag har roligare när jag kör omnifule än gas :) (Jag kör aldrig omnifuel på gas, det har jag andra kök för.)

MSR XGK är helt klart det bästa bensinköket som jag har testat. Det fungerar oftast och klarar de flesta sorters bränsle. Om man trimma munstycket kan man öka effekten ordentligt på köket. Har kört med bensin från låg oktan till finbensin, diesel, fotogen, alkohol, lampolja, solrosolja och svavelsyra baserat lösningsmedel som inte var så bra för köket. Packningarna inne i pumpen klarar inte av svavelsyra och det tycker jag är lite dåligt :-(

Dragonfly är väl ok men jag tycker det är svagt speciellt om det är kallt och man kör med lågoktanig frusen bensin. Är även ganska jobbigt att rengöra och har för många delar tycker jag.

De primusköken som jag har testat har inte varit bra och jag tycker inte de är tillräckligt driftsäkra. Kanske variera det mellan modellerna men de jag har testat gillar jag inte och av den anledningen köper jag ingen nytt.

Trangia är inte kul... Jobbigt att få tag i T-röd om man är utomlands och sedan smakar T-röd inte gott :)

/Stellan

Stellan skrev:
-------------------------------------------------------
> svavelsyra baserat lösningsmedel som inte var så
> bra för köket. Packningarna inne i pumpen klarar
> inte av svavelsyra och det tycker jag är lite
> dåligt :-(

> /Stellan

Stellan strikes again!

geologen skrev:
> Stellan skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > svavelsyra baserat lösningsmedel som inte var
> så
> > bra för köket. Packningarna inne i pumpen
> klarar
> > inte av svavelsyra och det tycker jag är lite
> > dåligt :-(
>
> > /Stellan
>
>
> Stellan strikes again!

Men det brann med en ganska tuff låga :) Sedan blev allt gult och fint...

DSC_0118.JPG ht=399

DSC_0134.JPG ht=399

/Stellan

Jag tycker att gaskök har oförtjänt dåligt rykte. Jag har använt gaskök i ner till dryga -30C, utan några bekymmer. Visst är effekten lägre än vid mildväder, men inte så att jag blivit tokig av det. Värmer man tuben på nåt sätt (med händerna, ovanpå kastrullen eller liknande) så går det näst intill som vid varmt väder.

Om man inte vet med sig att man kommer att vara på ställen där gas är omöjligt att hitta, så känns det i min mening klart tveksamt att köra med bensin/fotogen el. dyl. De låter illa, är kladdiga och kräver mer pyssel än gaskök.

HaraldN skrev:
> Jag tycker att gaskök har oförtjänt dåligt
> rykte. Jag har använt gaskök i ner till dryga
> -30C, utan några bekymmer. Visst är effekten
> lägre än vid mildväder, men inte så att jag
> blivit tokig av det. Värmer man tuben på nåt
> sätt (med händerna, ovanpå kastrullen eller
> liknande) så går det näst intill som vid varmt
> väder.
>
> Om man inte vet med sig att man kommer att vara
> på ställen där gas är omöjligt att hitta, så
> känns det i min mening klart tveksamt att köra
> med bensin/fotogen el. dyl. De låter illa, är
> kladdiga och kräver mer pyssel än gaskök.

Gaskök är enklare :) Men problemet blir att få tag i gas och att det finns en massa olika modeller gasflaskor som inte passar till det kök man har. Jag hade ett gaskök när jag cyklade genom Australien men dumpade det i Ryssland när jag inte kunde hitta någon gasflaska som passade. Lämnade det 4 mil norr om Samara om det är någon som ska dit :)

Det är mer skötsel av ett bensinkök men är det inte ganska trevligt med lite pyssel i tältet i ficklampssken på kvällen?

/Stellan

Jo, att du inte skulle klara dig med ett gaskök är jag fullt medveten om Stellan...

För vanliga dödliga användare hävdar jag nog ändå att gaskök är klart smidigast i de flesta fall. Åtminstone inom europa är gastuberna kompatibla vad jag vet, så det är nog främst på interkontinentala resor som det kan köra ihop sig.

geologen skrev:
> Detta kanske? För den som inte bryr sig om lite vikt...

Eller för den som faktiskt bryr sig om ett häftigt ljud. :)

Tillbaka
Topp