OT: Val av systemkamera

Min Olympus fortsätter ta dåliga bilder... Jävla skitkamera. :D

Enformiga motiv också. Fattar inget.

p2210450.jpg

Johan A skrev:
-------------------------------------------------------
> Den där är ju photoshopad. Örgel fastnar ju
> inte på bild ;o)

Körde programmet "Trollfoto", då kom han med.

Köpte mig en Nikon D40 igår och tänkte bara höra om det är någon som har gått Nikon school introduktionskurs? Är det någon som är värt att lägga tid på, det är ju ändå gratis och gratis är gott...

Dom jag känner som gått kursen säger att den var bra.

Kan rekommendera Ken Rockwells D40-guide också. Säga vad man vill om Ken, men hans manual är bättre än Nikons.

Dessutom dissar han dyrare Nikonkameror jämfört med D40, bra med moraliskt stöd jämfört med pryljävulen :-)

Vi inhandlade en Olympus SP-565UZ som farsgubben skulla ha iom en skada han dragit på sig (drog loss muskelfästena till skulderbladet) och då tappade all kraft i sin högerarm. Lite jobbigt att släpa på en D200 o 3objektiv. Den tar i mina ögon helt ok bilder och har oändligt många inställningar.. Men.. ALLA SMÅ JÄVLA KNAPPAR!!!!!!!
man får ju spattet om man e lite kall o klumpig. Dock funkar "image stablilization" väldigt bra men tycker kameran e lite seg i allmänhet.. Känns som det är för mkt för den att hålla reda på.. Tar dock bra bilder i vanliga auto-läget.
Några exempel "rakt ur" kameran: (dock tvungan att förminska dom lite pga filstorleken var större än 2mb.)

P3290050.jpg ht=544

Läge: "Extrem närbild"

P3290089.jpg ht=544

Auto och max vidvinkel (4.6mm)

Edit/ just ja. Nä. Jag skulle inte köpt denna kameran som min enda kamera. men det e ju jag det =)

Senast redigerad av en moderator:
jo timmy. Huset jag bor i med tillhörande trädgård. Dock bara "skjutit" från höften pga att jag inte ens tänkte visa bilderna. Det är en bild och inte ett fotografi. Det är rätt braskillnad på dom två sakerna.. Den övre är åxå bara en bild.

Dessutom har nog dom som varit och åkt längdskidor sett det huset ett antal ggr antar jag =)
mvh.

Mycketvillhamer skrev:
> Köpte mig en Nikon D40 igår och tänkte bara
> höra om det är någon som har gått Nikon school
> introduktionskurs? Är det någon som är värt
> att lägga tid på, det är ju ändå gratis och
> gratis är gott...

Jag gick den kursen när jag köpte en D50 för ett par år sedan. Tycker inte kursen var någon höjdare.( Den kan iofs blivit bättre nu) Dom ville mest sälja andra kurser o prylar. Tror du lär dig mer genom att kolla tutorials och annat på webben.. eller köp en bok.

Timothy skrev:
> Aha, så kameran tar bra bilder men inga
> fotografier? :)

Drygo =)
Klart den kan. Som allt annat matrealistisk så hänger ofta resultatet på den som använder prylen och dess engagemang.
mvh.

Morfum skrev:
> Det är en
> bild och inte ett fotografi. Det är rätt
> braskillnad på dom två sakerna.. Den övre är
> åxå bara en bild.

Hur gör du för att ta bilder som inte är fotografier med en kamera?

s skrev:

> Hur gör du för att ta bilder som inte är
> fotografier med en kamera?

Riktar, knäpper av och får en "bild". Ett fotografi är mer tankeverkamhet bakom kan man kanske säga. Visst, ska man vara sådan så är ju alla bilder som kommer ur en kamera fotografier men inte i mina ögon i ordets "fotografi" rena bemärkelse. Bilderna ovan är just "bilder" och jag anser bilden nedan vara mer åt ett fotografi då. Sen att jag e skadad i skallen och har en fotografisk uppväxt kanske gör att jag har en annan syn på det hela.
Man kan säga såhär kanske, alla kan ha tur och få ett bra fotografi emellanåt. Men få har den kunskapen att varje "shoot" blir ett fotografi. Säger absolut inte att jag är person som alltid tar fotografier för det gör jag absolut inte, ibland får jag dock turen att bilden blir ett fotografi. Ibland kan det vara motivet som gör att det känns mer som ett fotografi än en bild pga känslan den förmedlar. Var kanske lite "hård" i det jag skrev innan. En analakademisk förklaring kan jag inte ge dig om det är det du vill ha?

aprilmorgon-0954.jpg ht=484

..och ja, en svartvit bild gör just känslan att det känns mer som ett fotografi kanske, dock menar jag inte att detta är bara skillz som ligger bakom resultatet utan åxå tur. Som med så mkt annat som har blivit bra. Eller kanske lika ofta otur/ett misslyckande som skapade ngt man inte förväntade sig.
mvh.

Låter som om ni fotografer lagt in mer än den ursprungliga betydelsen av vad fotografi betyder. Fotografi är ju bara en teknik för att avbilda omvärlden. Konstfoto är ett spritt begrepp, är det inte bättre att använda det eller något annat för att göra distinktionen mellan ett konstnärligt arbete och en ögonblicksbild?

Jag tar alltid fotografier med min kamera, men jag tvivlar på att något är av konstnärligt värde.
Imho

Jo, Det ligger i betraktarens samt hur man väljer att tolka ordet.. Man blir skadad när man blivit för insnöad..
Finns nog rätt mkt likheter med cykling och utrustning gentimot vad man tror sig kunna prestera?
Dock e jag för trött o osmart för att föra en större debatt om ngt nu.. samt så e jag inte någon debattör för 5öre =)

Mårten skrev:
> Jag fotograferar inte och tar inga bilder heller.
> Jag låter verkligheten strömma in genom
> objektivet, sen sparar jag en bit av den.
>
> Öh

Jo, det är juh så det är faktiskt. Bara ett väldigt kort ögonblick som man kan missa med en blinkning.. =)

Frågan är: Canon 500D eller den något äldre 50D?
500D är billig och smidig men inte så snabb på serietagning. Filmning behöver jag inte. 50D är robust och har nästan dubbelt så snabb serietagning, men bra mycket dyrare... Sensorn är samma tror jag, likaså bildprocessorn.
Någon 50D-ägare som kan ge tips? (Har en havsliten 350D idag...)

s skrev:
> Haha, ja, debatten om vad en cyklist är brukar ju
> sluta i konsensus. not! =D

Så länge ingen anklagar mig för att vara cyklist är jag nöjd.

Förbannade skitkamera...
p3250775.jpg

Skulle ha tagit en Nikon... :D

Lurar på att köpa lite tillbehör från dealextreme till min nyinförsaffade D40. Är total fotonoob och känner mig vilsen och förvirrad och i behov att happy-guidning.

Hade tänkt köpa den här fjärrutlösaren:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.5455

Är lite småförtjust i HDR-bilder men D40 har ju inte AEB så man måste fingra på exposureratten mellan bilderna, finns det fjärrisar man kan göra det på som går att använda till D40?

Tänkte passa på att fråga innan jag handlar om det är något annat som jag inte bör vara utan innan jag beställer? Har t ex hört talas om uv-filter och sånt

Njae, du kommer ju fortfarande få vrida på exponeringsratten på kameran men du kommer ifrån evetuella vibrationer när du trycker på avtryckaren.

Jag skulle önksa att det fanns en trådfjärr med en 'ratt' och avtryckare på så man kunde slippa röra kameran alls. Känns ju inte som något större tekniskt problem.

oJsan skrev:
> Frågan är: Canon 500D eller den något äldre
> 50D?

DPReview gillade inte 50D utan rekomenderade att köpa den ännu äldre 40D istället och lägga pengarna mellan på ett objektiv. Som vanligt brukar det bli bättre och roligare bilder att köpa en billigare kamera och fler glas om du har en begränsad budget. 3.5 fps är bara liiite långsamare än vad proffskamerorna klarade av på den tiden film var inne. Och de lyckades ta ganska bra sportbilder på den tiden också.

Mycketvillhamer skrev:

> Är lite småförtjust i HDR-bilder men D40 har ju
> inte AEB så man måste fingra på exposureratten
> mellan bilderna,

Om vi ska vara petnoga så är det nog inte HDR-bilder som du gillar utan tonmappade bilder. Om du exponerar korrekt så har du ganska stor DR även i en vanlig bild som lämpar sig bra till tonmappning.

Kolla om inte det här är lite den effekt du söker: http://www.flickr.com/groups/tonemapped/

Nybörjare inom foto tror att det är 95% kamera. Med några års erfarenhet vet man att det är 95% fotograf.

Jag undrar när folk inser att en bra kamara är en bra fotograf. Photoshop används av ALLA idag. :)

-Skogling

mzi skrev:
> Nån mobiltelefon. Troligtvis Ericsson.

K5XX-serien, kanske K530i? Det ser ut så på briljansen och komotoeringen.

Jo, visst är det tonemapping jag är ute efter egentligen, om det är genom montage eller fuskande med en bild spelar mig ingen roll. Har du någon uberguide på hur man gör med bara en exponering?

Jag googlade lite och en d40 har ett dynamiskt omfång på 7.3 stopp. Det är inte tokigt mycket att spela med, men helt OK.

Det enklaste och fulaste är att konvertera bilden från 16 bitars färgdjup i Photoshop till 32 och utan att göra något konvertera tillbaka till 16 bitar igen. Då kommer du få en dialogruta där du kan ändra i "Local adaptation" på kurvan precis som du vill.

En välkänd bild kan bli såhär också:

Bilagor

• Vickan och Ida 2.new.jpg
    Vickan och Ida 2.new.jpg
    116 KB · Besök: 49
Ang fjärrkontroll till Nikon - även originalet är löjligt billigt. Var tvungen att köpa en när jag handlade lite annat.

Tillbaka
Topp