OT: Val av systemkamera

Det tråkiga är att den bara fungerar med Nikons instegsmodeller. De lite vassare modellerna saknar IR-sensor. Jag vet inte riktigt när de slutar med den men D90 har den inte.

Den billiga fjärrutlösaren funkar med D90.
nikmll3.jpg

Senast redigerad av en moderator:
Åhå. Jag hittade inget i specarna om någon IR-sensor. Funkar den med alla modeller? Den är ju otroligt smidig istället för en klump i blixtskon.

Jag hade en sån men växte ur den, nu kör jag på den större varianten.
Jag var på Media Markt idag och såg att dom hade fina färger på den eller en liknande.
Väskan i sig är smidig som attans, sitter halvkass om man ska cykla med den dock. Den flänger fram och slår i armbågen mest hela tiden. Min utrustning,(kamera), väger 5 kg så jag tycker att det blir lite tungt på ena axeln efter en hel dag ute men smidigheten i väskan gör det helt klart värt det.

Köp!

vh Danne

Mycketvillhamer skrev:
-------------------------------------------------------
> Men är det en slingshot på classe? Jag har bara
> en D40 och den väger ju inte så mycket...

Enligt bilden så är det Lowepro Slingshot.
Din D40 får plats utan problem.
Jag fick plats med eos400d med batterigrepp, 3 objektiv och blixt, dock inte med 24-105 med motljusskydd monterat.

Vh Danne

Jag har haft en d40 i en månad nu. Jag är nybörjare, men jag är grymt nöjd hittills iaf. Saknar ingenting. Den är liten och smidig, och tar bra bilder utan att man behöver bry sig särskilt mycket. Såklart kan man ställa in allt manuellt på ett enkelt sätt också. Pillade lite på en D60, men tyckte faktiskt att D40'n var bättre i handhavandet. Jag tror att om man ska köpa en Nikon är det en D40 eller D90 som gäller, de däremellan är inte riktigt värda det högre priset jämfört med d40'n.

Förra helgen var jag förbi Media Markt i Norrköping och impulsshoppade en Nikon D40 med kitobjektiv för 2679kr. Är riktigt nöjd med den.

Kan man hitta en mer prisvärd kamera?

Öijer skrev:
> Men alla ni som har D40, vad är det ni saknar
> mest hos den kameran?

Jag har en D60, men det är i allt väsentligt samma kamera.
Det jag saknat mest är fokusmotor i huset, jag har velat köpa en billig fast normal vilket inte funnits tidigare. Nu när Nikon släppt 35 1.8 AF-S är det ett betydligt mindre problem.
Annars saknar jag ingenting. Det känns som att nästa verkliga steg uppåt som inte bara är fler funktioner/snabbare seriebildtagning/gedignare känsla, är att kliva upp till fullformat.

ska ju komma två nya nikon nu som heter d500 resp d5000. Som jag förstått det ska d500 ligga mellan d60 och d90 och den andra på sikt ersätta d60. Eller om det var tvärtom. Det nya med dessa är att de kan filma i åtminstone 720p.

D5000 släpptes i veckan, den hamnar strax under D90 och D60 tas ur produktion. Att det skulle komma en D500 innan en ev. D400 håller jag för ganska osannolikt.

Jag använder själv en D300 och är mycket nöjd med den, jag kommer inte att uppgradera även om det kommer en D400. Möjligen att jag uppgraderar när nästa generation igen kommer ut men då till fullformat. Den stora fördelen för mig som plåtar mycket är de större inställningsmöjligheterna på de dyrare kamerorna samt den mer gedigna känslan (ja, den är viktig, trots sin subjektivitet!). Även autofokusens högre hastighet är viktig samt att jag kan använda alla manuella objektiv med bibehållen ljusmätning. Enda nackdelarna är den något större storleken och den högre vikten, häng på en 70-200/2,8 så väger det uppåt 2,5kg...

Jag håller också med Öijer, filmningen är bara en fördyrande omständighet och inget som jag vill ha.

Nej usch, ingen filmfunktion. Därför plåtar jag med en D3:a. Då slipper man sådant dravel. Sedan får man massa annat lull-lull på köpet :-)

Antar det finns kunnigt kamerafolk här i denna tråd som kanske kan hjälpa lite med objektivköp?
Har en Nikon D40 med originalobjektiv men skulle vilja ha lite mer zoom, för att fota djur på avstånd, till en hyffsad peng. Är något av dessa något att ha?
Sigma 55-200/4-5,6 DC HSM till Nikon. (Med AF-motor till Nikon)
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=300733

Tamron AF 70-300/4-5,6 Di LD till Nikon AF, Ny version med inbyggd motor till D40/D40x/D60
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=71700A17N2

eller rekomenderas något helt annat?

70-300 VR är ett mycket bättre objektiv än de andra. Och ska du fota djur så är nog 300 mm att föredra framför 200 också. Du ska dock vara medveten om att det i zoomläget så är det de mindre bländarna som används (5,6) som maximal bländare.

Dessutom är ljusgenomsläppet på den billigare optiken mindre - generellt. (det som i rörlig film kallas för "t-stop" till skillnad från bländare inom fotografi som kallas f-stop och handlar om förhållande mellan brännvidd och bländare)

Det går alltså utmärkt att fota i dagsljus men kvällar och nätter med månljus eller liknande som enda ljuskälla kommer du ha svårt att ta tydliga bilder.

Vet inte om någon skrivit det tidigare.
Men det finns en stor fördel med Canon och Nikon om man vill komma undan billigt.
Det finns en helt annan beg. marknad.
Man får bara hålla koll på vad som passar.
Man kan hitta väldigt fina saker och då gäller det att ringa direkt.

Oki, tackar så mycket för alla tips!
4500:- är lite mycket, så seriös är jag inte med fotandet, men får man mycket mer för de där hundringarna extra så kan det ju vara värt det.
Får se vad det slutar med, ska kolla begagnatmarknaden också om man kan göra något fynd där kanske?!

Ja, D40 är billigare än så här hemma och minst lika bra :-)

Fast du får ju med VR-optik, det är inte så tokigt faktiskt. Otroligt mycket kamera för pengarna. Köp!

D40 är visserligen några hundralappar billigare här hemma men då utan VR-optiken och D60 kostar ca. 5000 här och då också utan VR så visst är det bra pris.

Misstänker att det blir köp, kan ta kostnaden på ombyggnad av altan och vardagsrum då jag givetvis måste dokumentera det hela :-)

Sist jag tänkte köpa kamera pajade tvättmaskinen. Hur var det nu?

Ska ha en Canon. Ska man ha 1000D eller 450D? Är 450D ersatt av 500D?

500D ska inte ersätta 450D enligt Canon, det nya på 500D är HD film, 15 mp i stället för 12, bättre Iso för att nämna något, kan tycka att 450D i alla fall borde sjunka en del i pris när det kommer en ny modell.

Efter långt rekande så köpte jag själv en 450D, kändes som bra kamera för pengarna.

prisskillnaden gör att 1000D ser oerhört prisvärd ut jämfört med 500. Vill man ha 500:an och klarar sig utan filmfunktionen är 50D ett bättre köp.

Jag funderar på att låta en 1000D ersätta min 350, om inte annat i väntan på att canon gör en modell som matchar nikon D700 (tror den heter så). Det är första gången som jag som canonägare sneglat mot nikon... =) (den är iofs tokdyr).

rikard skrev:
> prisskillnaden gör att 1000D ser oerhört
> prisvärd ut jämfört med 500. Vill man ha 500:an
> och klarar sig utan filmfunktionen är 50D ett
> bättre köp.

Just därför skulle jag ta 450D, den är i princip lika bra som 500D. Att 500D skulle ha bättre brusegenskaper på höga känsligheter låter jag vara osagt, jag har läst både det ena och det andra...
>
> Jag funderar på att låta en 1000D ersätta min
> 350, om inte annat i väntan på att canon gör en
> modell som matchar nikon D700 (tror den heter
> så). Det är första gången som jag som
> canonägare sneglat mot nikon... =) (den är iofs
> tokdyr).

Hört talas om 5D mk2? Lite dyrare men rejält mycket högre upplösning och ännu bättre brusegenskaper.

Själv är jag som tur är toknöjd med min D300, det är ytterst sällan jag behöver gå över ISO800 och upp dit ser jag knappt någon skillnad i brus. Bara för skojs skull noterar jag att den numera kostar 17000kr hos Scandinavian Photo och 12000NOK (14400SEK) hos Japan Photo i Norge. Det är inte ofta saker och ting är så mycket billigare i Norge! :)

zarkov skrev:
> rikard skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > prisskillnaden gör att 1000D ser oerhört
> > prisvärd ut jämfört med 500. Vill man ha
> 500:an
> > och klarar sig utan filmfunktionen är 50D ett
> > bättre köp.
>
> Just därför skulle jag ta 450D, den är i
> princip lika bra som 500D.

Bilderna bliir säkert väldigt lika. Men användargränssnittet är rejält upphottat på 500:an, och den kan filma:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=269989,419083

> Att 500D skulle ha
> bättre brusegenskaper på höga känsligheter
> låter jag vara osagt, jag har läst både det ena
> och det andra...

Canon brukar ha ungefär samma brus mellan olika generationer. Den högre upplösningen kompencerar den bättre sensorn.

> Hört talas om 5D mk2? Lite dyrare men rejält
> mycket högre upplösning och ännu bättre
> brusegenskaper.

D700 är den kameran som har lägst brus av alla digitala systemkameror just nu. Den piskar 5DmkII så himla hårt tack vare den klart rimliga upplösningen. 20MP är bara ivägen. Med en 20MP-kamera måste jag lägga 30 lök till på datorn för att få sama flyt som med min 8MP jag har idag =). Megapixelhysterin har gått överstyr.

Jag skall googla lite till för att se om jag hittar sensortestet på d700:an. Övningen är dock akademisk då jag inte kommer köpa en kamera för >20kkr oavsett märke. De pengarna kan man ju få en halv cykel för.... =)

edit: här är testerna jag tittar på:
http://www.dxomark.com/index.php/eng/Image-Quality-Database/Nikon/D700

Senast redigerad av en moderator:
Vad tror ni om nya Nikon D3000 när den kommer? Finns ju inga tester eller likande vad jag kunnat hitta men någon kanske har någon spontan tanke?

Sitter och funderar på att byta spis så här efter drygt ett år.

Vad säger folk om Canon 7D? Bra eller anus?

Hysteriskt mycket pengar, men what the hell. Vill ha något som trycker ut HD-video med bra resultat och som jag kan växa med på fotosidan.

7D är nog inte helt fel:

* 18MP APS-C CMOS sensor
* 8 frames per second continuous shooting
* 1080p HD video recording with manual controls
* 3.0 inch Clear View II LCD screen with 920,000 dots
* 19-point AF system (all cross-type)
* 1.0x magnification and 100% coverage viewfinder
* Wireless flash control
* Environmental sealing

Gäller bara att ha en snabb dator med fet hårddisk när man börjar editera bilderna, tycker 12MP generar stora filer, 18MP lär ju knappast bli mindre! :)

Känns det inte lite meningslöst att slänga iväg så mycket pengar utan att få fullframe?

Jag tycker nog valet står mellan 550/500d och 5d

5d sägs vara sämre att filma med, och i vilket fall klarar jag inte dom extra tusenlapparna. 7D är redan det att ordentligt passera smärtgränsen, egentligen, men jag kan göra det.

550d har två fel, jag vill ha den nya kameran innan 6 mars och den verkar ha lite sämre möjligheter till filmning (sämre framerate bl a).

Tillbaka
Topp