OT: Val av systemkamera

Bestämde mig för att köpa både en systemkamera och en kompaktkamera, nu när min gamla lagt av. Hittade vad jag ville ha på http://www.eg-electronics.com/ och lade en beställning. Jag blev något förvånad när ett e-brev med följande text trillade in:

Pro Kunde kann nur ein Gerät bestellt werden.
Wir können deshalb die Bestellung nicht annehmen.
Die Bestellung wurde aus unserem System gelöscht.

Vill de att jag skall lägga två separata beställningar och betala dubbel frakt på 49€?
Knappast!

Verkar som att 7D inte lirar så jävla bra med Sigma-objektivet och att förklaringen till oskärpan i gårdagens bilder beror på just detta. Kameran la helt enkelt fokus alldeles för långt fram. Gjorde en halvtaskig kalibrering av AF:en och vips börjar skärpan komma fram.

Upptäckte det när jag provade att fokusera manuellt och fick sjukt mycket bättre resultat.

Nåväl, så här blir det numer iaf:

IMG_0097.jpg ht=483

IMG_0155.jpg ht=483

Varför så mkt bilder med kort skärpedjup, inte världsklass precis. Skulle vara mer intressant att se bra bilder istället. Tänk estetik ist för tyskt test.

Gambler skrev:
-------------------------------------------------------
> Varför så mkt bilder med kort skärpedjup, inte
> världsklass precis. Skulle vara mer intressant
> att se bra bilder istället. Tänk estetik ist
> för tyskt test.

Fel tråd?

Prova tex. "Våga visa visa dina naturbilder" istället. Här är det bara teknik a la Tour-test, nada estetik.

Gambler skrev:
> Varför så mkt bilder med kort skärpedjup, inte
> världsklass precis. Skulle vara mer intressant
> att se bra bilder istället. Tänk estetik ist
> för tyskt test.

Tyst med dig, foto handlar bara om att ha rätt prylar. En bra kamera tar bra bilder.
:)

Mårten, reklamera Sigma objektivet direkt. Just detta, front eller bakfokus, är ett stort kvalitetsproblem på många sigma gluggar.
Jag hade exakt samma problem på mitt Sigma 17-70.
Se till att gå till fotoaffären och be dom kontrollera fokusen.

Det finns väl en liten möjlighet att fokus felet sitter i huset med. Om fokussensorn inte sitter exakt i linje med bildplanet, så blir fokusen fel. Men eftersom att det är just ett sigma objektiv, så tror jag mycket mer på att det är där felet ligger.

Timothy skrev:
> Tyst med dig, foto handlar bara om att ha rätt
> prylar. En bra kamera tar bra bilder.
> :)

Ja precis! :D

Skriv ut sida 18 i den här pdf'en för att testa fokusen på ett bättre sätt. Där ser du även hur långt och åt vilket kameran felfokuserar eller om objektivet bara är rejält oskarpt.

Senast redigerad av en moderator:
Mårten skrev:
> Ah, crap. Du har säkert rätt Stenmark. Surt
> eftersom det innebär postande av objektivet fram
> och tillbaka.
>
> Får maila och fråga. :)

Sigma servas av Tura i Kungsbacka. Ingen vidare bra servicekänsla hos teknikerna, men de kan i alla fall kalibrera om objektiv på plats.

Jag fick kalibrera om mitt Sigma 70-200/2.8 eftersom det bakfokuserade katastrofalt mycket. På fem meters avstånd och 200 mm kunde det handla om en dryg halvmeter fel!

kebarb..Det svarades redan a900 men jag har syskonet a850. Grymt nöjd.
Kör jag raw får jag lika bra högiso som canonikon och har lågiso som piskar dem.
Resiza bilden till säg 12MP och jag kan köra rejält högt iso som blir superbra.
Galet nöjd.

Sådär, efter lite turer med knasiga objektiv och annat börjar det arta sig. Verkar som att jag gjorde rätt val av kamera faktiskt, trivs väldigt bra med den. Helt sjukt bra faktiskt. AF-systemet är en dröm, speciellt tillsammans med mitt 70-200/4 L, focus sitter perfekt varje gång. Behöver inte kasta en enda bild på grund av att jag missat fokus. Sjukt skönt att inte behöva fundera nånting på kameran utan kunna fokusera på att bara ta bilder. Olympusen jag hade förut var bökig i jämförelse, och då är det en relativt enkel instegskamera... Whoa. :D

jakt.JPG ht=483

(Canon EOS 7D, Sigma EX 18-50/2,8 DC Macro, 2xCanon Speedlite 540 EZ, 1/250, f5.6, ISO 100)

För att se den som den ska vara istället för våldtagen av Happy: http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2010531

(Den som inte tror på att Happy mördar bilder kan ju klicka på länken för se själv...)

rikard skrev:
> vi manglar bilderna eftersom det är gott om folk
> som tycker det är ok att ladda upp 12 MP-bilder
> utan att tänka sig för.

Men det verkar bara vara bildbredden som stympas. Vad jag kan se sker ingen nerskalning, varken i form av filstorleksminskning eller i antalet pixlar.

rikard skrev:
> bilden på fotosidan är 750 kb, den på happy är
> 250 kb och nedskalad. länkade bilder rör vi
> inte.

Aha, jag använder bara länkade bilder, så det förklarar min erfarenhet. Men de stympas i sidled, dvs allt till höger om gränsen bara kapas rakt av. Om man högerklickar på bilden och öppnar i eget fönster ser man dock hela.

geologen: Jupps, så funkar det. Det bästa vore att forumet automagiskt skalade och fixade en lightbox-länk till bilden i fullstorlek. *host*

rikard skrev:
> Det är bara att du kodar ihop en phorum-modul och
> lämnar över till jomper... *host*

Rikard: Det finns redan. *host*-ningen berodde på att jag har slängt in en sådan på http://www.pushbike.se ;)

Geologen: Lightbox innebär i princip att bilden visas i fullstorlek ovanpå den övriga sidan som då mörkas ner lite. Väldigt vanligt på bloggar.

Tillbaka
Topp