[OT] Välfärd? vilken välfärd?

MickeS skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är väl en sak att det kostar för vuxna, men
> nu får man pröjsa 250:- för barnen oxå om det
> är akut. Tur att man bara har två snörvelpellar
> och att man har inkomst...
>
> Tyvärr är det ju så att vi fått en sjukvård
> som man inte ska vara sjuk eller fattig för att
> kunna utnyttja.

Varför ska det vara gratis för barn? Finns det något logiskt argument för det? Vem ska pröjsa sjukvårdspersonalens löner och vad tror du att mediciner kostar? Sjukvård är dyrt.

Mike the bike skrev:
> MickeS skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det är väl en sak att det kostar för vuxna,
> men
> > nu får man pröjsa 250:- för barnen oxå om
> det
> > är akut. Tur att man bara har två
> snörvelpellar
> > och att man har inkomst...
> >
> > Tyvärr är det ju så att vi fått en
> sjukvård
> > som man inte ska vara sjuk eller fattig för
> att
> > kunna utnyttja.
>
> Varför ska det vara gratis för barn? Finns det
> något logiskt argument för det? Vem ska pröjsa
> sjukvårdspersonalens löner och vad tror du att
> mediciner kostar? Sjukvård är dyrt.

Som vi redan har kommit fram till här så är den del man betalar rätt liten i förhållande till kostnaden.
Sen tror jag att barnfamiljer har tillräckligt ansträngd ekonomi som det är, sen kanske det är bra att se problem i tid istället för att dom ska upptäckas långt senare pga uteblivna läkaresök.

Mike the bike skrev:
> Varför ska det vara gratis för barn?
Varför inte? Jag har bekanta med knaper inkomst som flera gånger dragit sig för att åka akut fast det varit befogat. Tror du deras sjuka barn skulle uppskatta gratis barnakutsjukvård?
Det är väl själve f*n att det ska behöva vara så - i Sverige idag.

> Vem ska pröjsa sjukvårdspersonalens löner och vad tror du att
> mediciner kostar? Sjukvård är dyrt.
No shit, Sherlock.
Jag klagar inte för egen del, utan lider med de som har det sämre.
Höj skatterna och se till att de går till de som behöver det mest (barn & gamla), inte till landstingspolitiker som behöver gå på torken på privatsjukhem.

JT skrev:
> lleberg skrev:
> -----
> > Var ska jag skriva mitt arga brev?
>
> Leta upp en brevlåda med den här symbolen:
> http://www.13dots.com/reddragon/trashcan/final.gif
>
>
> Återkom sedan när du börjat betala skatt.

Lika älskvärd som vanligt, JT. Men jag vill för ordningens skull påpeka att lleberg troligtvis redan börjat bidra till statens skatteinkomster genom mervärdesskatten, så riktigt rättvis är du inte.

lleberg skrev:
> Sen tycker jag att argumentet om att jag är ung
> är väldigt diskriminerande och tänker inte
> kommentera det alls, för det är ju så sjukt
> idiotisk att det inte är sant.

Diskriminerad? Är du säker på att du inte blev kränkt?

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2502&a=743702

Sånt här blir jag bara sur på. Att det svenska hälso- och sjukvårdssystemet inte är perfekt kan jag hålla med om (jämfört med ex det franska) men att klaga på att man får betala en hundring för att gå till läkaren och 350:- för medicin är ju skrattretande. Om du går och fikar får du fan langa upp en hundralapp. Du tycker inte att det är ett större mervärde att gå till en läkare?

Min lillebror föddes med ryggmärgsbrock. Han är 23 år nu och har genomgått minst en stor operation per år. Jag tror inte man kan förstå hur många miljoner den killen har kostat med sina ryggradsfriläggningar och shuntimplantat. När vi hämtar ut hans mediciner så brukar man få betala en gång eftersom fribeloppet är på 1800:-/år. Uppskattningsvis rör det sig säkert om en 50000:- om året bara i ENGÅNGSGREJER.

Om det kostar mig en hundring att gå till läkaren och det i sin tur betalar alla dom som har det betydligt svårare än mig, då tycker jag att det är en helt okej deal.

lleberg skrev:
> Mike the bike skrev:
> -----
> > MickeS skrev:
> >
>
> > -----
> > > Det är väl en sak att det kostar för
> vuxna,
> > men
> > > nu får man pröjsa 250:- för barnen oxå om
> > det
> > > är akut. Tur att man bara har två
> > snörvelpellar
> > > och att man har inkomst...
> > >
> > > Tyvärr är det ju så att vi fått en
> > sjukvård
> > > som man inte ska vara sjuk eller fattig för
> > att
> > > kunna utnyttja.
> >
> > Varför ska det vara gratis för barn? Finns
> det
> > något logiskt argument för det? Vem ska
> pröjsa
> > sjukvårdspersonalens löner och vad tror du
> att
> > mediciner kostar? Sjukvård är dyrt.
>
> Som vi redan har kommit fram till här så är den
> del man betalar rätt liten i förhållande till
> kostnaden.
> Sen tror jag att barnfamiljer har tillräckligt
> ansträngd ekonomi som det är, sen kanske det är
> bra att se problem i tid istället för att dom
> ska upptäckas långt senare pga uteblivna
> läkaresök.

Har man inte råd med barn och alla kostnader som tillkommer får man kanske spara in på onödiga utgifter och skippa lyxen eller så får man helt enkelt ge fan i att skaffa några..
Vem ska pröjsa för dina ungar om inte du gör det?

MickeS skrev:
> Mike the bike skrev:
> -----
> > Varför ska det vara gratis för barn?
> Varför inte? Jag har bekanta med knaper inkomst
> som flera gånger dragit sig för att åka akut
> fast det varit befogat. Tror du deras sjuka barn
> skulle uppskatta gratis barnakutsjukvård?
> Det är väl själve f*n att det ska behöva vara
> så - i Sverige idag.
>
> > Vem ska pröjsa sjukvårdspersonalens löner och
> vad tror du att
> > mediciner kostar? Sjukvård är dyrt.
> No shit, Sherlock.
> Jag klagar inte för egen del, utan lider med de
> som har det sämre.
> Höj skatterna och se till att de går till de som
> behöver det mest (barn & gamla), inte till
> landstingspolitiker som behöver gå på torken
> på privatsjukhem.

Det blir ju knappast bättre för att vi höjer skatterna ÄNNU mer. Då blir folk mer beroende av olika sorters bidrag. Helt värdelöst. Skatten är hög som den är. Det gäller bara att pengarna hamnar i rätt fickor, inte i en massa värdelösa dretprojekt som inte leder någonvart.

Oskar skrev:
> Lika älskvärd som vanligt, JT. Men jag vill för
> ordningens skull påpeka att lleberg troligtvis
> redan börjat bidra till statens skatteinkomster
> genom mervärdesskatten, så riktigt rättvis är
> du inte.

Ok, har man ingen inkomst så kan man ju undra hur man kan bidra med moms. Eller menar du pengarna som han fått från staten i form av studiemedel/bidrag? Eller veckopengen från föräldrarna? Ja, du har förstås rätt. Han har verkligen bidragit med en stor mängd moms. Å vad korkad jag är.

Mike the bike skrev:
> Har man inte råd med barn och alla kostnader som tillkommer får man kanske spara in på onödiga
> utgifter och skippa lyxen eller så får man helt enkelt ge fan i att skaffa några..
Sköt dig själv och skit i andra?
Borde självklart förstått att barnaskaffande är ett privilegium för de med pengar.
Och vad gör man om man haft pengar, beslutat sig att skaffa barn och sedan får ändrade sämre levnadsförhållanden? Säljer ungarna?
Misstänker att du röstar blått - jag gör det inte.

> Vem ska pröjsa för dina ungar om inte du gör det?
Staten.

MickeS skrev:
> Mike the bike skrev:
> > Vem ska pröjsa för dina ungar om inte du gör
> det?
> Staten.

L´etat c´est moi.

Ibland låter det som om att staten bara vill alla illa. Självklart är det inte så!
Om vi var ett vansinnigt rikt land så skulle varenda jeppe i Sverige få gratis sjukvård, gratis medeciner och säkerligen en egen terapeut för att stämma av hur det känns och vad som skulle kunna förbättras.
Ledsen att behöva berätta det för er, men vi är inte där, vi är dessutom ganska långt ifrån det!

Hade yrsel och blev emellanåt svimfärdig.
Sökte hjälp på akuten och blev sedan skickad runt ett par dagar för undersökning.
Vart jag än kom så skulle man betala undersökningen och då oftast 300:- tror jag.
Betalade varje fall mer än ett vanligt besök.
När jag var uppe i ~1000:- så undrade jag hur mycket jag skulle betala. Det gällde ju samma åkomma.
Då sa hon att det fanns högkostnadsskydd men att dom inte fick informera mig om det i annat fall än när jag frågar om det. Ett par månader innan så fick jag betala en jävla massa för allergiundersökningar.
Så högkostnasskyddet hade jag överskridit med råge. Samma med medicin.

erik h skrev:
> Min (begränsade) erfarenhet är att svenska
> sjukvården är bra. Bäst i Stockholm är
> antagligen vårt kära (första?) privatiserade
> sjukhus, Capio St Görans, eftersom de har den
> enda akutmottagningen som vill ta emot en om man
> inte har livshotande skador (jag fick där TVÅ
> läkare som pratade mountainbike medan de sydde,
> efter att jag blivit bortmotad från SÖS och
> Sabbatsberg).
>
> Har man ställt till med/råkat ut för något
> riktigt elände kostar det inte många kronor i
> sammanhanget när högkostnadsskyddet trätt in.
>
> På akuten i Schweiz var de förvisso proffsiga
> och trygga, men långt innan morfinet släppt
> behövde jag antingen rafsa fram mitt VISA-kort
> eller mitt blå EU-sjukförsäkringskort. Tur jag
> hade det senare i ryggan.
>
> För dem som inte har rätt plastkort i väskan
> är det nog roligare att bryta armarna i Sverige
> än i Schweiz.

Hur tänkte du nu? Självklart måste du pynta när du kommer som svensk och bryter armen i Schweiz. Precis som en schweizare får betala om han bryter armen i sverige. Jag, som utlandssvensk, behövde ett läkarintyg från sverige på att jag fått ryggskott för att kunna visa upp för min arbetsgivare. Det tog ungefär 90 sekunder, (+ 2 timmar i väntrummet förstås) och för det fick jag betala 1800 SEK. Kontant eftersom de inte kunde ta kort den dagen. Smidigt. Hade jag behövt det i Tyskland hade jag gått till min husläkare, eller vilken läkare som helst för den delen, väntat 10 minuter och betalat runt 40-50 euro när räkningen landade i postlådan. För mig personligen spelar det ingen större roll eftersom min privata sjukförsäkring betalar tillbaka detta. Och om jag ska tro på nämnda husläkare så är sjukvården i just Schweiz den absolut bästa i hela europa. Jag själv kan bara jämföra mellan Tyskland och Sverige och det är en otolig skillnad, till Sveriges nackdel.

pepparochsalt skrev:
> PeaceDog>>>
> Om du visar upp dina kvitton i efterhand så kan
> receptionisterna stämpla i ett
> högkostnadsskydd.
> Det är bara för dig att säga i från.

Dom fixade ett par. De jag hade kvitto på.
Reagerade mest på att dom inte "får" informera om högkostnadsskyddet.

Du ifrågasätter 100 kr för ett läkarbesök. Nu backar vi bandet.

Re: Vänta på paket-tråden!
Skrivet av lleberg den 3e februari.

"Jag har beställt en customsydd & billig (svår kombination) sovsäck från roberts.pl!
Och den skickades i fredags.
Ekonomipost så den kommer inte kunna spåras, och det förväntades visst ta 2 veckor..
Men jag peppar som fan! -15 komforttemp och 1130 gram! Gul&grafitfärgad är den också!

Sen väntar jag på ett litet paket med pengar från norge, när det kommer så kommer jag strax därefter att vänta på paket med ett tält, en sovsäck, ett liggunderlag, ett multiverktyg, ett kök, ett kokkärlsset och lite handskar sockar och påsar sådär..

Jag är fast i ett annat träsk än cykelträsket!

Men.. för att det ska bli ontopic så kan jag skvallra om att i sommar blir det en flerdagars cykeltur i fjällen med packning på ryggen! Och då med delar av sakerna jag kommer beställa nu..
Dock på ett hjul men det kanske räknas ändå?"

Det kanske är viktigare att beställa campingprylar än att bli frisk?

Kjell

lleberg skrev:
> Jag är 20 år och har ingen vidare ekonomi för
> stunden, väntar på mina första löner i
> princip..

jo jo.

"Varför ska det vara gratis för barn? Finns det något logiskt argument för det? Vem ska pröjsa sjukvårdspersonalens löner och vad tror du att mediciner kostar? Sjukvård är dyrt."

Naturligvis ska det vara gratis för barn. Det är för att Sverige är ett civiliserat samhälle.

Barn kan inte välja eller fatta egna beslut. Inget ska barn ska någonsin förvägras vård bara av den anledningen, oavsett anledning, att föräldrana inte har pengar.
Att inte unna barnen rätt till utrymme i samhället gränsar till en otrevlig cynism.

En mindre avgift, 100-200 SEK, är nog ändå bra för att mota bort simulanter och hypokondriker och uttråkade pensionärer. När jag bodde i England var vården fri och väntrummen var blockerade av för många människor som inte behövde vara där. Debatterades då om att införa en mindre avgift för att stävja överutnyttjande, vet inte hur det blev.

Om själva hundralappen som tråden började med så kan man få olika mycket för den. Du fick din undersökning, inte så mycket men det som du fick kostade mycket mer. Samtidigt så är 100-lappen inträdesbiljetten till dinhela långa kompletta behandling: låt oss säga att du hade haft smärta i hjärttrakten, då hade du fått den totala behandlingen ända fram till och med själva hjärtbytet. Alltså du hade fått en behandling kanske värt åtta-siffriga belopp tillbaks för din 100-lapp.

Mycket riktigt som skrivits finns det låga fribelopp, 900 för sjukvård och andra nivåer för medicin.
Tråkigt nog har jag frikort för båda, jag hade hellre velat var frisk och sluppit det.

Att bli hånfullt mött ska man inte behöva bli. Samtidigt ska man komma ihåg att vården inte är en serviceinrättning som en resturang, vården får ju kunder i alla fall.

Du fick din behandling, du lyckades till och med få penicillin. Allt för bara 456 kr. Du och dina föräldrar och vi andra har investerat och skattat till en utbyggd vårld och försäkring. Nu fick du uppskatta kanske tio-fallt igen.

Samtidigt vet jag att när man är ung och inte har mycket pengar kan det svida i alla fall.

slors skrev:
> Hur tänkte du nu? Självklart måste du pynta när du kommer som svensk och bryter armen i Schweiz.

Ok, nu tänkte jag inte trassla in mig i EU-sjukförsäkringsnätverkande över gränserna, måhända är det så. Det intressanta är dock inte Schweiz utan upplevelsen att man inte kan ta för givet att bli omhändertagen gratis. Och i vissa länder är det samma läge för de som bor där som det var för oss på semestern. Och det är kanske inte så skoj.

Jag har inte råd att cykla, tänk om jag skulle skada mig. Då har jag inte råd att äta på en månad sen. Näfan, bäst att sälja hojen. Typ sant.

Medicinsk-teknisk utveckling innebär att behandlingar blir billigare, men också att mer kan behandlas. För att en HIV-patient ska få vård och mediciner ett år krävs det att 50 personer i min inkomst betalar landstingsskatt. För 20 år sedan var det billigare - då dog snubben. Så - vem är den som applåderar när en folkvald församling ställer sig upp och säger vissa åkommor inte ska botas av budgetskäl? Ingen! Alternativ 2 är att höja skatten. Hur många applåderar då? Ingen. Då kan man ta lite egenavgifter (typ patientavgiften) och vem applådrar det? Ingen.

Det är så många delar som kommer in. Ibland ovanlig medicin, men det är ofta som för dyra mediciner lyfts fram, när det finns billigare. Inte sällan, blir biverkningarna dessutom värre!
Persson sa vid svagt tillfälle på nyheterna, angående ökad ålder och att allt fler överlever olika saker: Då får vi lösa det i det andra änden! (Inget citat, men grovt återgett). Vi lever för länge. Cynisk realism. Sedan avgick han.

Frågan visar på det inbygda fel, som följer med vinsttänkande. Vi har inte längre råd, att ta hänsyn till utsatta. Inte råd med den på 70-talet falskt söndertjatade solidariteten. Vi har valt en annan filosofi, för att vi själva har det så pass hyfsat, ännu. Vi behöver i nuläget inte ens demokrati! Låt dem som har roffat åt sig, sköta sin egen ekonomi, så att landets totala tillväxt förblir positiv, utåt sett.. Det är bra för aktieportföljen, så länge förvaltarn sköter sitt. Behövs till pensionsförsäkringen!

Vinsterna från alla besparingar (på behövandes bekostnad) pyttsar vi ut, åt våra "golf-vänner" (välj valfri klubb för inre beundran..). Försäkringskassan får över miljonbelopp, år efter år! Omyndigförklarar yrkesutövande läkare, till förmån för egna inhyrda utredare. Det kostar drygt 70 000 per fall, kränker ett stort antal av dem, utan att alls ha gett någon rehabiliterande verkan! Utredarnas uppgift är inte att hjälpa, utan att få fram ett underlag åt försäkringskassan (som själva inte har ngn. kontakt med bidragstagaren).. Trist att utlåtandena så sällan stämmer med verkligheten! Drygt hälften av överklagandena godkänns. Om fler patienter orkade, blev det ännu mera genant, och kostsamt för "samhället".

Det är inget mänskligt samhälle. JAG först! -Vi hade rasbiologisk forskning fram till 1975, homosexualitet var då fortfarande en psykisk sjukdom (fram till -78), som försäkringskassan inte betalade ut något för.Tankarna på en elitistisk befolkning har inte släppts än. Den bara inte gäller "de kriminellas revansch", som nu bestämmer. Skolkare, lågutbildade egon och skattefifflare. Inget nytt med andra ord.

"Allt går att sälja med mördande reklam", så då bedrevs öppet en rentutav olaglig hets mot långtidssjuka. Går det, så går det!
Vi gråter med indianer, men bespottar samer och alla "tokar", som bor där vi har kunnat ha en av våra sportstugor.. Så länge vi inte blir klassiska rasister, eller går emot annan för stunden populär lobbyverksamhet, är vi i.a.f. tillfälligtvis politiskt korrekta. Något att vara stolta över, just nu! ;-)

Och på tio år har vi nu alltså snart sparat ytterligare hundra miljoner.. Lägg dem till den av politiker startade fond, dit enskilda (gamla gnetande änkor bl.a.) kunde skänka valfria belopp. Den fond som plötsligt och oanmält bara upphörde att finnas. Beloppen fortsatte komma in, men pengarna spreds på annat. Vad? Vem?
Våra politiker säger sig internationellt sett inte ha så hög lön.. Den är bara så onödigt mycket högre, än somliga andras i sverige!

En radikal tanke vore: lika lön oavsett arbetstyp. Så länge arbetet behöver utföras. Då skulle vi få den verkligt intresserade på rätt plats, och övriga skulle kanske bli mer motiverade att ta de lågt ansedda jobben. Lägg ev. lönebesparing, på subventionering av studier. Produktion skulle bli ngt. faktiskt greppbart, och inte bara en elektronisk siffra att skryta över.

Människor ÄR obekväma. De försvinner inte när man släcker skärmen!
Men det är de, som formar vår omgivning. Och vi deras. Söderbalkong eller inte.
Ett klokt folk är svårstyrt.. ;-)

Intressant ämne!

Sjukvården borde börja utsättas för mer konkurrans, det hade gjort att saker börjat hända!

Sjukvården som den ser ut nu är så sjukt ineffektiv så man tror inte det är sant, hela sjukvården är uppbyggd enligt massproduktions principen som kommer från OBS! den gamla industrin.

Lean healthcare som de håller på att införa på UsiL är framtiden. I Malmö har de kortat dörr-till-dörr tiden på det at man får en brös-cancer-diagnos från 46 dagar - till 2 tim. Helt otroligt!

Bosse skrev:
> Intressant ämne!
>
> Sjukvården borde börja utsättas för mer
> konkurrans, det hade gjort att saker börjat
> hända!
>
> Sjukvården som den ser ut nu är så sjukt
> ineffektiv så man tror inte det är sant, hela
> sjukvården är uppbyggd enligt massproduktions
> principen som kommer från OBS! den gamla
> industrin.
>
> Lean healthcare som de håller på att införa på
> UsiL är framtiden. I Malmö har de kortat
> dörr-till-dörr tiden på det at man får en
> brös-cancer-diagnos från 46 dagar - till 2 tim.
> Helt otroligt!

Klartext, och vettigt tänkande.

lleberg skrev:
> Hej bullen, jag är irriterad som fan.
>
> Hela min barndom har jag vuxit upp med tanken på
> att vi ju har ett rätt bra system i sverige med
> sjukvård och så som ska fungera för alla.
>
> Jag fyllde 20 i slutet av förra året, nyss
> gjorde jag mitt första besök som jag behövde
> betala för.
> Hade en liten infektion i ytterörat..
> Dels när jag kommer dit så är bemötandet
> trevligt men väldigt hånfullt.. Jag får betala
> en hundring för det i förväg, och det får väl
> anses okej.
>
> Men sen när jag ska hämta ut min utskrivna
> antibiotika så vill dom ha 356 kr ytterligare..
>
> Det kanske inte verkar som mycket pengar, men jag
> tycker att jag redan har betalat för det i och
> med att dom snor en tredjedel av min lön bara i
> inkomstskatt!
> Jag är 20 år och har ingen vidare ekonomi för
> stunden, väntar på mina första löner i
> princip..
>
> Så fort jag säger det till nån så får jag
> höra "Men tänk om det vore som i USA!"
> Vilken jävla retorik som har tryckts in i alla,
> jag tycker inte att systemet i usa är bra för
> fem öre, men kan man inet jämnföra svenska
> systemet med nått som fungerar istället?
> Frankrike är väl ett bra exempel har jag hört.
> Är svenskarna utan drömmar och mål? KLappa sig
> på bröstet och skirka om hur bra man har det.
>
> Det är jävligt nära att jag engagerar mig
> ploitiskt bara för att döda dom som har infört
> systemet.
>
> Och detta är just sjukvården, hur tandvården
> kan vara skiljd från den är väl det största
> problemet egentligen.
>
> Var ska jag skriva mitt arga brev?
>
> / Tomas

Tror du dina skattepengar går enbart till vårdrelaterade saker? Är medicin gratis? Hur ska den finansieras? Ligger du på sjukhus pröjsar du omkring 80 spänn per dag. Det är i stort sett gratis. Sluta gnäll och var glad att du ens har möjligheten att köpa antibiotika.

Jag jobbar i både i den offentliga vården och har en liten privat verksamhet vid sidan av.
Jag håller inte med om att svensk vård är "sjukt ineffektiv".
Allt beror lite på hur man räknar, men hur man än ser på det får svenskar väldigt bra vård per krona jämfört med andra ungefär lika rika länder.
Sedan början av 90-talet har det hänt oerhört mycket, med stora omorganisationer, kraftiga nedskärningar och konkurrensutsättning från den privata sidan.
Bilden av landstinget som en koloss på lerfötter stämde nog för 20 år sedan, men knappast längre.

Tillgängligheten är ett problem. Primärvården är på de flesta håll underdimensionerad, och klarar inte ta emot alla så fort de skulle önska, och en del som inte borde hänvisas istället till akutmottagningarna som har ännu mindre möjlighet att ta hand om mindre allvarliga åkommor.
På akutmottagningarna försöker man hålla näsan över vattenytan genom att ha en hyfsat hög "tröskel", dels med en något högre patientavgift, och dels att man försöker stoppa dem som inte är akut och allvarligt sjuka i luckan. Ibland görs felbedömningar här, och dessutom känner sig många ifrågasatta och kränkta. Alternativet, att öppna dörrarna för alla, skulle inte fungera som det ser ut nu.

Att patienter man i luckan bedömer har en snuva avvisas från akuten och sedan visar sig vara svårt sjuka, händer förstås, men jag är övertygad om att det är ett mindre problem än det man har nästan dagligen på akuten: att bland 40 väntande, opåtittade patienter snabbt bedöma vilka 10 som är allvarligt sjuka och behöver snabb vård. Det är en nästan omöjlig uppgift, och här far patienter illa dagligen. Detta problemet skulle minska genom att höja "tröskeln" ytterligare, men det skulle den mindre sjuka majoriteten inte gå med på.
Mer resurser till primärvården vore nog det bästa, men då behövs sannolikt en skattehöjning.

Ett annat problem är att det finns en liten grupp patienter som är storkonsumenter av vård utan att man hittar något allvarligt fel på dem. De kommer snabbt upp i högkostnadsskydd för både besök och läkemedel, och påverkas sedan inte av några trösklar. De lär sig också snabbt vad man ska säga för att ta sig förbi luckan på akuten. Jag inser att jag låter lite cynisk, och jag vet att det knappast är några glada och lyckliga människor det handlar om, men jag kan inte hjälpa att tycka att det finns patienter som behöver resurserna som läggs på denna grupp bättre.

Hursomhelst, trots alla problem som finns vill jag ändå påstå att de allra flesta ordentligt sjuka får ett snabbt omhändertagande på akutmottagningen, och därefter vård på sjukhuset som inte står många länder efter i världen, och det kanske är det viktiga i sammanhanget.

Oskar skrev:
> Läkare har för höga löner.

Håller med när det gäller allmänläkare, alla gånger jag har gått till allmänläkareläkare så har de frågat vad som är problemet, när jag beskriver mina symptom så frågar de vad jag vill att de ska göra. Då gäller det att ha ställt diagnos själv och veta vilken behandling man vill ha annars får man ingen hjälp alls. Det jobbet skulle vaktmästaren på sjukhuset kunna gör lika bra.

Däremot finns det jättemånga duktiga kiruger och specialistläkare, de förtjänar lätt sina höga löner.

Så här väljer jag att se det:

+ Vi har "gratis" sjukvård i Sverige. Men för att undvika att en massa människor går till doktorn i onödan tar man ut 200:- (eller vad det nu kostar) per besök. Se det som en trängselskatt - När du verkligen behöver vård, kommer du fram lite snabbare. [Personligen tycker jag att man skulle kunna ha ännu lite högre avgift mot att man slipper vänta länge..]

+ Vi har (mycket) bra subventioner på läkemedel. Vad är gränsen för högkostnadsskydd? 1000:-/år

[Kolla med någon cancer-patient, diabetiker eller annan kroniker. De kommer knappast att klaga på dessa "kostnader"]

Därmed inte sagt att det skulle saknas brister i välfärdssystemet, totalt sett.

Senast redigerad av en moderator:
Nu är det flera sidor och då orkar jag inte läsa allt igen, men såhär är det, Sverige är världens bästa land....om man bortser från klimatet då :)

ÅL: Högkostnadsskydd på medicin är 1800/år. Som astmatiker som inte har allvarliga problem är det ung. vad jag betalar ändå, men skulle jag behöva mer behovsmedicin så sticker det i väg direkt. Den faktiska kostnaden skulle nog vara runt 6-7000 per år för min del.

Bosse skrev:
> Intressant ämne!
>
> Sjukvården borde börja utsättas för mer
> konkurrans, det hade gjort att saker börjat
> hända!
>
> Sjukvården som den ser ut nu är så sjukt
> ineffektiv så man tror inte det är sant, hela
> sjukvården är uppbyggd enligt massproduktions
> principen som kommer från OBS! den gamla
> industrin.
>
> Lean healthcare som de håller på att införa på
> UsiL är framtiden. I Malmö har de kortat
> dörr-till-dörr tiden på det at man får en
> brös-cancer-diagnos från 46 dagar - till 2 tim.
> Helt otroligt!

Första riktigt klockrena inlägget här idag. Tackar för det Bosse. :-)

Men man kan i alla fall inte klaga på att det är dyrt vid de tillfällen man behöver besöka läkaren. Men det är ju bara halva sanningen, glöm inte bort de slantar du pyntar varje månad via skatten.

Det som irriterar mig mest är sjukvårdens organisation och inneffektivitet. Här finns mkt att göra.

Liten anekdot; Fick ont i smalbenet och foten en gång för några år sedan och kunde knappt gå. Besökte först företagsläkaren som inte visste vad de kunde vara. Ordinerade vila. En månad senare går jag till CityAkuten här i Sthlm och den läkaren säger att det är en liten muskel som är avsliten och det är vila som gäller. Den läker sig själv. Ytterligare en månad senare ingen förbättring. Går till en tredje läkare som efter 5 sekunder säger "kraftig benhinneinflammation" ordinerar voltaren i 10 dagar. Och mkt riktigt, efter en och en halv vecka är jag så pass bra att jag kan gå normalt och ser ljuset igen :)

Hela tiden mötte jag ointresse från läkarna för mitt problem, jag fick tjata på dem för att försöka ställa en diagnos, de ville knappt lyssna på min beskrivning. Fy fan vad kass de var de två första läkarna!
Man ses verkligen inte som kund inom sjukvården, man är en "patient". Ingen person som vill och bör kunna kräva lite jävla engagemang.
därför tror jag verkligen på den reform som Alliansen inför i Sthlm men det de kalla vårdval Stockholm. Pengen för sjukvården förljer patienten. Detta är vekligen ett steg i rätt riktning.

tack för ordet om ni orkade läsa allt detta. :-)

Edit, inser att det kanske inte handlar så mkt om organisation/ineffektivitet som syn på de som behöver vården. De gånger jag inte vetat vad som är fel och besökt ngn läkare har jag mött ointresse och lågt engagemang.

Senast redigerad av en moderator:
Jag tycker svensk sjukvard ar jattebra aven om det inte ar perfekt. Har i Uganda saknar vi Vardcentralen i Sundbyberg samt Karolinska/Astrid Lindgren - och da har vi anda mojlighet att fa tillgang till "basta" sjukvarden som gar att fa for pengar har i landet. Om du har nagot allvarligt aker du till Nairobi eller Johannesburg - forhoppningsvis ar det inget akut ...

Att klaga over nagra hundralappar ar ganska fanigt - aven som fattig student kanske man har investerat ganska mycket pengar i cykling - ar det inte da OK att lagga lite slantar pa sin halsa da?

Sa - skall sjukvarden bli "billigare" maste storre del betalas via skattesedeln och till det finns det en politisk losning - rosta fram det parti som tycker pa det viset ;)

Oskar skrev:
> Läkare har för höga löner.

Ser du på studietid osv så blir det inte så jävla högt. Jag tycker snarare att lönerna borde höjas till internationellt snitt, jag är ju iofs rätt partisk :)

Nej jag röstar inte blått. Skulle aldrig falla mig in att lägga en röst på de där jävla stollarna.

MickeS skrev:
> Mike the bike skrev:
> -----
> > Har man inte råd med barn och alla kostnader
> som tillkommer får man kanske spara in på
> onödiga
> > utgifter och skippa lyxen eller så får man
> helt enkelt ge fan i att skaffa några..
> Sköt dig själv och skit i andra?
> Borde självklart förstått att barnaskaffande
> är ett privilegium för de med pengar.
> Och vad gör man om man haft pengar, beslutat sig
> att skaffa barn och sedan får ändrade sämre
> levnadsförhållanden? Säljer ungarna?
> Misstänker att du röstar blått - jag gör det
> inte.
>
> > Vem ska pröjsa för dina ungar om inte du gör
> det?
> Staten.

TobiasC skrev:
> Oskar skrev:
> -----
> > Läkare har för höga löner.
>
> Ser du på studietid osv så blir det inte så
> jävla högt

Skulle lönerna baseras på studietid gissar jag att det skulle behöva ske rätt så dramatiska ändringar av vissa yrkens snittlöner.

Kallefs skrev:
> Skulle lönerna baseras på studietid gissar jag
> att det skulle behöva ske rätt så dramatiska
> ändringar av vissa yrkens snittlöner.

Shit vad rik jag skulle vara.

mytomspunnen skrev:
> Kallefs skrev:
> -----
> > Skulle lönerna baseras på studietid gissar
> jag
> > att det skulle behöva ske rätt så dramatiska
> > ändringar av vissa yrkens snittlöner.
>
> Shit vad rik jag skulle vara.

Fast jag gissar att du riskerar att få ett jobb när du är klar.

Om ens avhandling behandlar globaliseringens påverkan på kvinnor i Guatemala så skriker inte folk efter en. Har jag hört.

Fast man har ju fått en rolig hatt :)

lleberg skrev:
> Dels när jag kommer dit så är bemötandet
> trevligt men väldigt hånfullt..

Dom är ju bara människor, och kan ha sina dåliga dagar. Inte kan man ju tjura för det. I så fall skulle jag fortfarande sura över läkaren Jolanta som smätte ditt en handske och tjoade: "Bit ihop. Det är inte så jävla kul för mig heller!". Gallsmärtor kräver undersökningar (nästan) överallt...

Det kan inte heller vara så där jättekul för en sköterska att kånka in en styck avsvimmad Calle F från väntrummet för andra gången på en vecka. Ändå blev jag trevligt behandlad när jag vaknade till. Innan dess vet jag ju iofs inte, och när morfinet började verka så brydde jag mig inte heller.

:D

Jag har mycket med sjukvården att göra och är i princip nöjd. Visst kostar det en del för läkarbesök i vissa perioder, och min medicin är så pass dyr att jag når högkostnadsskyddet på ett par månader. Nu står jag inför en stor förändring i min vardag och ger massor med folk jobb, men det kostar mig inget extra. När man är mer långsiktigt beroende av sjukvården tycker man nog oftast att den är rätt OK.

jesster73 skrev:
> Jag jobbar i både i den offentliga vården och
> har en liten privat verksamhet vid sidan av.
> Jag håller inte med om att svensk vård är
> "sjukt ineffektiv".
> Allt beror lite på hur man räknar, men hur man
> än ser på det får svenskar väldigt bra vård
> per krona jämfört med andra ungefär lika rika
> länder.
> Sedan början av 90-talet har det hänt oerhört
> mycket, med stora omorganisationer, kraftiga
> nedskärningar och konkurrensutsättning från den
> privata sidan.
> Bilden av landstinget som en koloss på lerfötter
> stämde nog för 20 år sedan, men knappast
> längre.
>
>
> Tillgängligheten är ett problem. Primärvården
> är på de flesta håll underdimensionerad, och
> klarar inte ta emot alla så fort de skulle
> önska, och en del som inte borde hänvisas
> istället till akutmottagningarna som har ännu
> mindre möjlighet att ta hand om mindre allvarliga
> åkommor.
> På akutmottagningarna försöker man hålla
> näsan över vattenytan genom att ha en hyfsat
> hög "tröskel", dels med en något högre
> patientavgift, och dels att man försöker stoppa
> dem som inte är akut och allvarligt sjuka i
> luckan. Ibland görs felbedömningar här, och
> dessutom känner sig många ifrågasatta och
> kränkta. Alternativet, att öppna dörrarna för
> alla, skulle inte fungera som det ser ut nu.
>
> Att patienter man i luckan bedömer har en snuva
> avvisas från akuten och sedan visar sig vara
> svårt sjuka, händer förstås, men jag är
> övertygad om att det är ett mindre problem än
> det man har nästan dagligen på akuten: att bland
> 40 väntande, opåtittade patienter snabbt bedöma
> vilka 10 som är allvarligt sjuka och behöver
> snabb vård. Det är en nästan omöjlig uppgift,
> och här far patienter illa dagligen. Detta
> problemet skulle minska genom att höja
> "tröskeln" ytterligare, men det skulle den mindre
> sjuka majoriteten inte gå med på.
> Mer resurser till primärvården vore nog det
> bästa, men då behövs sannolikt en
> skattehöjning.
>
> Ett annat problem är att det finns en liten grupp
> patienter som är storkonsumenter av vård utan
> att man hittar något allvarligt fel på dem. De
> kommer snabbt upp i högkostnadsskydd för både
> besök och läkemedel, och påverkas sedan inte av
> några trösklar. De lär sig också snabbt vad
> man ska säga för att ta sig förbi luckan på
> akuten. Jag inser att jag låter lite cynisk, och
> jag vet att det knappast är några glada och
> lyckliga människor det handlar om, men jag kan
> inte hjälpa att tycka att det finns patienter som
> behöver resurserna som läggs på denna grupp
> bättre.
>
> Hursomhelst, trots alla problem som finns vill jag
> ändå påstå att de allra flesta ordentligt
> sjuka får ett snabbt omhändertagande på
> akutmottagningen, och därefter vård på
> sjukhuset som inte står många länder efter i
> världen, och det kanske är det viktiga i
> sammanhanget.

Jag håller med dig på sätt och vis, men t ex har nerdragningarna inom den psykiatriska vården bidragit till att allmänvården ska ta hand om patienter dom idag inte har tillräckligt med resurser till. Förr var fördelningen så att psykiatrin fick gått om pengar och hade en stor del av det totala patientutbudet, idag ser det ju tyvärr helt annorlunda ut. Och vården är många gånger bristfällig, efter som man letar efter "snabba" lösningar många gånger.

jesster73 skrev:
> Ett annat problem är att det finns en liten grupp
> patienter som är storkonsumenter av vård utan
> att man hittar något allvarligt fel på dem. De
> kommer snabbt upp i högkostnadsskydd för både
> besök och läkemedel, och påverkas sedan inte av
> några trösklar. De lär sig också snabbt vad
> man ska säga för att ta sig förbi luckan på
> akuten. Jag inser att jag låter lite cynisk, och
> jag vet att det knappast är några glada och
> lyckliga människor det handlar om, men jag kan
> inte hjälpa att tycka att det finns patienter som
> behöver resurserna som läggs på denna grupp
> bättre.

Jag satt en hel del i väntrum innan di där knivglada typerna pillade ut den ickefungerande gallblåsan på mig, och jag känner igen det du beskriver. Då jag numera är klassifierad och specifierad som en "något" överårig DAMP-unge så ser jag ju vilka som nyttjar psykiatrin (samtalsstöd mm) och i mitt tycke är det samma typ av människor som de som rätt aggressivt söker fysik vård för allehanda upplevda problem. Det är fortfarande skamligt för många att gå till psykologen/kuratorn/psyksköterskan, och då kanske det är enklare att gå till akuten och snacka av sig en stund. Personalen på akutmottagningarna är ju trots allt rätt bra på att ta folk. Nog hade det blivit billigare för samhället om folk inte hade varit så fördomsfyllda angående det mentala?

Tillbaka
Topp