[OT] Välfärd? vilken välfärd?

lleberg

Aktiv medlem
Hej bullen, jag är irriterad som fan.

Hela min barndom har jag vuxit upp med tanken på att vi ju har ett rätt bra system i sverige med sjukvård och så som ska fungera för alla.

Jag fyllde 20 i slutet av förra året, nyss gjorde jag mitt första besök som jag behövde betala för.
Hade en liten infektion i ytterörat..
Dels när jag kommer dit så är bemötandet trevligt men väldigt hånfullt.. Jag får betala en hundring för det i förväg, och det får väl anses okej.

Men sen när jag ska hämta ut min utskrivna antibiotika så vill dom ha 356 kr ytterligare..

Det kanske inte verkar som mycket pengar, men jag tycker att jag redan har betalat för det i och med att dom snor en tredjedel av min lön bara i inkomstskatt!
Jag är 20 år och har ingen vidare ekonomi för stunden, väntar på mina första löner i princip..

Så fort jag säger det till nån så får jag höra "Men tänk om det vore som i USA!"
Vilken jävla retorik som har tryckts in i alla, jag tycker inte att systemet i usa är bra för fem öre, men kan man inet jämnföra svenska systemet med nått som fungerar istället?
Frankrike är väl ett bra exempel har jag hört.
Är svenskarna utan drömmar och mål? KLappa sig på bröstet och skirka om hur bra man har det.

Det är jävligt nära att jag engagerar mig ploitiskt bara för att döda dom som har infört systemet.

Och detta är just sjukvården, hur tandvården kan vara skiljd från den är väl det största problemet egentligen.

Var ska jag skriva mitt arga brev?

/ Tomas

Läkarbesök för en hundralapp och så måste man betala sina mediciner själv?

Jobbigt.

Senast redigerad av en moderator:
Woah tandvården... ble. :(

När jag var några år yngre och smällde ut mina framtänder i asfalten (man skall inte åka runt på bräda med hjul tydligen) så lagade dom det så fint så.
Vad dom inte nämnde var att det var en "tillfällig" lagning som bör göras om till en "riktig" lagom efter jag fyllt 20 för 5-6000kr. Tack Tandvården. :)

castrello skrev:
-------------------------------------------------------
> Läkarbesök för en hundralapp och så måste man
> betala sina mediciner själv?
>
> Jobbigt.

Gissa vem som finansierar det om min hundralapp inte räcker.

lleberg skrev:
> castrello skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Läkarbesök för en hundralapp och så måste
> man
> > betala sina mediciner själv?
> >
> > Jobbigt.
>
> Gissa vem som finansierar det om min hundralapp
> inte räcker.

Det gör jag din snåle fan!
Vad tror du ett läkarbesök kostar, egentligen?

Om du väntar på dina första löner så tycker jag inte synd om dig för att du behöver betala 456kr. Finns folk som har det bra mycket värre...

App app! "Hej Bullen! Jag är en kille på 20 år som har ett problem." -så ska brevet börja.

Ok, visst förstår jag din frustration över att du har det knapert. Så ta inte illa upp.

Men samtidigt så måste du ju nog erkänna att en hundralapp för ett läkarbesök är helt ok pris och att det är ganska rimligt att man betalar sina mediciner själv (en del av kostnaden ersätts väl så vitt jag vet?)...?

Om du inte kan betala så är det väl skattebetalarna som står för finansieringen.

Det är väl en sak att det kostar för vuxna, men nu får man pröjsa 250:- för barnen oxå om det är akut. Tur att man bara har två snörvelpellar och att man har inkomst...

Tyvärr är det ju så att vi fått en sjukvård som man inte ska vara sjuk eller fattig för att kunna utnyttja.

Framförallt inte sjuk, för hjäp får man ju inte...
Jag vill tebax till ett civiliserat land! Typ Frankrike!
De kanske inte kan fixa blindtarmen via matstrupen men är du sjuk får du hjälp....

Anledningen till att man jämför med USA är att Sveriges socialdemokratiska modell stod som motpol mot den mer kaptalistiska modell som kördes i USA. Det fungerade också rätt bra så länge vi kunde rida på det industriella försprång vi fått sedan andravärldskrigets slut.

Någon gång under 80-talet började det så smått att gå åt helvete, men vi tror fortfarande att vi på något sätt lever i ett land där de sk "offentliga" delarna som skola/skukvård osv är, om inte bättre så dock billigare. Och om någon pekar på fördelar med ett annat land så kommer genast repliken.
"Men, vad händer om du blir arbetslös då, eller sjuk? Vem tar hand om dig då? Är inte vårt fina svenska system ändå det bästa?"

Hell NOOO!

Jag har bott en längre tid både i det så förhatliga USA och nu i Schweiz. Jag har inget speciellt högavlönat arbete, utan en helt vanlig ingenjörslön (inte så hög i industriföretag).

Om jag skulle välja ett av "mina" tre länder där jag skulle starta en familj, så skulle det utan tvekan vara här i Schweiz. För det första så är brottsligheten väldigt låg vilket tyder på att innevånarna är rätt nöjda. Sedan så är sjukvården både bättre och billigare.

Jag betalar in till försäkringskassan även här, och ungefär samma regler gäller vid sjukdom/arbetslöshet som hemma.

Har också fått intrycket att det är billigare att köpa cykel här :)

lleberg skrev:
> Var ska jag skriva mitt arga brev?

Leta upp en brevlåda med den här symbolen:
final.gif

Återkom sedan när du börjat betala skatt.

Jag är mest irriterad på akutvården... Vården i sig är ju helt kalasfin, kunde inte tänka mig hur den skulle fungera bättre. Men själva förehavandet för att komma in på akutmottagningen, den är under all kritik...

Exempel.

För ett par år sedan fick jag ansiktet insparkat med skallfrakturer och what not som följd, var givetvis inne på akuten. Blev sängliggandes hemma i flera veckor för att ögonen var så uppsvullna att jag inte kunde se någonting och kroppen var så lam att jag i princip bara kunde sova.

Första veckan när jag kommer upp ur sängen och kommer ut på en lättare promenad, drabbas jag av stark yrsel, kräkning och det svartnar för ögonen. Min sambo assisterade mig till sjukhuset där vi går in på akutmottagningen... Jag ser bokstavligt talat ut som en påse skridskor i ansiktet och kan inte ens stå på egna ben längre...

Vet ni vad satkärringen säger i receptionen på akuten?! Att kommer man inte in i ambulans så ska man i första hand uppsöka sin hemläkare, och ber mig vända i dörren och ringa denne istället...

För i helvete!!!! Man nekar fan inte någon vård på akutmottagningen när denne gränsar till medvetslöshet och inte klarar att stå på egna ben, bara för att man fick hjälp av någon annan än ambulansen att ta sig till sjukhuset!

Men det var tydligen någon ny praxis som gällde... Akutmottagningen är inte till för akut sjuka, den är till för dom som kommer in föranmälda via SOS-alarm och ingen annan, tydligen.

Ja, det var ju tur att man slapp betala iallafall, haha...

den sjuksköterskan måste verkligen ogillat dig :)

Alla får vård på akuten om de inte e överbelastade. Även då får man vård men kan få vänta så otroligt länge (obs kan inte lagen om just detta, men detta e mina erfarenheter)

Ang priser på sjuvård tycker jag det är löjligt att klaga på 100 kronor för ett besök. Att mediciner kostar mkt pengar e inga nyheter, det är därför det finns högkostnadskort som gör att utgifter för mediciner o sjukvård över en viss summa (typ 1500) betalas av skattebetalarna. Tycker det känns vettigt att man betalar för folk som har stora kostnader för mediciner lr dylikt och inte betalar lika mkt for folk som har mindre utgifter för sjukvård.

Finns så mkt annat att klaga på än just priser av sjukvård!

Tror det är så att alla SKA få vård när man kommer till akuten. De har inte rätt att neka. Det som däremot kan ta tid är när jourläkaren som ligger hemma och sover måste ta sig dit först. Tyvärr så finns de folk som sätter dedär i system så de går dit på kvällen/natten när de inte är så mycket folk så den stackars läkaren får åka dit och ta hand om nån som har lite halsont och dyl (har jag fått berättat för mig). Kan vara därför sköterskan var så sur.

Detta var ju dock dagtid, en fin och solig dag och inte mycket folk i väntrummet... Men jag upplevde henne nog mer som barsk och arrogant än sur eller bitter. Men det kan ju givetvis varit så att jag träffade på nån klimakteriekossa på fel dag och därför helt nekades vård.

I vilket fall så tycket jag det var oacceptabelt.

Men jag tycker inte heller det verkar direkt ovanligt att folk i ens omgivning/släkt/vänskapskrets inte får vård när dom ber om det, utan blir skickade fram och tillbaka mellan husläkare och sjukhus där husläkaren inte kan göra något och sjukhuset inte vill göra något...

Och då måste man ju, som någon påpekade med att man måste vara frisk för att få vara sjuk i sverige, vara frisk nog att orka kämpa sig igenom den där kampen innan man får någon vård med...

Det jag tycker är lite drygt här i Gbg är att akutsjukvården är uppdelad på de olika sjukhusen. Skadade armen i en vurpa häromåret, och sökte mig då upp till Sahlgrenska eftersom det låg närmast. Men fick då reda på att ortopediakuten var på Mölndal, och utan att ens kolla på min skada (det visade sig senare vara en spricka), föreslog sköterskan att jag skulle ta en vanlig buss ner till Mölndal. När jag sedan kom ner fick jag ju då sitta o vänta i någon timme, och när de väl fick tid för mig var de ganska frågande över varför de inte hade skickat ner mig direkt med ambulans eller liknande.

Att det sedan kostade 300 spänn + värktabletter, och att jag fick sitta ensam i ett rum i 4 timmar och träffa en läkare 5 min, gjorde så här i efterhand ingenting - det är ju liksom så systemet fungerar, blir inte bättre om man gnäller.

Jag blir alltid behandlad som en pundare som försöker lura till sig något när jag söker läkarvård.
Men det kanske inte är så konstigt eftersom jag ser ut som en pundare.

korvexe skrev:
> Att det sedan kostade 300 spänn + värktabletter,
> och att jag fick sitta ensam i ett rum i 4 timmar
> och träffa en läkare 5 min, gjorde så här i
> efterhand ingenting - det är ju liksom så
> systemet fungerar, blir inte bättre om man
> gnäller.

Här är jag inte helt enig med dig..
Klart det inte blir bättre om man gnäller i receptionen eller på nått forum på internet..
Men självklart måste det finnsa någon som kan förändra det, det är de jag söker efter.

Skrev ett kort mail till västerbottens läns landsting tidigare, med några frågor som jag vill ha svar på, blir spännande att se vad dom säger. Sen blir det att höra på annat håll..

Och jag tycker inte att systemet "fungerar"

lleberg skrev:

> Skrev ett kort mail till västerbottens läns
> landsting tidigare, med några frågor som jag
> vill ha svar på, blir spännande att se vad dom
> säger. Sen blir det att höra på annat håll..

Och för att hantera alla brev så måste ännu mer adminitrativ personal anställas på bekostnad av "operativ" personal... och så fortsätter det.

Niko/Frost skrev:
> Men jag tycker inte heller det verkar direkt
> ovanligt att folk i ens
> omgivning/släkt/vänskapskrets inte får vård
> när dom ber om det, utan blir skickade fram och
> tillbaka mellan husläkare och sjukhus där
> husläkaren inte kan göra något och sjukhuset
> inte vill göra något...

Så fungerar det inom flera (de flesta?) landsting.

Jag har själv varit med om det flera gånger utan att kunna
protestera eftersom jag varit för omtöcknad efter hjärnskakningar.

När jag har upplevt det själv har kompisar mycket tydligt och mycket klart
och mycket högljutt talat om vad de anser om detta så att jag till slut blivit
undersökt och fått vara kvar och fått vård/övervakning.

Sorgligt men sant.

Om man inte har kompisar eller anhöriga som kan tala för en då?

Tja, skyll dig själv kanske?!

Sorgligt, tragiskt, j-t och en massa annat men tyvärr sant.

/Fedde

Det svenska samhällssystemet har väl visat sig gång på gång att det inte klarar av att sköta sig självt utan ständig kontroll utifrån, utan att totalkollapsa. Så då är väl ett brev där man kräver svar på varför man tycker sig ha behandlats illa, vare sig det är hos sjukvården, polismyndigheten, skattemyndigheten eller vad som helst, ett bra sätt att upprätthålla lite utav denna utomstående kontroll av myndigheter och statliga organisationer?

Jag är övertygad om att ifall folket skulle låta allt det här "sköta sig självt" utan någon som helst inblandning så skulle det hela kollapsa katastrofalt. Kritik, kontroll och granskning utifrån känns som en väldigt vital kvalitetsupphållande del av vårt system.

Det är ju synd att det är så. Det skulle spara en sjuhelsikes massa resurser om allting bara ständigt blev bättre och bättre utan medborgerlig inblandning och ifrågasättning. Men det känns inte riktigt som om vi är där ännu...

Hundra spänn är billigt! Dessutom finns det två högkostnadsskydd för alla patienter. Ett för läkarbesök ~>900 kr/år och ett för medicin ~>1800 kr/år. Därefter är det kostnadsfritt för patienten. Så för ca 3000 kr/år kan du få förskrivna mediciner och läkarbesök i obegränsade mängder.

/Pelle

Som någon nämnde, det finns högkostnadsskydd för de receptbelagda läkemedel du får utskrivna till dig, den gränsen går vid 1800:-. Och då har du trots allt bara betalat 1800:- för medicin som är bra mycket dyrare än så, jag har för mig att när du har betalat 1800:- så har du fått mediciner till ett värde av 4500:-. Det finns även ett högkostnadsskydd för sjukvård går vid 900:-.

Förra året högg jag av sena och led i min ena tumme. Då jag inte riktigt gillar sjukhus så väntade jag en vecka innan jag gick till sjukan och kollade tummen. Men när jag väl kom dit gick det blixtsnabbt. Ok, jag fick vänta i två timmar på akuten innan jag fick träffa en läkare, men å andra sidan har jag nog väntat flera veckor på SLs bussar och tunnelbanor genom åren. Hur som helst, 160 minuter efter att jag anlänt till akuten lämnade jag sjukhuset med ett recept på smärtstillande och en lapp om hur jag skulle förbereda mig inför operationen jag blev tilldelad dagen efter. Bla bla bla, två månader senare var tummen hyfsat ok och jag hade betalat runt 1500:- för hela kalaset. Överkomligt enligt mig.

Förra måndagen fick jag en spik i ögat, blodet sprutade och synen var lite grumlig. Snabbt som attan till ögonakuten. Idag, lite styvt två veckor senare ser jag helt ok och allt som allt gick det kalaset på 440:-.

Jag är oerhört glad och tacksam över att jag fortfarande ser och kan använda min tumme. 1990:- är inte så satans mycket att tjata om. Hade dom inte fixat till mig så hade jag förlorat bra mycket mer i förlorad arbetsinkomst och dylikt.

lleberg skrev:
...
> Det kanske inte verkar som mycket pengar, men jag
> tycker att jag redan har betalat för det i och
> med att dom snor en tredjedel av min lön bara i
> inkomstskatt!
> Jag är 20 år och har ingen vidare ekonomi för
> stunden, väntar på mina första löner i
> princip..
...

Om du väntar på dina första löner så har du väl inte hunnit punga in med allt för mycket i statskassan? Nästa gång du känner att du måste till sjukan, kolla igenom alla papperskorgar på vägen dit så ska du se att du hittar tomburkar/flaskor så att det täcker halva kostnaden.

Edit: "Kvarts" hann före. Och nu tappade jag min tallrik med pasta på golvet. Det är verkligen något att bli irriterad över. Fan.

Mirjas kusins barn föddes med smultronmärken på levern och var tvungen att ligga på sjukhus hela sitt åtta veckor korta liv och för att göra en lång och jäkligt jobbig historia kort så kändes det ändå ganska bra att han fick födas i Sverige. När man tänker på vad behandlingen kostade under åtta veckor där en steril specialkompress kostade över 1000:- är jag glad att vi ändå har den välfärden vi har här i Sverige.

Sen finns det självklart saker som säkert har blivit galet mycket sämre även fast skatterna har ökat men över lag tror jag att vi har det ganska ok här i Sverige.

En hundring är billigt. Utan skatter hade det blivit DYRT. Det är bra att sjukvården är statlig. Om den skulle privatiseras skulle priserna förmodligen öka. Sjukvården skulle drivas i vinstintressen. Så för min del betalar jag en slant för ett besök hos läkaren, det är klart det finns saker att förbättra och om det ska "klappas på bröstet" så måste det vara av just den anledningen, gör sjukvården bättre och mer pålitlig.

Senast jag var hos sjukvården betalade jag 256 riksdaler för att senare få en kamera nerkörd i magen, ett sant nöje det, hade alltid undrat hur det såg ut där nere.=)

256 spänn är inte mycket om man vill ha sin hälsa i form. En hundring är mindre...

Makalöst.

För det första, jag VET vad läkarbesöket kostar. Jag gick till Svensk läkare utan att vara skriven i Sverige. Runt 1500 pix vill de ha om jag minns rätt.

Sen, du når ett högkostnadsskydd för kostnader för medicin. Det har man väl för läkarbesöken med, men ett annat kort. Så, det kan inte bli så dyrt. Medicinen kan väl inte kosta mer än 1300 på ett år? Under 2k är gränsen i alla fall.

Som jämförelse, jag har bott i Irland och Australien många år.

På Irland som exempel, kostar två dagisplatser runt 15k i månaden. Var så jävla god.

Du är ju rätt så off i pallet om du tror att din skatt bara finansierar vad du behöver. Öhhh. Vakna till.

Läs Nickel and Daimed av Barbara Ehrenreich, en jäkligt bra bok, då fattar du vad du får i Sverige.

Jobba i kassan på ICA här i Sverige blir du inte rik på, men det går. I USA skulle ha 2 jobb, alltså 16 timmar om dagen, och dessutom inte ha råd att bo i annat än en trailerpark. Doktor? GLÖM. Medicin, GLÖM. Pension? GLÖM.

Flytta utomlands så förstår du vad du får. Sverige är ju inte underbart men i alla fall rimligt.

Efter att ha bott utomlands så kan jag knappt ens gnälla på SL. Jo, det är värre utomlands, i alla fall där jag varit.

Vad sägs om en busschaffis som stannar bussjäveln och går in och fikar, alla får vänta? Vad sägs om en buss som kör fel på motorvägen, stannar efter en kilometer och alla får gå på motorvägen tillbaka.

Jag har blivit spottad på, fått sten kastad på mig, fått vatten hällt på mig från bilar, när jag åkt inlines i Irland.

Visst har Sverige sina brister, men du är ute och cyklar. Du har inte så mycket deg än, det finns inget bättre ställe för dig. Tyvärr.

Jag orkar inte argumentera. Men har bott i USA och var jävligt sugen på att komma tillbaka.

Allt är inte perfekt här och efter privatiseringar av elnät och telefon har vi lite att ta tillbaka. Men höj min skatt från 55% till 75% och jag är lika jävla glad att bo här!

lleberg skrev:
> korvexe skrev:
> -----
> > Att det sedan kostade 300 spänn +
> värktabletter,
> > och att jag fick sitta ensam i ett rum i 4
> timmar
> > och träffa en läkare 5 min, gjorde så här i
> > efterhand ingenting - det är ju liksom så
> > systemet fungerar, blir inte bättre om man
> > gnäller.
>
> Här är jag inte helt enig med dig..
> Klart det inte blir bättre om man gnäller i
> receptionen eller på nått forum på internet..
> Men självklart måste det finnsa någon som kan
> förändra det, det är de jag söker efter.
>
> Skrev ett kort mail till västerbottens läns
> landsting tidigare, med några frågor som jag
> vill ha svar på, blir spännande att se vad dom
> säger. Sen blir det att höra på annat håll..
>
> Och jag tycker inte att systemet "fungerar"

Alltså, egentligen förstår jag inte hur du kan vara så naiv. Få du svar på ditt mail, men "alla" vet ju redan hur det funkar i Sverige, dvs. att är du mycket sjuk, får du mycket hjälp från staten, och behöver du mycket dyr medicin, får du hjälp från staten. Oavsett regering - eller varför inte rösta på Vårdpartiet? Och det är som sagt fortfarande mycket bättre i Sverige än i de flesta andra länder. Vi kan ta exemplet med en illegal invandrare här i Sverige som fick betala flera tiotusentals kronor för sin förlossning - tänkt dig då hur mycket staten betalar för dig som svensk medborgare när det börjar handla om större medicinära saker, exempelvis ett vanligt benbrott. Var istället glad för att du är så pass frisk att du slipper utnyttja staten.

Bubblan skrev:
> Som någon nämnde, det finns högkostnadsskydd
> för de receptbelagda läkemedel du får utskrivna
> till dig, den gränsen går vid 1800:-. Och då
> har du trots allt bara betalat 1800:- för medicin
> som är bra mycket dyrare än så, jag har för
> mig att när du har betalat 1800:- så har du
> fått mediciner till ett värde av 4500:-. Det
> finns även ett högkostnadsskydd för sjukvård
> går vid 900:-.
>
> Förra året högg jag av sena och led i min ena
> tumme. Då jag inte riktigt gillar sjukhus så
> väntade jag en vecka innan jag gick till sjukan
> och kollade tummen. Men när jag väl kom dit gick
> det blixtsnabbt. Ok, jag fick vänta i två timmar
> på akuten innan jag fick träffa en läkare, men
> å andra sidan har jag nog väntat flera veckor
> på SLs bussar och tunnelbanor genom åren. Hur
> som helst, 160 minuter efter att jag anlänt till
> akuten lämnade jag sjukhuset med ett recept på
> smärtstillande och en lapp om hur jag skulle
> förbereda mig inför operationen jag blev
> tilldelad dagen efter. Bla bla bla, två månader
> senare var tummen hyfsat ok och jag hade betalat
> runt 1500:- för hela kalaset. Överkomligt enligt
> mig.
>
> Förra måndagen fick jag en spik i ögat, blodet
> sprutade och synen var lite grumlig. Snabbt som
> attan till ögonakuten. Idag, lite styvt två
> veckor senare ser jag helt ok och allt som allt
> gick det kalaset på 440:-.
>
> Jag är oerhört glad och tacksam över att jag
> fortfarande ser och kan använda min tumme. 1990:-
> är inte så satans mycket att tjata om. Hade dom
> inte fixat till mig så hade jag förlorat bra
> mycket mer i förlorad arbetsinkomst och dylikt.
>
>
>
> lleberg skrev:
> -----
> ...
> > Det kanske inte verkar som mycket pengar, men
> jag
> > tycker att jag redan har betalat för det i och
> > med att dom snor en tredjedel av min lön bara
> i
> > inkomstskatt!
> > Jag är 20 år och har ingen vidare ekonomi
> för
> > stunden, väntar på mina första löner i
> > princip..
> ...
>
> Om du väntar på dina första löner så har du
> väl inte hunnit punga in med allt för mycket i
> statskassan? Nästa gång du känner att du måste
> till sjukan, kolla igenom alla papperskorgar på
> vägen dit så ska du se att du hittar
> tomburkar/flaskor så att det täcker halva
> kostnaden.
>
> Edit: "Kvarts" hann före. Och nu tappade jag min
> tallrik med pasta på golvet. Det är verkligen
> något att bli irriterad över. Fan.

Poängen var väl snarare varför man inte vågar ta hela steget ut.
Om nu tandvården är en så låg kostnad som nån sa, så borde det väl inet vara nått problem att ha den finansierad också.
Eller är det en "skyll dig själv"-pryl att om du inte borstar dina tänder så är det klar du får hål?

Klart det är fint med sjukvård som fungerar, givetvis.
Men det finns ju faktiskt EN DEL historier som tyder på att det inte alls fungerar så jävla bra.

Poängen jag trycker på är väl just att, om det nu är en så liten del av ksotnaden med 100 (eller 300 för specialistvård) kr, varför ska man då betala öht? Är det för att folk ska låta bli att gå till läkaren?

Faktum är ju att vadå, hälften av alla vuxna drar sig för att gå till tandläkaren.

Sen tycker jag att argumentet om att jag är ung är väldigt diskriminerande och tänker inte kommentera det alls, för det är ju så sjukt idiotisk att det inte är sant.

Sen spelar det mycket stor roll var i landet du bor. På orten där jag bor, behöver man inte ens fundera på att åka in på besök. Jag kan ordinera mig själv en värktablett. Det är den hjälpen man får. Oavsett om man har brutit käken eller fått en stroke.

Nä, 10 mil till närmste större stad är det som gäller. Där hamnar man ändå, efter en kur på värktabletter.

fredrikw skrev:
> ännu ett exempel på hur det kan bli när
> curlinggenerationen möter verkligheten...

;~)

lleberg skrev:
> Sen tycker jag att argumentet om att jag är ung
> är väldigt diskriminerande och tänker inte
> kommentera det alls, för det är ju så sjukt
> idiotisk att det inte är sant.

Ja, precis som ditt första inlägg. För det är bara så uppenbart att du inte har en susning av vad du snackar om. För när dina "problem" i livet består av att du fick lägga 450 spänn för att träffa läkare och få medicin. Ja, då definierar du tamejfan välfärd.

Ja jag hör ju det.
Det ska va jävligt, man ska va nöjd med det man har och inte be om mer!
Så bakåtsträvande att det inte är sant.

Är det fel att ifrågasätta hur skattemedel används? "För vi har det ju så bra"

Jag har länge haft måttot (på norska) "Man må ikke va för kravstor",
Men här tycker jag fan att det ska vara tvärt om, man måste ju alltid jobba mot nånting bättre.

Och som jag skrev i första inlägget, att det är väl inte just kostnaderna i sjukvården som stör mig mest, utan kostnaderna i tandvården.

Att bara sätta sig ner och accepetera allt är inget tillstånd jag vill komma till.

Det har inte att göra med att du är ung, du tänker inte, tänk på att systemet inte är designat bara för dig.

Gratis menar du? Har du någonstans varit med om något som är gratis? Vad händer när det blir FÖR billigt? Det blir inneffektivt. Sjukan är inte ju bara till för DIG. Gnälltanter och Gubbar skulle sitta där dag ut och dag in med ont överallt, då får ingen någon vård. Det måste kosta något.

Vad har du för krav på ditt liv? Jag undrar? Väx upp nu, allt kostar, vård med. Men livsnödvändiga saker går att få för vanlig lön i Sverige. Sverige är bra för låginkomstagare och kass för höginkomstagare, rent ekonomiskt sett.

Du ska bara vara nöjd. I Australien kostar besöket 50 Oz dollars, du lägga ut allt och sen kräva tillbaka. I pengar motsvarar det kanske 400-500 kronor.

Sverige är inte underbart, men det är skapligt rimligt i alla fall. Allt fungerar inte perfekt, men vad i hela friden hade du väntat dig?

Ska du vara arg ska du vara arg på dina föräldrar, de har lyckats skydda dig från livet på ett skrämmande sätt.

lleberg skrev:
> Bubblan skrev en jävla massa, så vi byter ut det mot några punkter:
> > ....

>
> Poängen var väl snarare varför man inte vågar
> ta hela steget ut.
> Om nu tandvården är en så låg kostnad som nån
> sa, så borde det väl inet vara nått problem att
> ha den finansierad också.
> Eller är det en "skyll dig själv"-pryl att om du
> inte borstar dina tänder så är det klar du får
> hål?

Vem skrev att tandvården var en så låg kostnad? Jag reserverar mig för att jag missat det inlägget helt och hållet. Vad tror du att din skatt skulle ligga på om det var så att staten tog "hela steget ut" och finansierade hela din (och andras) tandvård/sjukvård? Då skulle du kanske sitta på din enhjuling och förbanna dig över att staten tog så förbaskat mycket skatt av din lön trots att du inte använder dig så mycket av sjukvården. På det stora hela så kanske du inte besöker sjukstugan allt för ofta, en öroninflammation eller två om året.

> Klart det är fint med sjukvård som fungerar,
> givetvis.
> Men det finns ju faktiskt EN DEL historier som
> tyder på att det inte alls fungerar så jävla
> bra.

Självklart finns det en hel del historier om hur dåligt sjukvården fungerar i det här landet. Men jag tror även att det finns EN HEL DEL historier om hur bra den funkar. Det finns ALLTID två sidor av myntet. Ibland blir det klave och ibland krona. Det finns nog ingenting som fungerar perfekt till 100%, vare sig det handlar om kedjan på en cykel eller sprutan du fick i stjärten i 6:an när du vaccinerade dig.

> Poängen jag trycker på är väl just att, om det
> nu är en så liten del av ksotnaden med 100
> (eller 300 för specialistvård) kr, varför ska
> man då betala öht? Är det för att folk ska
> låta bli att gå till läkaren?

Denna "lilla kostnad" är i själva verket en kostnad som är subventionerad av staten. Den verkliga kostnaden för din öroninflammation är betydligt högre än dessa 10000 öre som du betalade. Hyra för lokal, löner till läkare, sjuksyrror osv. osv.

> Faktum är ju att vadå, hälften av alla vuxna
> drar sig för att gå till tandläkaren.

Jag drar mig också för att gå till tandläkaren, det är en tråkig utgift, inget snack om saken. Men till stor del har jag faktiskt mig själv att skylla. Jag vattnade tandborsten, la lite tandkräm på tungan så att min käre mor skulle tro att jag borstat tänderna. Det resulterade i att jag har två tandrader fulla med svarta lagningar. Jag ser ut som en kolgruva i käften när jag öppnar munnen. Sen jag började betala mina egna tandläkarbesök så borstar jag tänderna ordentligt och har inte haft ett hål de senaste sju åren.

> Sen tycker jag att argumentet om att jag är ung
> är väldigt diskriminerande och tänker inte
> kommentera det alls, för det är ju så sjukt
> idiotisk att det inte är sant.

Bäste lleberg, så ung är du inte. Jag är "bara" sju år äldre. Mitt så "argument" var inte menat som något påhopp, utan som en fråga. Du kanske har hur mycket skatt som helst genom ditt liv, vad vet jag. Därav mitt frågetecken.

Är du upprörd nu? Bra, jag har inte skrivit en insändare till Metro på över tre månader, har längtat efter någon att irritera lite.

lleberg skrev:
> Ja jag hör ju det.
> Det ska va jävligt, man ska va nöjd med det man
> har och inte be om mer!
> Så bakåtsträvande att det inte är sant.

Absolut inte, man ska alltid sträva efter mer. Men man ska akta sig för att bli girig. Jag är egen företagare och strävar alltid efter sätt att förbättra saker, både för mig själv och för mina kunder.

> Är det fel att ifrågasätta hur skattemedel
> används? "För vi har det ju så bra"

Det är klart att det inte är något fel på att ifrågasätta hur våra skattemedel används. Dock är det lite naivt att tro att allting ska vara gratis bara för att man betalar skatt.

> Och som jag skrev i första inlägget, att det är
> väl inte just kostnaderna i sjukvården som stör
> mig mest, utan kostnaderna i tandvården.

Bortsett från den sista meningen i ditt första inlägg så tycks din irritation väldigt mycket grunda sig på just kostnaderna i sjukvården.

Min (begränsade) erfarenhet är att svenska sjukvården är bra. Bäst i Stockholm är antagligen vårt kära (första?) privatiserade sjukhus, Capio St Görans, eftersom de har den enda akutmottagningen som vill ta emot en om man inte har livshotande skador (jag fick där TVÅ läkare som pratade mountainbike medan de sydde, efter att jag blivit bortmotad från SÖS och Sabbatsberg).

Har man ställt till med/råkat ut för något riktigt elände kostar det inte många kronor i sammanhanget när högkostnadsskyddet trätt in.

På akuten i Schweiz var de förvisso proffsiga och trygga, men långt innan morfinet släppt behövde jag antingen rafsa fram mitt VISA-kort eller mitt blå EU-sjukförsäkringskort. Tur jag hade det senare i ryggan.

För dem som inte har rätt plastkort i väskan är det nog roligare att bryta armarna i Sverige än i Schweiz.

lleberg skrev:
> Är det fel att ifrågasätta hur skattemedel
> används? "För vi har det ju så bra"

Man ska alltid ifrågasätta hur skattemedel används. Men i ditt fall kanske du skall fokusera på annat.
Hundralappen du betalar är ju bara för att stoppa alla hypokondriker från att ha väntrummet som fik. Vad tror du ett läkarbesök på akuten vekligen kostar? Vad tror du en läkare, ett par sköterskor, en receptionist samt förbrukningsmaterial och fasta anläggningstillgångar egentligen kostar? Jag har fått specificerade räkningar från brutna fötter och annat när jag vårdats utomlands, visste du att en kompress kostar c:a en spänn och en spruta voltaren c:a 10 spänn i ett fattigt land som sydafrika där medelinkomsten är en tiondel mot sverige.

> Jag har länge haft måttot (på norska) "Man må
> ikke va för kravstor",

Nä vad kräver du för hundra spänn? nitton läkare som jobbar skift dygen runt för att läka dina livshotande åkommor som kan botas med en medicin för 356:-?

> Men här tycker jag fan att det ska vara tvärt
> om, man måste ju alltid jobba mot nånting
> bättre.
>
> Och som jag skrev i första inlägget, att det är
> väl inte just kostnaderna i sjukvården som stör
> mig mest, utan kostnaderna i tandvården.
>
> Att bara sätta sig ner och accepetera allt är
> inget tillstånd jag vill komma till.

Nä precis, engagera dig politiskt i denna fråga, dina synpunkter kommer säkerligen att tas med stort allvar och stor respekt. Lycka till!

Bubblan skrev:
> lleberg skrev:
> -----
> > Bubblan skrev en jävla massa, så vi byter ut
> det mot några punkter:
> >
>
> > > ....
>
> >
> > Poängen var väl snarare varför man inte
> vågar
> > ta hela steget ut.
> > Om nu tandvården är en så låg kostnad som
> nån
> > sa, så borde det väl inet vara nått problem
> att
> > ha den finansierad också.
> > Eller är det en "skyll dig själv"-pryl att om
> du
> > inte borstar dina tänder så är det klar du
> får
> > hål?
>
> Vem skrev att tandvården var en så låg kostnad?
> Jag reserverar mig för att jag missat det
> inlägget helt och hållet. Vad tror du att din
> skatt skulle ligga på om det var så att staten
> tog "hela steget ut" och finansierade hela din
> (och andras) tandvård/sjukvård? Då skulle du
> kanske sitta på din enhjuling och förbanna dig
> över att staten tog så förbaskat mycket skatt
> av din lön trots att du inte använder dig så
> mycket av sjukvården. På det stora hela så
> kanske du inte besöker sjukstugan allt för ofta,
> en öroninflammation eller två om året.
>
Ja dom 100 kronorna jag betalade är nog en grundbul i den svenska ekonomin.
Om det nu kostar 1500 kr per läkarbesök i faktiskt kostnad så är det en väldigt liten del.
Men jag tror jag har blivit missförstådd i de stora taget, jag erkänner at jag inte visste så mycket om mitt besök i förväg, eller hur det skulle betalas. Men det som stör mig mest är helt klart tandvården som på nått magiskt sätt en skiljd från sjukvården.

>
> > Klart det är fint med sjukvård som fungerar,
> > givetvis.
> > Men det finns ju faktiskt EN DEL historier som
> > tyder på att det inte alls fungerar så jävla
> > bra.
>
> Självklart finns det en hel del historier om hur
> dåligt sjukvården fungerar i det här landet.
> Men jag tror även att det finns EN HEL DEL
> historier om hur bra den funkar. Det finns ALLTID
> två sidor av myntet. Ibland blir det klave och
> ibland krona. Det finns nog ingenting som fungerar
> perfekt till 100%, vare sig det handlar om kedjan
> på en cykel eller sprutan du fick i stjärten i
> 6:an när du vaccinerade dig.
>
>
> > Poängen jag trycker på är väl just att, om
> det
> > nu är en så liten del av ksotnaden med 100
> > (eller 300 för specialistvård) kr, varför
> ska
> > man då betala öht? Är det för att folk ska
> > låta bli att gå till läkaren?
>
> Denna "lilla kostnad" är i själva verket en
> kostnad som är subventionerad av staten. Den
> verkliga kostnaden för din öroninflammation är
> betydligt högre än dessa 10000 öre som du
> betalade. Hyra för lokal, löner till läkare,
> sjuksyrror osv. osv.
>
Poängen var återigen, det är en väldigt lien del och kostar därför inte så mycket, men jag försåtår varför den finns där.
Varför jag ska betala ordinerade läkemedel förstår jag ine helt men det är väl nått jag får accepetera antar jag.
>
> > Faktum är ju att vadå, hälften av alla vuxna
> > drar sig för att gå till tandläkaren.
>
> Jag drar mig också för att gå till
> tandläkaren, det är en tråkig utgift, inget
> snack om saken. Men till stor del har jag faktiskt
> mig själv att skylla. Jag vattnade tandborsten,
> la lite tandkräm på tungan så att min käre mor
> skulle tro att jag borstat tänderna. Det
> resulterade i att jag har två tandrader fulla med
> svarta lagningar. Jag ser ut som en kolgruva i
> käften när jag öppnar munnen. Sen jag började
> betala mina egna tandläkarbesök så borstar jag
> tänderna ordentligt och har inte haft ett hål de
> senaste sju åren.
>
Här tycker jag man är rätt långt från sanningen.
Jag känner många som är otroligt noga med sin mun-hygien, och ändå så kommer dom till tandvården med hål varje år. Är det då att dom inte är tillräckligt noga? Nej, inte ens chans. Här ssnackar vi tandborstning 4 gånger om dagen + tandtråd och munskölj, röda tabletter och hela kittet.
Så antingen så beror det på vad hon äter, men mest troligt så är det genetiskt eller på annat sett beroende av saker hon inte kan påverka.

Finns flera motpoler till detta innom sjukvården, exempelvis fetma, alkolism, narkotikaberoende. i vissa fall så är ju tom diabetes boroende av livsstil.
Eller idrottsskador för den delen.
Skador av rökning är väl ett till exempel, trots att dom döms ut rätt mycket i vården..
Men det betalar vi för så glatt..

Så jag tycker ine att skyll-dig-själv-stämpeln på tandvården passar riktigt.
Men när jag skrev inlägget i toppen så var jag jävligt irriterad, inte bara pga kostnaderna utan för vad jga betalade, ett otroligt hånfullt bemötande.
Och jag är inte otrevlig.

>
> > Sen tycker jag att argumentet om att jag är
> ung
> > är väldigt diskriminerande och tänker inte
> > kommentera det alls, för det är ju så sjukt
> > idiotisk att det inte är sant.
>
> Bäste lleberg, så ung är du inte. Jag är
> "bara" sju år äldre. Mitt så "argument" var
> inte menat som något påhopp, utan som en fråga.
> Du kanske har hur mycket skatt som helst genom
> ditt liv, vad vet jag. Därav mitt frågetecken.

Jag tycker att det är fel i grunden, att på nått sätt diskriminera unga för att dom inte har betalat, att säga att dom ligger i skuld till samhället efter 18 år med barnbidrag och gratis sjukvård. Att på nått sätt premiera nån för att dom är gammal, väldigt kränkande.
Men det var ju bra att du inte menade det så!

> Är du upprörd nu? Bra, jag har inte skrivit en
> insändare till Metro på över tre månader, har
> längtat efter någon att irritera lite.

Jag var jävligt sur tidigare men det börjar lägga sig.

Men lite bitter är jag allt.
Bemötandet var alltså så illa att jag är tveksam om jag skulle gå dit i samma läge igen.

/ Tomas

MickeS skrev:
> Det är väl en sak att det kostar för vuxna, men
> nu får man pröjsa 250:- för barnen oxå om det
> är akut. Tur att man bara har två snörvelpellar
> och att man har inkomst...
>
> Tyvärr är det ju så att vi fått en sjukvård
> som man inte ska vara sjuk eller fattig för att
> kunna utnyttja.

Tanken är ju att man inte ska behöva utnyttja akutmottagningarna så ofta. När det gäller vår dotter har vi har fått tid på närakuten inom en timme från samtalet. Och det besöket är gratis. Besök på akutmottagning kostar inget om du fått remiss från annan läkare att åka dit.

Det var gratis även på akuten fram till januari 2007 men det fungerade inte. Mängder av föräldrar drog med sina snorig ungar till akuten så de kunde stoppa upp vården för de som verkligen behöver akut vård, Så man införde avgiften igen. Det är inte landstingets fel att människor förstör för varandra.

Niko/Frost skrev:
.......
> Men det var tydligen någon ny praxis som
> gällde... Akutmottagningen är inte till för
> akut sjuka, den är till för dom som kommer in
> föranmälda via SOS-alarm och ingen annan,
> tydligen.

Karolinska sjukhuset (Solna) införde för några år sedan remiss eller ambulanstvång på akuten. Man valde att viga en av 5 akutmottagningar (eller är det fler?) i Stockholm till de svårast sjuka. De tar emot traumafallen och ska hålla den nivån.
Jag vet inte om det var där du sökte men om det var det så var det rätt mycket skrivet om det i pressen innan. Man kan ringa sjukvårdsupplysningen och höra efter vart man kan vända sig.

Tillbaka
Topp