OT: Välja mobilt bredbandsabonnemang?

Låter som att Hallon tagit över det abonemang 3 sålde förut.
Jag hade 3's variant och Hallon kör på deras master så det borde vara likvärt.
Jag var jättenöjd i många år men sen gick kvaliteten ner i data-tjänsten så jag bytte nyss.
Men det kan ha varit ett lokalt problem.
På semestrar hade jag bilstereon uppkopplad via telefonen som hotspot och körde Spotify utan problem i flera timmar.
Funkade klockrent överallt förutom hemma.
Så prova du, men se till att inte ha någon bindningstid (men det gäller ju alla abonemang).

Jag är motståndare till mobilt bredband, och råkar man slå på en film på youtube?facebook så försvinner 5GB rätt snabbt :/

men ni kan ju testa, går alltid att höja potten. Det värsta som finns är när man vet att man inte kan surfa fullt ut pga begränsning.

Jag roar mig med att glo på netflix när jag kör trainern.
På senaste tiden har jag ökat trainerdosen och därmed suger netflix slut på mina 20GB i ett nafs :-/

Fast mamma din kanske inte knarkar netflix ;)

daikai1 sa:
Jag är motståndare till mobilt bredband, och råkar man slå på en film på youtube?facebook så försvinner 5GB rätt snabbt :/

men ni kan ju testa, går alltid att höja potten. Det värsta som finns är när man vet att man inte kan surfa fullt ut pga begränsning.

Vad föreslår du att man ska använda istället? Mobilt bredband använder man väl när det inte finns alternativ. Streamar man mycket kan man välja en större datamängd.

Vernersson sa:
På senaste tiden har jag ökat trainerdosen och därmed suger netflix slut på mina 20GB i ett nafs :-/

Jag passar på att tipsa om att det går att justera ner upplösningen manuellt i Netflix om man vill spara data.

Lulle sa:
Vernersson sa:

Jag passar på att tipsa om att det går att justera ner upplösningen manuellt i Netflix om man vill spara data.

Jo tack jag vet, glömde bara bort att ändra och vips så var det slut ;-)

Vart bor din mamma? Här där jag bor skilljer det ca 25-30mbit/s i hastighet mellan telia och tele2! Det är ganska så tråkigt att bara titta på priset å inte på prestandan i första hand.
Jag hade iaf valt den som hade bäst täckning och låtit priset vara sekundärt (inom rimliga gränser)

Vad har du, eller ngn annan i familjen, för fast bredband?
Till det jag har så kan man köpa till mobilt bredband för 140SEK/mån, med en volym på 40GB, då ingår även router.

/Håkan

Vilket modem man har är viktigare än vilket abonnemang man har. Mitt förra modem led av överhettning. Jag har idag ett nyare Huawei E398 (enkelt USB-modem) och det funkar problemfritt med hastigheter på mellan 30 och 50 Mbps. Jag testade nyligen att ansluta en externantenn men det märktes ingen skillnad. I ett läge med sämre mottagning kanske en antenn kan vara nödvändig.

Även enkla modem för mobilnätet är rätt dyra, så det underlättar onekligen om man kan få tag i något paket eller erbjudande. Mitt modem skaffade jag ursprungligen genom ett attraktivt prissatt 24-månadersabonnemang i anslutning till befintligt abonnemang hos Bredbandsbolaget (dvs. Tele 2) men idag kör jag bara Hallon (dvs. Tre).

Det är smidigt med mobilt bredband för stationärt bruk på typ en router med wlan som placeras där täckningen är bäst.. för ett hem-nätverk för alla enheter, börjar ju bli rätt många, skönt att köpa typ chromecast till tvn/stereon osv. Och som sagt, bra router är viktigt.

Så frågan är om inte en större surfpott är bättre.. just strömmad media är ju skiten numera, oavsett om det är netflix, youtube, spotify, google music, itunes eller svtplay så drar det ju en del data.

Halebop har 25gb för 199kr månaden och Telias nät om det lockar lika mycket där nere som här uppe :) https://shop.halebop.se/mobilt-bredband

Senast ändrad:
Hmm.
Jag har Tele2. Började med 20 GB, fick genast höja till 50. Har numera 100, det räcker.
Och vi är två i hushållet, spelar inte, kör tv med antenn o Boxer o laddar i princip (nästan) inte ner film heller. Någon cromecast förstås.

Senast ändrad:
Pfaff sa:
Hmm.
Jag har Tele2. Började med 20 GB, fick genast höja till 50. Har numera 100, det räcker.
Och vi är två i hushållet, spelar inte, kör tv med antenn o Boxer o laddar i princip (nästan) inte ner film heller. Någon cromecast förstås.

Imponerande att göra av med mellan 50 och 100 gig i månaden utan att titta på rörlig bild. Det är inte så att ni inte har förstått hur mycket film ni faktiskt tittar på...?

NAnders sa:
Pfaff sa:
Hmm.

Imponerande att göra av med mellan 50 och 100 gig i månaden utan att titta på rörlig bild. Det är inte så att ni inte har förstått hur mycket film ni faktiskt tittar på...?

Nah, det är nog mest surfande..
Men där ligger vi jävlar i min lilla låda i!

50GB/person och månad, det motsvarar 154kbps dygnet runt hela månaden... Undrar om det ens är möjligt bara genom surf...

Vernersson sa:

Tänk bara på att du måste ändra inställningen för varje enskild användare i netflix, märkte det efter att jag & frun kollat på film i lägsta medan barnen tömde våra 40 gb (Telia) med barnprogram i hd.

Tillbaka
Topp