[OT] Vansbrosimmningen

Freddie L

Aktiv medlem
[OT] Vansbrosimmningen
Det är tydligen strax dags för nästa moment i den traditionella initieringsriten in i "gubbe"-åldern, aka "En svensk klassiker".

Jag skulle tacksamt ta emot lite sista minuten tips och tricks. Saker jag inte har koll på är: träning, utrustning och allt det andra. Jag kan simma (tog baddaren två gånger faktiskt) men har inte gjort det mycket sedan dess.

Framför allt behöver jag hjälp med våtdräkten (autocorrect förslog "våldtäkten", men det är inte aktuellt), kan man hyra? Någon som har en billig beggad?

[OT] Vansbrosimmningen
Om du ska simma bröstsim dåligt duger det fint med en 199kr variant med korta armar och ben från XXL eller liknande. Det är iallefall så jag har planerat min egen satsning.

[OT] Vansbrosimmningen
Det låter ju perfekt! Priset stämmer bra med nivån på min satsning. Har långt till XXL, men kan alltså kolla billiga korta "vattenskidvarianter".

Antar jag ska ha glasögon och mössa också. Har man nytta av näsklämma och valspäck? Ska googla lite!

[OT] Vansbrosimmningen
Ingen torrdräkt om du vill ta dig framåt. Nu är väl pensionärsbröstsim inte att räkna som ta sig framåt. Men om du inte vill koka upp och simma på en timme råder jag dig att ta vad som helst förutom torrdräkt.

[OT] Vansbrosimmningen
Min ambition är bara att ta mig genom vansbrosimmet utan att drunkna och det tror jag man fixar med vilket material som helst och lite tvivelaktigt hundsim. Det ska dock vara en fördel med kort ärmar och ben vid bröstsim och hel dräkt vid frisim. En våtdräkt som passar illa kan nog göra det riktigt svårt med frisim, men vem gillar inte utmaningar?

[OT] Vansbrosimmningen
Att låna en våtdräkt ämnad för dykning är inte det roligaste att simma i. Den har ju lika tjockt material i hela dräkten och gör att du får ta i mer i axelpartiet för att få till ett bra simtag. Hundsim/ bröstsim funkar väl ok...

En våtdräkt för simning har olika tjocklek i materialet beroende på var på kroppen det är. Dom finare dräkterna har dessutom ett mer elastiskt material i just axelpartiet.
Att ha en dräkt som passar dig bra är också nåt som är viktigt, en för stor dräkt tillåter mycket vatten innanför dräkten vilket blir tyngre och kallare.

Personligen är min uppfattning om simning att det är nåt han med horn i pannan hittat på, men OM jag eventuellt möjligtvis skulle ge mig på Vansbrosimmet, då skulle jag hyra eller köpa nåt som passar mig!
Att träna i det man ska simma Vansbrosimmet i ser jag som en självklarhet... ;-)

Neoprenhuva är inte fel enligt många
Öronpluggar är också nåt många använder
Kolla med Lena på LeWasport om det finns nåt begagnat, hon har ju bra koll på det där med simning och våtdräkter.

[OT] Vansbrosimmningen
Paniken börjar sprida sig, dags att mäss sig iväg till XXL för inköp av våtdräkt. Eftersom jag körde VR i år så är jag van att bada med kläderna på :)

Behöver man träna inför detta mandomsprov eller går det att bada sig igenom? Funkar klungkörning i simning?

[OT] Vansbrosimmningen
izar skrev:
-------------------------------------------------------
> Funkar klungkörning i simning?

Vad jag hört så är det mer överkörning än klungkörning. Blåmärken och rivsår...

[OT] Vansbrosimmningen
Det verkar bli 16-17 grader i vattnet.
Då funkar det med kortärmat/kortbenat men du kommer nog frysa en del.
Jag rekommenderar att du tar med dig en badmössa, du får en i startkittet som du måste ha på dig med med två st (och lite vatten mellan) så isolerar det grymt mkt bättre.

Ang. att simma i grupp så är det klart snabbare än solo om man är jämnstarka och navigerar bra. Det kräver dock att man simmar frisim.

[OT] Vansbrosimmningen
Nej, jag menade inte att ta torrdräkten. Men iofs är det tydligen bara (hoppas, hoppas) att flyta med strömmen största biten så då skulle det ju va ok. Sista kilometern mindre optimalt, förstås... ;-)

Har inte tänkt röra till det, blir bröstsim. Så kortärmat då. Huva och plugg ska kollas upp, bäst att inte missa "i:et" i sim när man googlar?

[OT] Vansbrosimmningen
Poxeman skrev:
> Öronprop par behöver du inte för bröstsim, du
> kommer knappast ha huvudet under vattenytan så
> mkt...

Nej, det är klart! Några enstaka dopp ska man väl klara ändå. Speciellt som dubbel-baddare!

[OT] Vansbrosimmningen
Vansbro är en tragiskt ort. Åk dit på morgonen, och hem på kvällen. Räkna inte att få bord på pizzerian. Ta med några simpla tofflor så slipper du gå barfota från bilen till starten. Klös och rivmärken får du bara om du ligger före folk som är snabbare än du vid starten. Om du siktar på att bara ta dig runt så är det bara att chilla i början.
Vid starten är det medströms, då kan man ligga mitt i. När det blir motström är det mindre strömt närmare kanten.

Den lättaste och tråkigaste av klassikerna.

[OT] Vansbrosimmningen
...och dyraste per meter.

Jag har några kompisar som ska simma och filurade på en anmälan - men anmälningsavgiften är nu uppe i 1100:- kronor. Elvahundra kronor för att plaska en timma i kallt vatten.

Tacka vet jag Vätternrundan där kan man bli blöt och frysa i tio timmar till samma pris...

Senast ändrad:
[OT] Vansbrosimmningen
Hade aldrig simmat Vansbro igen om de inte startat en triathlontävling dagen innan.
Nu blir det ett perfekt "avbad" med 3km på söndagen innan vi åker söderut.
42min är målet.

[OT] Vansbrosimmningen
Ari.m skrev:
> anmälningsavgiften är nu
> uppe i 1100:- kronor. Elvatusen kronor för att
> plaska en timma i kallt vatten.

1100 är inte samma sak som elvatusen... :D

[OT] Vansbrosimmningen
"Hade aldrig simmat Vansbro igen om de inte startat en triathlontävling dagen innan.
Nu blir det ett perfekt "avbad" med 3km på söndagen innan vi åker söderut.
42min är målet."

Nej Vansbro är väldigt fånigt som klassiker. Tycker man skall köra längsta OW-distansen, 25km så tiden blir närmre de övriga grenarna i klassikern. Jag gjorde klassikern förra året, är iofs gammal elitsimmare, men hade 32 minuter med sex simträningar i kroppen senaste tre åren. Undar hur fort man cyklat med den bakgrunden...

[OT] Vansbrosimmningen
Simning är mycket mer teknik än cykling. Vem som helst som har bra kondis kan bli snabb på cykel på kort tid. Simning kräver enormt mycket nötning i bassängen för att få ens den grundläggande tekniken som krävs.

Vansbro är den del av Klassikern jag ser som det största hindret. De andra tre skulle jag klara bra. Men att ens doppa tårna i så kallt vatten kommer aldrig på fråga.

[OT] Vansbrosimmningen
geologen skrev:
> Vansbro är den del av Klassikern jag ser som det
> största hindret. De andra tre skulle jag klara
> bra. Men att ens doppa tårna i så kallt vatten
> kommer aldrig på fråga.

Så är det för mig också då jag är skitkass på att simma.

Men framförallt känns det väldigt fånigt att åka bil i jättemånga timmar till en liten håla nånstans ute i ingenstans för att plaska runt i en iskall å i en timme. Vad är det för vits med det, liksom. Jämför med de andra grenarna:

- Vasaloppet: den riktiga klassikern. I fäders spår. Mora-Nisse. 9 mil på skidor kräver en del.
- Vätternrundan finns det många åsikter om, men iaf för de flesta icke-cyklister anses det som den mest utmanande grenen att cykla 30 mil, vilket är en närmast ofattbart lång cykeltur för gemene man. Dessutom kan väderförhållandena ge en extra krydda...
- Lidingöloppet. OK, 3 mil löpning kanske de flesta klarar med lite träning, men banan är riktigt tuff och vill man ha en OK tid så är det slitsamt.

[OT] Vansbrosimmningen
Lidingöloppet kan man ju runt och ändå klara repet, och man kan klä sig för alla förekommande vädersituationer utan alltför svår påverkan på kapacitet och humör.

VR går att slöcykla på upp till 26-27 timmar om man startar på fredag kväll. Det är runt 12 km/h i snitt, och det bör man klara även med regnponcho och sydväst... :D

Vasaloppet har en maxtid som innebär ett lägsta snitt på närmare 8 km/h. Jag förutsätter att jag även som helt oskidtränad klarar att skida mig fram snabbare än jag går, så då är den också möjlig.

Men att frivilligt sänka ner min frusna kropp i isvatten, det går inte.

[OT] Vansbrosimmningen
Nej, om man bara ska klara repet så är väl ingen av grenarna någon jätteutmaning.

Men om man vill göra åtminstone en hygglig tid så är den rent fysiska prestationen som krävs ganska mycket större för i vart fall Vasaloppet och Vätternrundan (för gemene man).

[OT] Vansbrosimmningen
Bakbromsen skrev:
> Ja, 1100 spänn för att bada i 45 min är ett
> rån. Man får se det som ett glesbygdsstöd.

Hahaha!

[OT] Vansbrosimmningen
Bara att instämma med alla, det jobbigaste med loppet är att betala för det. Alla som kan simma kan åka dit och ta sig runt på en timme helt utan förberedelser. Vore det inte för att loppet ingick i en svensk klassiker skulle de max ha ett par hundra deltagare.

[OT] Vansbrosimmningen
Så där ja! Nu börjar det fylla på med tips och erfarenheter! Det är jag tacksam för!

Mera! ;-)

Håller inte med om att det är den gren som känns minst peppande, dock. Sån ångest jag hade inför VR har jag inte nu. Hade bestämt att aldrig mer köra VR, efter 5 rundor. Och det hade jag inga problem att hålla fram tills detta Klassiker-elände...

[OT] Vansbrosimmningen
Är det ingen som sagt fårfett och linement?
Eller som damen på Apoteket utbrast når jag frågade efter ovanstående "Ska du simma Vansbro, du är Reparil täckt med lite vasselin bättre".

Kan vara bra komplement till våtdräkten.
Lycka till
JOhan

[OT] Vansbrosimmningen
Reparil, you say... Klart man tar alla chanser att smörja sina håriga ben!

Förresten, brukar inte simmare raka bort ögonbrynen också? Ska jag hoppa simträningen på lördag och satsa på lite grooming istället?

[OT] Vansbrosimmningen
Jag ska vara bisimmare när min sambo simmar halvVansbro.

Våra vapen så här långt är kortärmade våtdräkter och ångest. Har förstått att jag inte får ha min simring med sjöhästar på, stämmer det?

Och hur fan simmar man 3 km på 32 minuter? Det är vad jag lyckas ta mig 1 km på, o andra sidan är min flytförmåga likvärdig med en säck grus.

[OT] Vansbrosimmningen
Det är medströms första 2200m, vilket leder till tider under 1 minut per 100 meter om man är duktig frisimmare. Våtdräkten ger cirka 4 sek per 100 också. Sista 800 får man kämpa.

[OT] Vansbrosimmningen
Morty skrev:
> Det är medströms första 2200m, vilket leder
> till tider under 1 minut per 100 meter om man är
> duktig frisimmare. Våtdräkten ger cirka 4 sek
> per 100 också. Sista 800 får man kämpa.

Vad blir det för tid om man är en svensson som brukar "bada" snarare än simma och kör med bröstsim?

[OT] Vansbrosimmningen
Vansbro är ett svindyrt skämt... simmade helt utan träning i en classedräkt på knappa timmen bara för att jag var "tvungen".

Ser i denna diskussionen en solklar affärsidésförbättring.

Guld, silver och bronsklassikern! Man skall alltså klara olika tider på de olika grenarna, med fina medaljer som bonus.
Hetsar nog gubbarna som "bara" tagit brons att köra (läs -> betala svindyrt) för en omgång till, eller två för silver... och sen ytterligare en för guld.

Eftersom jag är så generös så kan de få tipset, helt gratis.

[OT] Vansbrosimmningen
thomalin skrev:
> Guld, silver och bronsklassikern! Man skall
> alltså klara olika tider på de olika grenarna,
> med fina medaljer som bonus.
> Hetsar nog gubbarna som "bara" tagit brons att
> köra (läs -> betala svindyrt) för en omgång
> till, eller två för silver... och sen
> ytterligare en för guld.
>
> Eftersom jag är så generös så kan de få
> tipset, helt gratis.

Ingen dum idé faktiskt. 20h totalt är väl något slags drömtid för många motionärer, så det kan väl vara silver. Och kanske 17h för guld och 24h för brons. Eller nåt.

[OT] Vansbrosimmningen
DT skrev:
> thomalin skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Guld, silver och bronsklassikern! Man skall
> > alltså klara olika tider på de olika
> grenarna,
> > med fina medaljer som bonus.
> > Hetsar nog gubbarna som "bara" tagit brons att
> > köra (läs -> betala svindyrt) för en omgång
> > till, eller två för silver... och sen
> > ytterligare en för guld.
> >
> > Eftersom jag är så generös så kan de få
> > tipset, helt gratis.
>
> Ingen dum idé faktiskt. 20h totalt är väl
> något slags drömtid för många motionärer, så
> det kan väl vara silver. Och kanske 17h för guld
> och 24h för brons. Eller nåt.

Hm, måste nog damma av diplomet, i fin ram, som jag för dyra pengar köpte efter klassikern 2006... där står det säkert en totaltid (?).. och kanske faller jag då på eget grepp då jag knappast hamnade under 20h ;)

[OT] Vansbrosimmningen
Nå? Hur gick det då?

Själv lyckades jag krossa mitt gamla PB med tio minuter och tog mig in på 40:32. Nöjd, men nu måste jag simma även nästa år för att testa hur det är i startgrupp 1! ;-)

[OT] Vansbrosimmningen
Poxeman skrev:
> Nå? Hur gick det då?
>
> Själv lyckades jag krossa mitt gamla PB med tio
> minuter och tog mig in på 40:32. Nöjd, men nu
> måste jag simma även nästa år för att testa
> hur det är i startgrupp 1! ;-)

Grymt! Jag måste lära mig att simma. Badade igenom det på en timme, min träning hemma i badkaret kanske inte riktigt var tillräcklig?

[OT] Vansbrosimmningen
Bröstsimmade mig igenom på 1:10 vilket jag är nöjd med, med tanke på 0 träning, provade inte ens våtdräkten innan.

Tillbaka
Topp