[OT] Var f*n finns moralen hos folk?

kalis

Aktiv medlem
Nu ikväll när jag gick hem från tåget så såg jag en gammal gubbe som vurpat framåtstupa ned från en 9stegs trappa. Gubben låg på backen i sitt eget blod och betraktades från närliggande balkonger av nyfikna ögon men inte en jävel hjälpte till eller hade ens ring ambulans.

Självklart gjorde jag en snabb kontroll av gubben och ringde ambulans. Han ville helst ligga kvar vilket nog var klokt med tanke på fallhöjden.

Vart fan är detta jävla samhället på väg?

Senast redigerad av en moderator:
Tja-aa. det kan man undra, visst kan man bli handlingsförlamad av shocken, det vet man inte förrän man är där, men det verkar tänkas "det kommer nog någon och hjälper till" i stugorna.

En stor eloge till dig att du reagerade och gjorde en insats, det behövs fler som du!

Va själv med om en lättare olycka där en tant med icakassar blev påkörd av den moppeslyngel(som smet),
fick en shock som tur bara varade i en sekund, väl framme visade det sig att hon landade mjukt i gräset utan skador.

"Åskådareffekten" kallas det. Ju fler som deltar, desto mindre manad att själv ta initiativ känner man sig.

/M, frusit och hungrat sig genom lite gruppsykologi- och ledarskaputbildningar...

Det är inte första gången man hör ngt sådant händer...Det är absolut skamlöst att folk inte gör ngt. Lika pervest sjukt som när det har hänt en bilolycka och folk saktar in för att titta!!! Och det kan inte vara för undran om hur det gick, man kan ju knappast alltid se hur det gått.

Fast om man som medelålders "gubbe" försöker avstyra ett bråk mellan några ungdomar är oddsen rätt höga på att man själv åker på spö. I det läget säger poliser och andra "experter" att man ska avstå från att "hjälpa".

Ål: Det är ju sant men att stoppa en fight ute på stan eller att hjälpa en som fallit är ju en jävla skillnad, en eloge till dig Kalis som ställde upp man kan bara hoppas att var gång någon ställer upp så är där en till som lär sig till nästa gång!

JayJ: Jag menade när bråket övergår till misshandel. Sparka på den som ligger typ.

Hörde en annan grej för många år sedan i Auckland NZ, när Withbred-båtarna väntades i hamn. Där fanns massor med folk på kajerna. Plötsligt faller en kille i vattnet och ropar på hjälp. Samtidigt säger någon (på skoj?) att det är nog "dolda kameran". På detta vis blir tusentals människor vittnen till att en kille drunknar.

Idioter är de. Jag önskar att det var straffbart (kännbart) att inte ingripa. Det är så jäkla bedrövligt varje gång dessa idioter står och glor istället för att agera.

Usch..man blir arg och på dåligt humör.

En fet eloge till dig som vågade göra det självklara!

MVH /Henrik

Haxx skrev:
-------------------------------------------------------
> Idioter är de. Jag önskar att det var straffbart
> (kännbart) att inte ingripa. Det är så jäkla
> bedrövligt varje gång dessa idioter står och
> glor istället för att agera.
>
> Usch..man blir arg och på dåligt humör.
>
> En fet eloge till dig som vågade göra det
> självklara!
>
> MVH /Henrik

Det är väl defacto straffbart att inte ingripa eller hjälpa till vid en olycka (eller kan åtminstone vara vid en eventuell rättegång).

I det här fallet var det ju knappast något att tänka över. En gammal gubbe hade vurpat rejält och behövde lite hjälp, inga problem. Att ingripa och gå imellan vid slagsmål och misshandelsfall tänker jag både en och två gånger innan jag gör igen.

Jag är mest imponerad över att gubbfan höll ihop såpass bra. Fritt fall på ca 1.7m till faceplant vet jag av egen erfarenhet gör ont. Det mest märkbara var att gubbens tandbrygga låg utspridd över asfalten :/

Jag noterade några idioter som stod på balkongen och rökte, pratade och pekade, annars hade jag nog inte sett gubben där i mörkret. När jag ringt ambulans osv var de borta från balkongerna de jävla svinen.

det är d första som står i psykolgiboken på universitetet.. ju fler som bevittnar något desto större är risken att ingen kommer till undsättning eftersom alla rensonerar att nångon annan har säkert tillkallat hjälp medans om man är själv att bevittna en människa i nöd så skulle i princip vilken människa som helst hjälpa till.. sk "bystander syndrom" oj såg inte att det redan stod i tråden

etik och moral borde finnas som skolämne
Fast att hjälpa skadade människor/djur ingår ju i vanligt vett som automatiskt ska klicka så fort man ser ett sånt läge

Det är så dags då... Har man inte fått värderingarna inövade, lär man ju inte välja dem själv för att de är så bekväma och gynnar ens egen karriär?
Ett pris vi får betala för att vara oberoende och uppslukade av vår egen person.

Sosse samhället är felet, staten tar hand om allt och du behöver bara stå vid sidan av och titta på.
Ingen har eget ansvar, tack och lov är de ändring på väg, så skönt att höra på t-banan om en som beklagade sig att han nu "måste" börja jobba.

alkohol skrev:
> Sosse samhället är felet, staten tar hand om
> allt och du behöver bara stå vid sidan av och
> titta på.
> Ingen har eget ansvar, tack och lov är de
> ändring på väg, så skönt att höra på
> t-banan om en som beklagade sig att han nu
> "måste" börja jobba.

eget ansvar säger du... är det att ta eget ansvar att skylla på "sosse-samhället"? du får nog fundera lite till på din analys, och inte hoppa på den enklaste höger-diskursen som du kan komma på. tillbaka din skolbänken pojk.

fredrikw: Så länge man inte själv är sådan som man ondgör sig över ser jag inget fel i alkohols uttalande.

Det är inte någon enskilds ansvar att se till att ingen röstar på sossarna, bara personen inte själv gjort det har han svurit sig fri från vad dom åstadkommer som jag ser det.

Mårten skrev:
> fredrikw: Så länge man inte själv är sådan
> som man ondgör sig över ser jag inget fel i
> alkohols uttalande.

du menar förutom den skrattretande "analysen" som bara är gammal dammig höger-propaganda?

fredrikw: Jag kommenterade inte validiteten i uttalandet, bara i argumentationen.

Jag tycker som du att uttalandet är sisådär och nog inte riktigt prickar in bakgrunden till att ingen hjälper en man som fallit i en trappa. I det fallet tror jag mer på egoism och att rådande mentalitet är "sköter du ditt sköter jag mitt" utan urskiljning.

Sist jag vurpade så illa så jag behövde hjälp så stannade raskt ett antal bilar, någon tog hand om min cykel och en annan körde mig bums till sjukhus. Men det var iofs i Djursholm, där ju folk överlag har både fostran och moral

Imponerande, det är rätt få som vågar göra något, mycket starkt!

När ändå saken är uppe...

Tycker det är skrämmande hur kallt det kan kännas.. ensam i in folkmassa!

Man kan ju exempelvis fråga sig hur i ett såå solidariskt land som sverige där vi alltid värnar om dom svaga.. Hur det då kan vara brist på blodgivare! Det inträffar lite då och då att dom får börja ställa in planerade operationer pga blodbrist. Och det är ju inte riktigt bra.

Det var en artikelserie i DN som beskrev sverige, sett från utrikeskorrespondenters vinkel när dom kom hem igen, jag tycker att det är mycket intressant läsning!
DN: Bristen på artighet är total

Där finns även länkar till dom andra artiklarna!

Den där artikeln är ju solklar, så är ju vi svenskar, inkl jag själv, förutom att jag alltid hälsar på mina grannar och även på folk på gatan hemma. Inne i stan funkar det liksom inte att hälsa på alla.

ÅL skrev:
> Fast om man som medelålders "gubbe" försöker
> avstyra ett bråk mellan några ungdomar är
> oddsen rätt höga på att man själv åker på
> spö. I det läget säger poliser och andra
> "experter" att man ska avstå från att "hjälpa".

Det där är nog en sanning med modifikation. Det stämmer nog att det ibland kan vara bättre att inte ingripa fysiskt men du kan fortfarande hjälpa till. Att "hjälpa" kan lika mycket vara att ringa polisen och försöka berätta så mycket som möjligt, vad som händer, signalement osv. Är man sedan så kall att man vågar följa efter på behörigt avstånd om gärningsmännen försvinner så skulle ingen vara lyckligare än jag. Den slutgiltiga hjälpen gör du sedan i tingsrätten där du vittnar om det inträffade.

Bara mina fem öre...

lleberg skrev:
> Man kan ju exempelvis fråga sig hur i ett såå
> solidariskt land som sverige där vi alltid
> värnar om dom svaga.. Hur det då kan vara brist
> på blodgivare! Det inträffar lite då och då
> att dom får börja ställa in planerade
> operationer pga blodbrist. Och det är ju inte
> riktigt bra.

Därför att det är så usschligt krångligt att lämna blod. Inte direkt att det ligger centralt utan man måste bort en lång väg för att göra det. Sedan måste man ta tid från sin uppbokade kalender till något som inte gynnar en själv.
Dessutom gör det ont när de inkompetenta klantarna får leta efter blodkärlen i armen.
Otäckt är det också med sprutor och blod och sjukhus...

Jag lämnar blod, när jag får det, men jag har viss förståelse till varför det inte är fler som gör det.

Finns lite marknadsförings och folkbildningsinsatser att göra där.

(just det, reggad som organdonator med :))

rumble skrev:
...
> Lika pervest sjukt som när det har
> hänt en bilolycka och folk saktar in för att
> titta!!! Och det kan inte vara för undran om hur
> det gick, man kan ju knappast alltid se hur det
> gått.

Ja, det vore ju mycket bättre om de körde förbi olycksplatsen i 110. Det är ju lite fjuttigt med bara en olycka.

s skrev:
> rumble skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> ...
> > Lika pervest sjukt som när det har
> > hänt en bilolycka och folk saktar in för att
> > titta!!! Och det kan inte vara för undran om
> hur
> > det gick, man kan ju knappast alltid se hur det
> > gått.
>
> Ja, det vore ju mycket bättre om de körde förbi
> olycksplatsen i 110. Det är ju lite fjuttigt med
> bara en olycka.

[OT i OT]
Jag har faktiskt varit på en trafikolycka där en person valde att långsamt åka förbi olycksplatsen och filma händelsen...en smula sjukt kan tyckas...

s skrev:
> Ja, det vore ju mycket bättre om de körde förbi
> olycksplatsen i 110. Det är ju lite fjuttigt med
> bara en olycka.

Men när det blir trafikstockning i motsatt körfält på motorvägen är det bara löjligt. Och dessutom händer det då och då att det bli påkörningar även på den "olycksfria" sidan för att folk är så upptagna med att sträcka på gamnacken att de inte upptäcker att bilen framför stannat (för att ta fram kameran?).

Mr Handley skrev:
> Därför att det är så usschligt krångligt att
> lämna blod. Inte direkt att det ligger centralt
> utan man måste bort en lång väg för att göra
> det.

Kolla om det finns nån blodbuss som passar dig. Mycket smidigare. Att det kom en blodbuss till området jag började jobba på fick mig att bli blodgivare. Annars "blev det inte av".
http://geblod.nu/buss.aspx?PageId=274

Ingen vill har min blod - så slipper skuld för det...

Var anklagade för misshandel en gång när jag försökt att hjälper till. CPR är svårt på äldre mäniska, 2 sprickor i revben...Men han överlevde och var glad, hans anhöriga var inte så glad och gick till polisen pga revben! Skulle säkert gör det igen - även om det skulle vara värre för mig nästa gång.

Man kan knappt undvika att det går några revben om man gör cpr på rätt sätt. Det är inget att bry sig om. En sån anmälan är ju bara trams, men förstår att det måste kännas jobbigt. Rätt otacksamt liksom.

MVH /Henrik

När jag var 15 bast såg jag nog ut som en pundare ungefär, långt stripigt hår och skinnjacka med fransar. Hade brutit lårbenet och gick på kryckor i ett år. Under läkningen steg jag en november kväll av bussen, kryckan slant i en brant gräsbacke och jag slog i backen som en gädda. Skrek och hade fruktansvärt ont, grinade.
Tror ni någon av de andra passagerarna som steg av bussen hjälpte mig? Nej, ingen.
Jag kröp hem (iofs bara 50 m) till vår lgh i markplan och grinade så morsan öppnade altandörren.

Ryggradslöst att inte hjälpa till. Man måste alltid försöka hjälpa till, hur ser det ut annars?

(För ngr veckor sedan skulle jag hjälpa ett fyllo som låg nerpissad på trottoaren/halvvägs i en buske vid t-banan Råcksta, han blev förbannad och trodde jag skulle sno hans brännvin=) Han fick ligga kvar i busken och snusa..)

bruce skrev:
...
> jag en november kväll av bussen, kryckan slant i
> en brant gräsbacke och jag slog i backen som en
> gädda. Skrek och hade fruktansvärt ont, grinade.

He, känner igen det där. Hade brutit både Tibia och Fibula strax ovanför fotknölen efter närkontakt med en stubbe i Norefjell. Halkade med kryckorna på marmorgolvet i en galleria och fick krypa till närmaste bänk och ringa farsan.

Det är mycket fullgubbar som går omkull här i krokarna hemma hos mig. Senast var det ett riktigt vrak som trillat ner från sin balkong på första våningen och låg i buskarna nedanför med fötterna upp och huvudet ner. Han var också lite trilsk och trodde att jag skulle sno hans Rosita ;) men upp fick jag honom iallafall.

Jag brukar försöka att göra iallafall en god gärning varje veckan. T.ex genom att hjälpa folk som mår dåligt, har ramlat eller småtjejer som blir trackaserade på T-banan. OK, det är ju inte alltid (tack och lov) som man behöver hjälpa till en gång i veckan, men ändå!

Sen är förmodligen de goda gärningar mitt sätt att bikta mig för mina egna onda gärningar ;)

kalis: Sen är förmodligen de goda gärningar mitt sätt att bikta mig för mina egna onda gärningar ;)

Det finns nog ngn sådan djupt rotad psykologisk förklaring till mitt beteende med.. Lite Earl..

Betedde mig bl a för dj--ligt på en påsklovsresa när jag var 17, får ångest fortfarande.. Den synden räknar jag som kvittad mot att jag slängde av en gammal rasistgubbe från spårvagnen i Göteborg 2001 efter att han betett sig som ett svin mot en ung kille.

Snack, du är fostrad i försvars attityden att Göran har/hade rätt, mer åt Göran mindre åt alla andra.
Sen ska staten sköta allt och du ska inte lägga dig i ditt liv utan de tar staten hand om, du ska bara betala och vara ledsen, för glada människor är kreativa och fördomsria, och det gillar inte den röda ledningen.

alkohol skrev:
> Snack, du är fostrad i försvars attityden att
> Göran har/hade rätt, mer åt Göran mindre åt
> alla andra.
> Sen ska staten sköta allt och du ska inte lägga
> dig i ditt liv utan de tar staten hand om, du ska
> bara betala och vara ledsen, för glada människor
> är kreativa och fördomsria, och det gillar inte
> den röda ledningen.

ännu en knivskarp analys. säg mig, i vilken mörkblå isolerad del av Sverige har du växt upp? för man ska vara ordentligt världsfrånvänd om man på riktigt tror att detta är sanningen...

Cliff Barnes skrev:
> s skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > rumble skrev:

>
>
> Jag har faktiskt varit på en trafikolycka där en
> person valde att långsamt åka förbi
> olycksplatsen och filma händelsen...en smula
> sjukt kan tyckas...

kanske för att kränga till aftonh-ran. dom vill ju att man delar med sig om man är på plats-

alkohol skrev:
> Snack, du är fostrad i försvars attityden att
> Göran har/hade rätt, mer åt Göran mindre åt
> alla andra.
> Sen ska staten sköta allt och du ska inte lägga
> dig i ditt liv utan de tar staten hand om, du ska
> bara betala och vara ledsen, för glada människor
> är kreativa och fördomsria, och det gillar inte
> den röda ledningen.

Du har möjligtvis inte lagt märke till att den röda ledningen inte längre leder landet?

Shit, jag åkte förbi en olycka och stannade.

Vilket svin jag är. Borde inte ha stannat och vält upp bilen på rätt köl igen, ringt ambulans osv. Bättre jag hade fortsatt så inte resten av trafiken hade stoppats upp.

Tillbaka
Topp