[OT] Värdelös iPod, impedans och små lurar

Carl

Aktiv medlem
Jag har kört iPod sen en tid tillbaks. En Nano på jobbet och en liten shuffle när jag tränar. När jag sedan för skojs skull använde min gamla iRiver T899 blev jag mycket positivt överraskad. Vilket ljud! Vilken bas.. så livfullt. Sen bytte jag tillbaks. Båda iPodarna ger fantastiskt trist ljud, både platt och utan kraft. Känns som en BMW med 0,8 litersmotor.

Lurarna jag har är lite gamla men mycket bra, Sony 400:- 1998. Såna där snäckor som var små förr i tiden, som man sätter i örat. Men jag tänkte att nyare lurar, speciellt Plugs som man stoppar in i hörselgången kanske är mer lättdrivna. Eller att nyare lurar har lägre impedans och att iPoden är gjord för att funka optimalt med såna.

Min iPod Nano har en Egualizerfunktion men vad ska man med den till när alla settings som höjer vänstersidan gör att det distar i örat. Värdelöst. Hur klent är stärkarsteget egentligen!? Konstigt nog levereras iPoden med sån lurmodell jag redan har så jag är rädd att Plugs inte hjälper.

Är det frånvaron av mekaniska delar som gör att drivandet av högtalarelementet numera utgör flaskhalsen för batteritider? Förståeligt när man gick från Minidisk, men varför låter min gamla 1G iRiver så bra då?

Ni som har äldre iPods, orkar de med att driva hörlurarna för vettigt ljud?

Finns det inget att göra är ju faktiskt nya iPods värdelösa på sin största uppgift, att spela musik.

iTunes suger så jävla fett så bara indoktrinerade (eller skall jag säga institutionsskadade) folk kan älska det. Att tro på Apple är exakt samma som att tro på gud.
-Fullkomlig idioti med ett välpolerat yttre.

iPod Nano 8Gb säljes!

Atlas_sthlm skrev:
-------------------------------------------------------
> iTunes suger så jävla fett....
Vad hade det med drivsteget i iPod'sen att göra?

Atlas_sthlm skrev:
> iTunes suger så jävla fett så bara
> indoktrinerade (eller skall jag säga
> institutionsskadade) folk kan älska det. Att tro
> på Apple är exakt samma som att tro på gud.
> -Fullkomlig idioti med ett välpolerat yttre.
>
> iPod Nano 8Gb säljes!

Apples operativ Osx är ljusår bättre än något microsoft någonsin hostat upp..
Men ipod är inget vidare längre. och jag kan hålla med dig om itunes.

perzzon skrev:

> Vad hade det med drivsteget i iPod'sen att göra?

Allt!, ondskan i Appleprylarna är omnipotent.

Suck, att det skulle bli ännu en Mac vs Apple. Borde jag ha förstått. jag förtjänar det iofs säkert.

Men att de hade erkänt små stärkarsteg visste jag inte om. Synd. Liksom.

Atlas_sthlm skrev:
> perzzon skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Vad hade det med drivsteget i iPod'sen att
> göra?
>
> Allt!, ondskan i Appleprylarna är omnipotent.

Blir bara lite trött på att allt blir så jävla politiskt.
Fö. har jag en iPod nano G1 som jag gillar men är inte direkt kompetent nog att avgöra om drivsteget är något att ha.

I övrigt har jag inte mycket till övers för Apple produkter men varför skulle jag racka ner på dem här?

Carl skrev:
> Suck, att det skulle bli ännu en Mac vs Apple.
> Borde jag ha förstått. jag förtjänar det iofs
> säkert.
>
> Men att de hade erkänt små stärkarsteg visste
> jag inte om. Synd. Liksom.

Ja det är lite synd.
Hade lätt köpt en ipod om drivsteget hade orkat driva riktiga lurar och om dom hade trykt in en radio. Som alla andra tillverkare har????? Que!
gränssnittet är ju fortfarnade bäst. men det upphäver inte ett svagt drivsteg.
Om jag kommer ihåg rätt så har apple blivit stämda i usa för att barn fick hörselskador av tidiga ipods med bättre drivsteg...

Sorry Carl... jag förstår vad du menar men isåfall så saknade väl tråden mening? -Inte för att jag tillförde någon heller när jag tänker på det.

Det ligger en mjukvarustrypning i ipoden. Googla på "ipod volume limit" för mer detaljer. Och vill du ha en radio finns det ju också.
accessory_radio20070905.jpg ht=290

/s-o

Det jag gillar bäst med ipod/itunes är hur podcasts hanteras, smidigt. Nyheter, dokumentärer etc on the go efter varje laddning vid datorn. Även uppdateringar av mjukvara funkar fint, liksom istore-shoppen. Håller dock med om att ljudmässigt är en ipod (har en 2nd gen nano 4gb) ganska tunn, halvdan ljudkvalitet och låg maxvolym. För tillfället samlar ipoden damm och jag använder mobilen (k810i) som mp3-spelare och radio istället. Får se vad de hittar på med generation 4 av nanon, kanske kommer tillbaka till Apple då.

s-o skrev:
> Det ligger en mjukvarustrypning i ipoden. Googla
> på "ipod volume limit" för mer detaljer. Och
> vill du ha en radio finns det ju också.
>
>
> /s-o

Hahaha. Klart man kan köpa en lös radio som passar till sin ipod som kostar 400 spänn. det är själva principen att alla andra har det men på ipod så kostar det extra och då i form av en extern pryl som glappar efter ett par veckors användande.. Rena skämtet ju

bjorre skrev:
> Ingen har väl nånsin köpt en Ipod för att den
> skulle låta bra?

ipod har ju erkänt väldigt bra ljudkvalite OM man använder extremt lättdrivna lurar.

jag köpte ett par SONY MDR-E818LP http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/10767?opendocument&markID=30-35-10 för 1½ år sen, de är stryktåliga (håller att somna med dom i, under drygt ett års tid), och ljudet var förvånansvärt bra för att vara så billiga.

Jag gick till lokale tv-crap butiken här i brynäs och köpte de sämsta lurar jag nånsin använt för 50:-. det blir en tur till onoff imorrn tror jag. Har inte haft så dåliga lurar sen jag hade min första freestyle från Hobbex!

rouster skrev:

> ipod har ju erkänt väldigt bra ljudkvalite OM
> man använder extremt lättdrivna lurar.

Give me! :D

Carl skrev:
> rouster skrev:
> -----
>
> > ipod har ju erkänt väldigt bra ljudkvalite OM
> > man använder extremt lättdrivna lurar.
>
>
> Give me! :D

Make me!!

rouster skrev:
> Carl skrev:
> -----
> > rouster skrev:
> >
>
> > -----
> >
> > > ipod har ju erkänt väldigt bra ljudkvalite
> OM
> > > man använder extremt lättdrivna lurar.
> >
> >
> > Give me! :D
>
> Make me!!

eller föresten... Jag har nog världens mest tungdrivna lurar och kör med extern förstärkare till min mp3-spelare.. Det kanske du skulle testa? fast det är billigare att köpa lurar tror jag..

Jag hade en;

sliver%20ipod.jpg

... med ett par;

portapro.jpg

... förrut och det lätt helt okej. Sedan köpte jag mig en Nokia N91:a och senare en N95:a som lät betydligt bättre, även för en icke-audiofil. iPod:ar låter helt enkelt inte så bra, oavsett vad man tycker om produkten i sig.

rouster skrev:

> ipod har ju erkänt väldigt bra ljudkvalite OM
> man använder extremt lättdrivna lurar.

Jag upprepar mig själv; ingen har väl nånsin köpt en Ipod att det den låter bra? ;)

Brakastruten skrev:
> Snart är bergsprängarna åter... med Samantha
> Fox och Twisted sisters i neonsnören. Det var
> tider det. :-)

Exakt vad jag lyssnade på i min bergsprängare :-)

bjorre skrev:
> rouster skrev:
> -----
>
> > ipod har ju erkänt väldigt bra ljudkvalite OM
> > man använder extremt lättdrivna lurar.
>
> Jag upprepar mig själv; ingen har väl nånsin
> köpt en Ipod att det den låter bra? ;)

haha, ja det finns ju två sätt att tolka det =D fattar vad du menar nu.
Du har såklart rätt

smaken ä ju som baken, personligen gillar ja både ipod och itunes. o anser mig inte vara korkad för det.

men det ä helt rätt, älskar man MASSA bas, så är det inte ipod man ska ha. vill man däremot ha rent ljud, utan massa förvrängning av ljudet, så är ipod bra. sen må de ha klen uteffekt. men det är en annan femma

Håller med Jensen!

Iphone, Itunes och dessutom Mac OS X, MBA is da shit!

Men visst min gamla Iriver ger mycket mer BAS men det var också det enda den var bra på!

Kombinera en billig och slitstark Sandisk mp3-spelare valfri modell, samt ett par koss porta pro.
Du lär inte ens vilja använda equalizern på spelaren.

vill poängtera att ja haft en iriver hårddisk spelare, men då ja inte ä nå fan av massa bas, så tyckte ja faktiskt inte att ljudet va nå bättre. men det ä ju jag, smaken ä som baken, delad. det ända man dock kan konstatera är att många av de som inte gillar apples grejer, kan inte acceptera att andra inte tycker lika illa om grejerna, me tanke på hur mycket åsikter som låter som:

"iTunes suger så jävla fett så bara indoktrinerade (eller skall jag säga institutionsskadade) folk kan älska det. Att tro på Apple är exakt samma som att tro på gud. -Fullkomlig idioti med ett välpolerat yttre. "

även om det där nu va ett skämt, så finns det många som skriver så o menar det. att uttrycka sig så där visar ju åldern på personen som gör inlägget eller i alla fall den mentala åldern

Om du har så hög volym i lurarna att musiken låter bra när du cyklar finns det risk för två saker:

1. Tinnitus. Det vill du inte ha.
2. Du blir överkörd av en bil du inte hört och vars bilist missat dig för att du inte satt i en annan bil. (ja ja det finns åsikter om det)

När det gäller kvaliteten på ljudet ur en iPod så påstås det att det blivit bättre efter generation 3 på iPod. Särskilt iPod Shuffle skall visst låta bra.

Själv lyssnar jag mest på podcast i min iPod, så ljudkvaliteten är något problem. Jag har däremot aldrig tyckt att musik låter dåligt med varken mina stora Koss (se tidigare bild) eller mina små Sony-lurar. Några stora ljudorgasmer väntar jag mig inte heller av en AAC/MP3:a på 128 kbit/s.

/P-M

Hej,

iPoden i sig leverarar långt bättre ljud än vad ungefär 90% utav Sveriges befolkningen tror sig veta.
De andra 10% är intresserade utav Hi-Fi och förstår utan tillrättavisning att det är hörlurarna som är problemet. Många går och köper nya hörlurar på Teknikmagasinet (t.ex. Koss the Plug och lurar utav märket Skullcandy) och förväntar sig ett magiskt lyft i ljudkvalité , men då ingen större förbättring sker beskylls iPoden, trots att de nyinköpta hörlurarna håller precis lika låg skitkvalitét som de som följer med iPoden vid nyköp.
Ungefär 80% utav befolkningen vet inte ens vad EQ:n i iPoden gör och låter därför den vara – fel! Om du inte kör med separat hörlursförstärkare via linjeutgången; ställ in EQ:n på alternativen "Classical", "Electronic" eller "Rock".
Många vet heller inte i vilken bitrate deras musik är i eller ens vad bitrate är. Standard i iTunes är 128kbit/s vilket är under att total kritik. I den kvaliteten låter det skräp oavsett vilka hörlurar du använder. Ställ in 192kbit/s om du har en iPod med lite minne, 320kbit/s om du har ett par hörlurar modell bättre, och Lossless (okomprimerat) om du kör med ordentliga hörlurar via en dedikerad hörlursförstärkare. Kom ihåg att du inte kan komprimera om en låt från 128kbit/s till 192 kbit/s, eftersom programmet inte kan trolla tillbaka informationen som redan tagits bort. Dock går 320kbit/s till 192kbit/s bra.

Tips på tre hörlurar:
Etymotic Research ER6i Isolator - 944kr billigast
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=32233

Etymotic Research ER6 Isolator - 1044kr billigast
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=19533

JAYS q-Jays - 1229kr billigast
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=155411

Så här ser min egna portabla anläggning ut:
http://www.minhembio.com/Chopha/118848/

...Samt min stereo:
http://www.minhembio.com/Chopha/159851/

Tack för mig...
/Chopha

Senast redigerad av en moderator:
Fast Chopa, tycker du allvarligt att man ska behöva ha ett par Etymotics för att få säga vad man tycker är bra ljud eller inte? Känns lite som att du knäpper folk på näsan. Visst är folk idioter för det mesta men jag tycker nog att man rätt säkert kan påstå att iPod:arna låter sämre än många andra spelare på marknaden. Jag brukar koppla in mina Porta Pro till alla mp3-spelare som jag får händerna på och apples spelare låter inte så bra helt enkelt, utifrån premisserna.

Sedan finns det ju helt andra saker som kan göra en iPod till en toppenspelare. Vill man ha bra ljud ska man ju kanske inte ha en mp3-spelare från början.

Jag såg också att du springer runt med en Go-Vibe V5:a fasttejpad på din iPod så jag kanske talar för döva öron här. ;)

Carl skrev:
> Suck, att det skulle bli ännu en Mac vs Apple.
> Borde jag ha förstått. jag förtjänar det iofs
> säkert.

Hoppsan! Inbördeskrig på gång eller? ;-)

Wendigo skrev:
> Jag brukar koppla in mina Porta Pro
> till alla mp3-spelare som jag får händerna på
> och apples spelare låter inte så bra helt
> enkelt, utifrån premisserna.

Med Porta Pro låter väl alla spelare skit?

Jag körde (och kör) med både Koss porta pro och Sennheisser px200, och båda dessa har fungreat alldeles utmärkt.. både till gamla nanon och nya touch :)

Ipod tycker iaf jag är den bästa typen av mp3, men är en smaksak som sagt... Tycker det är snyggt, enkelt, bra service och (enligt mig) bra ljud (dvs. med rätt typ av hörlurar)

Wendigo skrev:
> Jag hade en;
>
> http://www.theelectronicsjungle.com/catalog/sliver
> %20ipod.jpg
>
> ... med ett par;
>
> http://www.mp3shop.se/image/portapro.jpg
>
> ... förrut och det lätt helt okej. Sedan köpte
> jag mig en Nokia N91:a och senare en N95:a som
> lät betydligt bättre, även för en
> icke-audiofil. iPod:ar låter helt enkelt inte så
> bra, oavsett vad man tycker om produkten i sig.

Har samma och jag är nöjd med ljudet iaf

Skulle nog säga att Koss Porta Pro definitivt är välrenomerat välljudande lurar. Det är klart att det finns bättre lurar men knappast i den prisligan. Det finns ju en anledning till att de har funnits på marknaden i 20 år.

Men som sagt, jag har ägt (äger?) en iPod så jag är ingen fanatiker. Jag priorierar inte ljud i första hand när det gäller musik på väg utan lättillgänglighet. LIte av samma anledning som jag har ett z5500-system hemma vid soffan istället för något custombygge för 100 loppor.

För att platsa på det här forumet borde du ha ställt den fina stereon I den sunkiga soffan! För övrigt går jag omkring och tycker det är rätt skönt att lyssna på musik i min Ipod Nano med lurar från teknikmagasinet/logitech. Ignorance is bliss!

Wendigo skrev:
> Skulle nog säga att Koss Porta Pro definitivt är
> välrenomerat välljudande lurar. Det är klart
> att det finns bättre lurar men knappast i den
> prisligan. Det finns ju en anledning till att de
> har funnits på marknaden i 20 år.

Jag har lyssnat på diverse lurar till min iPod och Porta Pro är en av de som jag tycker låter sämst. Med ditt resonemang drog jag då slutsatsen att PP är en skräplur oavsett vilken spelare man använder.

(Eller är kan det kanske vara min smak som inte passar kombon Koss/iPod?)

iPoden har visserligen inte funnits i 20 år men den har sålt i miljontals ex. (betydligt fler än Koss Porta Pro). Alltså är det en bra produkt?

Senast redigerad av en moderator:
Ja du, det är väl klart att du får tycka vad du vill om Porta Pro. Jag tror nog dock att konsensus är att det är den bästa luren i prisklassen. Sedan är det klart att folk har olika tycke och smak, det finns ju fä & folk som lyssnar på 128kbit med Koss Sparkplugg också. Eller med en kina-spelare för 50:- som följde med NG-prenumerationen och med medföljande hörlurar. Bra ljud är ju personligt (och lite voodoo).

Sedan tycker ju faktiskt jag att iPod är en bra produkt. Inte så mycket för ljudet eller mjukvaran men för att min teknikfientliga pappa på 65 bast kan använda en. Det är också bra, men på ett annat sätt.

Tillbaka
Topp