[OT] Varför blir det undertryck i vällingflaskor?

• Trådstartare Trådstartare dag
  • Start datum Start datum

dag

Aktiv medlem
Ja, nu har det hänt igen. Locket till en lätt överhettad vällingflaska sugs in i flaskan med ett "poff" och får vällingen att skjuta ut som en kläggig spya över hela köksgolvet.

Varför blir det så? Borde det inte bli *övertryck* i en flaska man värmer?

/Dag

jag vet inte. Men vad jag vet är att google hade indexerat inlägget ovan efter mindre än en minut och returnerat det som förstaträff om man söker på "undertryck välling".

Om saker sprutar ut ur flaskan borde det ju vara ett tecken på övertryck. Så jag ställer mig frågan om det inte är korrelation snarare än kausalitet med lockinsug. Men jag är lyckligt befriad från apostriorikunskap om vällingvardag, så jag spekulerar bara under rödtjutsinfluens.

JLarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> jag vet inte. Men vad jag vet är att google hade
> indexerat inlägget ovan efter mindre än en minut
> och returnerat det som förstaträff om man söker
> på "undertryck välling".

Shit...

Kan det vara så att vällingen värms ojämt pga dålig inre konvektion eftersom den är ganska trögflytande, och får en varm yta. När man börjar röra på flaskan rörs vällingen om och ytan kyls snabbt av, och den luft som är överst (under "locket", eller snarare sugtuten) drar ihop sig. Eller nåt...

Jag dricker förvisso välling ofta (i kopp/mugg), men jag har ingen nappflaska, så jag kan inte experimentera själv.

geologen skrev:
> Kan det vara så att vällingen värms ojämt pga
> dålig inre konvektion eftersom den är ganska
> trögflytande, och får en varm yta. När man
> börjar röra på flaskan rörs vällingen om och
> ytan kyls snabbt av, och den luft som är överst
> (under "locket", eller snarare sugtuten) drar ihop
> sig. Eller nåt...

"Hej eller Chip som vi säger här i Karlstad. Idag ska vi lära oss hur man bygger en stirlingmotor av en gammel vällingflaska."

dag skrev:
> Ja, nu har det hänt igen. Locket till en lätt
> överhettad vällingflaska sugs in i flaskan med
> ett "poff" och får vällingen att skjuta ut som
> en kläggig spya över hela köksgolvet.
>
> Varför blir det så? Borde det inte bli
> *övertryck* i en flaska man värmer?
>
> /Dag

Ta av locket innan du värmer. Vi värmde vattnet separat, fyllde sen på pulver och skakade. Då kunde man observera att ett visst undertryck uppstod i flaskan efter skaket, antog att volymen minskade när pulvret och vattnet blandade sig.

staine skrev:
> Undvik helst välling, barnet kan utveckla
> livslång coeliaki:
>
> http://www.rikshandboken-bhv.se/Texter/Allergi-och
> -intolerans/Celiaki/
>
> Ta hellre bara varm mjölk.

Vart stod det att välling kunde utveckla livslång coeliaki?

Ungefär som att bara köpa två högerskor för att upprepade försök att sätta vänster ben framför höger kan leda till dödsfall!

Värm vatten utan lock, tillsätt välling efteråt.

Gaston Garcon skrev:
> Vart stod det att välling kunde utveckla
> livslång coeliaki?

Nä, det fanns inget om det i länken, men tydligen ökar risken (hos de som har anlag för att utveckla sjukdomen) markant om man får gluten i kosten innan tarmen är färdigutvecklad.

Skeptiker som jag är var jag tvungen att prova. Visst fan är det första träff, men vad jag egentligen funderar på är vad som drev JLarsson till att Googla "undertryck välling" från början..?
Det borde inte vara top 100 bland söksträngar på Google... :)

/K

JLarsson skrev:
> jag vet inte. Men vad jag vet är att google hade
> indexerat inlägget ovan efter mindre än en minut
> och returnerat det som förstaträff om man söker
> på "undertryck välling".

Kerberos skrev:
> men vad jag
> egentligen funderar på är vad som drev JLarsson
> till att Googla "undertryck välling" från
> början..?

Tja, kan det kanske vara att det var det som trådskaparen frågade om...?

Gaston Garcon skrev:

>
> Vart stod det att välling kunde utveckla
> livslång coeliaki?
>
> Ungefär som att bara köpa två högerskor för
> att upprepade försök att sätta vänster ben
> framför höger kan leda till dödsfall!
>
> Värm vatten utan lock, tillsätt välling
> efteråt.

Celiaki – glutenintolerans
Celiaki är en tarmsjukdom som orsakar skador på tarmslemhinnan. Den är en relativt vanlig förekommande sjukdom i Sverige och mörkertalet är stort. Sjukdomen orsakas av proteinet gluten som finns i vete, korn och råg. Havre innehåller inte gluten men eftersom havreprodukter ofta är utblandat med andra spannmål innehållande gluten bör samråd göras med läkare innan havreprodukter inkluderas i kosten. Sjukdomen upptäcks tidigt hos barn genom specifika sjukdomssymtom som viktstillestånd och undernäring efter någon eller några månader med välling. Den som en gång drabbats av glutenintolerans måste hålla en livslång diet utan gluten

citerat från:
https://www2.varmdo.se/Resource.phx...miljo/livsmedel/allergimat.htx?template=print

Obs detta är tydligen en obsolet uppfattning, risk för coeliaki ökar INTE med vällingdrickande, man avråder inte längre från välling på bvc, my bad :)

Senast ändrad:
värmer man en tät behållare stiger tryket kyler man blir det undertryck, om du spolar varmt vatten iflaskan en stund häller ur vatnet o skruvar på korken/låcket direckt kommer det att bli undertryck i den

LC4 skrev:
> värmer man en tät behållare stiger tryket
> kyler man blir det undertryck, om du spolar varmt
> vatten iflaskan en stund häller ur vatnet o
> skruvar på korken/låcket direckt kommer det att
> bli undertryck i den

Det är det nog ingen som ifrågasätter här, utan frågan gällde varför det till synes blir ett undertryck när vällingen är värmd, dvs det motsatta.

Nu är jag inte riktigt bekant med hur nappflaskorna ser ut nu för tiden. Men om det sitter ett plastlock i toppen när man värmer så borde det kanske kunna kollapsa av övertryck och när övertrycket sprutar ut flaskan faller locket som är för stort för att flyga ut ner i flaskan. Det faller i så fall ned för att det ställt sig på högkant och trycket är utjämnat. Skulle dock vilja ha en bild på hur det ser ut för att veta om det ens är möjligt. Varför har man ett trycktätt lock på något man skall värma upp men som inte skall koka?

Edit: Tappade ett "l"

Senast ändrad:
Vad menar du med "lätt överhettad"? Och hur ser locket ut?

Värmer du så pass att fett och vatten separeras så kommer fettet att lägga sig högst upp, som ett tätande lager. Vattnet, som förångas snabbare än fett, hamnar underst, och när sedan fettlagret överst, av någon anledning, rubbas så rusar vattenångan ut och skiten "exploderar". Ungefär som att hälla vatten i överhettad (> 100 grader) olja.

Att det blir undertryck kanske beror på att locket (med napp, eller?) har lättare att släppa ut luft i en riktning (förslagsvis från flaskan och ut). Innehållet värms, luft pressas ut p.g.a. det högre trycket inuti flaskan, och när innehållet sedan svalnar så uppstår ett undertryck inuti flaskan som får locket/nappen att åka in?

Hello, tillbaka igen. Det var inte bara nappflaskan som skulle tömmas ikväll ;)

Flaskan har ett innerlock (tätt?) som hålles fast av ett yttre lock. När vällingen är varm tar man bort innerlocket och ersätter med napp. Att det är frågan om undertryck är det ingen tvekan om. Även när man värmer så att vällingen bara blir fisljummen är det ett tydligt undertryck i flaskan.

Det är bara när jag glömt den i mikron några sekunder för länge som explosionen inträffar. Det är alltså innerlocket som sugs in i flaskan och orsakar en kaskad som tvingar mig att torka välling i taket...

Emergence hypotes känns rätt så rimlig! Explosionen inträffar kanske 10-20s efter att flaskan kommer ur mikron, precis tillräckligt med tid för att börja kyla ner luften i flaskan.

/Dag

Om du har ett lock som är absolut tätt och som bara kan lossna inåt borde det vara så att luft plus eventuell gas som frigörs från pulvret lägger sig som ett skikt ovanför vätskenivån och den frigjorda ångan lägger sig som ett skikt. När flaskan kommer ut i luften och svalnar imploderar skiktet med ångan och får ett undertryck som rycker ned locket. Därefter kommer övertrycket från luften och trycker ut vällingen. Det som motsäger förloppet är att man skall ha över och undertryck i samma utrymme samtidigt. Men att ånga imploderar plötsligt och skapar ett markant undertryck som om det bara är ånga i utrymmet kan närma sig vakuum är i alla fall sant.

Edit tillägg: Kanske kan man tänka sig att luften trängs undan av ångan och binder sig i vällingen. När ångan imploderar och locket sugs in frigörs luften ungefär som när kolsyra frigörs snabbt ur en läsk.

Senast ändrad:
Nu får faktiskt någon tala om hur det funkar, annars kan jag inte sova ordentligt och då blir 40 km mtb imorrn skitjobbigt.

oxr skrev:
> Efter att ha läst den här tråden är jag glad
> att mina barn aldrig gillat välling.

Fakk! Jag trodde du skulle komma med facit. Godnatt!

Den vettigaste lösningen borde vara att komma på ett fungerande expansionskärl för flaskan som tar hand om tryckförändringarna.

Tidigare (1900-tal) var vällingen bombad med gluten, och det fanns hypoteser om att tidig exponering till stora mängder gluten kunde utveckla celiaki. Idag är vällingen inte komponerad på samma sätt. Om det är så bra eller inte får var och en avgöra. Vi har använt det flitigt, men vet inte hur vår dotter skulle varit funtad utan. Svårt att bedriva vetenskapliga studier utan stora randomiserade studier...

Mina föräldrar vande mig av med välling i ett nafs. Var tydligen hård i magen vid nåt tillfälle och de tyckte det verkade smart att lura i mig lite messmör som påstås hjälpa mot detta. Det gjorde de genom att blanda det i vällingen. Aldrig mer välling för mig.

Tille skrev:
> Efter att ha läst den här tråden har jag tappat
> hoppet om mänskligheten och lusten att leva.

?

Är förbryllning inför ointuitiva fysikaliska fenomen en anledning att förlora hoppet om mänskligheten?

/Dag

dag skrev:
> Tille skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Efter att ha läst den här tråden har jag
> tappat
> > hoppet om mänskligheten och lusten att leva.
>
> ?
>
> Är förbryllning inför ointuitiva fysikaliska
> fenomen en anledning att förlora hoppet om
> mänskligheten?
>
> /Dag

Jag börjar tro att det inte är någon som törs svara på det här :-) Forum för fysikfegisar!

Har det omvända problemet. I brist på micro så blandar jag halv flaska kallt vatten med pulver, fyller på med kokhett vatten och skakar. Detta orsakar övertryck och en fin stråle välling upp i taket.
Varför, allvetande kollektiv.

Vällingvärmning verkar vara ett högst avancerat projekt. Kanske läge att hyra in en konsult?

Varför i allsindar har du locket på när du värmer vällingen? Det kommer ju bara att resultera i först övertryck sedan undertryck och vid skakning övertryck igen som ger välling överallt.

Vatten + vällingpulver skakas i flaskan med locket på. In med flaskan i mikron utan lock. Värm, "rulla" flaskan lite (ungefär som du gör för att kaffepulvret skall börja sjunka i presson), på med locket, skaka, kolla tempen, håll tummarna på att ungen dricker och somnar om.

pulvret har svårare att sjunka i varmt vatten så värmer du vattnet först i flaskan kan det bli korvigt att få i pulvret.

Jag provade att svepa en Long Island Istea en gång i min ungdom. Efter det kräktes jag mycket. Berodde det på övertryck i magen eller undertryck i toastolen?

Luften/vattnet i toppen av flaskan = varmt. När man skakar kyls luften/vattenångan ovanför vattnet ner = lägre tryck.

Senast ändrad:
FG skrev:
> boiance skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Luften/vattnet i toppen av flaskan = varmt.
> När
> > man skakar kyls luften/vattenångan ovanför
> > vattnet ner = lägre tryck.
>
> +1
>
> Samma fenomen som det här partytricket:
> http://www.resurs.folkbildning.net/oer/labbet/knyc
> klaburk.htm

Kalasbra svar. Nu skall vi bara spruta upp vällingen i taket också! Case closed.

Tillbaka
Topp