[OT] Varför lyser det inte från min armatur?

• Trådstartare Trådstartare SIE
  • Start datum Start datum

SIE

Aktiv medlem
Idag gick bara en av två identiska armaturer igång när jag tände i garaget. De är kopplade till samma strömbrytare. Efter att ha flyttat lite lysrör mellan de två kan jag konstatera att det inte är lysrören det är fel på. Normalt hade jag gått vidare till att felsöka glimtändarna, men några sådana ser jag inga.

71A62559-C111-434D-B0EE-363CD4FA43B3.jpeg

Någon kunnig själ som kan tipsa mig om nästa steg innan jag ringer elektrikern?

Idag gick bara en av två identiska armaturer igång när jag tände i garaget. De är kopplade till samma strömbrytare. Efter att ha flyttat lite lysrör mellan de två kan jag konstatera att det inte är lysrören det är fel på. Normalt hade jag gått vidare till att felsöka glimtändarna, men några sådana ser jag inga.

Visa bilaga 665835

Nu är inte jag elektriker men....
Om du har spänning fram till drivdonet/trafon så lär den vara kass.

Nu är inte jag elektriker men....
Om du har spänning fram till drivdonet/trafon så lär den vara kass.
Det är väl inget annat i själva armaturen som kan paja antar jag?
Har ingen apparat för att mäta spänning, men kan ju montera ner den fungerande armaturen och i pannlampans sken montera den på den trasigas plats för att kolla..

Visa bilaga 665835

Sannolikt har drivdonet lagt av. Ändå dags att byta till LED, på så vis slipper du dessutom ringa lysmasken.
Bara att köpa nytt.

Ett av rören- det till höger-ser ut att ha gjort sitt. Byt, och byt bägge, så funkar det igen. (IOM de ligger i serie räcker det att ett rör slocknar)
Men att klämma dit LED-ljuskällor är bättre. Fast fan vet om jula har ledersättning för T5- rör.

Råkade ut för samma, bytte hela armaturen mot en sån här - grymt nöjd. Finns i olika längder och ljustemperaturer.

Ett av rören- det till höger-ser ut att ha gjort sitt. Byt, och byt bägge, så funkar det igen. (IOM de ligger i serie räcker det att ett rör slocknar)
Men att klämma dit LED-ljuskällor är bättre. Fast fan vet om jula har ledersättning för T5- rör.
Testade byten, inget som bet ☹️

Bytte alla 10 armaturerna i garaget från 2x58w per armaturer till 44w ledarmaturer från Jula för nått år sedan.
Halverad förbrukning och nästan dubbla lux på arbetsbänkarna...winwin.
Funkar fint fortfarande.?

Antagligen. De är hyggliga men rätt långt ifrån Fagerhult/Exaktor mfl 44-wattslimpor. Som dock betinger ett helt annat pris.
Jag har bägge sorter i verkstan...
Säkert så,någonstans hoppas man ju dom dyra ska vara bättre på alla sätt,,men för det priset gjorde det hyfsad prisskillnad när jag bytte alla 10.?

Plastigt spelar ingen roll i verkstaden. Jag borde fixat nya i flera år sen så får ta tag i detta
Höll på och bytte rören i tid och otid,man märkte först när nya rör åkte i hur dåligt dom gamla lös när dom egentligen varit slut länge....succesivt gulnande ljus.
Och Led:en tänds ju upp direkt med full styrka....inget flimmer utan smack fullt ljus!

Japp...förväntade "sämre" kvalitet pga det billiga priset,men funkar prima fortfarande och inte ramlat ner...
Lite plastiga,men ska ju inte leka med dom utan lyser som dom ska.
De där har jag funderat på, men fattar inte hur man kopplar vidare till nästa? Har läst manualen som finns på Jula, men blir inte klokare för det. Vet du hur man gör?

Säkert så,någonstans hoppas man ju dom dyra ska vara bättre på alla sätt,,men för det priset gjorde det hyfsad prisskillnad när jag bytte alla 10.?
Jo. Man tittar på lumen pr watt. I det räknestycket ingår inte pris pr lumen :-)

Om de finns kvar har BT ledarmaturer som ger lite mer bang for the bucks.av samma kapslade typ som julas. Men BT är notoriskt opålitliga i lagerhållningen.

De där har jag funderat på, men fattar inte hur man kopplar vidare till nästa? Har läst manualen som finns på Jula, men blir inte klokare för det. Vet du hur man gör?
Kommer inte ihåg,var ju nått år sedan....
Har för mej det egentligen skulle vara nån kontakt för vidarekoppling?
Men lita inte på mitt minne...

Jag hade ju kablar ner i rör från taket vid varje armatur,så har för mej jag satte en kopplingsdosa och kablar från dosan in i dom nya....inga kablar mellan resp rör,utan separat "takmatning" till varje armatur.

Ska fasen gå ner och kolla nu...

Edit:
Gjorde så här simpelt när jag satte upp en extra mindre 11:te ledarmatur som "punktbelysning".
Vill minnas det följde med en förskrivning till varje armatur...så in med matning i ena änden,ut till nästa i andra,sitter en kopplingsplint i varje ände.
20231114_212105.jpg
20231114_212738.jpg

Senast ändrad:
Kommer inte ihåg,var ju nått år sedan....
Har för mej det egentligen skulle vara nån kontakt för vidarekoppling?
Men lita inte på mitt minne...

Jag hade ju kablar ner i rör från taket vid varje armatur,så har för mej jag satte en kopplingsdosa och kablar från dosan in i dom nya....inga kablar mellan resp rör,utan separat "takmatning" till varje armatur.

Ska fasen gå ner och kolla nu...
Ja, det är det jag inte förstår. I manualen står det att "5 armaturer kan seriekopplas ( antar de menar parallelkopplas), men manualen visar inte hur det ska gå till!

Tillbaka
Topp