[OT] Vargjakten

Timothy

Ny medlem
[OT] Vargjakten
Vad fan var det som hände egentligen?

Är det nån som tror på fullt alvar att man minskar risken för inavel genom att okontrollerat minska den redan inavlade lilla vargstammen? Det verkar ju helt lysande! Nu kan vi ju jaga valar, äta ål, skjuta isbjörnar och döda snöleoparder med gott samvete!

Det är nog bara jägare och politiker som får i hop den ekvationen.

[OT] Vargjakten
Timothy skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad fan var det som hände egentligen?

du tror att du får svar på det här på happy? eller ville du bara gnälla lite PK? :D

[OT] Vargjakten
Jag undrar vad ni storstadsbor skulle tycka om att det drev runt varg på era bakgårdar.
Sist en varg siktades i Stockholmsområdet dröjde det inte mer än två dagar innan den avlivades.

/Adam

[OT] Vargjakten
Oskar_ skrev:
> Det är väll bra att bonnläpparna får lufta
> sina hagelbössor lite.

Som bonnläpp borde du väl veta att man inte skjuter varg med hagelbössa?

[OT] Vargjakten
Adam7125 skrev:
> Jag undrar vad ni storstadsbor skulle tycka om att
> det drev runt varg på era bakgårdar.
> Sist en varg siktades i Stockholmsområdet dröjde
> det inte mer än två dagar innan den avlivades.
>
>
> /Adam

dom finns redan på skansen, sötnosarna. jag tar gärna hit ett gäng så kan de äta upp lite lösspringande katter :)

[OT] Vargjakten
Adam7125 skrev:

jag skulle undra hur den fått tag på portkoden

[OT] Vargjakten
Behövs vargen? Vi har ju hundar
Vargjakten var dock korkat utförd, alla gick ut samtidigt och fällde en massa djur. Lättt att skjuta för många
Osså en musikvideo

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Vargjakten
Lite vargar runt mälaren skulle nog minska fästingantalet genom att käka upp en massa fyrbenta tulpanätare. Vore bra om de tuggade i sig lite fyrbenta betongsuggor också. Man kunde ju tänka sig att jägarna skulle hålla nere dessa populationer, men icke då. De ägnar vintrarna åt att stödutfordra dem istället!

[OT] Vargjakten
Adam7125 skrev:
>
>
> /Adam

Menar du att du är orolig för att stöta på en varg? De utgör knappast något hot mot människor.

[OT] Vargjakten
Jag skulle inte vilja säga att jag är rädd för att möta en varg.
Men om stammen ökar allt för mycket finns det nog anledning att oroa sig.

Däremot kan jag tycka att det är obehagligt att cykla i skogen med tanke på alla blodtörstiga björnar.

/Adam

[OT] Vargjakten
Adam7125 skrev:
>
>
> /Adam

Menar Du att vargflockar skulle börja jaga människor? Vi har varg runt knutarna här i Västvärmland och jag skulle bli överlycklig om jag fick se mer än spåren av dem.

Varghatet är nedärvt i generationer....... Nu får vi se hur det tar hus i helvete.

Gubbarna runtikring här har rävjakt året om bara för att det finns "så många" skabbrävar i skogen. Jag har fan inte sett en enda räv här på 15 år!

[OT] Vargjakten
Jag vet inte riktigt vad jag ska svara.

Jag känner mig helt enkelt inte trygg i skogen när jag vet att det rör sig stora rovdjur i närheten.
Rent statistiskt sett borde jag väl vara mer rädd för älg, men men...

/Adam

[OT] Vargjakten
Selast skrev:
> orm skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > mmmm ål
>
> +1! Får man inte äta ål???

Inte hur som helst. Ålen i svenska vatten är typiskt utrotningshotad.
De kan inte lägga ägg i våra vatten, utan simmar hit från varmare klimat.

Det positiva med det är väl helt klart att de på så vis ofta klarar sig vid sk. surstötar på våren, då många fiskarter inte får några kullar om det inträffar samtidigt som dem leker, dvs äggen från årskullen överlever inte.

[OT] Vargjakten
Utrota alla djur så att vi inte behöver vara rädda för att gå ut i skogen ensamma.
Nej fan, det där med vargjakten var förbannat korkat. Som sagt, det råder reda nu inavel inom vargstammen och att då minska den är väl knappast det smartaste man kan göra. Att man ska skjuta mer varg med motivering att man är rädd för att gå i skogen annars, ja, de tar nog pris i idioti. När ska folk inse att man inte kan skydda sig mot allt?

// Fischer

[OT] Vargjakten
Timothy skrev:
> Vad fan var det som hände egentligen?
>
> Är det nån som tror på fullt alvar att man
> minskar risken för inavel genom att okontrollerat
> minska den redan inavlade lilla vargstammen? Det
> verkar ju helt lysande! Nu kan vi ju jaga valar,
> äta ål, skjuta isbjörnar och döda
> snöleoparder med gott samvete!
>
> Det är nog bara jägare och politiker som får i
> hop den ekvationen.

Om man försöker förstå hur dom har tänkt istället för att ställa en retorisk fråga..

Så tänker jag mig ungefär följande:
I och med att det är gener från ett fåtal individer i störtsa utsträckning i svenska skogar, samtidigt som det kan både ut och invandra djur från revir eller områden.
Med tanke på att det bara är vuxna djur som får skjutas afaik, så kommer det iaf vara några alfa honor och hanar som skjuts och på så sätts så kommer inte deras gener spridas direkt längre, utan det kommer bli fler generationer mellan dom vargar som (troligtvis är släkt och) får valpar.
Samt även att det öppnar mer för att invandrade vargar ska kunna etablera sig.

_

Samtidigt som man begränsar dom skador som vargen gör mot boskap, som har lett till det stora motståndet mot att ha kvar så mycket varg i våra Skogar.
10000 jägare på 27 djur säger väl en del, om hur dessa jägare vill ta bort just deras varg för dom skador eller den rädsla som den sprider.
För jag tror nog att dom 27 vargarna skulle skjutits av även om den bara var 300 jägare intresserade..
Sen får man ju komma ihåg att man gick till val på det här, om nu det anses som gångbart argument i denna "demokrati" ;)

Let the hatin' begin!

[OT] Vargjakten
Adam7125 skrev:

> Jag känner mig helt enkelt inte trygg i skogen
> när jag vet att det rör sig stora rovdjur i
> närheten.
> Rent statistiskt sett borde jag väl vara mer
> rädd för älg, men men...

Så länge det finns bär, gräs och älg i skogen är jag inte rädd för björn. Så länge det finns harar, möss, rådjur, mård, räv, ren och älg i skogen är jag inte rädd för varg. Skulle jag få se varg skulle jag faktiskt bli överlycklig. Risken att jag skulle bli attackerad av en varg är nog mindre än att Britney ringer och frågar om hon inte kan få sova över (och då har det ändå passerat varg i "mina" skogar). Vargen går undan, björnen likaså. Vi är inte deras mat. Ska man vara rädd för nåt är det jägare på fyllan. Men jag är inte rädd för dem heller. Att jag skulle bli påskjuten av en jägare på fyllan eller bli träffad av en förlupen kula är lika stor som...osv...

[OT] Vargjakten
Tur det finns några naturliga hot kvar i skogen, annars blev där överfyllt med joggande våldsoffer snart.
Varg behövs, då våra hundar inte klarar av att hålla dem i schack. Hjortdjur är inte ett problem, så vida man inte odlar tulpaner i Dalarna?
Björn, då börjar det likna något! Bott granne med björnhona och hennes unge. Spännande! De skapar lite säljande tidningsrubriker. Dem kan man tända elden i köksspisen med.

[OT] Vargjakten
jonzén skrev:
> vi hade en vildssvinsgalt i trädgården om det
> var i somras eller förra sommaren. de är fan
> stora.

Jag blir full som ett svin ibland, räknas jag då till djur som ska skjutas? Ja, jag blir hungrig som en varg ibland också för den delen...

// Fischer

[OT] Vargjakten
enkel lösning på ev problem med för mycket djur i skogen

bunta ihop alla jägare i ett hägn så kan de skjuta varandra istället .
skulle lösa en del problem,

de kallar det vård av djurstammen, inavel osv,,

att vara jägare är ett bevis på taskigt avelsmaterial.

[OT] Vargjakten
Jag blev rätt förvånad av jakten, vi gnölar när japan harpunerar val som är utrotningshotad?
Vi har 200 vargar var det väl? Spanien har tiotusentals, hur går det ihop?

Rädd för varg när vi har 200 stycken i vårt land?
Inte en vargattack noterad på hur länge som helst? Mot människa alltså.

Om det nu är ett sånt jätteproblem med att de tar tamboskap, köp en hund, en karabash till exempel.
En mot en tar den en varg. Två sägs ta ett lejon men det tvivlar jag på. Då får du ha din "hjord" i fred.
Staten borde kunna stötta sådant.

Bor man i busken så kan det röra sig vilda djur i trädgården, det är väl inget konstigt?

Jägarna stör jag mig lite på. Snyft i pressen, stora stygga björnen hade ihjäl min hund, som var min kompis, en familjemedlem. Jasså, skickar du ut ditt barn i 10 års åldern för att spåra björn också? Är hunden en polare så skicka inte ut den i skogen då, den börjar skälla på en björn, inte konstigt att den blir arg, det är ju hundens fel, och den som äger hunden som skickar ut den där.
Sen nästa "jägarstory", björnen anföll jägaren, hunden har retat upp björnen, hunden springer till husse med björnen i hot pursuit. Tycker jag synd om jägaren som fick örat avrivet och så vidare? Nope, skyll dig själv.

Jägarna vill bara ha något att skjuta på verkar det som. En naturlig balans med rovdjur som käkar älg, rådjur och annat verkar de inte vara intresserade av.

Förresten, tar något av våra rovdjur vildsvin? De finns det massor av, de är väl dessutom "skadedjur" så de skulle väl jägarna få skjuta av hur många som helst av? Fast, de står ju för lite underhållningsvärde. Var väl någon fotbollsplan där det bökat upp alla vitmålade linjer, så det var små diken där linjen varit. :)

[OT] Vargjakten
Stervelo skrev:

> Fast, de står ju för
> lite underhållningsvärde. Var väl någon
> fotbollsplan där det bökat upp alla vitmålade
> linjer, så det var små diken där linjen varit.
> :)

Hahaha!

[OT] Vargjakten
Adam7125 skrev:
> Jag vet inte riktigt vad jag ska svara.
>
> Jag känner mig helt enkelt inte trygg i skogen
> när jag vet att det rör sig stora rovdjur i
> närheten.
> Rent statistiskt sett borde jag väl vara mer
> rädd för älg, men men...
>
>
> /Adam

Ja, eller en hund. Statistiskt sätt så är nog risken att bli svårt biten av en hund mycket, mycket större.

[OT] Vargjakten
Som vanligt är det enkelt att raljera över sånt man inte vet hur det fungerar, särskilt om man kan göra sig rolig över "dom andra" bonnläpparna, nollåttorna, eller vilken grupp man nu för tillfället ogillar.

Dessutom är det enkelt att ha en masså åsikter, mycket bestämda åsikter, om sånt som man själv inte påverkas av.

Särskilt när ingen säger emot, då har man ju automatiskt "rätt", "alla som bor söder om sundsvall är stockholmare som alldrig sett ett villt djur och tror att kött växer på ICA" eller "alla som bor utanför slussarna är bönder som dricker hämmbränt och tjuvjagar, gjärna i kombination med fyllekörning"

Eller så kanske man skall försöka ta det lite mer nyanserat, varför? det är ju inte lika kul.

I dag finns det några, relativt små, problem, med svensk vargförvaltning.

Det som pressas på mest i medierna är innavel.
Det största problemet, som jag ser det, är den höga koncentrationen på en liten del av Sverige.
Ett problem som inte är så stort i dag, men som visat gryende tendenser, är vargens minskade skygghet för människa.

Vargstammen har i dag passerat den gräns som riksdagen beslutat, 210 individer, därför har viss jakt tillåtits. Helt ok tycker jag, har vi demokratiskt beslutat om en nivå är det ju ok att uppretthålla den.

210 individer i ett så stort land som sverige kan tyckas lite, det tycker jag iallafall, men det beror på att en övervägande del av sverige "står utanför".

I Norrbotten, Lappland, Västerbotten, delar av Ångermannland och Jämtland-Härjedalen får det inte finnas varg, de få stackare som tar sig hit (V-botten) över kvarken vintertid, brukar inte bli långlivade om de inte drar vidare söderut. De som kommer över älven i tornedalen brukar inte komma långt.

Sen har vi storstadsregionerna som anses "olämpliga" av andra skäl, kvar blir ganska liten del av sverige.

Eftersom nästan hela vargbeståndet är begränsat till en såpass liten del blir vargarna lite mer "revirskarpa" och har mindre tollerans för vandrande individer, som kommer "utifrån" vilket försvårar innavelsproblemet.

Vill man raljera, så kan man ju säga att Stockholmarna (som när man raljerar är de enda som vill ha vargar i sverige) gjärna kan ta hand om de vargar vi skall ha i sverige, det lär ju relativt omgående höjjas röster om total utplåning när det strukit med ett par knähundar på Lidingö ;)

Själv är jag mer av åsikten att vi borde sprida vargstammen över hela sverige, och inte bara ha de flästa där i Värmland och Dalarna. En mer spridd stam skulle dessutom kunna bestå av fler individer.

Men tyvärr finns inte acceptans för vargarna, framförallt inte i de områden där majoritetn av de som vill ha dem bor, det är lite som med kärnkraften, javisst, men ingen slutförvaring på min bakgård. ;)

Vargen som häromåret vandrade iväg utåt Roslagen ansågs behöva dödas jättefort. (utan att riva tamboskap eller hota människor)

De vargar som drar söderut ner mot Gbg brukar även de omgående bedömmas "osunda" och avrättas.
För att inte tala om de som förirrar sig ut i renbetesland.

Jag själv vill ha en livskraftig vargstam, fördelad över nästan hela sverige, och en reglerad vargjakt.

Jag anser att utan reglerad jakt har vargstammen ingen framtid.

Däremot tycker jag att vargjakten borde vara lite annorlunda organiserad än årets jakt, vargar som kommer nära bebyggelse, eller tamboskap, skall jagas hårt, vargar som håller sig i de djupa skogarna skall inte jagas, åsså måste djurägare ges möjlighet att freda sina djur (på den senare punkten har det blivit bättre, tidigare var det ju helkört.)

[OT] Vargjakten
Kvarts skrev:
> Adam7125 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag vet inte riktigt vad jag ska svara.
> >
> > Jag känner mig helt enkelt inte trygg i skogen
> > när jag vet att det rör sig stora rovdjur i
> > närheten.
> > Rent statistiskt sett borde jag väl vara mer
> > rädd för älg, men men...
> >
> >
> > /Adam
>
> Ja, eller en hund. Statistiskt sätt så är nog
> risken att bli svårt biten av en hund mycket,
> mycket större.

mmm och jakt hundar som är sååå stabila och lynniga ,

[OT] Vargjakten
Gnällpensionärer är ett ganska stort hot i skogen ibland och jag tror det har med inavel att göra i vissa fall oxå. Dags att skjuta av?

[OT] Vargjakten
Skjut dom jävlarna bara de gör ändå ingen nytta. Går å slår dank på dagarna å skrämmer folk till vettet på näterna, river får och hoppar i sängarna hos folk som är bortresta.

Det funkar inte sorry.

[OT] Vargjakten
cappet skrev:

>
> mmm och jakt hundar som är sååå stabila och
> lynniga ,

Kan du utveckla det där?

stabila och lynniga är i mitt språk motsatser, dessutom låter uppfattar jag en viss ironi, som kanske är inbillad, men eftersom du motsäger dig själv förstår man inte vad du menar, varesig du är seriös eller ironisk.

[OT] Vargjakten
joo stora ironiskylten uppe nu.

jakthundar är inte direkt kända för att vara gulliga ulliga mysisoffan djur,

de är som sina hussar blodtöstiga enkelspåriga kräk

[OT] Vargjakten
Om man tror att man kan ha fritt springande hund i en skog med varg eller björn måse man vara dum. et är troligen det farligaste man kan göra både för hunden och en själv.

Finns det varg kommer vargen göra processen kort med den störiga revirkonkurrenten. Finns det björn riskerar man få en väldigt irriterad björn i hasorna på en lätt tilltufsad hund på snabb reträtt mot husses trygga famn.

Ska vi ha rovdjur i skogarna måste vi börja agera som att de finns. Vi måste alltså hålla hundar kopplade eller dressera dem annorlunda. Vi kan inte ha boskap fritt vandrande som idag utan ha dem under uppsikt på ett helt annant sätt. Inget konstigt. De med villatomter i sörmland har ju fått sätta upp elstängsel för att hålla vildsvinen ute. Hur mycket gnäll hör man om det? Samtidigt ägnar sig markägarna åt att utfordra vildsvinen så de inte ska behöva svälta under vintern.

För mig låter det som att jägarna vill ha gott om vilt i skogen så de inte ska behöva komma hem tomhänta. Jag kommer ihåg hur det gnälldes i pappas jaktlag när älgstammen minskade i slutet av 80-talet tror jag det var. Vad kostar egentligen alla dessa älgar? Döda och skadade i trafiken, skador på plantor och träd, stängsel längs alla stora vägar.

[OT] Vargjakten
cappet skrev:
> joo stora ironiskylten uppe nu.
>
> jakthundar är inte direkt kända för att vara
> gulliga ulliga mysisoffan djur,
>
> de är som sina hussar blodtöstiga enkelspåriga
> kräk

Och som vanligt är det enkelt med åsikter när man inget vet.

En majoritet av mina vänner har jakthudar, och instabila jakthundar funkar inte, jakthudar som inte lyder funkar inte.

Jakthundar som inte fungerar, de fortsätter inte att vara jakthundar.

Sen finns det förståss olämpliga hundägare, oavsett om det är knähundar, brukshudar, byrackor, jakt eller vakt-hundar.

[OT] Vargjakten
DIRAVI skrev:
>
> En majoritet av mina vänner har jakthudar, och
> instabila jakthundar funkar inte, jakthudar som
> inte lyder funkar inte.
>
> Jakthundar som inte fungerar, de fortsätter inte
> att vara jakthundar.
>
> Sen finns det förståss olämpliga hundägare,
> oavsett om det är knähundar, brukshudar,
> byrackor, jakt eller vakt-hundar.

Kunde inte sagts på ett bättre sätt!

[OT] Vargjakten
jonzén skrev:
> cappet: fast jakt enligt gammal hederlig engelsk
> rävjakt är inte så vanlig i sverige. jakthundar
> som används i sverige är generellt sett
> jääävligt väluppfostrade och människokära..
>
> dock så finns det ju ALLTID rötägg. antar att
> du dopar dig då du är cyklist..

nja stött på ett par sådanadäringa väluppfostrade jakt hundar , och de var inte direkt vänligt inställda mot mig, "jaa jag är djurvan" sedan måste man flika in att det är inte spec många "vanliga" hundägare som har koll på sina djur, visst det kanske finns ngr trevliga jakthundar med, .

men som skrivs i tråden bor man i skog och mark eller nära så får man bita i äpplet att det finns vilda djur där och går du med hunden lös i skogen och jagar så stöter du förmodligen på ngn som bli förbannad på att hunden skäller och då kan det bli problem,

men som sagt visst kan det finnas undantag

[OT] Vargjakten
skyddsjakt ja, men ska man bara skjuta av 27 vargar, o helst sådanna individer som lider av inavel eller riskerar inavel, så borde det ske med ett jaktlag, som knäpper alla 27. alltså man hyr in proffs. inte 12000 pers som jagar 27 individer o skjuter på all varg som rör sig, oavsett om det är rätt eller fel individ så att säga.

att den 7 av 25 skjutna vargar var skadeskjutits pekar ju ännu mer på att det ska ske me proffs o några få sånna.

nä, låt dessa 12000 skjuta vildsvin istället. de ä fler o skapar större problem, inte pga att de ä farligare (även om de fan inte o ofarligare de heller :D), utan pga. att det är en riktigt stor stamm o där kan vi snacka om att individerna förökar sig snabbt :D

Tillbaka
Topp