Fikasvettot skrev:
-------------------------------------------------------
> Nu har de till och med skjutit vargar i en
> djurpark i Skåne.
Ja var ska dom annars skjuta dom. Dom vilda är ju slut i Skåne, vad jag vet.
OXR skrev.
"Lite perspektiv på skadskjutning, utan att vara insatt i just de skadskjutningar som genomförts här"
Japp kanske ska ha det.
En varg i Dalarna blir påskjuten och skadeskjuten, som jag förstår det tidigt på lördags förmiddagen.
"Där hade de två vargarna varit på fötterna och den ena hade kommit förbi en passkytt på 40 meter och han hade fått ett skottläge rakt framifrån. Tyvärr rapporterades det att vargen ej blev på plats, samt att hår funnits på skottplatsen."
Ett skott avfyrat på ett front mål. Ja ha och hur stor träffyta har man då vargen står med fronten mot dig som skytt. Jo väldigt liten. Tänk dig en Schäfer på 40-50 m, så har du bilden.
Ja schäfer, då det senare visade sig vara en liten smal stackare till varg.
"Vikten var bara 26 kg pga. att den var väldigt smal. Åldern uppskattades till 2, möjligen 3 år."
Ja det var skott nr 1 och 2, som har redovistats mot denna varg. För att göra en lång historia kort.
Drygt två dygn efter det att vargen först blivigt beskjuten samt skadskjuten och ytterligare 4 skott dvs minst 6 skott mot denna varg så lyckades jägarna fälla den.
Minst 6 skott för att fälla en varg. Är det skidskytte dom håller på med. Där är det visst ok med bomskott och straffrundor. Ja det kan man verkligen undra.
Sen ska man betänka att det är >30% av vargarna som enligt uppgift har "skadeskjutits" inom vissa områden. Det har skjutits av framben och skott i ljumsken mm.
Detta skulle troligen aldrig tolereras vid tex älgjakt. ja nu är ju älgen lite större och därmed kanske lite lättare att träffa, kan man tänka.
Undrar varför det verkar vara ok nu under vargjakten, med så stor andel vådaskott.
Är det månne så att vår jägarkår i allmänhet inte är dugliga nog att lösa denna uppgift. Ja onekligen är det en tanke som jag ställer mig.
Ni kan läsa ett reportage om detta här.
http://www.jaktjournalen.se/index.php?avd1=1